Jump to content

Prioriteren souterrain


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb over het algemeen de neiging om op verschillende schaakborden te spelen. Ik moet nu dus even oppassen dat ik met mijn souterrain niet teveel tegelijk wil aanpakken. Wat is de situatie nu en hoe prioriteer ik.

 

1. De kamer inclusief de platenkast is klaar. Vanmiddag ga ik wat Akotherm op maat maken met een ceramisch mes. De idee is de vakken van de platenkast random daarmee te vullen. Dat zou de kamerakoestiek wat “rommeliger” maken. Naast de platenkast zijn trouwens de van Leo overgenomen DIY absorbers gepland (in de hoeken?).
 

2. Morgenvroeg ga ik een gat door het 35 centimeter dikke fundament boren voor de aansluiting van een apart audiokanaal op mijn stroomcircuit. Dat circuit ligt er al en moet iets aangepast worden, maar de elektricien heeft helaas weinig tijd. 
 

3. Woensdag komt RivaSono en installeert drie gebogen diffusers (met absorptie erin) en twee absorbers ertussen. Ik krijg nog wat extra absorptie materiaal te leen van RivaSono om mee te experimenteren. Aan de hand daarvan beslis ik of er nog absorptie komt op het plafond zoals RivaSono wil. Ze zullen wel gelijk hebben, maar ik blijf de akoestiek stapsgewijs benaderen. De keuze voor de absorbers voor de eerste reflecties aan de zijkanten is verder puur visueel. Merford heeft van dat grijze licht gemarmerde materiaal - goedkoop en zeer goed volgens mij.
 

4. Als dat er allemaal zit kunnen we de kamer goed stofvrij maken en kunnen de LP’s van de zolder naar het souterrain en in de platenkast. Beneden komen alleen maar platen in zeer goede staat die zeer goed gewassen zijn. Ik moet er nog een stuk of 50/60 doen maar dat kan wel tussendoor de komende dagen. De kast zal zeker niet vol zijn met platen en zal verder ingericht worden met strips, hifi bladen, speelgoed uit de jaren 50 en niet gebruikte audio apparatuur zoals Quad FM 3 en FM 4 (het zal wel een sneer van Roger opleveren want die vindt dat spuuglelijk).

 

5. Ondertussen moet ik een keus maken om mijn zelfbouw audio rack van de zolder naar beneden te zetten of tijdelijk mijn Solid Steel Rack wat in de huiskamer staat. Het liefst zou ik eerlijk gezegd er nog eenzelfde SolidSteel rack naast zetten, maar helaas niet meer te koop en ook tweedehands zeldzaam. Dat betekent dan dat ik voorlopig alleen maar met mijn Oracle en Auralic mini kan spelen. Dat is verder geen straf hoor. 

 

6. Daarna gaat de apparatuur en de luisterstoel naar beneden. Ik maak me een beetje zorgen over de buizeneindversterker want die is werkelijk loeizwaar. Alle contacten worden voor gebruik natuurlijk schoongemaakt en verduurzaamd met Deoxit producten.

 

7. Vervolgens begint de luisterpret en het tunen. Ik ken mijn set goed en met een aantal referentieplaten moet dat relatief snel kunnen. De belangrijkste keuze die dan gemaakt moet worden is of ik nog iets wil met het plafond. 
 

En als het allemaal gaat zoals ik wil beslis ik of ik nog iets wil met nieuwe luidsprekers. Het moet wel een duidelijke verbetering zijn. Ik denk nu aan een hoorn van Marco of een open baffle (Spatial maakte een goede indruk). Ik ga in ieder geval nog bij D’audio luisteren en toevallig eind van de week naar gerestaureerde ESL 63 in Akkrum. Mijn nieuwe ruimte is daarvoor toch te klein lijkt me.

 

 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

DIY absorbers gepland (in de hoeken?)

 

In principe, ja, daar werken ze het effectiefst in het laag.

