Jump to content

Rommelig laag bij digitale weergave.


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

In een ander topic merkt Tubejack op, dat het laag van digitale audio bij hem vaak rommelig klinkt. Ik (en vele anderen) heb al eerder gemerkt, dat slechte digitale weergave altijd het duidelijkst in het laag is te horen. Waaraan het ligt? Ik heb geen idee. Maar de USB ingang van de DAC staat bij mij vooraan in de verdachtenbank.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Achter de USB connector zitten een aantal chips, en daar zijn wel behoorlijke verschillen in gekomen met de tijd.

De eerste chips waren vaak niet goed aan te sturen en gaven problemen, en de drivers waren niet altijd goed te verkrijgen.

De Xmos waren vooral in het begin vaak een probleem, en het succes van de opzet van de Amanero is dan vaak wel weer terug te vinden op d Chinese sites waar de imitaties vaak verkocht worden.

 

Ik heb nu zelf de laatste uitvoeringen de de huidige generatie ( 3 verschillende, Xmos en Bravo en Amanero) en die werken in ieder geval vlekkeloos met Linux.

Direct worden die herkend en ook de opzet met ROON geeft absoluut geen problemen.

Dit is dan de originele Amanero van Domenico in Italië.

 

vvTdtqaZSjAmQNP43OjKntNgy0jtX05VlNg3a7iT

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Zoals ik in de andere draad schreef, als je in een systeem kabeltje B beter vindt dan kabeltje A. Is kabeltje B dan ook beter? Of verhult kabeltje B gewoon het probleem dat kabeltje A wel laat horen. Kabeltje A/B kun je ook vervangen door protocol A/B.

 

In het digitale domein is de resolutie in het laag vele malen hoger dan in het hoog. Bij analoog is dat andersom. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt, er ook veel meer laag in de opname gestopt daar waar dat vroeger weg gefilterd werd (LP). Het is niet alleen luider, maar ook dieper. Ook worden stereo signalen onder de 100Hz niet meer altijd tot een mono signaal samengevoegd. De laagweerger van een luidspreker kan ineens de volle mep voor de kiezen krijgen, in plaats van dat de energie over twee kanalen verdeeld wordt.

 

Bij veel en diep laag zijn het de basreflex systemen die in de problemen komen. Helemaal als ze door een versterker met een lage dempingsfactor worden aangestuurd of als er luid wordt gespeeld. Onder de poortresonantie beweegt zo'n luidspreker ongedempt en ongecontroleerd. Normaal zorgt de luchtmassa in de poort en kast voor demping van de luidsprekerbeweging, samen met de demping die in het chassis is ingebouwd en de dempingsfactor van de versterker. De ongedempte, ongecontroleerde beweging resulteert ook in (intermodulatie) vervorming in het hogere bereik dat de basweergever ook moet behapstukken. In het ergste geval worden ruimteresonanties door het "gewapper" aangestoten die dat anders veel minder of niet werden. Rommelig laag is het gevolg.

 

En dan is er nog de ruimte zelf. Kan die wel met meet en harder laag overweg? Wordt de energie goed en snel afgevoerd?

 

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Allemaal mooi en wel,

 

@ HansP, Werken doen ze allemaal, maar het gaat hier om verschillende klinken. En dan vooral in het laag. De Xmos die je noemt die je noemt zit in de M2tech SPdif converter, die klinkt tov een Amanero echt een stuk strakker in het laag.

 

@ Seed7, Het gaat er om dat met verschillende digitale systemen met dezelfde muziek en dezelfde installatie behoorlijke verschillen ontstaan. En merkwaardigerwijs, laat zich dat het eerst in het laag horen.

 

 

 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het gaat er om dat met verschillende digitale systemen

Ik zat met m'n hoofd nog bij @Tubejack's draadje. Analoog versus digitaal op het zelfde systeem. Neemt echter niet weg kabel x, of protocol y, dingen kan verhullen of benadrukken of onaangeroerd laten. Dan moet je er dus eerst achter komen wat "goed" is. Misschien is rommelig wel goed in de zin van "waarheid", al voldoet het niet aan je wensen of verwachtingen.

 

Om een idee te krijgen zul je vlak voor de DAC in het digitale domein een vergelijk moeten maken. Ook moet je proberen rommelig beter te definiëren. Vergelijk, het smaakt anders versus het smaakt zoeter met een vleugje diacetyl en meer moutigheid. Anders blijft het aanrommelen met meningen.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

"Rommelig laag" kan vele ladingen dekken. Als het gebeurt met verschillende soorten muziek, ligt het niet aan analoog of digitaal en ook niet aan opnames of zoiets. Dan moet je eerder denken aan ofwel een versterker die niet geschikt is voor de luidsprekers die hij moet aansturen (ik heb de overige berichten in deze thread niet gelezen en weet dus niet of al iets geschreven is hierover) ofwel de akoestiek.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Bloom said:

"Rommelig laag" kan vele ladingen dekken. Als het gebeurt met verschillende soorten muziek, ligt het niet aan analoog of digitaal en ook niet aan opnames of zoiets. Dan moet je eerder denken aan ofwel een versterker die niet geschikt is voor de luidsprekers die hij moet aansturen (ik heb de overige berichten in deze thread niet gelezen en weet dus niet of al iets geschreven is hierover) ofwel de akoestiek.

Ik heb het vooral met: House, trance en andere moderne muziek met electronisch laag. 

