Jump to content

Restauratie KEF Reference 104/2


kappa7
 Share

Recommended Posts

Tijd om weer eens wat anders te proberen.

Ik speel nu al wat jaren met de Magnepans 1.5 en eigenlijk ben ik daar best tevreden over.

Echter willen deze speakers toch wel een versterker zien die voldoende sap kan leveren.

Tot nu toe is het me nog niet gelukt om de versterker die ik wil voor de juiste prijs te kunnen vinden in een radius van ongeveer 300KM.

Nu ben ik de laatste tijd steeds meer aan het denken geweest om dan toch eens te kijken of een speaker met een wat hoger rendement misschien niet beter op zijn plaats is.

Daarnaast zou ik het dan ook prettig vinden om dan naar een speaker te kijken die dan wat meer druk kan opbouwen in het laag, dit blijft toch altijd een punt waar paneel speakers wat meer moeite me hebben.

 

Nu had ik voor Onno een stapel kabels gemaakt en in ruil daarvoor vroeg hij of ik niet ook belangstelling in de KEF Reference 104/2 had die hij nog had staan.

Mijn interesse was eigenlijk wel snel gewekt, Ik kende de speakers nog van vroeger en had deze toen beluisterd maar niet het budget beschikbaar om ze ook te kunnen kopen.

Na de speakers bij Onno beluistert te hebben heb ik deze afgelopen dinsdag opgehaald.

 

Nu zijn deze speakers op een respectabele leeftijd gekomen en hebben wel groot onderhoud nodig.

Zo zijn de rolranden in het center van de 4 bas speakers vergaan, de Ferrofluid van de tweeter moet vervangen worden en op het filter worden de condensatoren vervangen die buiten spec zijn. Het plan is om die eerst door te meten en als deze nog binnen spec zijn dan mogen ze blijven.

Het is niet de bedoeling om de speakers te upgraden en proberen met luxe componenten de speaker te veranderen, ik wil weer gewoon terug naar het originele geluid zo als de speaker ontworpen was.

Hier onder zie je het schema van het wel erg uitgebreide filter.

FVVfcOK.jpg

Hier onder zie je een van de bas speakers.

De buitenste rolrand is van rubber en nog goed maar het gaat om het stukje in het midden. De speaker hoeft dus niet opnieuw ge centreert te worden.

UnVX35e.jpg

 

Deze speaker heeft een bijzondere behuizing voor de bas speakers.

Het zijn eigenlijk 2 speakers in een gesloten behuizing die achter elkaar staan maar met een gezamenlijke poort naar buiten.

Dit wordt coupled cavity genoemd.

Hiermee is de efficiëntie van de speaker toegenomen en worst dus een rendement van 92dB gehaald.

t6DIHm8.jpg 

 

Verder zijn de behuizingen wel erg aan een nieuw likje verf toe.

Het fineer is nog in redelijke staat maar de raden en de slijtage laten wel de tijd goed zien.

ThGEw0U.jpg

BvDkJuy.jpg

 

Ik weet nog niet wat ik met de buitenzijde ga doen.

Het liefste zet ik er een laag plamuur op en spuit deze hoogglans zwart maar is wel veel werk om echt mooi te krijgen.

Andere optie is schuren en herstellen van het fineer en weer zwart schilderen.

Dat is het makkelijkst om te doen maar vind ik dan weer niet zo mooi.

 

Verder zijn ook de doeken volledig vergaan en wil ik eigenlijk geen speaker doek meer toepassen.

Mogelijk maak ik daar nog wel iets voor wat compacter is als het huidige doek en alleen de speakers bedekt.

Er zijn nog wat dingen om over na te denken dus.

Verder ga ik nu eerst beginnen om de speakers technisch weer goed te krijgen.

De rolranden zijn inmiddels besteld net als de lijm en de ferrofluit.

Daarna komt het cosmetische deel aan bod.

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Dit setje luidsprekers heeft geluk dat zich een liefhebber heeft gemeld om op te knappen.

Roepen veel herinneringen bij mij op deze Kef 104/2. Is uit een tijd dat deze nieuw financieel ver buiten bereik lagen.

Dus destijds vooral in luisterruimten en showrooms gezien. B&W DM7 roept precies hetzelfde gevoel op en zo zijn er nog wel een paar.

Link to comment
Share on other sites

Het is inderdaad een "projectje". Veel werk zo te zien, maar ook mooi om ze weer origineel en in mooie staat te krijgen. En de belangrijkste vraag die je dan nadien pas zult kunnen beantwoorden: klinken ze zó mooi dat je de Magnepans gaat vergeten.... :rolleyes:

 

Succes George 👍

Link to comment
Share on other sites

Bedankt en het gaat inderdaad de vraag worden met welke speaker ik zo meteen blijf spelen.

