Jump to content

Hans van Liempd

Members
  • Posts

    21420
  • Joined

  • Last visited

About Hans van Liempd

  • Birthday 30-09-1950

Social Media

Personal Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Meierijstad
  • Interests
    o.a. audio en muziek

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    CD speler: Esound CD-E5-m (momenteel niet meer in de set),
    Streamer: PC Windows 10 met twee lineaire voedingen en een pink Faun i2s kaart in een Array kast gebouwd
    DAC: Pink Faun DAC 3.32 via Delock HDMI 2.1 i2s kabel,
    Voorversterker: Array Obsydian B-10,
    Eindversterkers: Array Quartz M-10 (2x)
    Luidsprekers: Wilson Watt/Puppy 5.1E,
    Bekabeling � la Array (gevlochten).
    Zelfgebouwd houten stekkerblok met sterbekabeling
    In aparte luisterkamer met akoestische aanpassingen
  • Tweede set
    DVD? (SA)CD speler Marantz DV6400,
    KPN digi-kabelontvanger,
    Streamer: Raspberry Pi met Pifi DAC,
    Bekabeling � la Array (gevlochten)
    Geintegreerde versterker: Primare A20,
    Luidsprekers: B&W DM2a,

Recent Profile Visitors

19285 profile views
  1. Precies. Ik heb beide geprobeerd. Met twee afzonderlijke kabels klonk het hier wat frisser.
  2. Ik kende deze audiowinkel in Oosterhout (bij Breda) eigenlijk niet. Ik kreeg een appje van een audiovriend, dat er een audioshow was. Samen met Blumenhofer en McIntosh. Mister Hifi zit in een bedrijfsverzamelgebouw en werkt alleen op afspraak. Dus ook voor de audioshow moesten we ons aanmelden. Dit kon simpel online. Vanmorgen dus naar Oosterhout. We reden het pand eerst straal voorbij, maar bij een tweede poging kwamen we keurig bij de ingang. Om een centrale ruimte zijn 3 luisterruimtes. Een grote, waarin Marco de nieuwe BHC's demonstreerde. De tweede ruimte was wat kleiner en daar stonden de Blumenhofer FS3 en in de kleine een paartje kleine BHC's. Allemaal door McIntosch versterkers aangestuurd. We begonnen in de middelste ruimte met de FS3 en vrij forse geïntegreerde McIntosch. Dit klonk in het begin niet echt lekker. Er mag hier 's nachts niks aan staan en de apparatuur stond nog maar een uurtje aan. Dat klonk wat scherp en niet erg ruimtelijk. Maar na een paar nummers spelen begon deze set wel te bloeien. helder, open met een iets terughoudend laag. Hier hebben we alleen de streamer beluisterd. Een draaitafel stond er wel, maar toen wij er zaten werden er geen platen gedraaid. Dan door naar de grootste ruimte. Hier de BHC's met horizontale hoorn op een set McIntosch voor- met twee eindversterkers. Dat klonk totaal anders. In ieder geval had deze set het meeste drive en ruimtelijkheid. Toch vond ik stemmen niet altijd helemaal neutraal weergegeven. Waarschijnlijk dat dit met Marco's favoriete buizenversterkers beter was geweest. Maar qua imponeren, won deze set royaal. Er was echter maar één plaats waar het laag optimaal klonk. In de derde kamer stonden de kleine BHC's met eigenlijk dezelfde speakerbezetting dan de FS3. Toch klonken deze totaal anders. Het laag was misschien wel het best van de show, krachtig en doortekent. Toen we binnen kwamen draaide een LP van Ingram Washington. De stem kwam ook mooi homogeen uit de luidsprekers. Maar ook akoestisch instrumenten als saxofoon en piano klonken heel vriendelijk. Wat aan de rustige kant, maar wel heel prettig om naar te luisteren. Als streamer hier een kleine Lumin. Als versterking een kleine geïntegreerde McIntosh. Daarna terug naar de middelste kamer. Er was te