Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

Ok even wat anders Hans. Zoals ik begrijp speelt de grotere unit tot 8 kilohertz. Ben benieuwd wat Carl ervan vindt na langer luisteren en of hij al dan niet wat gaat missen. Er zit zeker op papier innovatie in. Altijd mooi om zoiets te zien. Wat mij persoonlijk bij omnidirectionele ontwerpen in het verleden opviel is dat het allemaal wat minder aanwijsbaar/pinpoint is. Maar let wel, ik kom van Tannoy Prestige die daar juist in uitblinken. Gaan die Spatials nog beluisterd worden Carl? Ga je ook nog Bluhmenhofers proberen? Wel allemaal andere ontwerpen!

Ik denk dat je bij een luidspreker op proef niet alleen moet kijken naar wat goed klinkt, maar zeker ook naar wat als hinderlijk wordt ervaren. Daar zat vroeg in de middag zeker wat in het laag onder 100 Hz wat niet klopte. Na het verplaatsen van de stoel zoals Hans beschreef en toen Hans en Chris weg waren vond ik het geluid eigenlijk al goed in balans. Ik speelde zelfs zonder de pluggen in de drie poorten (Ilumia adviseert tenminste 1 plug en dat probeer ik morgen nog). Ik heb zelf weer wat metingen gedaan met roze ruis (nu met een test CD van Stereophile) en dat probleempunt rond de 70 Hz lag volgens mij al binnen de normale grenzen. Zou misschien nog beter kunnen na wat experimenteren met de plaatsing van de LS. 

Zelf vind ik het geluid in deze ruimte nu echt veel en veel beter dan met mijn Monitor Audio. De LS gaan gewoon veel verder in de uitersten, geen scherpte in het hoog en bij goede platen met Keith don’t go en die Japanse jazz was er ook veel ruimtelijkheid. Ze gaan trouwens ook goed samen met mijn buizen versterker. Sterker nog ik heb dat nog niet vaker zo gehoord. En echt omnidirectioneel zijn de LS ook niet George: de unit ligt namelijk schuin op de kast en de tweeter straalt weer gewoon naar voren. 

Roger komt morgen ook nog langs en ik ben benieuwd wat hij er van vindt. Zondag heb ik nog de hele dag voor mezelf en maandag in de avond gaan ze  terug. Dan probeer ik eerst mijn Monitor Audio nog een keer een paar dagen en dan beslis ik. In alle eerlijkheid zou ik ook niet weten welke andere LS in aanmerking komen en ik wil toch iets anders. Ik heb inmiddels ook heel wat gehoord. 

PS het kleed wordt nog vervangen door een dikker. Het huidige kleed wordt gebruikt voor karwijen. Ik overweeg pas iets aan het plafond als er een nieuw kleed ligt: ik werk altijd fasegewijs.

Edited by carl

1 hour ago, Mediator said:

Ok even wat anders Hans. Zoals ik begrijp speelt de grotere unit tot 8 kilohertz. Ben benieuwd wat Carl ervan vindt na langer luisteren en of hij al dan niet wat gaat missen. Er zit zeker op papier innovatie in. Altijd mooi om zoiets te zien. Wat mij persoonlijk bij omnidirectionele ontwerpen in het verleden opviel is dat het allemaal wat minder aanwijsbaar/pinpoint is. Maar let wel, ik kom van Tannoy Prestige die daar juist in uitblinken. Gaan die Spatials nog beluisterd worden Carl? Ga je ook nog Bluhmenhofers proberen? Wel allemaal andere ontwerpen!

Mijn Monitor Audio zijn heel pinpoint Med. De Ilumia zeker ook maar de opvulling van de ruimte met geluid is veel mooier.

Edited by carl

9 minutes ago, carl said:

.........................toen Hans en Chris weg waren vond ik het geluid eigenlijk al goed in balans. 

Vermoedelijk werkten beide brothers als absorvers.

Ik ben benieuwd hoe het morgen klinkt als Roger binnen komt.

Het is natuurlijk ook smaak gevoelig Wil. Die mensen van Ilumia wilden een deel van de absorbers weg en Hans die gaat juist erg ver daarmee. Ik ben het grotendeels wel met hem eens trouwens.

Edited by carl

Je zou ook de resonantiepiek er uit kunnen halen met een AVAA C214. Een Active Bass Control, werkt bijzonder goed, een klant van ons heeft er zo één en het was schokkend hoeveel het geluid er van opknapte. Meer info: https://www.psiaudio.swiss/avaa-c214-active-bass-trap/

PSI-AVAA-C214-5.jpg.webp

Die Aava had ik ook al gezien Gydo. In combinatie met de gisteravond verbeterde plaatsing van de luisterpositie en dus minder grote pieken in het laag zou dat wellicht kunnen werken. Zoiets moet je natuurlijk wel op proef krijgen. Weet jij waar? Helaas ben ik de LS maandag al weer kwijt.

Wat ik wel net gedaan heb (dankzij mijn vrouw) is een wollen kleed over het katoenen kleed te leggen. De kamer klinkt daardoor al voelbaar anders. Ik koppel vandaag nog even terug. Ik ga nu weer luisteren. 

