Jump to content
High-End Forum

Arden

Members
  • Content Count

    4,280
  • Joined

About Arden

  • Rank
    Lid

Personal Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Ergens in het westen...

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    Gerrard 301 met Ikea arm en element, Trafomatic E2mk2 single ended 300B versterker en Blumenhofer BF17 luidsprekers

Recent Profile Visitors

4,748 profile views
  1. Vergeet al die grote namen maar even, luister naar Mike Dawes, en wordt heeeel erg stil...
  2. Arden

    Beste draaitafel ooit

    Dat is nou precies wat ik bedoelde met die prijs loslaten, soms valt iets niet in geld uit te drukken, en moet je dat gewoon loslaten. Als je de arm en het element even wegdenkt, is het ineens al ruim 2/3e minder. Maar buiten dat, ik vind dit loopwerk die arm en element gewoon waard, zonder is hij voor mij niet af. En nogmaals, er zijn echt wel betere loopwerken te vinden, maar het gaat mij om deze combi an sich, en dan wil ik de financiële pijn best even vergeten. Buiten dat, het laatste hemd heeft geen zakken...
  3. Arden

    Beste draaitafel ooit

    Je kunt iets niet altijd in geld uitdrukken Charles. Vanmiddag heb ik een originele CU 180 Copper Plate voor de Micro gekocht. Belachelijk veel geld voor een stukkie koper, absoluut. Maar het maakt de tafel straks wel af, en op de originele manier. Dat is voor mij dan weer priceless, en is het me dus meer dan waard! Ik realiseer me terdege dat je het straks eigenlijk over een vitagetafel hebt die heel zwart-wit gezien dik 15K€ heeft gekost, en dat er er wel beter te vinden zijn, maar dergelijke iconen weer volledig origineel krijgen en dan ook nog eens tot hun max brengen, dat is toch geweldig? Grappig detail nog, ik had bij Ikeda vermeld dat deze arm op een prive Micro- Seiki BL-91 zou komen, krijg ik vanmiddag een mailtje uit naam van Ikeda san zelve, 93 jaar oud, hoe vereerd hij hiermee is. Hij heeft zelf ook een BL-91 met een IT-345CR1 arm...
  4. Arden

    Beste draaitafel ooit

    Het gaat sneller dan gedacht! Voeten zijn vervangen, de voeding is volledig onder handen genomen, tijd voor een schuur- en olie beurt voor het fineer. De originele kap is nog serieus mooi, maar toch laat ik deze even polijsten zodat hij echt volledig smet-vrij is. Dan is alleen het wachten nog op de armboarden (nu nog een dag of 10) en de Ikeda arm, die light nu bij de Japanse douane. Glenn vindt de tafel dermate mooi, dat ze deze nu eigenlijk thuis wil hebben, samen met de Blumenhofer 4X18 (wat door Thomas Blumenhofer zijn ''Corona Speaker" wordt genoemd) wat zowaar een keer een normaal plaatsbaar groot systeem is. Ze heeft een goede smaak...
  5. Arden

    Beste draaitafel ooit

    Dat gaat vast nog wel een keer lukken. Vandaag ben ik begonnen met het uit elkaar slopen, de rubbers van de voeten waren echt wel aan hun eind, daar komen nieuw voeten in. De elco's van de voeding worden volgende week vervangen, dan ook gelijk de houten kast goed ontvetten en opnieuw in de olie zetten. Ik heb in Japan 2 nieuwe armboarden besteld, 1 voor Reed (10,5 inch) en 1 voor Ikeda (9,5 inch), het originele SME armboard bewaar ik wel, je weet maar nooit. Al met al een project wat ook wel weer een 6-8 weken gaat duren voor het klaar is, daarna ben je altijd weer een keer welkom. Zet ik hem wel naast een Reed of een Feickert of zoiets.
  6. Arden

    Beste draaitafel ooit

    Blijkbaar is die Jelco headshell van aluminium met een Magnesium legering of zoiets, is verder ook niet zo heel erg van belang. In het kader van het topic wat is de beste draaitafel, ik heb gisteren, als verjaardagskado aan mezelf, een mint Micro Seiki BL 91 aangeschaft. Deze komt uiteindelijk in een ruimte te staan waar ik ook een volledig gepimpte Technics SP-15 heb staan, en waar ook mijn Steve Dobbins Garrard 301 heen gaat verhuizen. Drie totaal verschillend iconen die, naar mijn idee, allemaal wel in dat lijstje mogen voorkomen. Ok, ik ga iets verder met pimpen als dat je normaliter zou verwachten (laat dat nou net een hobby van mij zijn): De SP-15 heeft een Blumenhofer plint en is voorzien van een Reed 2G in 12 inch met een vdH Crimson, de 301 een 12 inch Ikeda arm met een 9TT element, de BL-91 krijgt een 9 inch Ikeda arm met een SAI element. Als ik het zo in moet schatten hebben ze alle drie een net ander karakter, maar zullen ze uiteindelijk alle drie top of the bill zijn. Ik heb Sasa Cokic gevraagd een dedicated buizen phonotrap/voorversterker voor me te ontwerpen waar ik ze in de toekomst alle drie op aan kan sluiten, zo komen de deze donkere dagen wel weer door! En natuurlijk, ik kan ook gewoon een nieuwe Feickert of Reed tafel neerzetten en daar het uiterste aan armen en element op combineren, maar dat vind ik dan toch net minder leuk, dat lijkt meer op werken...
  7. Arden

