Jump to content
High-End Forum

Bloom

Members
  • Content Count

    333
  • Joined

  • Last visited

About Bloom

  • Rank
    Lid
  • Birthday 06/18/1960

Previous Fields

  • Setbeschrijving
    http://www.zenaudio.be/even-voorstellen/black-monk/msg2454/#msg2454

Contact Methods

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hasselt (Belgisch Limburg)
  • Interests
    muziek, hifi, ICT, SF, Fantasy, dieren

Recent Profile Visitors

353 profile views
  1. O, maar dat kan best. Vooral bij popmuziek en zeker na 1999 is vooral op cd's de verschrikkelijke "loudness wars" begonnen en toegepast. Met als gevolg dat de meeste cd's die verschijnen compleet kapotgecomprimeerd zijn. En als dan een vinylplaat uitgebracht wordt waar wél nog dynamiek in zit, zal die ongetwijfeld beter klinken. Hoe beter je installatie, hoe schrijnender slecht het geluid wordt als de dynamiek weggehaald is. Verder kunnen er effectief verschillen zitten in de opname tussen digitaal en vinyl. Vroeger (tegenwoordig niet meer of heel zelden) had je twee aparte product managers voor digitale media en voor vinyl. En die konden dus (en deden dat ook) heel eigen keuzes maken voor het afmixen en masteren van een opname. Waarom tegenwoordig niet meer? Omdat alle opnames tegenwoordig in studio's digitaal gemaakt worden. En zo'n digitale studiomaster in 24 bit 96 kHz met heel veel kanalen wordt dan afgemixt en gemasterd naar het gewenste medium toe. Hierbij wordt echter steevast de dynamiek eruit gehaald voor cd en digitale download en ook voor streaming, terwijl vinyl als het goed is nog zo'n 10 à 20 dB dynamiek mag overhouden. Als je weet dat een cd tot 105 dB dynamiek aankan, is het compleet onbegrijpelijk dat platenfirma's maar blijven doorgaan met dat kapotcomprimeren van opnames. Niemand wil dat! De enige mensen die nu nog cd's kopen, zijn degene met fatsoenlijke hifi-installaties. En dan klinkt dat rotslecht. Waarom zijn die platenfirma's dan verbaasd dat ze geen cd's meer verkopen? Als je slechte kwaliteit levert, haken mensen af. Simpel. De enige cd-markt die wél nog verkoopt omdat daar steevast goeie kwaliteit geleverd wordt, is die van klassieke muziek. Ja, daar heb je ook goede en slechte opnames, maar de goede overheersen toch. Als je natuurlijk niet van klassiek houdt of gewoon meer van pop, dan ben je gesjareld.
  2. "Vervuiling" in het netwerksignaal is echt van geen belang, want als de data correct aankomt is er geen verschil met zonder vervuiling. Het is geen analoog signaal he. Daar heb je wel last van vervuiling in in het signaal. In thuisnetwerken is vervuiling in het netwerksignaal trouwens zéér zeldzaam. De clock is van belang bij het uitlezen van een cd en het transporteren van dat signaal naar de DAC. Dat is allemaal niet van toepassing bij het afspelen van flac's via het netwerk.
  3. Als IT"er weet ik perfect hoe netwerken data uitwisselen. Die moet bitperfect zijn want een exacte kopie is een voorwaarde bij het uitwisselen van computerdata. En vermits data niet verandert als die gewoon van het ene netwerkelement naar het andere doorgegeven wordt, kan er geen verschil in klank zijn. Pas als er defecte elementen aanwezig zijn of men foefelt met de conversie naar analoog (door bijvoorbeeld met een afstandsbediening te kiezen wanneer iets "beter" moet klinken), is er een verschil te horen. Maar bij digitale overbrenging zonder fouten waarbij alleen op het allerlaatst een conversie naar analoog wordt uitgevoerd en wel altijd dezelfde, maak je me niet wijs dat er een verschil hoorbaar is. Dat kan absoluut niet. Iedereen die iets van netwerktechnologie kent, zou dat moeten weten. Overigens is er wel een netwerktechnologie speciaal ontworpen voor telefonie die géén exacte kopie nastreeft bij de uitwisseling van computerdata. Dat is UDP (in plaats van TCP). Hierbij wordt de correctheid van de datablok niet gecontroleerd en bevestigd, maar neemt het systeem aan dat het wel in orde zal zijn zonder het te controleren. Dat doet men omdat men er de voorkeur aan geeft dat de datastroom door blijft lopen, liever dat er een wachttijd is omdat een defect pakket herhaald moet worden. Dat laatste vertaalt zich als een drop-out (een pauze of storing) in de weergave van geluid of beeld. Dat wil men liever niet en dus aanvaardt men daar dat de data niét correct is. Maar voor weergave van muziek vanaf een digitaal opslagmedium in huis via een netwerk tot aan een DAC toe maakt men gebruik van een netwerktechnologie die standaard is en exacte datapakketten vereist door ze te controleren en de zender te bevestigen dat alles okee is of indien niet, het pakket te herhalen. Dat wil zeggen dat de data altijd en 100% zeker 100% correct aankomt. Maar als door een storing of defect in de netwerkapparatuur een pakket meermaals herhaald moet worden vooraleer het exact aangekomen is, kun je dus wel een drop-out hebben.Maar beweren dat de muziek correct is maar je hoort meer "ruimte" of meer "zwart" tussen de instrumenten of een verschil in klankkleur: dat is onder die netwerktechnologie absoluut onmogelijk vermits er immers geen verschil is tussen twee bitperfecte signalen.
  4. In het digitale domein zijn verschillen tussen netwerktoestellen zoals switches en netwerkkabels alleen hoorbaar als een van die elementen niet optimaal werkt en dus zware storingen veroorzaakt waardoor het signaal enorm degradeert en herstel onmogelijk wordt. Dus wat doen mensen dan als ze willen bewijzen dat er echt waar wel degelijk hoorbare verschillen zijn tussen netwerkspullen? Juist ja, er een defect element tussenhangen. Dan krijg je wel verschil.
  5. (<klik!) Slagerij van Kampen - Door (2005) Voorsmaakje:
  6. Digitale jongens kunnen ook veel zelf in elkaar sleutelen hoor.
  7. Ik gebruik een Intel NUC met daarop Debian Linux en mpd als afspeelsoftware die via hdmi is aangesloten op mijn voorversterker. Dat is nog veel goedkoper (het kan ook met een Raspberry PI en Volumio als je niets meer wil doen dan iets installeren en dat het dan meteen werkt). En de verbinding via HDMI staat alle digitale formaten toe, ongeacht de resolutie of bandbreedte en zelfs de versleutelde zoals dsd of MLP of de bluray-audioformaten.
  8. En elektrostaten gaan ook niet zachter klinken, tenzij hun membraan vervuilt (maar dat kan ook bij magnetostaten) of als ze een met de tijd verdurende membraancoating hebben. Van dat laatste hebben alle Audiostatics uit de jaren '90 last, maar het goede nieuws is dat je ze daardoor juist aan een heel zacht prijsje op de kop kunt tikken.
  9. "Audiophile master test disk 1- Audiophile heaven- HQ- Losless- High fidelity music" En de geluidskwaliteit hiervan blijkt voortreffelijk, niet bepaald wat we gewoon zijn van Youtube...
  10. https://www.audio-markt.de/market/audionet-audionet-amp-i-v2-high-end-stereo-endstufe-8816790773 https://www.audio-markt.de/market/audionet-amp-i-mit-v2-upgrade-2981971791
  11. Bloom