Gister heb ik de KEFjes even aangesloten gehad op een EL84 buizen versterker en ik was aardig verrast over de ruimte die deze speakers neerzette zonder dat deze nog waren aangepakt. Ik heb dus goede hoop dat het wel de moeite waard gaat worden om de werkzaamheden uit te voeren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi project.

 

Panelen en conussen blijft een afweging van voorkeuren. Zo natuurgetrouw klinken als een Magnepan is met conussen bijna onmogelijk. Maar het stereobeeld en ruimtelijkheid "winnen" bij conussen dan weer vaak.

 

Ik vind het filter wel ingewikkeld en vraag me af of daar niet veel "in blijft hangen".

Link to comment
Share on other sites

Dat zal inderdaad de keuze worden, ga ik voor het paneel of toch de conus.

Ik heb zelfs nog even overwogen om de kasten alleen in te zetten voor het laag.

Dat zal dan wel actief moeten gebeuren aangezien het rendement wel erg uit elkaar ligt.

Marja dan krijg je ook weer de integratie tussen vel en conus wat toch altijd weer een uitdaging is.

Maar door de bijzondere kast constructie kon dat wel eens een leuke combi worden.

Link to comment
Share on other sites

Ik herinner me  dat Onno mij ooit gevraagd heeft of ik deze wilde reviseren. Daar had ik toen geen tijd voor (een jaar of 5-6 geleden als ik me niet vergis). Daarna zijn ze in vergetelheid geraakt. Leuk dat jij het nu toch aangaat. Ik had toen ook al gezocht of er info over te vinden was. Ik kwam op jijbuis wel een aantal video;s tegen waarin de valkuilen duidelijk aangegeven werden. HIer is er dus een van.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Tip: als je foam gaat lijmen, doe dat met de witte houtlijm. Dat keeft geen knoeiboel, werkt prettiger dan andere lijmen en geeft je de tijd om eraan te werken. Ik heb ook ander lijmen gehad, maar dan moest je snel werken en een foutje was letterlijk nieuwe foamringen bestellen, alles weer schoonmaken en opnieuw beginnen. Zonder passende mallen is het dan niet te doen. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Mooi project.

 

Panelen en conussen blijft een afweging van voorkeuren. Zo natuurgetrouw klinken als een Magnepan is met conussen bijna onmogelijk. Maar het stereobeeld en ruimtelijkheid "winnen" bij conussen dan weer vaak.

 

Ik vind het filter wel ingewikkeld en vraag me af of daar niet veel "in blijft hangen".

 Op zich is het filter niet complex, maar er zitten compensatie netwerken op.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sodejuu said:

Ik herinner me  dat Onno mij ooit gevraagd heeft of ik deze wilde reviseren. Daar had ik toen geen tijd voor (een jaar of 5-6 geleden als ik me niet vergis). Daarna zijn ze in vergetelheid geraakt. Leuk dat jij het nu toch aangaat. Ik had toen ook al gezocht of er info over te vinden was. Ik kwam op jijbuis wel een aantal video;s tegen waarin de valkuilen duidelijk aangegeven werden. HIer is er dus een van.

Ja die had ik ook zitten kijken voor ik het project aan ging.

Alleen jammer dat hij de tweeter heeft vervangen ik wil proberen de T33 weer te repareren wat de speaker weer wat meer origineel houd.

Mocht het niet lukken met de ferrofluit dan kan ik altijd er nog een andere tweeter in zetten.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, kappa7 said:

Tijd om weer eens wat anders te proberen.

...........

Nu had ik voor Onno een stapel kabels gemaakt en in ruil daarvoor vroeg hij of ik niet ook belangstelling in de KEF Reference 104/2 had die hij nog had staan.

Mijn interesse was eigenlijk wel snel gewekt, Ik kende de speakers nog van vroeger en had deze toen beluisterd maar niet het budget beschikbaar om ze ook te kunnen kopen.

Na de speakers bij Onno beluistert te hebben heb ik deze afgelopen dinsdag opgehaald.

..........

 

 

Sorrij George, ik ga je even corrigeren. Inderdaad had je mijn Grimm TPR kabels in elkaar gesoldeerd en daarvoor wilde ik je een cadeautje voor geven. Wat overigens nog steeds zo is.
Omdat ik weet/wist van je zoektocht naar een goede eindversterker voor je Magnepan.s en ik hier een Crown PA eindversterker nog had staan, heb ik je die meegegeven om uit te proberen op je Magnepan's. Omdat ik niet wist of de Crown wel of niet het deed, heb jij eerst het uitgeprobeerd op je eigen testluidsprekers. Dat ging fout en je blies een test luidspreker op. Omdat ik mij daarover verantwoordelijk over voelde  vanwege die Crown die dat had veroorzaakt heb ik je deze Kef's aangeboden. 
 

