Jump to content

Rommelig laag bij digitale weergave.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

4 minutes ago, Ove Rickland said:

Waarom heb ik geen last van rommelig laag? Heb helemaal niets gedaan aan re-klokken en zo.

Je hebt waarschijnlijk een fundamenteel andere benadering gekozen, afgaande op je bijdragen.
Misschien niet helemaal dezelfde als die van mij, maar toch ook een waarbij geluid een gevolg is en geen doel. Zoiets?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, thingman said:

Je hebt waarschijnlijk een fundamenteel andere benadering gekozen, afgaande op je bijdragen.
Misschien niet helemaal dezelfde als die van mij, maar toch ook een waarbij geluid een gevolg is en geen doel. Zoiets?

Nou, geluid is volgens mij wel het doel. Of ik fundamentele keuzen maak? Geen flauw idee. ik heb alleen een heel goede adviseur.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Ove Rickland said:

Waarom heb ik geen last van rommelig laag? Heb helemaal niets gedaan aan re-klokken en zo.

Het grappige is in een van de filmpje van @Geerdie 👍 Was Hans Beekhuyzen, die vond re-klokken ook niks. Koop dan betere apparatuur 😀

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Seed7 said:

 

 

Intern gaat het met eenen en nullen, ook het transport van de data. Als van een sample een een of een nul "te laat" komt dan komt het hele pakket te laat. Afhankelijk van het protocol gaat het transport in pakketten van meerder bytes.

 

 

Ja, wat je doet is een buffertje voor de dac vullen en dan heel nauwkeurig geklokt uitlezen. Wat je dan nog kan overkomen is een buffer underrun, de aanvoer van data is te langzaam. Of een buffer overflow, de aanvoer is zo snel dat het buffer vol loopt. Wat van belang is dat die klok altijd in de pas loopt en op de juiste snelheid. Wat dat betreft niets anders als de draaitafel.

 

Dat zou allemaal standaard in een dac horen te zitten. Daarom verbaasd het mij altijd weer dat men zulke grote verschillen tussen protocollen, usb, AES, I2S etc hoort. I2S is het simpelste, daar worden gewoon blokken bytes serieel overgezet. Geen parity controle, foutcontrole, niets. Dus ook alleen geschikt voor korte afstanden.

 

Ok duidelijk, maar hoe komt het dan, dat met name in het laag te horen is, als die samples niet op tijd zijn? 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Ok duidelijk, maar hoe komt het dan, dat met name in het laag te horen is, als die samples niet op tijd zijn

 

Dat weet ik niet.

Jitter hoor je met name in het hoog, zoals ik eerder al schreef.

Ik herken het probleem van Hans ook niet, vandaar de vraag eerder of hij het in de geluidsfragmentjes hoort. Dat van jou met het laag wel want dat speelt bij mij net zo. Ik maak me er alleen niet druk om want ander speakers passen niet in de knip en met de koptelefoon heb ik het probleem niet.

Link to comment
Share on other sites

On 3-8-2022 at 21:51, Tubejack said:

Dat is mooi Marcel, misschien kun jij Hans zijn vraag beantwoorden aan het begin van dit topic ?

 

Ben ik al op ingegaan zie mijn eerdere  reacties maar dat resoneerde niet tussen Hans en mij qua begrip.

Ja dan heb ik te weinig informatie om een causaal verband te vinden tussen wat hij ervaart en de relatie met de techniek.

Maar misschien een keer bij de audio club verder daar op in gaan.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Seed7 said:

 

Dat weet ik niet.

Jitter hoor je met name in het hoog, zoals ik eerder al schreef.

Ik herken het probleem van Hans ook niet, vandaar de vraag eerder of hij het in de geluidsfragmentjes hoort. Dat van jou met het laag wel want dat speelt bij mij net zo. Ik maak me er alleen niet druk om want ander speakers passen niet in de knip en met de koptelefoon heb ik het probleem niet.

Ik heb het laag probleem, met een andere versterker ook niet.  Er staat nu een buizen versterker die een DF van minimaal 7 heeft en dat gaat prima.

 

Link to comment
Share on other sites

On 3-8-2022 at 16:10, Sodejuu said:

.......
Ik heb een keer een servo om zeep geholpen omdat ik statisch geladen was. Toen deed het loopwerk niet veel meer. Det kostte me toen een servo dus van €90. Dat gebeurde bij een AVM loopwerk waar een XO3 in moest. Het ging fout bij de gebufferde nieuwe digitale uitgang. 

........

Een bekend verhaal ! Ik weet toevallig dat dat bewuste AVM loopwerk nog steeds naar alle tevredenheid speelt. 😉

Link to comment
Share on other sites

On 2-8-2022 at 21:34, marcel535i said:

Ik weet niet hoe dezelfde set zowel analoog als digitaal kan zijn, het front-end is anders met mogelijke andere signaal niveaus en frequentie weergave, meer laag kan meer rommel geven in combinatie met een matige akoestiek. Verder is de mastering van een digitale source (file) meestal anders dan van een analoge source.  Digitaal wordt vaak gerommeld met extra laag om het voor de gemiddelde gebruiker (niet audiofiel) anders te laten klinken. Er kan zoals al eerder gezegd is ook een technisch probleem in de installatie zitten. Slechte kabel verbinding/ optische kabel waarvan het optisch budget niet overhoudt (naar verloop van tijd) en sync/lock problemen krijgt.