horen dat deze set ondertussen mooi op temperatuur was. En achterin was het stereobeeld prima gevormd. het laag was nog steeds wat terughoudend, maar de rest heerlijk om naar te luisteren. Drie sets dus, speakers van dezelfde fabrikant en ook de versterking van een fabrikant, maar ieder met een sterk eigen karakter. Het was jammer dat er in verhouding tot het verrichtte werk zo weinig bezoekers waren. Juli én mooi weer zijn ook niet de ideale tijd voor een audioshow. Ik ben wél blij dat ik er geweest ben. Ik heb gezien dat het een serieuze audiozaak is, met een bevlogen eigenaar. En met heel mooie spullen. Ook de tweedehands spullen zagen er allemaal hoogwaardig en netjes uit. Bedankt!
  3. Bij een eend heb je maar twee standen van het gaspedaal, los en helemaal ingetrapt. Wanneer je dat niet doet, gaat hij "bokken" door de slappe vering en stand van het gaspedaal. Eend rijden moet je leren...
  4. Edwin is voorzitter van onze audioclub en via de club ik hem al jaren. Ik ben jaren geleden eens bij hem geweest, maar van luisteren kwam toen niks. Nu heeft Edwin andere speakers en zijn set veel beter op orde. Ik moet hier ook even vermelden, dat Edwin als hobby als basgitarist in een band speelt. Een goede laagweergave is voor hem dus heel belangrijk. Eerst even de set beschrijving van de delen waar we naar hebben geluisterd: Een Thorens TD2000 met Lyra element het merk en type van de phonovoortrap zijn met ontschoten. Een Leema CD speler Een Leema geïntegreerde versterker Twee Dynaudio 30 speakers. Ik heb alleen de luidsprekerkabels gezien, dit zijn ca. 10 m lange standaardkabels. Ik denk 2,5 mm2 stranded koper met transparante isolatie. De kabels zijn zo lang vanwege een paar boekenkasten waar de kabels overheen moeten. De rest van de kabel lagen achter de set en heb ik dsu niet gezien. Dan de opstelling... Die is een beetje vreemd. Edwin woont samen met z'n vrouw in een huis met U kamer. De begane grond is eigenlijk helemaal open, op de hal en trap na in het midden van het huis. De luidsprekers staan op ca. 1,5 m uit elkaar min of meer op een hoek van de hal. Schuin naar de tegenover gelegen hoek gericht. Tussen de luidsprekers staat een laag rekje met daarop een echte Triniton TV en daar onder een DVD speler (denk ik). Het heeft in ieder geval niks met de set te maken. Die staat in een andere hoek van de woonkamer. Naast de set dus die twee boekenkasten waar de luidsprekerkabels overheen gaan. In de andere hoek (tegenover de luidsprekers) staat een hoekbank, waarop ik de beste plaats mocht innemen. Als eerste een stukje Steely Dan, en daarna Erik Clapton van de MTV unpluged cd. Edwin vraagt wat mijn eerste indruk is. Ik vertel hem dat dit na twee nummers lastig is te zeggen. Maar wat opvalt is de enorme rust die de set weergeeft. Het duurt voor mij altijd even voor ik aan de akoestiek en set gewend ben. Elke ruimte en set klinken anders. Wanneer je een piano in een kerk zet, klinkt die ook anders als in een zwaar gestoffeerde woonkamer. Daarna volgen nog een heleboel CD en LP's. Daarvan kan ik zeggen, dat de klank van de CD en platenspeler niet fundamenteel van elkaar verschillen. Dat is gunstig, wanneer het verschil tussen die twee namelijk groot zou zijn, klopt er bij een van de twee of bij allebei iets niet. Hier niet dus. beiden hebben vrijwel hetzelfde klankkarakter. Na anderhalf uur, heb ik een goed beeld van de eigenschappen van de set. Door de schuine opstelling, is er een zeer goed en homogeen