 

2 hours ago, Sodejuu said:

Ik herinner me  dat Onno mij ooit gevraagd heeft of ik deze wilde reviseren. Daar had ik toen geen tijd voor (een jaar of 5-6 geleden als ik me niet vergis). Daarna zijn ze in vergetelheid geraakt. Leuk dat jij het nu toch aangaat. Ik had toen ook al gezocht of er info over te vinden was. Ik kwam op jijbuis wel een aantal video;s tegen waarin de valkuilen duidelijk aangegeven werden. HIer is er dus een van.


Sorrij Roger, ook jou ga ik corrigeren. Ik heb je nooit gevraagd om deze luidsprekers voor mij te reviseren.  Ik heb je wel een jaar of 3 geleden gevraagd of je een betere voeding (geen schakelende) voor mijn oude Arcus Anniversary phonotrap te bouwen in een eigen kastje. Overigens wat nu niet meer nodig is, sinds ik een andere phonoamp heb. Wellicht dat je dat door elkaar haalt.

Ik heb deze luidsprekers een 1,5 jaar terug gehad van een vriend met de bedoeling om ze zelf op te knappen en dan te houden of te gaan verkopen. Maar ik woon tegenwoordig in een klein appartement en zonder berging.  Omdat ik niet de ruimte echt heb om te klussen in dit appartement had ik afgesproken met een vriend om ze in zijn werkplaats te gaan opknappen. Maar dan komt Corona enz . Dus bleven de luidsprekers maar hier staan. Op een gegeven ogenblik begonnen ze toch in de weg te staan en besloot ik ze om aan Marco aan te bieden voor zijn museum, maar daar heb ik niets meer op terug gehoord. Ik denk teveel werk voor hem en een hoop gedoe of te kostbaar. Wat ik ook al weer wel snap van Marco. In elk geval bleven ze hier staan en toen kwam dat dilemma met George en zijn opgeblazen test luidsprekers. Tja, toen was de beslissing snel gemaakt en zo kwamen de KEF 104/2 luidsprekers daar terecht.
Voor George is het een leuk project en leuk dat ze dan toch gereviseerd worden.
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roots said:

Precies...Er zit volgens mij een allpass(vertraging) netwerk op de middentoners

 Inderdaad, maar blijkbaar slecht op 1 unit. Op het eerste zicht lijkt het een D'Appolito afstemming maar dat is het duidelijk niet. Verder zitten er de nodige RCL correctienetwerken op.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

 

Sorrij George, ik ga je even corrigeren. Inderdaad had je mijn Grimm TPR kabels in elkaar gesoldeerd en daarvoor wilde ik je een cadeautje voor geven. Wat overigens nog steeds zo is.
Omdat ik weet/wist van je zoektocht naar een goede eindversterker voor je Magnepan.s en ik hier een Crown PA eindversterker nog had staan, heb ik je die meegegeven om uit te proberen op je Magnepan's. Omdat ik niet wist of de Crown wel of niet het deed, heb jij eerst het uitgeprobeerd op je eigen testluidsprekers. Dat ging fout en je blies een test luidspreker op. Omdat ik mij daarover verantwoordelijk over voelde  vanwege die Crown die dat had veroorzaakt heb ik je deze Kef's aangeboden. 
 

Dat is correct Onno,

bedankt voor de juiste weergave van de gebeurtenis.

Het was jammer dat de Crown het helaas liet afweten en ik was blij dat ik deze eerst op de test speakers heb geprobeerd.

Die heb ik speciaal voor het testen van mijn zelfbouw projecten en gaan ze kapot dan helaas.

Daar hoef jij je niet verantwoordelijk voor te voelen. Wel vind ik het erg leuk dat je deze speakers hebt aangeboden.

 

Link to comment
Share on other sites

Lijkt me een geweldig project met wat zeker toen een topluidspreker was. Het zou me niet verbazen dat ze de concurrentie met veel luidsprekers nog aankunnen. Overigens  begreep ik dat het systeem van inwendige basunits overgenomen is van de Elipson 1303. Zelf spreekt me dat hoge rendement van die tijd ook erg aan.

 

 Ik heb hier trouwens een zware en lichte semi professionele schuurmachine met stofafzuiging. Als dat fineer zo gekrakeleerd (verkeerde spelling) is, zou ik op een verborgen stukje de schuurmachine erop zetten. Kijken wat het doet. 
 

PS die DM 7 ken ik goed en zelfs een week in huis gehad. Wel een beetje tam. Die Celestions heb ik altijd willen horen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb even gekeken maar de bas kast van de Elipson 1303 is wel wat anders.

Deze heeft slechts een speaker waarbij de 2 speakers van de KEF dat samen doen en daarmee de output verhogen.

QScnq2S.jpg

Verder heb ik eigenlijk al wel besloten om het fineer niet meer zichtbaar te laten zijn.

