Jump to content

Klassieker


carl
 Share

Recommended Posts

(...) Dat kan allemaal zijn, maar de stijfheid van de veer (veerconstante) is bij zo'n Era arm veel te hoog. De naald moet n.l. alle vier de bladveren buigen. De veer in de oude Thorens TP 16 arm had daar helemaal geen probleem mee. (...) :)

 

Beste Hans,

 

Dat alle vier de bladveertjes moeten buigen, betekent niet noodzakelijkerwijs dat de totale stijfheid hoger is dan die van

Link to comment
Share on other sites

(...) Dat kan allemaal zijn, maar de stijfheid van de veer (veerconstante) is bij zo'n Era arm veel te hoog. De naald moet n.l. alle vier de bladveren buigen. De veer in de oude Thorens TP 16 arm had daar helemaal geen probleem mee. (...) :)

 

Beste Hans,

 

Dat alle vier de bladveertjes moeten buigen, betekent niet noodzakelijkerwijs dat de totale stijfheid hoger is dan die van

Link to comment
Share on other sites

Mijn suggestie voor je vintage DT: Thorens TD 125 of 126, met Ortofon AS212, SME 3009, of Grace arm.

In combinatie met een geschikt element (bijv. Ortofon MC200, MC2000, MC3000) en pre-amp (bijv. Ortofon MCA-76) verwijst zo'n klassieker al het moderne spul naar het tweede plan.

 

:confused: zo dan!!! wijs verhaal :D

 

achterkant125yz3.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik ben zelf een tijde in bezit geweest van een Thorens TD124 met SME III series arm en Shure element.

Deze was ingesteld door een Thorens liefhebber en naar ik heb begrepen van anderen, ook terzake deskundige.

 

Vergeleken met mijn Nottinham Spacedeck vond ik het geluid van de Thorens tegenvallen. Erg dun geluid, weinig dynamisch en bijv. stemmen werden minder natuurlijk en ruimtelijk afgebeeld.

 

Voor mij dus niet deze 'klassieker' meer. Enig voordeel van de TD124 was dat ik er gemakkelijk weer vanaf kon komen en het me per saldo uiteindelijk geen (leer)geld heeft gekost.

 

groet,

Link to comment
Share on other sites

Heb zelf zowel de Thorens TD 124 met SME 3009 improved (de lichte versie) en een Thorens TD 125 met SME 3009 II.

De 124 staat op spikes op een zware (lithografische) steen in een zandbak op een zwaar gelast aquarium onderstel. Er is verder niks aan getweakt behalve een nieuw armboard en nieuwe "peertjes" (rubberen bolvormige voetjes die de pu van de kast isoleren. Er is verder niks aan getweakt. De 125 heeft een nieuwe bodem van een multiplex sandwich constructie met asymmetrische holten gevuld met zand, de kastwanden zijn verstijfd langs binnen, er zijn betere interconnects gebruikt dan de oorspronkelijke SME (nu zilver), staat op spikes op een marmerplaat op een zeer stevige antieke voetbank. Beide spelers staan zo goed mogelijk afgesteld.

 

De 124 matched heel leuk met een oud toprange AT md element, afspeelgewicht 0.50g, maar had inderdaad veel rumble met de Decca London (2.5g) die nu in de 125 zit. Match zowizo beter bij zware armtypes. Verder heb ik geen geld en geen geduld om te gaan experimenteren met elementen.

 

Beide spelers hebben dat get up and go gehalte, de 125 heeft meer detail en klinkt helderder, de 124 heeft zehr viele spielfreude: ik weet ni wat het is maar het is wat de Engelsen noemen: "toe tapping capacity". Volgens de stroboscoop draait het ding ook keistabiel.

