Jump to content

Top 2000 in 2022


audiofreak
 Share

Recommended Posts

On 3-12-2022 at 14:26, Gydo said:

Niemand verplicht je naar de Top 2000 te luisteren nietwaar.

Zelf hou ik niet van de Nederlandse zenders, veel en veel te druk, ik word daar zenuwachtig van. De meeste zijn in de oude Veronica stijl, .... pff ...

Neen dan vind ik de Belgische zenders veel beter, Radio 1 en Studio Brussel voor pop/rock en Klara voor klassieke muziek en jazz. 

Tijdens de week luister ik bijna altijd naar Radio 1, goede praatprogramma's, leuke en interessante thema's die er aangesneden worden. Alleen bepaald koning voetbal de programmatie, want dat heeft voorrang en ik hou totaal niet van sport.

Op StuBru is er ook een top 1000 als ik het goed heb. Die vind ik best wel leuk en luister er graag naar.

 

 

Ik snap wel wat je bedoelt, wat meer rustige radio of TV prefereer ik meestal ook en in Belgie doen ze dat goed. (Even los van de gevoelens tov hollanders, waar ik ook toe behoor)

 

Zon lijstje maken, daar kom ik nooit uit, ieder zn ding.

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

On 3-12-2022 at 14:26, Gydo said:

Niemand verplicht je naar de Top 2000 te luisteren nietwaar.

Zelf hou ik niet van de Nederlandse zenders, veel en veel te druk, ik word daar zenuwachtig van. De meeste zijn in de oude Veronica stijl, .... pff ...

Neen dan vind ik de Belgische zenders veel beter, Radio 1 en Studio Brussel voor pop/rock en Klara voor klassieke muziek en jazz. 

Tijdens de week luister ik bijna altijd naar Radio 1, goede praatprogramma's, leuke en interessante thema's die er aangesneden worden. Alleen bepaald koning voetbal de programmatie, want dat heeft voorrang en ik hou totaal niet van sport.

Op StuBru is er ook een top 1000 als ik het goed heb. Die vind ik best wel leuk en luister er graag naar.

Klopt, niemand is verplicht om te luisteren. Ik luister dan ook niet naar de Top 2000 of andere lijstjes. Dat ik de Top 2000 lijst wel invul is een traditie tussen mijn zus en mijzelf. Dan kijken we of er muziek is die we allebei in onze lijst hebben gezet. Dat vinden we samen leuk.

 

Eigenlijk luister ik helemaal geen radio hier thuis meer en dat sinds de publieke FM radiostations in Nederland verdwenen zijn en alles digitale radio (DAB) is geworden. In de auto luisterde ik in Nederland naar NPO Radio 1 , BNR nieuwszender, Radio 10 en Sublime FM.

In België in de auto soms naar Studio Brussel, maar meestal ging dan de cassette of de cd erin bij het passeren van de grens.

 

Ook ik vind de meeste radio stations in Nederland te druk en te schreeuwerig en met gedraaide muziek die niet mijn smaak is of geen interesse in heb.

Bij mij thuis staat er ook geen Radio meer in huis. Nog wel 4 stuks op de plank opgeborgen met de bedoeling deze binnenkort in de verkoop te gaan doen. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, audiofreak said:

Eigenlijk luister ik helemaal geen radio hier thuis meer en dat sinds de publieke FM radiostations in Nederland verdwenen zijn en alles digitale radio (DAB) is geworden. In de auto luisterde ik in Nederland naar NPO Radio 1 , BNR nieuwszender, Radio 10 en Sublime FM.

Je bedoelt waarschijnlijk: "sinds de publieke FM radiostations analoog van de Ziggo kabel zijn verdwenen."  De NPO zelf is minstens tot 2030 via de FM in ether te ontvangen. De commerciële zeker tot 2035. Want volgend jaar (2023) worden de commerciële frequenties voor 12 jaar geveild.* Een simpel FM raamantennetje is veelal genoeg om deze zenders uit de ether te plukken. Klinkt beter, dan het huidige DAB+of het internet. DAB kan écht veel beter, dat kon al in 2004.

