Jump to content
High-End Forum
Duck-Twacy

Wat ik gelezen heb online of in een blad! III

Recommended Posts

Bedankt voor die interessante verklaring Seed. 

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, carl said:

......De vraag is alleen wat die naald doet als die het plateau niet meer kan remmen.

 

Als het plateau dus gewoon zijn snelheid houdt en de naald blijft de groef volgen? Krijg je dan niet gewoon méér dynamiek, wat je dus ook wilt?????

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, René N. said:

 

Als het plateau dus gewoon zijn snelheid houdt en de naald blijft de groef volgen? Krijg je dan niet gewoon méér dynamiek, wat je dus ook wilt?????

 

Dat zal nooit lukken. Elke actie geeft een reactie. Een supersnelle motorregeling zou iets op kunnen lossen, maar kan alleen beginnen, wanneer het toerental terug loopt hoe minimaal dan ook. Of de plaat twee keer afspelen en van de eerste ook het toerental opnemen. Deze toerentalopname kan dan dienen om de motor aan te sturen.

 

Dan is het de vraag wat je er van gaat horen. Met dynamiek heeft het weinig te maken denk ik. Toonvastheid eerder, maar met zo veel cijfers achter de komma zijn er weinig of geen mensen die dat ook kunnen horen.

 

Of een aandrijving als onder een snijtafel. Alhoewel die ook last van het afremmen tijdens het snijden moet hebben. Een vlieg die tegen een A380 botst zal weinig (onmeetbaar?)  snelheidvertraging voor die A380 hebben. Een flinke vogel tegen een sportvliegtuigje levert zeker meer vertraging op.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat zal nooit lukken. Elke actie geeft een reactie. Een supersnelle motorregeling zou iets op kunnen lossen, maar kan alleen beginnen, wanneer het toerental terug loopt hoe minimaal dan ook. Of de plaat twee keer afspelen en van de eerste ook het toerental opnemen. Deze toerentalopname kan dan dienen om de motor aan te sturen.

 

Dan is het de vraag wat je er van gaat horen. Met dynamiek heeft het weinig te maken denk ik. Toonvastheid eerder, maar met zo veel cijfers achter de komma zijn er weinig of geen mensen die dat ook kunnen horen.

 

Of een aandrijving als onder een snijtafel. Alhoewel die ook last van het afremmen tijdens het snijden moet hebben. Een vlieg die tegen een A380 botst zal weinig (onmeetbaar?)  snelheidvertraging voor die A380 hebben. Een flinke vogel tegen een sportvliegtuigje levert zeker meer vertraging op.

 

 

 

Ook hier een mooie visualisatie :rolleyes:.

Toonvastheid zeker ook. En het is de vraag of ik die toename in dynamiek zal horen. Of die toonvastheid. Maar het helpt allemaal wél mee, tóch?

 

Maar als er bijvoorbeeld een harde knal op een basedrum of zo wordt gegeven en hij remt daardoor meteen af, dan zal die de piek daarvan wellicht niet eens meer bereiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk, ja die zandkorrels die onder invloed van geluid andere patronen of vormen tonen op een gegeven oppervlak. Ik begreep van Cock dat hij deze test ook heeft gebruikt om de resonatie te controleren en aan te passen in het plateau van zijn draaitafel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, René N. said:

 

Maar als er bijvoorbeeld een harde knal op een basedrum of zo wordt gegeven en hij remt daardoor meteen af, dan zal die de piek daarvan wellicht niet eens meer bereiken?

Zo snel gaat dat niet. De afremming door een klap op een drum is nauwelijks meetbaar.

 

Maar beter is natuurlijk dat hij helemaal niet afremt. Zware plateaus zullen minder afremmen, maar zijn ook lastiger weer in beweging te krijgen. Al moeten we ons bij deze toerentallen van die vliegwielwerking weinig voorstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...