Wat een verstandige vrouw heb je Carl! Wol is sowieso stukken beter voor een kleed. 

Begrijp ik je nu goed dat je de Magisters zo prettig vind dat je ze mogelijk gaat houden, of ga je nu terug naar je Monitor Audio’s en dan de volgende set thuis proberen? Ik dacht dat je over de Spatial open baffle speakers ook te spreken was en die nog op demo wil hebben. 

Deze gaan maandag terug naar het audiokasteel Duclaasie. Deze LS spreken me verder gewoon erg aan wat geluid. Ze klinken zeer verfijnd, maar laten ook ruwheid horen als die in muziek zit. Fysiek zijn ze ook zeer inpasbaar in mijn ruimte. Vandaag nog even goed werken aan het gebied onder de 100 Hz. 

PS Om veel andere LS hier naar toe te halen vind ik niet fatsoenlijk naar de handelaar. Een zou nog kunnen.

Edited by carl

Voor die prijs wil ik toch meer zekerheid in het laag Jack. Laag is een moeilijk oplosbaar probleem. Mijn verkoudheid speelt helaas ook parten.

Edited by carl

4 minutes ago, carl said:

Voor die prijs wil ik toch meer zekerheid in het laag Jack. Laag is een moeilijk oplosbaar probleem. Mijn verkoudheid speelt helaas ook parten.

Voor 21.000 euro zou ik nog eens achter mijn oren krabben. 

Ik voorspel dat je ze niet koopt. 

Ik heb inmiddels viltjes onder de poten van de stoel geplaatst zodat ik er (zeer) makkelijk mee kan schuiven. Ik denk zolangzamerhand dat ik die staande golf er niet uitkrijg. Een open Baffles of een Quad zou wellicht een betere keus zijn. Ik denk trouwens dat een Blumenhofer hetzelfde probleem heeft. Het voordeel van mijn Monitor Audio is dat die minder in het laag doen

12 minutes ago, carl said:

Ik heb inmiddels viltjes onder de poten van de stoel geplaatst zodat ik er (zeer) makkelijk mee kan schuiven. Ik denk zolangzamerhand dat ik die staande golf er niet uitkrijg. Een open Baffles of een Quad zou wellicht een betere keus zijn. Ik denk trouwens dat een Blumenhofer hetzelfde probleem heeft. Het voordeel van mijn Monitor Audio is dat die minder in het laag doen

Ik denk dat je in elk geval een open systeem moet proberen in je ruimte, want dat stoot de ruimte totaal anders aan. Voor mij is het de oplossing in de nieuwe woonkamer. Zelfs een kleine basreflex monitor doet daar zeer onaangename dingen. Het is het proberen waard en 21000 euro is teveel geld goor iets dat niet onberispelijk kan klinken. Een piek weghalen met passieve basabsorptie is heel omslachtig, neemt ruimte in en is ook kostbaar.

Ik begreep van Hans dat die dingen heel groot zijn Gydo. Ik ga de leverancier ook nog even benaderen. Die wil ik de gelegenheid geven de zaak op te lossen. 

Ik ga nu even lekker roze ruis meten en ondertussen met de stoel schuiven.  

Just now, thingman said:

…. en 21000 euro is teveel geld goor iets dat niet onberispelijk kan klinken. Een piek weghalen met passieve basabsorptie is heel omslachtig, neemt ruimte in en is ook kostbaar.

Je hebt helemaal gelijk Toine. Heb jij trouwens ervaring met die AVAA bastraps die Gydo noemde?

2 minutes ago, carl said:

Ik begreep van Hans dat die dingen heel groot zijn Gydo. Ik ga de leverancier ook nog even benaderen. Die wil ik de gelegenheid geven de zaak op te lossen. 

Ik ga nu even lekker roze ruis meten en ondertussen met de stoel schuiven.  

Ze moeten groot genoeg zijn om de energie weg te nemen en dat kan soms veel voeten in de aarde hebben als het achteraf nog moet worden aangepakt.

Bepaalde tonen aanpassen met een equalizer kan ook.
Ik doe dat met mijn philips luidsprekers ook.
Ik had last van hoem en daar heb ik nu geen last meer van.

Even de breedbanders op nonactief gezet.

Dan ben ik toch wel blij met mijn streaming setup, met een convolutie filter in HQ player heeft Jeroen van Daudio de 35Hz resonatie die ik hier heb weggedrukt, werkt perfect.

Qua speakers, ik denk niet dat ik ooit zo’n twijfelkont in mijn leven hebt gezien, je brengt het steeds alsof je er heel goed over wilt nadenken, maar je schiet nu echt alle kanten op, beetje als een kip zonder kop zo lijkt het. Probeer nou eerst eens na te denken wat je ongeveer nodig hebt. Bedenk ook dat bij elke speaker die je op de proef laat komen, en weer terug stuurt, je een stukje goodwill verliest bij die leveranciers. 

Edited by Walt