 

Mocht een simpele raamantenne die je voor €5 zelf in elkaar knutselt te weinig signaal geven. Dan is een Quad antenne leuk. Het is een 4-kant van 80cm, maar je kunt hem ook iets kleiner maken 75cm dan kun je hem zelf uit 1 lengte aluminium staaf van 3 meter en 6mm buigen.  De versterking is ongeveer hetzelfde als een 3 element FM antenne. Zie Waar-ben-ik-mee-bezig-juni-2022/   (scrol naar beneden) Hij ontvangt zeer goed door hem met een schroefoog tegen het plafond te hangen kun je hem makkelijk optimaal naar zender draaien. Ook horizontaal en verticaal gepolariseerd is simpel door de antenne een kwartslag te draaien. = het verschil tussen geen ontvangst en ruisvrij stereo. 🙋‍♂️

 

*Opmerking er loopt nog een recht zaak tegen deze plannen op dinsdag 13 december wordt het duidelijk of de veiling doorgaat.

Edited by Tubejack
dyslexie + update
Link to comment
Share on other sites

Terug naar het topic. Feit is dat Radio 2 nooit zo populair is als in de maand december. Dus blijkbaar leeft het wel onder de mensen. Ach, dan wordt er nog eens radio geluisterd i.p.v. alleen maar op de smartphone te zitten én het verbreedt je kennis van muziek. 

En soms gebeurt het dan toch dat ik denk: 'waarom heb ik dat vroeger niet mooi gevonden? Het is gewoon lekkere muziek'! Dat kleurt de dag dan weer....

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Pioniertje said:

Terug naar het topic. Feit is dat Radio 2 nooit zo populair is als in de maand december. Dus blijkbaar leeft het wel onder de mensen. Ach, dan wordt er nog eens radio geluisterd i.p.v. alleen maar op de smartphone te zitten én het verbreedt je kennis van muziek. 

En soms gebeurt het dan toch dat ik denk: 'waarom heb ik dat vroeger niet mooi gevonden? Het is gewoon lekkere muziek'! Dat kleurt de dag dan weer....

 

Zo zie ik het ook, gewoon nog eens lekker bekende muziek op de radio, soms bekende, soms vergeten nummers.

Ik luister radio via mijn netwerkspeler en vind niets mis met de kwaliteit.

 

Link to comment
Share on other sites

On 5-12-2022 at 12:24, Tubejack said:

Je bedoelt waarschijnlijk: "sinds de publieke FM radiostations analoog van de Ziggo kabel zijn verdwenen."  De NPO zelf is minstens tot 2030 via de FM in ether te ontvangen. De commerciële zeker tot 2035. Want volgend jaar (2023) worden de commerciële frequenties voor 12 jaar geveild.* Een simpel FM raamantennetje is veelal genoeg om deze zenders uit de ether te plukken. Klinkt beter, dan het huidige DAB+of het internet. DAB kan écht veel beter, dat kon al in 2004.

 

Mocht een simpele raamantenne die je voor €5 zelf in elkaar knutselt te weinig signaal geven. Dan is een Quad antenne leuk. Het is een 4-kant van 80cm, maar je kunt hem ook iets kleiner maken 75cm dan kun je hem zelf uit 1 lengte aluminium staaf van 3 meter en 6mm buigen.  De versterking is ongeveer hetzelfde als een 3 element FM antenne. Zie Waar-ben-ik-mee-bezig-juni-2022/   (scrol naar beneden) Hij ontvangt zeer goed door hem met een schroefoog tegen het plafond te hangen kun je hem makkelijk optimaal naar zender draaien. Ook horizontaal en verticaal gepolariseerd is simpel door de antenne een kwartslag te draaien. = het verschil tussen geen ontvangst en ruisvrij stereo. 🙋‍♂️

 

*Opmerking er loopt nog een recht zaak tegen deze plannen op dinsdag 13 december wordt het duidelijk of de veiling doorgaat.