Ik ga met een vullende grondlak de kasten eerst helemaal strak maken en denk er dan toch over om ze hoogglans zwart te maken.

Dat zal nog wel een uitdaging worden maar heb ik al vaker gedaan.

Eerst verf vullende grondverf aanbrengen op Alkyd basis met de roller. Daarna goed schuren en plamuren waar nodig vervolgens de auto lak gebruiken om de speaker te spuiten. Deze wordt goed hard en is na een laag of 3 goed te polijsten. ik weet nog niet of ik daar nog een laag blanke lak op zet.

Dat geeft nog wat meer diepte aan het zwart.

 

Verder hebben de speakers vandaag de hele dag staan te spelen en lijken steeds beter los te komen.

wel hoor ik duidelijk dat een van de tweeters minder output heeft en ik verwacht dat dit met de verouderde ferrofluit te maken heeft.

Natuurlijk zal het filter ook wel wat verlopen zijn.

 

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Kwestie van veel tijd investeren dan krijg je het wel perfect George 😀

 

Die Kef gaat met een dubbele woofer inderdaad weer een stapje verder dan de  Elipson 1303. Die 1404 van Groovy heeft wel een dubbele woofer, maar dan weer op elkaar. Kennelijk experimenteerde ze daar toen druk mee.

Ik heb zelf nooit met zo’n Kef gespeeld, maar produceert dat niet erg veel laag voor een relatief kleine ruimte? Of is het juist kwalitatief erg goed en reikt het diep?

 


 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, carl said:

Ik heb zelf nooit met zo’n Kef gespeeld, maar produceert dat niet erg veel laag voor een relatief kleine ruimte?

 

Ik kan mij nog herinneren dat toen de Kef 104/2 op de markt kwam de importeur de (innovatieve) laagsectie op een show demonstreerde. Met iets van een wobble generator? Ik weet niet meer precies wat het exacte doel van de opstelling was, maar wat mij opviel was dat de hoeveelheid laag sterk afhankelijk was van de plek van de luisteraar (voor de gegeven frequenties). Dit inzicht was bij aanvang van mijn audiohobby al erg welkom. Met dank aan Transtec.

Edited by Arcman
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, carl said:

Volgens een ex medewerker deed Transtec toen veel wat commercieel moeilijk was terug te verdienen.

 

De omloopsnelheid van het toen v.n. versterker/tuner merk QUAD, was ook niet om over naar huis te schrijven.

De mensen die ik ken deden er 30+ jaar mee en daarna revisie voor nog eens 30 jaar.

Zijn er wel veel van verkocht denk ik (33/303/405).

Meer on topic is dat ik ooit zelf een nieuwe Kef luidspreker heb gekocht (RDM ONE een vroege Uni Q) oei wat klonk die slecht.

Link to comment
Share on other sites

Het concept achter de 13030 en de 104 is het zelfde. Het is een bandpass systeem. De port bepaald de hoog- en laagafval, in combinatie met de woofer. Als je twee woofers zoals op de 104 manier gebruikt is dat vergelijkbaar met een grotere woofer. Net zoals bij een gesloten kast met twee woofers.

 

Bij de 104 worden een paar harmonische etc. uitgedoofd doordat in de ene kast de woofer naar de pijp kijkt en in de andere kast is het een navelstaarder. Je dan een wat lagere vervorming.

 

Er zijn heel wat varianten mogelijk. Je kunt de poort door een passieve radiator vervangen. Je kunt in de ruimte waar de poort zit nog een extra ruimte maken en daar ook weer een passieve radiator in stoppen. Hierdoor verander je het volume van de kast waar de pijp in zit continue. In feite heb je een Helmholz in de kast gebouwd. Nog leuker is het als je dan de twee passieve conussen mechanisch koppelt (T.L.Clarke). Je kunt een compound box bouwen, twee woofers achter elkaar die op een enkele reflex ruimte uit komen.

Allemaal complexe systemen en eigenlijk de moeite niet meer waard om nu nog opnieuw te ontwerpen. Met actieve filters zijn dit soort dingen makkelijker te realiseren en met DSP helemaal. Elektronica daarvoor is tegenwoordig spotgoedkoop.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Seed7 said:

 

Allemaal complexe systemen en eigenlijk de moeite niet meer waard om nu nog opnieuw te ontwerpen. Met actieve filters zijn dit soort dingen makkelijker te realiseren en met DSP helemaal. Elektronica daarvoor is tegenwoordig spotgoedkoop.

 

Ik zat me al af te vragen waarom dit soort zaken nauwelijks meer op de markt  is Seed. Zeker leuk om bij een luistervergelijk die KEF 104  eens naast iets moderners te zetten.  Ik weet verder niet of Onno ze naast zijn Masters heeft gehad. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...