 

Kortom genoeg redenen om digitaal "an sich" niet meteen als schuldige aan te wijzen, veel te kort door de bocht.  Zoek een source uit waarbij de original masters (ook voor CD/digitaal  zijn gebruikt). Bekijk het eens op de spectrum analyzer in het laag of daar niet te veel signaal zit.   Luister eens op een goede koptelefoon.   Zet een test CD op en kijk eens op een scope hoe het signaal eruit ziet. Lekker op onderzoek uitgaan en het echt uitvinden.

 

Bedoel je mijn reactie op bovenstaande posting?

Ik begreep daaruit, dat je andere oorzaken als die ik bedoelde de schuld gaf.

 

En het gaat niet over veel of weinig laag, het gaat over kloppend of rommelig laag. En dat met dezelfde track en opname op dezelfde set, maar door kleine veranderingen aan het digitale deel. Een andere digitale kabel, andere digitale software, andere manier van aansluiten enz.

 

En het bijzondere is, dat de verschillen dan het eerst in het laag opvallen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, audiofreak said:

Een bekend verhaal ! Ik weet toevallig dat dat bewuste AVM loopwerk nog steeds naar alle tevredenheid speelt. 😉

Ik had niet anders verwacht. Prima loopwerk.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Bedoel je mijn reactie op bovenstaande posting?

Ik begreep daaruit, dat je andere oorzaken als die ik bedoelde de schuld gaf.

 

En het gaat niet over veel of weinig laag, het gaat over kloppend of rommelig laag. En dat met dezelfde track en opname op dezelfde set, maar door kleine veranderingen aan het digitale deel. Een andere digitale kabel, andere digitale software, andere manier van aansluiten enz.

 

En het bijzondere is, dat de verschillen dan het eerst in het laag opvallen.

 

 

 

Hans, dan zou ik toch denken aan een technische problemen of fouten in software/filtering.

Ik weet dat ik ook wel eens vage problemen had en na een test met een test-CD met een kabel-check track bleek dus een slechte verbinding in het systeem te zitten die bij een bepaalde frequentie het probleem duidelijk weer kon geven. Misschien een tip om zo'n test-CD eens te proberen. Ik heb er meerdere van o.a. van Stereoplay.

In software kunnen ook bepaalde problemen zitten of ongewenste features aanstaan of domweg programmeerfouten in zitten. 

Voor zover ik na kan gaan heb ik alleen rommelig laag als er overdreven veel bass in zit. Voorbeelden track-1  Fleetwood Mac,  the Dance, of recent werk van Billie Eilish, waarschijnlijk is de bass in de Mastering dan al aan het clippen en heeft geen natuurlijk verloop meer. Analoge bronnen hebben veel meer dynamiek/lucht vanuit mastering.

Recente masters voor CD of digitaal zouden de naald niet in de groef kunnen houden. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Hans van Liempd said:

 

En het gaat niet over veel of weinig laag, het gaat over kloppend of rommelig laag. En dat met dezelfde track en opname op dezelfde set, maar door kleine veranderingen aan het digitale deel. Een andere digitale kabel, andere digitale software, andere manier van aansluiten enz.

 

En het bijzondere is, dat de verschillen dan het eerst in het laag opvallen.

 

 

Ah. Dit zegt me meer. Gebeurt het afspelen onder Windows? Weet je dat Windows standaard alle geluid vermeubelt omdat Microsoft het altijd beter weet? En dat je dat allemaal moet uitschakelen voordat je bitperfect kunt werken? Daarom gebruik ik uitsluitend Linux om muziek mee af te spelen: dat werkt altijd bitperfect en wel standaard, out-of-the-box.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bloom said:

Ah. Dit zegt me meer. Gebeurt het afspelen onder Windows? Weet je dat Windows standaard alle geluid vermeubelt omdat Microsoft het altijd beter weet?

 

Als je een kabel wisselt en het geluid verandert dan heeft het OS daar geen enkel invloed op.

Zoals bij ieder stuk gereedschap (OS) je moet het gebruiken waar het voor bedoeld is en je moet het leren te gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Bloom said:

Ja, maar hij noemde ook software, vandaar...

... en dan is het aan de ontwikkelaar van de software. Onder Windows zijn er kwa geluid veel mogelijkheden, maar als de ontwikkelaar het niet ondersteunt kun je het vanuit Windows ook niet forceren. Audacity is daar een voorbeeld van. De onderliggende audio bibliotheek (Portaudio) ondersteunt Windows beter dan Audacity doet (deed).

Link to comment
Share on other sites

Onder Linux heb je dat probleem niet. Daar is het hele audiosysteem bitperfect en alle software werkt daarmee. Het basisaudiosysteem is ALSA, maar vaak is PulseAudio daar nog bovenop geïnstalleerd. Software zoals Audacity werkt daar dus mee en doet zelf niks met het het geluid, tenzij je dat specifiek wenst via de menu-opties. Maar als je het als afspeler wil gebruiken en niks veranderd wil hebben, kan dat dus. Om muziek af te spelen in mijn luisterruimte gebruik ik een desktoploos systeem op basis van Debian Linux en de mpd (music player daemon) software om bitperfect flac files af te spelen.

Link to comment
Share on other sites

Bij mij onder Debian Linux werkt Audacity standaard met ALSA. Het is mogelijk dat hij daarvoor die PortAudio v19 bibliotheek gebruikt. Ik zie dat het pakket libportaudio2 geïnstalleerd en in gebruik is, dus dat zal wel. Audacity staat op mijn desktop, maar gewoon muziek afspelen doe ik meestal met Audacious (https://audacious-media-player.org/).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...