Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. Ze hebben hun naam inmiddels naar Gilla Band veranderd en morgen komt de nieuwste uit, nu nog even als Girl Band handje houden met Jamie,
  3. Today
  4. Weer on-topic. Ik ga zaterdag, samen met Cock van der Weiden (Sonore). Niet dat ik wat wil kopen of vervangen, maar vooral voor de gezelligheid en om bekenden weer te zien.
  5. marge is niet winst. Voor 30% winst kan best 120% marge nodig zijn. Marge is verkoop min inkoop. Winst heb je (misschien) als je de overige kosten er van af hebt getrokken. "Marge is voor de bank"
  6. De De dealer maakt een winst van 25 a 30%, dat is geen verdubbeling. Maar dat idee blijft bestaan....
  7. Gydo

    DAE

    Het zal ook wel in de combinatie en ruimte zitten.Bij mij speelt de Magnepan juist veel beter dan mijn vroegere Scintilla's, die ik trouwens aanstuurde met een oude Krell KSA 100MKII. De tonale balans van de MG 20 is zeker beter, de Scintilla's excelleerden met bepaalde muzieksoorten (kleinere bezettingen). Maar het maakt niet uit, ieder zijn ding nietwaar.
  8. thingman

    DAE

    Het is mijn bevinding maar, Guido. Ik ken jouw luidsprekers samen met die 1,5m hoge Levinsons en dat klinkt een stuk timmer en ziellozer dan de Apogee Stage met een oude KS-50 van Krell. Voor een vijfde van de prijs of minder. Nee, de tijd om onder de indruk te zijn van merken, cijfers en namen is lang voorbij..
  9. Daar heb je je relatie. Is dat niet ook deels debet aan het langzaam verdwijnen van het middensegment in apparatuur, maar ook in klanten? Dat laatste deels doordat ze de middelen niet meer hebben maar ook omdat de aandacht naar ander zaken uit gaat (een bakbeest van een 8K OLED tv bijvoorbeeld).
  10. Gydo

    DAE

    Veel hangt af van het rendement van de speakers en de maximale onvervormde geluidsdruk en uiteraard de hoeveelheid vermogen. Mensen onderschatten het belang van voldoende vermogen, maar ik heb vastgesteld dat veel liefhebbers niet zo luid spelen als ik. Mijn gemiddeld luisterniveau (op de luisterstoel) zit tussen de 80 en 95dB (niet bij de stille passages natuurlijk) . Dat is behoorlijk luid. Ik wil graag het "live" gevoel ervaren. Klopt, die dingen spelen vaak erg dynamisch !
  11. Seed7

    DAE

    Tam. Voor een praktisch vergelijk met je eigen set, ga eens naar een goede pro-audio verhuur zaak en huur een paar Stage Accompany Blue boxen. 15" laag en voor het hoog een bandje van 1 kHz tot 30kHz (ondanks dat er voor een bandje ook een trafo zit) @Hans van Liempd 1. Je gooit voor het gemak alle buizenversterkers op een hoop. 2. Buizenversterkers (nu gooi ik ze op een hoop) vervormen prettig. En dat laatste doen ze zeker als ze kortstondig veel meer moeten leveren dan ze kunnen. Net zo als bandrecorders prettig vervormen als ze in de verzadiging gestuurd worden.
  12. Ik kan mijn Watt Puppy's ook niet tam noemen. Maar in de transienten zit veel in. Vandaar de hoge bandbreedte bij de Array versterkers en transientvermogen tot 400 W. Dat is de 1 Hz die in elk instrument zitten waar Cock het over heeft. Maar dan zouden buizenversterkers met hun beperkte vermogen ernstig in het nadeel zijn. Terwijl ik toch het gevoel heb, dat dit juist bij buizenversterkers goed gaat.
  13. Gydo

    DAE

    Mhh, dan moet je toch eens naar mijn 20 jaar oude Magnepan MG 20's komen luisteren..... Die klinken helemaal niet "tam". Voorwaarde is wel dat je veel vermogen ter beschikking hebt, want als dat niet het geval is spelen ze inderdaad "tam".
  14. Waar jullie geen rekening mee houden is de hoeveelheid van verkoop. Onze jaaromzet was gemiddeld een 150k€ (incl BTW) maar er waren uitschieters naar boven en beneden. Wij hebben voor ruim 250k€ ex BTW geïnvesteerd in de loop van bijna 13 jaar. Dan alle onkosten (ook investering in een grotere wagen) , winkelhuur, aankleding winkel, verwarming, elektriciteit, shows, reclame, ...... Zaken die al jaren bestaan en een grotere klantenkring hebben kunnen heus wel een mooie cent verdienen, maar er zijn ook veel audiozaken die het de laatste jaren niet gehaald hebben.
  15. thingman