Dank jack voor de info. Klopt, ik bedoelde dat ook.  En eerlijk gezegd was ik het helemaal kwijt dat het radiosignaal nog wel uit de ether geplukt kan worden met een losse antenne. De link van de raamantenne  die werkt. De andere link van je artikel "waar ben ik mee bezig- juni 2022" en waar onderaan een link naar Skywaves.info gaat deze werkt niet bij mij. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, audiofreak said:

Dank jack voor de info. Klopt, ik bedoelde dat ook.  En eerlijk gezegd was ik het helemaal kwijt dat het radiosignaal nog wel uit de ether geplukt kan worden met een losse antenne. De link van de raamantenne  die werkt. De andere link van je artikel "waar ben ik mee bezig- juni 2022" en waar onderaan een link naar Skywaves.info gaat deze werkt niet bij mij. 

 

Hij is verdwenen, gelukkig er een web archief.

https://web.archive.org/web/20070123022648/http://www.skywaves.info/index.php?entityType=HTML&id=139

 

Die 15 meter coax die genoemd wordt is wat overbodig.  Je kunt ook een paar meter nemen naar je tuner toe.

De antenne is nog beter dan ik dacht :) "A single 33 inch square (84cm) turn of coax typically has around 5.5 to 6dB gain on its own, which will compare very favourably to many 5 element yagis!  33 inches (84cm) " 

 

Ik heb mijn Magnum Dynalab MD-102T tuner er op aangesloten en de hele FM band zit vol met zenders  🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heb de streamer weer aangesloten om aan te pikken bij de top2000. 

Volumio3 geïnstalleerd vanaf Volumio1 ge-update. Werkt goed maar kon het niet lang volhouden met de top2000.

Iets te veel Borsato.  Mijn vrouw kwam binnen en het viel haar gelijk op hoe slecht het klonk qua geluid.

Veel te veel compressie in dynamiek los van bit-compressie.  Daarna nog even gespeeld met Volumio3 streaming en geweldige stations gevonden op 320 KBit/s rock muziek met "zonder" dynamiek compressie waar ze mee adverteren,  en ook nog eens goede muziek dus daar blijft ie opstaan.

Dus dankzij top2000 toch weer iets leuks ontdekt.  Overigens ben ik grote fan van de tv uitzendingen met Leo en Matthijs, en misschien ook met Herman.

 

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Via Ziggo DVB-C 256Kbit Mpeg https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?lang=en&liste=1&live=202&mux=C037&nav=mux

Of via de FM, NPO 256Kbit/sec. Meeste andere stations 384Kbit/sec  🙋‍♂️

 

 

 

Ik bedoelde vooral de dynamiek compressie TJ,  ofwel de luidheid. Ik heb zelf vroeger ook radio gemaakt zowel programma's als apparatuur. Heb ook een aantal limiters/compressors gebouwd waar we destijds veel succes mee hadden. Maar ik geef nu voorkeur aan muziek met veel lucht 🙂

dus wat minder vol.  Bit compressie voor mj is niet het probleem vanaf 192KB/s

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

Dat is zeker waar en wat mij betreft ook wel erg jammer.

Voor mij is het meer de traditie en de herkenbaarheid.

Alleen lijkt de lijst wel elk jaar slechter te worden. 

Nu bvb de Script en daar heb ik niets mee, te veel stamp,boem. en rap

Marco Borsato en de js heb ik eigenlijk ook niets mee maar dat zijn mooie momenten om even wat anders te gaan doen.

Afgelopen nacht tot 4 uur zitten luisteren maar het lijkt ook wel dat de betere muziek naar de nacht wordt verplaatst.

Zo was Yes met Close To The Edge te horen tussen 3 en 4. beetje jammer eigenlijk wel.

Link to comment
Share on other sites

Ziggo, haalt zoals alle andere providers haar digitale data, rechtstreek van de NPO hub.

Volgens mij is dat een iets ander traject met minder compressie dan die voor FM, DAB+ en internet radio.

Die data wordt vaak nog met Optimod bewerkt.  🙋‍♂️

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Gisteravond de hele tijd radio Paradise op gehad staan. Subliem.

Als ik effe geen zin heb in een plaatje (ja, dat gebeurd wel eens B)), en ik verlies me niet in YouTube, dan staat het hier ook op. Maar dat is een ander verhaal, off topic dus ;).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...