carl Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 (edited) Ik heb een sousterrain waar ik een poging wil wagen om er een luisterkamer van te maken. Het is een mooie kamer die geïsoleerd is en met vloerverwarming. We gebruiken hem nu als logeerkamer. Groot voordeel is dat de temperatuur met dit weer zeer comfortabel is (21 graden). Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Doordat het er koeler is met dit extreme warm weer is de luchtvochtigheid er aan de hoge kant (60/65). In principe kan je die luchtvochtigheid reguleren met een luchtontvochter. Nu heb ik daar geen verstand van dus kan iemand me verder helpen? Edited 11 augustus 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 Pas goed op met wat je koopt is mijn advies. Ik kocht er één voor 80 euro en die zou een bepaalde capaciteit hebben. In de praktijk klopte daar helemaal niets van. Dat ding doet zelfs in de kleinste kamer helemaal niets. Het enige dat goed ontvochtigt bij mij is mijn airco als die aanstaat in de zomer. Bij BOL heb ik een aantal kleine meters gekocht die luchtvochtigheid meten. Die waren niet eens zo duur en erg handig en zo hou ik het vocht een beetje in de gaten. Bij een airco gaat de luchtvochtigheid zo tien tot 15 procent naar beneden. Met dat apparaat dat ik kocht in de kleinste kamer misschien 1 procent. Ik hang in ieder geval binnen geen was meer op. Die gaat buiten of anders in de wasdroger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 (edited) Wij hebben al bijna 10 jaar een lucht ontvochtiger van Qlima, model D520 in onze kelder. Die is wel wat vochtig, het huis is nml van 1906 en de vloer bestaat uit baksteen en die laat vocht door. In de zomerperiode draait die 24/24 en na 3 dagen hebben we ongeveer 4 liter water in het opvangbak. Dat kan je perfect gebruiken voor je strijkijzer. Wij zijn erg tevreden over de Qlima en kan hem zeker aanbevelen. Btw, hij is ook erg stil. Onze kelder is 4,5 x 9 meter. Edited 11 augustus 2022 by Gydo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 (edited) Hier in de woonkamer met "alles dicht" is het vochtpercentage momenteel 56%. Ideaal met platen draaien. Nul statische elektriciteit. Er zijn tal van luchtontvochtigers. De goedkoopste werken simpel zonder Electra met korrels. B.v. deze https://www.bison.nl/nl/start-met-een-klus/vocht-bestrijden/bison-vochtvreter-kopen Edited 11 augustus 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 Gewoon een airco plaatsen. Voert het meeste vocht af. Het principe is namelijk simpel, koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht dus om vocht uit de lucht te krijgen zal je moeten koelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 Een airco is vele malen duurder dan een ontvochtiger, dus als vocht het enig probleem is ben je voor 1/3 van de prijs gesteld tegenover een ontvochtiger. Een ontvochtiger zoals die wij hebben kostte destijds iets van een 110 € en werkt perfect. Een ontvochtiger kan je ook instellen op het vochtpercentage, bij ons staat die op 55%. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 augustus 2022 Author Report Share Posted 11 augustus 2022 (edited) 5 hours ago, Gydo said: Wij hebben al bijna 10 jaar een lucht ontvochtiger van Qlima, model D520 in onze kelder. Die is wel wat vochtig, het huis is nml van 1906 en de vloer bestaat uit baksteen en die laat vocht door. In de zomerperiode draait die 24/24 en na 3 dagen hebben we ongeveer 4 liter water in het opvangbak. Dat kan je perfect gebruiken voor je strijkijzer. Wij zijn erg tevreden over de Qlima en kan hem zeker aanbevelen. Btw, hij is ook erg stil. Onze kelder is 4,5 x 9 meter. Daar heb ik iets aan Gydo, bedankt. Ik wil inderdaad van luchtvochtigheid net boven de 60 naar 55 Jack en Guido. Edited 11 augustus 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 augustus 2022 Author Report Share Posted 11 augustus 2022 52 minutes ago, kappa7 said: Het principe is namelijk simpel, koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht dus om vocht uit de lucht te krijgen zal je moeten koelen. Eigenlijk voelt het een beetje klam in het souterrain George. Als het buiten kouder wordt en binnen relatief warmer heb je daar geen binnen geen last meer van. Ik verwacht dat ik een ontvochter maar een deel van het jaar nodig heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 Klopt en mat de airco kan je ook verwarmen, heb je het hele jaar dus iets aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 augustus 2022 Author Report Share Posted 11 augustus 2022 Heeft die luchtvochtigheid nog invloed op de elektronica trouwens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 1 hour ago, carl said: Heeft die luchtvochtigheid nog invloed op de elektronica trouwens? Cock heeft hifi-horrorverhalen van mensen met veel tropische planten in huis. Bijna een vochtigheidniveau op bloemenkasniveau en daar heeft’ie vaak de audio apparatuur voor moeten repareren. Maar dat is dan ook niet verwonderlijk. Groen uitgeslagen printplaten, heerlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 Inderdaad, vochtigheid is nefast voor bepaalde componenten, zoals elco's, oxiderende voeten van transistoren, schakelaars en volumeregelaars, kortom, electronica in een vochtige omgeving is echt af te raden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 augustus 2022 Report Share Posted 11 augustus 2022 in die perioden wat beter ventileren kan ook helpen Carl...Omdat je er voorheen weinig kwam. Maar is je verwarming in het Souterrain voldoende voor in de winter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 augustus 2022 Author Report Share Posted 11 augustus 2022 (edited) 5 hours ago, Roots said: in die perioden wat beter ventileren kan ook helpen Carl...Omdat je er voorheen weinig kwam. Maar is je verwarming in het Souterrain voldoende voor in de winter? Met ventileren ben ik nu bezig Roots. Ik heb vloerverwarming en de zaak is goed geïsoleerd. 