    Beste draaitafel ooit

    Dat zei ik nu net niet he... IK vind dat aluminium over het algemeen net wat te tam klinken, dat is iets heel anders. Ook meldde ik dat dergelijke tafels in de juiste set-up juist weer wel zaligmakend kunnen zijn. De nieuwe instap Feickert heeft trouwens ook een aluminium plateau, die kun je upgraden naar een Delrim plateau met Silencers (zoals bij de grotere modellen), en verdomd, ook dat vind ik dan net weer iets lekkerder klinken. Dat dit niet voor alle aluminium tafels geldt moge duidelijk zijn, 1 van mijn all-time favorites is nog steed de oude Analog One van Acoustic Signature. Veel meer aluminium op 1 hoop ga je niet vinden, maar tjonge, wat was die tafel goed! Voor wat die tafel rond 2010 kostte, valt hij bij mij ook onder de noemer 1 van de beste platenspelers ooit... Ander mooi voorbeeldje over de diversen materialen, ik heb 2 tafels staan met een Groovemaster arm, fraaie kunststukjes van Hollandse bodem. Als ik daar nu een vdH element in monteer met een houten body (Crimson of Colibri), dan moet ik er een Jelco headshell van magnesium (is dat niet een soort van aluminium?) inzetten om tot een bevredigend resultaat te komen. Als ik er echter een Ikeda, Fuuga of Umami in monteer, moet ik weer teruggrijpen naar de eigen ebbenhouten headshell. Simpelweg het beste met het beste combineren om dat dan aan te sluiten op het beste werkt dus ook gewoon niet, het zal altijd een weg blijven van zoeken, proberen en combineren. Daar echter niet iedereen dezelfde weg bewandeld...
  8. Arden

    Beste draaitafel ooit

    Het Zarathustra ontwerp van Simon York an sich was geweldig, later werd deze voor Mark Levinson's Cello gemaakt. Toen kwam Eddie Driessen ook om de hoek kijken, hij ging voor Cello de armen bouwen, en was Pluto Audio geboren. Zijn draaitafelmodel 10A, wat eigenlijk weer de Zarathustra was maar dan gebouwd in RVS en Titanium ipv Aluminium maakte die tafel nog eens een stap beter. Simon York is echter altijd met dat Aluminium aan de gang gebleven, wat de tafels en (naar mijn smaak) altijd net een te braaf karakter gaven. Hetzelfde voor zijn armen, dat blijf ik draken van dingen vinden. De heilige Graal combi met Allaerts heb ik al helemaal nooit kunnen begrijpen, net te tam gecombineerd met een beetje tam en daarop nog eens wat tams. Blijft ook smaak natuurlijk, in combinatie met een Magico/Soulution set kan ik me nog voorstellen dat het weer zaligmakend kan zijn. Kuzma is een beetje net als Nottingham hetzelfde laken een pak als Simon York, allemaal fantastisch gebouwd, maar ook allemaal net te tam naar mijn smaak. Nou kan ik dat wel rijmen met jouw voorliefde voor geveerde draaitafels, die hebben ook altijd net dat te ingehouden geluid voor mijn smaak. Daarin verschillen we dus gewoon. Nu is mijn smaak idd misschien ietwat uitgesproken voor sommigen, maar gelukkig mag dat nog steeds. Welke tafel dus het beste is? Geen idee. Ik heb er al zo veel gehoord, gezien en gehad, er zal altijd weer een betere zijn. Als je dan nog bedenkt dat diezelfde draaitafelcombi ook nog moet presteren in allerlei soorten van set-ups en akoustieken, kan iets wat je eigenlijk het net-niet vindt, weer uitpakken in net-wel in de juiste set-up (of andersom natuurlijk)...
  9. Arden