 

t.a.v. luidsprekers, hoe beter je akoustiek, hoe gelijkmatiger de absorptie etc. hoe meer je naar luidsprekers kunt kijken met een grote tot zeer grote afstraalhoek, tot rondstralers a la Duevel aan toe.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

Rondstralers heb ik wel eens gehoord Seed. Bij sommige muziek geweldig, maar bij andere …. Misschien wel bij een hele goede akoestiek?

Link to comment
Share on other sites

Toch ook wel vaak erg hard gewerkt Fuchs. Het grote probleem bij de overheid is echter de voortdurende reorganisatie drift. Kost veel tijd en demotiveert.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Kraus vonBentinck said:


 Ben wel benieuwd naar je avonturen met het Akotherm.

 


Ik heb het ook gebruikt op zolder Kraus en kreeg daar zelfs een onbalans in het geluid mee weg. Dat spul kost weinig en met een keramisch mes bewerk je het heel simpel.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Hilty Pjotr met bijbehorende boor. Zou dat niet lukken?

 

Ik zal mijn timmerman nog even vragen. Die werkt bij een aannemer en zou het moeten kunnen. Moet wel voor de gewassen platen teruggaan (haha).

Link to comment
Share on other sites

Bedankt George. Ik heb dat ding wel eens gebruikt bij mijn dochter. Zij eerst een uur boren met als gevolg de boor kapot. Met mijn Hilty stelde het geen fluit voor.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Ik heb een Hilty Pjotr met bijbehorende boor. Zou dat niet lukken?

 

Ik zal mijn timmerman nog even vragen. Die werkt bij een aannemer en zou het moeten kunnen. Moet wel voor de gewassen platen teruggaan (haha).

Het hangt er van af, zit er veel wapening in dan zal het niet meevallen. De eerste 10 cm is niet lastig. Maar 35 cm vind ik echt wel een ding. We horen het wel......

Link to comment
Share on other sites

Je zal toch minimaal 16mm nodig hebben maar 18mm is net even makkelijker om een 16mm buis door te laten lopen.

Diamant is erg overdreven voor een dergelijk kleine diameter en met een goede beton boor (niet die dingen van de gamma) is ook wat ijzer geen enkel probleem. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, kappa7 said:

 (niet die dingen van de gamma)

 

Dat zeg je nou, maar ik kocht een een goedkoop setje betonboren bij van Cranenbroek (van Cranentroep zoals ze hier zeggen) voor € 16,-.  En na een paar gaten voorzichtig boren (je weet nooit bij dat goedkoop spul) wat steviger werk tot zelfs lomp aan toe, maar het gereedschap geeft geen krimp en werkt voortreffelijk. Bij de bouw van het huis van mijn zoon was een lange boor gebroken. Die bleek dus niet uit dit setje te komen, maar was een Bosch boor.

 

Dat is zo iets, super setje:

Benson 12-deilige Boorset Borenset in Koffer | Hamerboren Ø5-20mm lengte 110-450mm | SDS+ SDS plus | Punt / Platte / Sleuf Beitel 250mm

Link to comment
Share on other sites

Precies de rommel die ik bedoel.

Ik heb die dingen hier ook liggen en je kunt er mee geholpen zijn als je even niet iets passends te beschikking hebt.

Maar als ik dat vergelijk met de professionele boren die ik ook heb liggen hier dan merk je dat maat vastheid en de snelheid van het boren wel erg veel van elkaar verschilt.

Met name als je ijzer tegen komt ben je met deze boren gelijk weg.

Link to comment
Share on other sites

Er komt een flexibele kabel door de muur. Het stopcontact komt aan de andere kant in de tussenkelder.

De diameter van de boor is 12 en daar kan de kabel door. Het “boortje” kostte 23 euro. Zal wel goed zijn.

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, carl said:

Er komt een flexibele kabel door de muur. Het stopcontact komt aan de andere kant in de tussenkelder.

De diameter van de boor is 12 en daar kan de kabel door. Het “boortje” kostte 23 euro. Zal wel goed zijn.

Wat voor kabel is dat @carl? 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...