    DAE

    Inderdaad, tamheid troef bij de gangbare speakers. Magnetostaten, mits met krachtige magneten (dus niet Magnepan) kunnen het goed en kleurvrij.
  16. Seed7

    DAE

    Hoorns, plasma tweeters, vellen (mits niet te groot), magnetostaten (mits niet te groot), Mangers, DDD's allemaal tot op zekere hoogte. In de pro-hoek zijn er geschikte dynamische luidsprekers. Te herkennen aan o.a. de hele korte spreekspoel, een relatief hoge Fs en een lage Qt (bij laagweergevers). HiFi(end) luidsprekers zijn gemaakt voor 'vlak' en klein. Dan lever je op microdynamiek in.
  17. thingman

    DAE

    @Seed7 En als de versterker zulke transiënten al kan volgen, dan zijn er maar heel weinig luidsprekers die ze ook kunnen bijbenen.
  18. Seed7

    DAE

    Bij transienten gaat er niet zo zeer om hoe hoog de sprong is, maar hoe steil. 20dB verschil haaks omhoog bij een maximale luidsterkte van 105dB op een meter zuig een versterker leeg. Daarom worden er in studios transient shapers hebruikt om de hellingen wat vriendelijker te maken. Als je het wilt testen, stuur een zuivere niet bandbreedte gelimiteerde blokgolf door je versterker en dan een wel bandbreedte gelimiteerde. Je kunt ze met een scriptje genereren. Probleem is dat je dac er meteen al een bandbreedte gelimiteerde blokgolf van maakt. De rimpeltjes aan het begin en einde van de blokgolf op de scope. Die 96 dB dynamisch bereik op de CD is helemaal niet interessant, de 40 of 60 op plaat of band ook niet. Waar het om gaat is de microdynamiek. Dat bepaald ook de mate van realisme.
  19. Yesterday
  20. 0 dB is per definitie het maximum uitsturingsbereik onzin om te spreken over iets daarboven. (ik moet even denken aan Spinal Tap film met de gitaar versterker die tot volume = 11 gaat ipv 10 ) Dynamisch bereik van een CD is bij benadering met 16 bits ongeveer 96 dB dus er kan theoretisch een dynamiek sprong van 96 dB optreden. DR van 20 is een maat voor het verschil tussen peak en RMS level. RMS is bepaald over de hele track waar passages in kunnen zitten die ver onder het RMS level liggen en dan naar 0 dB knallen. Inderdaad een DR van 20 komt helaas al bijna niet meer voor. Ik zelf laat bijna alles links liggen lager dan 10. Maar vanaf 12-14 is het echt leuk aan het worden. Met hoge DR gaat iets al snel als "audiofiel" ervaren worden.
  21. Ik had dan het geluk dat ik een goede zaak vlak in de buurt had en goed met de bedrijfsleider kon opschieten. Maar op zich is afstand voor mij geen probleem voor een demo. En dan maar hopen dat je die krijgt wat zeker niet gegarandeerd is gezien mijn ervaring. Wat ik zijn algemeenheid vind, is dat er een zekere relatie moet zijn tussen maakprijs en verkoopsprijs bij kwaliteitsprodukten en niet alleen bij hifi. Als er te veel mensen aan moeten verdienen wordt het product gewoon te duur voor het merendeel van de kopers. Iedere schakel in de keten verdubbelt de prijs. Verder is het klassieke verkoopmodel: producent, importeur en dealer voorbij. Herman van Dungen produceerde, importeerde en verkocht producten in eigen winkel: drie keer kassa. Zelf geloof ik wel in 1 pitters waar je op bestelling koopt.
  22. Roots

    DAE

    Je zou de vraag ook om kunnen draaien en vragen: Welke setup kan de dynamieksprongen van digitaal niet volgen?
  23. Mooi, zulke dynamieksprongen. Maar op welk medium staan die dan? En met welke dynamic range? Boven de 0 dB staat niks meer op een digitaal formaat. Een DR van 20 komt al bijna niet voor.
  24. Roots

    DAE

    Klasse A....Slewrate. Er zijn wel meer mensen met hoog rendements speakers die zweren bij power...Als alles op orde is zal de bassdrive fenomenaal zijn bij zulke speakers.
  25. Tubejack

    DAE

    https://hifi.nl/artikel/31493/Review-Trafomatic-Audio-Rhapsody-PSE-300B-geintegreerde-buizenversterker-klassieke-deugden-in-modern-jasje.html
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...