laag. Helemaal geen last van staande golven en dat is in een woonkamer bijzonder. Zeker in een U kamer. Ons vorige huis had ongeveer dezelfde indeling, ik heb daar mijn audiohobby maar even gelaten voor wat het was. Daar was mijn toenmalig setje niet klinkend te krijgen. Stemmen staan wat verder naar achter dan wat ik gewend ben, en ook aanslagen van gitaren, drums en percussie zijn minder fel dan ik graag hoor. Maar het is niet mijn set, en bovendien staat hij in een huiskamer. Wanneer het daar super dynamisch en transparant klinkt, is rustig luisteren lastig. Wanneer je bovendien wat rechter op en dichter bij de speakers gaat zitten is het klankkarakter ook al een stuk levendiger. Qua stereobeeld klopt het eigenlijk prima. Ondanks dat de luidsprekers redelijk dicht bij elkaar staan staan de verschillende instrumenten mooi los van elkaar en hoor je eigenlijk nauwelijks dat het geluid uit de speakers komt. De linkerluidspreker heeft wel wat meer body dan de rechter. De rechter staat wat vrijer in de ruimte wat dan natuurlijk de reden van de iets dunnere klank is. Een nummer van de CD Winter Songs van Terje Isungset (gespeeld op instrument van ijs), laat zeer veel detail en een afgrond diep laag horen. Ik denk in eerste instantie dat het zo'n grote Japanse trom is, maar kennelijk is deze dan van ijs. Erg indrukwekkend... En dan gaat het al snel over muziek. Ik heb weer de nodige nummers geshazamt, zodat ik die thuis ook kon beluisteren. van Al Di Meola tot Karel Kraayenhof (die ik een paar maanden geleden nog live heb gehoord) en van Kevin Eubanks tot Erik Vloeimans. En eigenlijk is dat toch waar het om gaat, genieten van de muziek. Ik denk, dat kortere luidsprekerkabel meer levendigheid en transparantie zou opleveren, maar het maar de vraag of dat in deze huiskamer wenselijk is. Volgens Edwin klonken de Voormalige Dali's veel feller en dynamischer, maar daarmee ook een stuk vermoeiender. Rest mij nog, om Edwin hartelijk te bedanken voor de gezellige en gastvrije middag.
  5. Zeker, ik reed in 1970 ook 2CV. 1:18. Maar de veiligheid en comfort zijn niet vergelijkbaar met de huidige auto's. Het grotere gewicht komt voor een deel uit veiligheidsonderdelen, maar ook uit extra's zoals b.v. de airco en natuurlijk niet te vergeten de elektromotor en accu's. Bij een eend werd een deel van de luchtkoeling van de motor naar binnen geblazen wanneer de "verwarming"werd ingeschakeld. Een vriend zei wanneer hij 't koud had, Hans... zet je de uitlaat even naar binnen? Het stonk namelijk enorm, want olie-dicht waren die eendenmotortjes niet.
  6. En nat van z'n eigen zweet. Dat was een van de nadelen van die dichte ligfietsen. Althans volgens de ontwerper van de Alleweder. Onze Kia Niro is een heel stuk ruimer dan de Alto of 500, kan een caravan van 1300 kg trekken en rijdt gemiddeld 1:19,5. Mét caravan 1:10. En dan nog heel veel korte afstandjes in de Coronaperiode. Er is dus echt wel ontwikkeling.
  7. A.s. zondag wordt ook een audiofiele dag. We gaan naar MisterHifi in Oosterhout, waar Marco met de Blumenhofers samen met McIntosch een audioshowtje heeft. Wij zijn er 's morgens.
  8. Ik heb hem nog hier liggen en heb de bedrading die er in stukken uithangt even bekeken. Niks mis mee eigenlijk. De plastic isolatie is nog soepel en het koper na strippen glimt als nieuw.
  9. Ik heb hier een scharnierkop van de TP62 liggen. Die kreeg ik van Kappa7, voor onderdelen. Hij had geprobeerd de armbekabeling te vervangen, maar dat was duidelijk niet gelukt. Dus bezint een je begint. Misschien kan Kappa er meer over vertellen. De aansluitkabel is wat anders, dat is simpel te doen.
