Jump to content

Mediator

Members
  • Posts

    417
  • Joined

  • Last visited

About Mediator

Personal Information

  • Gender
    Male

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    .

Recent Profile Visitors

1626 profile views
  1. Saai is natuurlijk niet goed maar in audio is de afwezigheid van iets dat opvallend is vaker een zegening. Accuphase aan een paar Dynaudio luidsprekers heb ik meerdere keren heel goed horen gaan. Zeker in mijn top drie. Dat van die rust in het geluid zoals Hans aangeeft herken ik wel. Als ik geen Tannoys zou hebben zou ik zomaar zo’n combi kunnen hebben.
  2. @carl: als je een radeerstift gebruikt zorg dan dat de pinnen nadien goed worden schoongemaakt. Je wilt geen kleine glasvezel resten in je contacten. @Tubejack: er zijn wel gevallen waarin oxidatie moet worden weg gewerkt. Mijn 6c33c eindbuizen zijn er één van. Op nadrukkelijk aangeven van de importeur. Maar wel met je eens dat schoonmaken bij nieuwe buizen niets uithaalt. Aan de andere kant waren de pinnen van mijn NOS Telefunken EF184 haast zwart van oxidatie. Ze zijn nu weer netjes en (zoveel mogelijk) beschermd tegen oxidatie. Contactspray gebruik ik al jaren niet meer op aangeven van velen op audiofora
  3. Hey Carl, Sommige buizen pinnen reageren op een badje met soda. Zoals de 6c33c eindbuizen die ik zelf gebruik. Helaas geldt het voor de meeste buizen dat die pinnen niet reageren op een soda bad. Anderen doe ik met een radeer stift. Dat is een glasvezelstift. https://www.bol.com/nl/nl/p/faber-castell-radeerstift-gumstift-glasvezel-fc-180300/9200000061622236/?bltgh=qANNSHAji4UtLQYjC5pERQ.2_40.41.ProductImage In alle gevallen nadat de pinnen schoon zijn behandel ik deze met van den Hul the solution zodat de pinnen langer goed blijven. https://www.vandenhul.com/product/the-solution-contact-treatment-and-protection-fluid/
  4. Ik was niet heel erg kapot van die Philips banden Tubejack. Af en toe had je een drop out bij het opnemen. Hoewel ik in die tijd wat minder hoge eisen stelde. Uiteindelijk wende je aan de drop out en ging het nummer zo door het leven. PDM banden heb ik eigenlijk nooit gehad. Later ging ik toch weer over op TDK en nog later veel Maxell. Wel mooi die oude foto’s. Een beetje een hommage aan onze oude buurman die jaren terug al overleden is. Zo is mijn audio hobby als kind geboren. Van muziek hield ik altijd al.
  5. PD Magnetics en voorheen Philips …jemig die fabriek is al even weg. Heel gedoe geweest met vervuilde grond. Jaren braak gelegen en nu staan er woningen. Toen ik kind was werkte onze buurman bij die desbetreffende Philips fabriek. Heel veel mooie verhalen gehoord over de productie van cassettebanden en de luisterkamers daar.
  6. Ik heb ze in december jl. al wel gebeld en ze zouden hier langs kunnen komen en een meting kunnen doen en dan nemen ze gelijk wat geschikte spullen mee. Voor de kerst wilde ik niet een knoop doorhakken maar het even laten bezinken. Langs gaan is lastiger omdat het zo’n eind uit de buurt is. Je kamer ziet er in ieder geval heel goed en verzorgd uit. Ik denk dat ik jouw ontwikkelingen maar eens blijf volgen en dan een knoop doorhak.
  7. Goed dat je het aangeeft Pjotr27. Ik vroeg me namelijk ook al af hoe zwaar stof is. Maar wellicht houdt stof ook hoge tonen tegen. Al met al geen wereld van verschil maar het was wel hoorbaar. Er was gewoon ineens ‘meer van alles’ maar vooral mid en mid hoog trouwens. Zeg maar die typische ruimtelijkheid als je een Tannoy juist aanstuurt.
  8. Mooi verhaal en in lijn met wat ik gehoord heb. Een ESL63 is gewoonweg erg goed in een natuurgetrouw middengebied. Het trok in ieder geval mijn aandacht en dit terwijl ik over het algemeen niet van het geluid van vliezen hou. Het schijnt trouwens te zijn dat OTL/OCL buizen ontwerpen ‘hifi heaven’ is met de ESL63.
  9. Ik heb de red gehad als hoofdtelefoonversterker voor onderweg. Het ding deed zijn werk. Allereerste korte indruk een smooth geluid. Alleen merkte ik nog meer dan bij andere producten van Audioquest na meer nummertjes de tilt ergens in het mid - mid/hoog. Typisch voor veel Audioquest producten. Ik heb vervolgens het ding verkocht binnen een week en een Ifi audio gekocht voor onderweg. Die voldeed beter hoewel daar uiteindelijk ook wel weer dat typische nieuwe geluid uit voortkwam van extra transparantie veroorzaken door ergens het hoog de tilten. Maar minder opvallend dan de Audioquest Red. Maar goed het zijn mijn oren en voorkeuren. Misschien zijn die van jou anders. Mijn voorkeuren zijn vooral gericht doorzichtigheid en dynamiek en sommigen zijn meer gericht op het luisteren naar toon.
  10. @carl hoe zijn jouw ervaringen met Rivasono? Ik heb het plan om nog eens mijn kamer te laten meten omdat ik in mijn ruimte meer gedoe heb met het laag vermoedelijk vanwege een staande golf. @Bloom op dit forum zitten veel doorgewinterde muziekliefhebbers die je niet snel knollen voor citroenen verkoopt. Doe ermee wat je wilt. @carl Persoonlijk ben ik tegen lange interlinks en speakerkabels. Langste interlink hier is 1,2 meter en speakerkabels zijn 2,5 meter. Ik zet alles altijd zo neer en maak andere zaken daarmee ondergeschikter. Behalve dan weer zaken die belangrijk zijn voor geluid of akoestiek. Alles in dienst van de muziek dus.
  11. In ieder geval levert de impendantie die wordt opgegeven lang niet altijd een volledig beeld op. Op andere fora is dat al vaak gepasseerd en ik kan daar helemaal bij aansluiten. Mijn luidsprekers zijn gespecificeerd op een nominale impedantie van 8 ohm en 95db gevoeligheid. Ideaal voor buizen. Helemaal niet dus! In het hoog gaan ze naar de 1 ohm maar dat staat nergens geschreven en komt pas naar voren in een test waar uitgebreid gemeten wordt. De opgegeven en ook vaak gebruikelijke specificaties van fabrikanten vertellen dus niet altijd een volledig verhaal. Vaak is naast uitgebreide specificaties luisteren ook nodig om vast te stellen hoe makkelijk aanstuurbaar een speaker is. Maar dat mag je op sommige fora weer niet te hardop roepen.
  12. Het was nog van vóór de rainbow folie. Want die kende ik nog niet. Gewoon zilverfolie wat je op bepaalde plaatsen kon plaatsen. Je kon het zelf uitknippen in kleine reepjes van een velletje. Ik weet nog dat je dit achter tekst op je apparaat kon plakken omdat dit zou verstoren of iets dergelijks. Ik heb er zo geen beeld bij of magneten stof kunnen aantrekken. Mijn idee is dat vanwege een conus van bijna 40 centimeter er best wat stof op kan ‘landen’ en dan uiteindelijk in de tweeter kan trekken. Ik ga vanavond nog eens luisteren of ik opnieuw hoor wat ik hoor. Het was een beetje het verschil tussen je grill/doek voor je speaker of eraf. Maar ik ga eerst atletiek kijken.
  13. Peter Belt dat spul ken ik nog wel. Er werd ik vermoed eind jaren tachtig een gratis proef setje met een hifi blad meegeleverd en ik heb daarna ook nog wat spul besteld. Maar ik hou het er nu maar op dat door de grote hoeveelheid stof wel iets verstoord of belemmerd zal zijn geraakt. Dat creëert meer rust in mijn hoofd.
  14. Dacht bijna een anti climax te zien maar dat viel toch mee. Fermo staat natuurlijk voor Ferro Metal Oxide. Ik gebruikte als kind zo rond de veertien/vijftien jaar altijd TDK SA. TDK D bandjes waren voor mij uit den boze omdat die band zachter was. Later gebruikte ik altijd Maxell MX. Op internet vindt je ook filmpjes rondom Nakamichi waarop opnames worden gemaakt op diverse kwaliteit banden en met Metal komt één en ander het dichtst bij het origineel en is het verdraaid lastig om origineel van opname te onderscheiden. Die ervaring had ik vroeger ook met Maxell MX.
  15. Vandaag een bijzondere audiofiele dag. Zo één had ik nog nooit. Weer over het audiosysteem geluisterd en dit keer dus geen hoofdtelefoon. Weer eens een keer mijn eindversterkers gemeten op offset en bias. Nu stond ik vlak voor de speakers en blies ik eens tegen de 15inch woofers van mijn speakers. Echt een flinke stofwolk. Ik schrok wel enigszins want er was niets zichtbaar geweest terwijl ik toch altijd tegen de speakers zonder grill zit aan te kijken. Andere woofer ook even geblazen en precies hetzelfde. Droge doek gepakt en voorzichtig gepoetst. Ook even in de (tulip guide) tweeter geblazen en ook stof. Best bizar dat er zoveel stof blijft hangen tegen zo’n speaker en dat er dit niet afgaat als je speelt. Hoewel zo’n 15 inch wel een behoorlijk oppervlak is en die woofer eigenlijk nooit zichtbaar beweegt. Nu komt het bijzondere. Het verschil was hoorbaar van voor het afregelen terwijl de eindversterkers niet bij geregeld hoefden worden. Ik kan het dus alleen maar wijten aan het stof. Zoals ik al zei dit heb ik nog nooit meegemaakt. De speakers staan nu een jaar of zeven op de plek.
×
×
  • Create New...