Jump to content
High-End Forum

Seed7

Members
  • Content Count

    4,827
  • Joined

  • Last visited

About Seed7

  • Rank
    Lid

Personal Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

4,232 profile views
  1. Da's het leuke van synthesizers. Bv. met SuperCollider zou je daar gewoon een stukje code voor kunnen schrijven om het e.a. uit te proberen. Je kunt er ook allerhande mooie meetsignalen mee samenstellen. Dat zijn alle filters. Je kunt nog zo snelle elektronica hebben, maar een luidsprekerfilter helpt het wel om zeep. En die luidspreker zelf, is ook een filter. Dynamisch gedrag & bereik (snaredrum) en frequentiebereik (snaredrum) zijn m.i. twee belangrijke aspecten aan de "live" beleving van akoestische muziek.
  2. Hiermee kom je bij het verschil oren en hersenen, of eigenlijk de som er van. Onze hersenen interpreteren het signaal continu en kunnen achteraf ook zaken bijstellen. Achteraf een signaal anders interpreteren. Omdat geen van de grondtonen in de opname aanwezig is kan ik me voorstellen dat de 1kHz als een soort grondtoon geïnterpreteerd wordt. Dit soort dingen kun je met delay-lijnen in een computer simuleren. Pomp de delay vol met data, interpreteer. Vergelijk de interpretatie met een iets nieuwere of oudere delay line. Voldoet de interpretatie niet kies een ander algoritme. Doe het opnieuw. Als je dat simuleert krijg je een diep respect voor je gehoor en hersenen. De verwerkingssnelheid daar is vele malen hoger dan wij kunnen simuleren. Allemaal extreme paralelle verwerking. Je kunt bij een opname van de menselijke stem een heel groot deel van de grondtonen wegfilteren en met de overgebleven harmonischen nog steeds verstaan wat er gezegd wordt. Je kunt heel veel kleine stukjes uit een stem weg knippen zodat het helemaal brokkelig klinkt en nog steeds verstaan wat er verteld wordt (granular synthesis). Je kunt de grondtoon intact laten en alle harmonischen weg halen en de verstaanbaarheid wordt ineens veel slechter. Of je rommelt de harmonische door elkaar, verandert onderlinge fase en het geheel is onverstaanbaar geworden. Als je dus heel veel IMD componenten in je opname hebt zonder de grondtonen is er ook de kans dat je hersenen zelf iets gaan samenstellen. "Hineininterpretieren". Je kunt de boel ook voor de gek houden. Het harmonische spectrum is vrij constant over het spectrum. Je zou dus een deel van de harmonischen onder de 20kHz kunnen pakken, die transponeren naar een deel boven de 20kHz. Wat hoor je dan? Is het dan meer levensecht of juist helemaal een rommeltje. Misschien probeer ik het tzt eens. Edit: Je buizen kunnen heel ver. Je trafo is een laagdoorlaatfilter. Hoe goed het ding ook ontworpen en gebouwd is.
  3. En bij de opname staat die 1kHz op de band. We meten het echter als vervorming omdat de twee grondtonen ontbreken in de vergelijking. Ons oor snapt het ook niet echt. Er moet een juiste relatie grondtoon en harmonischen bestaan, die is essentieel voor verstaanbaarheid. In het digitale domein, synthesizers, werk je daarom altijd met bandbreedte gelimiteerde signalen. Als je dat niet doet "vouwt" het signaal om en krijg je dit soort komponenten in je audiobereik. Rare metalige suis tonen. Aliasing.
  4. Een breedbandige versterker heeft vooral een goede stijgtijd. Alle breedbandigheid in muziek wordt er al in de opname keten uitgefilterd. Kijk maar eens naar frequentie curves van microfoons, bandrecorders, DAC's, mengpanelen etc. Je kunt wel hoger, veel hoger zelfs, maar dan moet je de gehele keten van de grond af opnieuw opbouwen. (Mijn buizen Graafjes: VV: 4Hz - 80 kHz (-3dB) EV: 1Hz - 350kHz (-3dB))
  5. @thei van hobbyist tot hobbyist, ga naar een installateur, een vakman.
  6. https://www.nytimes.com/2021/03/02/arts/music/bunny-wailer-dead.html
  7. Seed7

    Welke toonarm ?

    M.i. een van de mooiste armen. Extreem goed instelbaar en alle parameters afzonderlijk.
  8. Achja, die lijstjes. Een gemiddelde van vele meningen. Gemiddeld genomen het beste van "Middle of the Road", vaak weinig origineel en af en toe een cult album (want dat moet je hebben of zo). Hier heb je er nog een https://rateyourmusic.com/charts/top/album/all-time/
  9. Pffff, heb nog nooit een bitje gemist. Geen kleurzween in foto's. Geen minder scherpe randjes in m'n proza. Geen software die ineens sneller is geworden.
  10. Zelf op een schijfje bakken?
  11. Een held. Luister vooral naar track 2. Gene Vincent.
  12. Net zo verguisd als de EL34, maar er zitten er wel duizenden in de grote mengtafels Maar tuberolling is niet mijn ding, tenzij je alle andere parameters in je versterker ook aanpast. Een parametrische EQ is dan eenvoudiger om aan sounding of my-fi te doen.
×
×
  • Create New...