  10. Vergeet niet, dat in dezelfde tijd DAF trucks Failliet was. Ook weer doorgestart, maar niet meer Nederlands. Dat had met Philips dus ook best kunnen gebeuren. Jan Timmer heeft dus zeker wat goeds gedaan. De eigenaar van het bedrijf waar ik werkte kocht rond die tijd de bungalow van Jan Timmer in de bossen bij Lieshout. Een eis bij die verkoop was, dat Jan Timmer in de raad van bestuur van ons bedrijf kwam. Ik heb hem daar echter nooit gezien.
  11. Ondertussen hebben we weer een paar clubavonden gehad, hierbij de verslagen: Leden voor ledenavond: http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2022/CyrielEnHans/CyrielEnHans.htm Diptyque: http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2022/Diptyque/Diptyque.htm De Motional Feedbacks van Pirate Logic: http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2022/Piratelogic/Piratelogic.htm En als laatste de demo waar ik niet bij was de Veddan Atom: http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2022/Veddan_Atom/Veddan_Atom.htm Helaas geen directe foto's, maar klik op de links en daar staan er meerdere.
  12. Ik heb nog twee gevlochten luidsprekerkabels liggen. Elk 90 cm lang. Aan een kant schroefklemmende banaanstekker aan de andere kant vergulde vorken. 40 verzilverd koperen massieve draadjes van 0,125 mm2 (samen 2x 2,5 mm2). Die kun je lenen om te proberen. Mocht het iets voor je zijn, dan kun je ze overnemen.
  13. Rond 1985 werkte ik via een engineeringsbureau bij Philips is Oss. Daar maakte men de spaarlampen en TL armaturen. Een voorbeeld van hoe men om ging met bedrijfstakken. Een van de producten van die tijd was een revolutionair ontwerp van een TL armatuur. Superlicht doordat de balk met PUR was volgeschuimd. Het blik van de behuizing kon zo superdun zijn. In fabriekshallen, waar er honderden aan het dak hingen was dat best belangrijk. Maar... de installatie om die balken te assembleren wou maar niet lukken. Een productiemolen ter grootte van een kermisdraaimolen. Daar was dus fl 16.000,000,- in geïnvesteerd, maar kwam maar niet af. Dus met de hand assembleren. Het inschuimen werkte al wel automatisch, al zaten daar ook veel problemen in. Die installatie stond in een lange cabine dietot 90 grd C verwarmd werd. Heel veel mechanische componenten houden daar niet van. Mijn taak was om daar daarin mee te helpen oplossingen te vinden. Maar door al dat gedonder, was de kostprijs natuurlijk hoger dan gepland. Op elk armatuur werd ca. fl 3,- verlies gemaakt. Maar de productie werd niet gestopt, bij Philips Nederland (de verkoopclub) werd immers per armatuur fl 8,- winst gemaakt. Eindeloze discussies, het assemblagemolenproject werd gestopt en al het personeel moest tijdens een presentatie van de directie aanhoren, dat het zo niet langer kon. Philips Oss moest en zou rendabeler gaan werken. Met andere woorden... het personeel kreeg op hun donder voor de wanprestatie van de directie die het niet voor elkaar kreeg kosten en baten op de juiste manier te verdelen. Philips Oss is ondertussen al lang ter ziele. En van de rest van Philips is ook weinig over. Wat ik wél bijzonder vind, dat een min of meer afgestoten tak, nu de grootste werkgever omgeving Eindhoven is (ASML). En dat VDL het wel voor elkaar kreeg om een hele hoop Philipsbedrijven rendabel te krijgen.
×
×
  • Create New...