    Aspiraties

    Voor paneelluidsprekers is 30 tot 40° niet direct een probleem, maar directe zon en temperaturen oplopend tot 60° en meer is wel een heel groot probleem.
  12. Dat weet ik allemaal wel en dat doe ik ook. Je kunt hoger (vroeger) in dit topic ook een bericht van me vinden over de bloemenwals van Tchaikovsky met daarin een youtube-link die prima werkte. Bij ongeveer 10% van de berichten waarin ik zo'n youtube link zet verschijnt die echter als tekst ipv als video. Het gaat dan altijd over een video met tekst erbij. Als het om een bericht met alleen een videolink gaat, werkt het wel altijd prima. Maar zodra er tekst bij komt, vergist hij zich soms en maakt er een link van ipv de video te tonen. En dan krijg je dat ook niet meer gecorrigeerd.
  13. Dit was met Chromium, maar met Firefox heb ik hetzelfde ook al aan hand gehad.
  14. Dat doe ik elke keer, maar zoals je in mijn bericht hoger ziet lukte het daar NIET.
  15. Dit gebeurt me dus regelmatig, dat de forumsoftware de link plaatst naar video's ipv de video zelf te laten zien. Hoe zorg ik ervoor dat dat elke keer juist is? M.a.w.: ik wil NOOIT de link laten zien, altijd de inhoud!
×
×
  • Create New...