    Beste draaitafel ooit

    Een kennis van mij heeft die SAT, met ook die arm er op, hij gebruikt hem zelden tot nooit omdat hij simpelweg te clean, te schoon, te eng klinkt. Het fenomeen ballen, wat bijvoorbeeld een Garrard of Feickert zo ''lekker'' maakt, heeft dat ontwerp niet. Als je zo veel knaken stuk wil slaan, koop dan een compleet gereviseerde EMT of zo. Dan heb je ook iets unieks, en heb je wel een tafel met ballen! Diezelfde persoon heet ook een in topstaat zijnde Commonwealth, een Kodo, een Rockport, een EMT, een Garrard 301 en een 501 staan, allemaal door Steve Dobbins of Artisan onder handen genomen, die zijn stuk voor stuk in staat meer plezier te geven dan die SAT. Het wordt tijd dat ik weer naar de VS mag, dan kan ik hem weer eens bezoeken...
  10. Niet of niet volledig afgeschermde kabel schat ik zo... Die Silks zijn doodstil, maar als de kabel van de Silk naar je MM ook maar iets opvangt, wordt dat lekker tig x versterkt door je MM trap. Of zo'n *&^#!@% streamer in dezelfde set, liefst ook nog bedraad aan het internet gehangen, krijg je ook van dat gedonder mee.
  11. Tja, ik heb samen met een maatje van mij een meetsysteempje uitgedokterd welke de snelheid zo accuraat controleert, dat je zelfs de zogenaamde ''needledrag'' kunt meten. Display geeft bewust maar 2 decimalen achter de komma aan (dus 33,33/45,00/78,00), op het moment dat de naald in de groef zakt, zie je hem dus bij 33,33 terugvallen naar 33,30. Dus stel je de snelheid in met de naald in de groef om dat te compenseren. Maar nou komt het: je kan via een webpagina op je telefoon de pagina van dat kastje oproepen, en lees je de resultaten met 6 decimalen achter de komma. Blijkt er dus GEEN ENKELE draaitafel zijn snelheid 100% vast te houden. Ik weet niet of de markt op een dergelijk meetapparaatje zit te wachten, want daar wordt iedere draaitafel eigenaar ben ik bang ongelukkig van (niet dat je het hoort, maar ja, je weet het dan he...)! Misschien maar aanpassen naar 1 decimaal achter de komma, of het gewoon vergeten, het is namelijk best duur om te maken (ik schat dat het hele meetsysteem uiteindelijk tussen de 700 en 900 euro zou gaan moeten kosten inclusief de bijbehorende mat).
  12. Arden

    Millett

    Wel hoorbaar, maar MC is daar veel ongevoeliger voor... Ik heb nog wel een andere voor je om eens over na te denken: Jij draait behoorlijk veel muziek uit de oude doos, zeg maar de pre RIAA correctie. Misschien zou je eens naar een phonotrap moeten gaan zoeken die ook de oude Colombia en Decca correcties etc in huis heeft. Ik had vroeger ook zo'n trap in het pakket, Monk Audio, ik baal er nog steeds als een stekker van van die jongen er (om gezondheidsredenen) mee kapte. Is nooit doorgezet. Erg spijtig, was een dijk van een phonotrap. Maar er zijn er natuurlijk meer die ook dat truukje aan boord hebben. Kan ook echt een verschil maken... Misschien leuk leesvoer: https://hifi.nl/artikel/7400/Monk-Audio-Phono-Preamplifier.html Ze zijn nog steeds 2e hands te vinden, maar verwacht geen koopje, ze zitten op 70-80% van de originele nieuwprijs. Geeft ook wederom aan hoe goed die dingen waren!
  13. Arden

    Millett

    Ik denk dat Sander het technisch beter uit kan leggen, maar LCR phono's hebben eigenlijk zo goed als geen componenten in de signaal weg zitten, het netwerk loopt parallel aan het signaal. Het is dus puurder. Een ''normaal'' RIAA netwerk is eigenlijk meer als een soort van luidsprekerfilter, met 6dB/Octave filtering op diverse frequenties (of zoiets, nogmaals, ik denk dat Sander dat serieus beter kan uitleggen). Heel simpel gezegd is het dan dus eigenlijk zo dat een LCR signaal gewoon minder gekleurd en neutraler is. Daar moet Carl toch wel gelukkig van worden dacht ik zo? Zie hierboven: de LCR weg dus...
  14. Arden

    Millett

    Wie schreef dat verslag nou? Carl toch? In het verslag staat duidelijk dat de vdH (de LCR dus) totaal anders klonk dan de Avid, terwijl Carl duidelijk zegt geen verschillen te horen tussen deze 2... Mis ik nou iets, lees ik verkeerd, of snap ik het gewoon niet? Voor mij blijven de Grails zo ongeveer de top op phonotrappen gebied, je moet er alleen wel de juiste elementen bij zoeken. Dat is overigens met alle phonotrappen, maar dat terzijde... Overigens vind ik ook nog steeds dat kleine Octave phonotrapje een verademing, kost relatief ook niet de hoofdprijs (daar moet Carls handelsgeest hart denk ik toch sneller van gaan kloppen), die heeft me daar een power en drive! Ik noem hem dan ook vaak liefkozend een “mini Grail”...
  15. Arden

    Millett

    Toevallig heb ik er altijd 1 bewaard... En wat LCR betreft, die van Cock is LCR, de Grail is idd LCR, de Trafomatic Luna is LCR en de Ypsilon is LCR. O, de Remtons trouwens ook, er zijn er dus zat...
×
×
  • Create New...