Jump to content
High-End Forum

Bloom

Members
  • Content Count

    477
  • Joined

  • Last visited

About Bloom

  • Rank
    Lid
  • Birthday 06/18/1960

Previous Fields

  • Setbeschrijving
    https://www.high-endforum.nl/topic/15488-what-makes-blooms-music-bloom/

Contact Methods

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Hasselt (Belgisch Limburg)
  • Interests
    muziek, hifi, ICT, SF, Fantasy, dieren

Recent Profile Visitors

528 profile views
  1. Er zijn natuurlijk ook mensen die wél de broncode kunnen lezen en begrijpen die dan de kans grijpen om er zelf aan verder te werken. Bij closed source heb je die optie niet. Het gebeurt niet altijd dat een verlaten open source project overgenomen wordt, maar het kàn wel. En GitHub is tegenwoordig van Microsoft. Niemand leest de kleine lettertjes. ALLES wat je daarop publiceert, wordt meteen het eigendom van Microsoft om mee te doen wat ze maar willen. De persoon die de code schreef, houdt auteursrechten (dat is niet hetzelfde als eigendomsrechten) als er een wettelijk geldige copyright-melding in opgenomen is. De muziekstreamsoftware die ik gebruik, mpd, wordt nog steeds ondersteund. Zie www.musicpd.org.
  2. Dat is niet het geval voor open source oplossingen, zoals het eerder door mij aangehaalde Volumio. Er bestaat een app voor en je kunt het via een webbrowser bedienen. Juist omdat er geen commercieel motief achter zit, worden open source applicaties wel probleemloos blijvend onderhouden. Bij commerciële toestellen speelt altijd mee dat de maker wil dat je een nieuw toestel koopt en je oude weggooit. En dus is het in het voordeel van de maker om maar een paar jaar ondersteuning te bieden en daarna te zorgen dat het incompatibel wordt of zelfs niet meer gebruikt kan worden. Bij mij komen er geen commericële toestellen meer in die afhankelijk zijn van firmware-updates van hun fabrikanten. Ik heb er momenteel nog wel een: een Marantz AV8802A, maar die kan prima werken zonder updates en de dag dat Marantz beslist niets meer te doen voor dat model, zal ik dat niet erg vinden. Maar mijn muziekstreamer is zelfbouw: een Intel NUC boxje met daarop Debian Linux en mpd als software. Mpd vormt ook de basis voor Volumio.
  3. Welkom in de wereld van de commerciële streamers, waar garantie tot aan de deur geldt en ze na een tijd geen updates meer uitbrengen en mogelijk zelfs de interface veranderen zodat oude toestellen niet meer werken. Hun oplossing: nieuw toestel kopen. Mijn oplossing: buiten ermee en kies iets dat met open source werkt, zoals een Raspberrry PI met Volumio erop.
  4. Bloom

    Millett

    Dat zal Carls budget afhangen. Die Teac kost 1599 euro, zie ik.
  5. Bloom

    Millett

    Ik weet niet wat je precies zoekt, maar misschien is dit wat voor je? http://www.zenaudio.be/aangeboden-(niet-commercieel!)/clearaudio-smartphono-v1/msg5959/#msg5959
  6. Bloom

    Jriver

    Ik heb zelf nog altijd niks gevonden dat beter is dan mijn oplossing: Debian Linux als OS met mpd als afspeelsoftware en die doet ook DSD in elke gewenste resolutie, zolang de aangesloten DAC het maar ondersteunt. In mijn geval is dat een Marantz AV8802A voorversterker die dat allemaal aan boord heeft en zowat elk bestaand audioformaat kan decoderen.
  7. (<klik!) Boz Scaggs - Dig (2001)
  8. Bloom