20/22 graden moet geen probleem zijn Bij vochtigheid hebben ze het over tussen de 40 en 60. Toen ik net terugkwam was stond de hygrometer op 60. Ik ga eerst eens even kijken wat zo’n ontvochter precies doet in de praktijk. Zo duur is de aanschaf ook weer niet. De vraag is wat de kosten in de praktijk zijn (hoe vaak moet dat ding aan) ? Overigens wat doet ioniseren van de lucht? Edited 11 augustus 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 augustus 2022 Author Report Share Posted 17 augustus 2022 (edited) Inmiddels staat de Qlima 620 te ontvochten en de luchtvochtigheid daalt met rasse schreden. De idee is de luchtvochtigheid terug te brengen na de 50 en dan eens even te kijken hoe lang het duurt voordat hij weer aanslaat. Ik meet nu regelmatig bepaalde ruimten in mijn huis. Die luchtvochtigheid wisselt toch eigenlijk behoorlijk snel. In mijn woonkamer is de luchtvochtigheid nu 65. Het is wel miezerig weer. Edited 17 augustus 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 18 augustus 2022 Report Share Posted 18 augustus 2022 On 12-8-2022 at 00:02, carl said: Overigens wat doet ioniseren van de lucht? https://proairtech.nl/wat-is-ionisatie/#:~:text=Ioniseren is een moderne technische,in de lucht worden gebracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2022 Author Report Share Posted 18 augustus 2022 (edited) Ik had zelf al wat research gedaan Onno. Kennelijk komt bij het proces Ozon vrij en dat hoeft voor mij weer niet. Bovendien weer een stuk duurder. Dus toen maar een “normale” luchtontvochter gekocht. Overigens net bij de Kaaswinkel geweest en daar beweerde men dat de luchtvochtigheid in NL was toegenomen door warmere perioden. Bij hun in de gekoelde winkel was het inderdaad ook klam. Bij mij in het souterrain nu niet meer: koel en comfortabel. Edited 18 augustus 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydo Posted 20 augustus 2022 Report Share Posted 20 augustus 2022 Proficiat met je aankoop Carl, wij hebben al ruim 8 jaar dezelfde Qlima en zijn er uiterst tevreden over. Hij staat in de kelder omdat er daar een doka is en droogte is erg belangrijk om zaken te bewaren, zoals fotopapier. Nu, met de hoge vochtigheid is dat ongeveer 4 liter in 24 uur, dat water gebruiken we voor het strijkijzer en de rest aan de planten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 juni Report Share Posted 18 juni Daarnet was de luchtvochtigheid van 70% echt te veel naar mijn zin. En ben nu opzoek naar een ontvochtiger die tot iets van 40a50 m² doet met ionisator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juni Author Report Share Posted 19 juni Als je met een tijdklok de ontvochter een uurtje per dag (even uitproberen) aanzet Roots houdt je de luchtvochtigheid goed onder controle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 juni Report Share Posted 19 juni Ik heb deze besteld Luchtontvochtiger en luchtreiniger CA-704 (cleanairoptima.nl) met ingebouwde hygrostaat en zeer uitgebreide luchtreiniging. Een tijdklok gaat dan niet werken want dan valt ook de luchtreinger uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 19 juni Report Share Posted 19 juni 47 minutes ago, Roots said: Ik heb deze besteld Luchtontvochtiger en luchtreiniger CA-704 (cleanairoptima.nl) met ingebouwde hygrostaat en zeer uitgebreide luchtreiniging. Een tijdklok gaat dan niet werken want dan valt ook de luchtreinger uit. Lijkt me een gedegen aankoop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 23 juni Report Share Posted 23 juni ik dacht hier een link aan te treffen van een test luchtontvochtigers 2024 van de consumentenbond. maar ik zie die link niet meer staan. Of stond het in een ander topic? Zo ja, welke dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 juni Report Share Posted 23 juni Ik zou die testen van de consumentenbond maar met een korreltje zout nemen. Ik heb door hun ooit de slechtste koop van mijn leven gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 juni Report Share Posted 23 juni Ik heb voor de garage uiteindelijk een adsorptie droger gekocht. Die werkt met behulp van een silica gel waar de lucht doorheen geblazen wordt. Het voordeel tov een compressor droger is dat deze met name bij lage temperaturen zijn werk doet. Tot nu toe prima. Laat hem een uur meedraaien op een dag, en zo is het vocht percentage met 30% gedaald in de winter. Nu doet hij niet zoveel meer, maar als het koud is en de vochtigheid hoog haalt hij er zomaar een paar liter per dag uit. Er zit een reservoir in van 2 liter, maar heb er een flinke bak met een slang onder gezet. Kost aan stroom over heel het jaar ongeveer 100kWh, dus een euro of 35. Als je het vocht gehalte lager wilt kost het serieus meer stroom. Zit nu op max 70% lucht vochtigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts