Jump to content

Mediator

Members
  • Posts

    585
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • Gender
    Male

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà (G.R.A.A.F)

Recent Profile Visitors

2308 profile views
  1. Dank je Buizerd en daar snijdt je nog wel een punt aan waar ik ook nogal gevoelig voor ben. Je hebt sets die in meerdere mate klinken als betere hifi of high end en op die manier indruk maken. Maar je hebt ook de enkele set die een betere vorm van realiteitsweergave bezit. Dat een stem echt klinkt dat je vertwijfeld raakt en een haast fysieke aanwezigheid ervaart en voelt. Zoiets kan eigenlijk helemaal niet. Of anders dat hoge mate van live gevoel die sommige sets opwekken. Heel wat anders dan druk in het laag, hoogextensie, een middengebied dat goed integreert (lees: niet opvalt), etc.
  2. De stem is maar een voorbeeld van natuurlijke geluiden die je op een dag hoort. Dat soort referenties heeft iedereen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd als je iets langer met een set leeft, veel diverse muziek draait, een beetje je best doet, je wel hoort wat de set zelf doet, of hopelijk niet. Als het er tenminste voor open staat.
  3. Ik begin persoonlijk steeds minder met fora te hebben omdat er nogal eens onzin beweerd wordt. Iedereen hoort dagelijks of eigenlijk de hele dag natuurlijk geluid dus een ieder kan (tenminste in theorie) beoordelen of een set natuurlijk klinkt of niet. Bij iedereen zit het dus ingebakken. Het is alleen de vraag of je er wat mee doet. Of je al dan niet muzikant bent is eigenlijk minder of niet zo relevant.
  4. En lever graag een positieve bijdrage. Op het werk heb je ook altijd mensen die het negatieve benadrukken. Alleen maar aangeven dat iets niet kan, want … Maar ben eens creatief en wat kan dan wel. Dat is bij discussies en topics als dit ook vaak zo. Er zijn genoeg mensen die van digitaal genieten. Die zijn niet gek. Ben je dus niet enthousiast over digitaal dan zoek ‘de schuldige’ eens bij je eigen set. Ga ook niet alleen maar benadrukken wat digitaal niet kan of zaken negatief framen over digitaal want wat kan het nu wél goed en waar valt dus wat te genieten. Hetzelfde verhaal geldt voor analoog. Maar daar zouden we het niet over hebben in dit topic.
  5. Wat een onzin over analoge weergave. Weer de typische negatieve benadering die je tevens voor digitaal kan hanteren. Er is online een filmpje te vinden van een opname van een artiest dat men digitaal en analoog opneemt (dat laatste met een lacquer). De verschillen zijn treffend en hebben niets met vervorming te maken. Er zijn verder genoeg elpees die een analoge moeder hebben. Zeker als je net als ik met name analoog koopt wat vroeger op vinyl verscheen. Hou eens op met analoog bashen of in andere gevallen digitaal bashen.
  6. Ik vermoed dat high res en de juiste implementatie ervan vooral de kloof tussen analoog en digitaal kan dichten voor wat betreft de sterke punten van analoog. Je hebt het dan over vooral over vloeiendheid van weergave en deels ruimtelijkheid. Maar ik speel met plezier nog steeds CD en ook daar kom ik niets te kort. De vraag blijft bij alles wel hoe belangrijk je iets vindt. Voor mij is er een niveau waarbij ik geen meerwaarde zie in nog beter, dat voor mij dan weinig meerwaarde heeft voor muziek beleving. Ik vind apparatuur die meer echtheid weergeeft veel boeiender. Zeg maar de overtreffende trap van ‘erbij zijn’ in de vorm dat het bijna echt en tastbaar wordt.
  7. Iedere groot hoorn systeem uit de vroege jaren levert als je hem goed aanstuurt nog verassende resultaten. Vooral als je dynamiek versus rust belangrijk vindt. En laat ik dat nu net vinden. Mooi spul @Tubejack
  8. Appels en peren Carl op veel vlakken. Maar er is in de basis natuurlijk wel een niveau verschil tussen beide tafels en dat geef je zelf ook al aan. Los daarvan vind ik dat er best verschil zit in wat beklijft na langer luisteren tussen MC en MI. Voor veel mensen in het voordeel van MC. Maar het is in het algemeen toch raadzaam eens te luisteren naar naar een heel goede MI. Soundsmith maakt die bijvoorbeeld maar ook Grado. Omschrijvingen zijn altijd lastig maar wat bij mij na langer luisteren blijft hangen is dat ik toch kies voor MI. Overigens geen advies aan jou Carl maar gewoon algemeen bedoeld.
  9. 1. Ik hoef mij niet te verdedigen. Ik deel zoals ik het ervaar in de hoop iemand op weg te helpen. Doe je er niets mee ook prima. Ik luister niet naar jouw set. 2. Ik neem aan dat Jongensdroom het had over jouw opmerking en niet over mijn tekst.
  10. Ik denk dat niemand kan ontkennen dat het op fora er af en toe ook aan toe gaat. Dat was hetgeen ik bedoelde Carl.
  11. Voor iedere mening weer een ander Jack. Ik had in de jaren negentig een Philips CDD882 loopwerk. Toch geen low budget spul met een Philips CDM1 MKII loopwerkje. Toen ik die uitwisselde met een Rega Jupiter loopwerk was het verschil groot. Een verschil tussen muziek luisteren en beleven. Veel meer dynamiek, veel meer van de ruimte horen. Dit op een Rega IO DAC. Ik ben er na jarenlang ervaring vanuit gegaan dat iedere keten zo sterk of zwak is dan het totaal met natuurlijk wel dat speakers de meeste impact hebben. Ofwel dat je vooral kiest wat je aanspreekt.
  12. Was ook meer een grapje. Ze valt tot op heden niet in zeven sloten tegelijk. @Roots: ik ben alert. In mijn werk heb ik genoeg gezien over jongeren in relatie tot experimenteren.
  13. Bij mij mijn dochter van bijna 16 ook @Tubejack. Zo vaak muziek die ik niet ken. Ook wel geregeld ‘yo motherf*cker’ muziek. Maar het blijft muziek hè. Als ze straks maar niet met zo’n vent thuis komt dan vind ik het al best.
×
×
  • Create New...