    Proceed

    De Proceed PMDT is een dvd transport, dus niet alleen cd. Er zit geen Philips laser in maar eentje van Pioneer. Het exacte type is me onbekend, helaas. De problemen met het afspelen van cd's is een bekend euvel en het ligt aan firmwareproblemen. Proceed is een merk van Madrigal en dat is in 2003 overgenomen door Mark Levinson. De PMDT werd daarbij beëindigd.
  9. Ah, maar in een auto heb je meer omgevingslawaai en dan is het inderdaad opportuun om minder dynamiek en meer volume te hebben. Daarom moet dynamiekreductie in het afspeeltoestel beschikbaar zijn maar nooit in de bron!
  10. De remasters van Vangelis en Klaus Schulze zijn voorbeelden van hoe het wél moet. Die van Jean-Michel Jarre helaas hoe het niét moet.
  11. Pure marketing. Ze hopen meer van die albums te verkopen als ze daar het woord "remaster" op plakken. Wat ik onder remaster versta: opnieuw inlezen van een originele analoge mastertape in hoge resolutie, die "oppoetsen" en dan uitgeven. Zo zijn er, maar ze zijn héél zeldzaam. Wat de "product managers" / marketingjongens onder remaster verstaan: We nemen het originele album, doen daar qua oppoetsen niets aan, halen grotendeels of volledig alle dynamiek weg, krikken het volume op tot maximum (of soms daaroverheen, met vervorming als gevolg) en geven dat uit als "remaster". Kassa, kassa!
  12. Bloom

    Qobuz

    Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dat soort dramatische opera. Maar de muziek vind ik wel prachtig. Dit is Wagners' Ring des Nibelungen ohne Worte:
  13. De enige garantie is als je lokaal streamt en je eigen muziekbestanden opbouwt, dan weet je tenminste welke kwaliteit het is. Ik werk met een zelfbouw streamer en een muziekbilbliotheek van zelf geripte cd's, sacd's en blu-rays. Ziehier: https://www.high-endforum.nl/topic/15488-what-makes-blooms-music-bloom/ en zoek naar "streamer".
  14. Inderdaad. Pop en rock is het pijnpunt. Bij klassiek en jazz werden er nooit loudness wars toegepast. Al moet ik opmerken dat er bij jazz wel ooit een paar producers van popmuziek aan het werk zijn geweest en dat die toen hebben beslist alle dynamiek eruit weg te halen. Maar gelukkig zijn dat bij jazz zeldzaamheden en je vindt op internet makkelijk welke de getroffen jazz-albums zijn. 99% van wat ik koop is klassiek, dus ik heb er gelukkig nooit veel last van gehad. En af en toe word ik zelfs aangenaam verrast bij cd's met popmuziek als ze in eens bakken dynamiek aan boord blijken te hebben. Het laatste had ik dit bij sina-drums en haar drie Chi-Might albums. Prachtig opgenomen en de jongedame heeft talent.
  15. Beamen niet, ik gebruik geen betalende online muziekdiensten. Oorspronkelijk heb ik wel Qobuz gehad, maar ik heb dat opgezegd nadat ik ontdekte dat ze hun klanten bedrogen met 96 kHz 24 bit Hi-Res opnamen waarvoor je extra moest betalen en die dan geüpsamplede cd's bleken te zijn. Zoiets noem ik bedrog. Hard klinken is meestal een gevolg van zware dynamiekreductie, de zogenaamde "loudness wars". Die zijn op 99% van alle uitgebrachte popmuziek cd's aanwezig vanaf ongeveer het jaar 2000, maar er zijn de laatst jaren ook remasters uitgebracht van albums uit de jaren '80 en '90 die in feite alleen dynamiekreducties met een hoger volume zijn. Er zijn een paar gevallen waarin de dynamiek effectief tot 0, 1 of 2 dB gereduceerd is en het volume dan op loeiend hard staat. Veel online muziekdiensten comprimeren hun streams ook nog eens, omdat hen dat bandbreedte bespaart - zeker als ze veel klanten hebben. En dat gebeurt zelfs als ze reclame maken met "audiofiele geluidskwaliteit".
×
×
  • Create New...