Jump to content

Restauratie KEF Reference 104/2


kappa7
 Share

Recommended Posts

Tijd om weer eens wat anders te proberen.

Ik speel nu al wat jaren met de Magnepans 1.5 en eigenlijk ben ik daar best tevreden over.

Echter willen deze speakers toch wel een versterker zien die voldoende sap kan leveren.

Tot nu toe is het me nog niet gelukt om de versterker die ik wil voor de juiste prijs te kunnen vinden in een radius van ongeveer 300KM.

Nu ben ik de laatste tijd steeds meer aan het denken geweest om dan toch eens te kijken of een speaker met een wat hoger rendement misschien niet beter op zijn plaats is.

Daarnaast zou ik het dan ook prettig vinden om dan naar een speaker te kijken die dan wat meer druk kan opbouwen in het laag, dit blijft toch altijd een punt waar paneel speakers wat meer moeite me hebben.

 

Nu had ik voor Onno een stapel kabels gemaakt en in ruil daarvoor vroeg hij of ik niet ook belangstelling in de KEF Reference 104/2 had die hij nog had staan.

Mijn interesse was eigenlijk wel snel gewekt, Ik kende de speakers nog van vroeger en had deze toen beluisterd maar niet het budget beschikbaar om ze ook te kunnen kopen.

Na de speakers bij Onno beluistert te hebben heb ik deze afgelopen dinsdag opgehaald.

 

Nu zijn deze speakers op een respectabele leeftijd gekomen en hebben wel groot onderhoud nodig.

Zo zijn de rolranden in het center van de 4 bas speakers vergaan, de Ferrofluid van de tweeter moet vervangen worden en op het filter worden de condensatoren vervangen die buiten spec zijn. Het plan is om die eerst door te meten en als deze nog binnen spec zijn dan mogen ze blijven.

Het is niet de bedoeling om de speakers te upgraden en proberen met luxe componenten de speaker te veranderen, ik wil weer gewoon terug naar het originele geluid zo als de speaker ontworpen was.

Hier onder zie je het schema van het wel erg uitgebreide filter.

FVVfcOK.jpg

Hier onder zie je een van de bas speakers.