Link to comment
Share on other sites

Daar mag je wel zeker van zijn denk ik. Ik heb zelf voor een oplossing met open baffle (eigenlijk baffleless) wooferkorven gekozen waarin 48 cm woofers zitten, maar ik heb ook al hiphop gevonden waarmee zij problemen hebben. Een soort "klak"-geluid waar een zeer zware bas hoort te zitten. Misschien moet ik toch maar mijn SVS subwoofer weer toevoegen voor dat soort specifieke gevallen...

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Bloom said:

Daar mag je wel zeker van zijn denk ik. Ik heb zelf voor een oplossing met open baffle (eigenlijk baffleless) wooferkorven gekozen waarin 48 cm woofers zitten, maar ik heb ook al hiphop gevonden waarmee zij problemen hebben. Een soort "klak"-geluid waar een zeer zware bas hoort te zitten. Misschien moet ik toch maar mijn SVS subwoofer weer toevoegen voor dat soort specifieke gevallen...

Dat 'klak'-geluid zou best wel eens kunnen komen door de spreekstoel die tegen de achterkant slaat. Mede door de open baffle-constructie gaat de woofer ongecontroleerd uitslaan door blindvermogen, wanneer ik het goed begrijp.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Ja, het zou inderdaad zomaar kunnen dat die 165mm woofertjes dat niet trekken.

Zou die wel doen als die in een gesloten kast zou zitten (parameter van de driver zijn daar waarschijnlijk niet echt geschikt voor). De beweging blijft dan altijd gecontroleerd, tenzij je het spul gewoon opblaast.

 

Met open-baffles heb je die problemen ook, te weinig demping van de driver want geen kastvolume. Alleen daar gaat het minder ongecontroleerd dan bij een bas reflex.

 

M'n subwoofer heeft een x-max van 26mm. In een hele grote basreflex kast afgestemd op 17Hz kreeg in bij de film "Cloverfield" ook dingen te horen die niet uit een luidspreker zouden moeten komen. In die film zit soms een flink aandeel laag tussen de 11 en 15 Hz. Inmiddels zit het ding in een grote gesloten kast en gedraagt het zich voortreffelijk.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Het is niet altijd makkelijk, dat is een feit. Mijn baffleless wooferkorven presteren eigenlijk voortreffelijk. Ik ben geen fan van hiphop, dus speel ik dat zelf zo goed als nooit af. Met films en zo heb ik tot dusver geen problemen gehad.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

Zou die wel doen als die in een gesloten kast zou zitten (parameter van de driver zijn daar waarschijnlijk niet echt geschikt voor). De beweging blijft dan altijd gecontroleerd, tenzij je het spul gewoon opblaast.

 

Met open-baffles heb je die problemen ook, te weinig demping van de driver want geen kastvolume. Alleen daar gaat het minder ongecontroleerd dan bij een bas reflex.

 

M'n subwoofer heeft een x-max van 26mm. In een hele grote basreflex kast afgestemd op 17Hz kreeg in bij de film "Cloverfield" ook dingen te horen die niet uit een luidspreker zouden moeten komen. In die film zit soms een flink aandeel laag tussen de 11 en 15 Hz. Inmiddels zit het ding in een grote gesloten kast en gedraagt het zich voortreffelijk.

Zoals ik al meldde heb ik geen basreflex.  Vinyl digitaal opgenomen en afgespeeld lijkt goed te gaan. Dus volgende stap een versterker met een hogere dempingsfactor. Maar dat doe ik morgen weer. Ik blijf sjouwen 😅

Link to comment
Share on other sites

Zucht... het is een topic over rommelig laag met digitale oorzaak.

Rommelig laag kan overal ontstaan, maar dat is al 100 keer behandeld.

 

In goed laag kun je het instrument goed herkennen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Hans van Liempd said:

Zucht... het is een topic over rommelig laag met digitale oorzaak.

Rommelig laag kan overal ontstaan, maar dat is al 100 keer behandeld.

 

In goed laag kun je het instrument goed herkennen. 

Ok Hans geef jij dan eens je visie.  Welke type dac heeft volgens jou het beste laag? 

Link to comment
Share on other sites

Er zullen er zeker meer zijn, maar met mijn Pink Faun Dac 3.32 ia i2s lukt dat zeker wel. Via SPdif trouwens ook. Via Toslink en USB is het een rommeltje. Maar het gaat niet alleen over DAC's, netwerk-atributen horen er ook zeker bij.

 

Vorige week dinsdag hadden we een demo van Alfa audio. Jaap liet met verschillende switches en netwerkkabels klankverschillen horen. Ook daar vielen de verschillen het eerst in het laag op.

 

Zoals ik al eerder schreef... ik heb geen idee waar dat van zou komen. Je zou juist verwachten dat laag het makkelijkst is in digitale weergave.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Ik heb een losse hoofdtelefoon versterker, dus het signaal komt niet direct van de versterker. 

Daar is het goed dus?... Nou, dan moet je het niet in je dac's zoeken🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Zoals ik al eerder schreef... ik heb geen idee waar dat van zou komen. Je zou juist verwachten dat laag het makkelijkst is in digitale weergave.

 

Ken je die Tentslabs klok nog?  Wat mij opviel, dat juist het laag beter werd.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Hans van Liempd changed the title to Rommelig laag bij digitale weergave.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...