 

Beide toestellen zijn compleet anders van concept, maar ze hebben allebei toch wel iets van klasse in zich (toen ik jong was en de platenspelers alomtegenwoordig, waren deze toestellen voor ons thuis onbetaalbaar - en dat zijn ze blijkbaar terug aan het worden)

mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

(...) Telefunken S600 is geweldig goed - mede door de geïntegreerde versie van de Ortofon AS212 arm - maar een MC-element pikt te veel "hum" op van de trafo. Hetzelfde geldt voor de Lenco L75/78 etc. Deze modellen voldoen beter met een goed MD-element. (...)

 

Teleurstellend einde van 2010! Kreeg zojuist telefonisch bericht van de technicus aan wie ik had gevraagd om de Telefunken S600 geschikt te maken voor low impedance / low output MC-element (bijvoorbeeld door uithuisplaatsing van de trafo?): "Kàn niet!"

Deze draaitafel is alleen geschikt voor MD-elementen, zoals de Shure V15 Mk III waarmee hij standaard was uitgerust. En dat gaat prima.

 

Jammer, want ik had me erg verheugd op de combinatie van Ortofon AS 212 arm met Ortofon MC 200 element ("Concorde" MC). Die arm-element combi heb ik ooit gehad op een Denon DD-draaitafel: bloedmooi om te zien, en klonk fabelachtig.

 

Wijze les: minstens drie keer nadenken, en daarna minstens drie jaar wachten, voordat je iets moois wegdoet!

Link to comment
Share on other sites

Moor hoor Zo'n Micro Seiki. Zeker de modellen met een losse motor en snaaraandrijving vind ik erg fraai om te zien. Maar ook daarvoor geld er is geen onderdeel meer voor te koop of het is te duur.

 

Micro%20Seiki%20RX-5000.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thorens_TD125_and_arm.JPG

 

Momenteel draait hier een still-going-strong Thorens TD 125 met de originele TP 25 arm (en originele bedrading*).

Het element is een oude, maar niet veel gebruikte Empire 1000 GT-II, uitgerust met een nieuwe naaldunit: Pfeiffer 401 III.

 

Wat kan zoiets toch geweldig klinken!

Carly Simon staat nu op, met "Another Passenger".

Front.jpg

Ook oud.

Klinkt óók puik...

 

* Directe aanleiding was mijn voornemen om de arm opnieuw te laten bedraden.

Ik wilde eerst nog even goed luisteren om te kunnen beslissen of de ingreep wel echt nodig is.

De oude bedrading is namelijk nogal stug (torsie!): twee afgeschermde signaalkabeltjes (soort coax zonder buitenisolatie).

Moderne armbedrading (losse dunne draadjes) is veel lichter en soepeler.

Maar die oude, omvlochten signaalkabeltjes lopen wel mooi door een centraal draaiend kabelgootje in de armvoet.

Eigenlijk is mijn voorlopig oordeel: het is toch wel prima, zo!

Ze wisten in de jaren '60 echt wel wat ze deden...

Link to comment
Share on other sites

Hai Spido,

 

Ik heb eens een keer een verhaal gelezen van een Japanner die oude telefoon (?) kabel die god weet hoelang onder de grond was gebruikt opkocht omdat ze zo goed zouden klinken. Die armkabel van jou zal ook wel erg intensief gebruikt zijn in al die jaren. Dus laten zitten want beter krijg je niet meer. Hoewel die Japanner heeft misschien wel een klien stukje over :D

 

Leuk dat je dit topc weer ophaalt!

Link to comment
Share on other sites

Ooit gaat het gebeuren en worden zowel de LP12 en de SL-1200 MKx van de markt gehaald.

De LP12 zal nog wel ff in productie blijven. Technics heeft echter onlangs aangekondigd dat de productie van de SL-1200 gestaakt gaat worden.

 

link

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

garrard_401.jpg

Eindelijk draait deze Garrard 401 zijn rondjes, gerestaureerd door Jaap Pees van Hanze HiFi, voorzien van een tangentiale pick-arm van Trans-Fi en een The Voice MI element van Soundsmith.

 

Mooi hoor! Dat had die Garrard zich ook niet kunnen indenken, met zo'n tangentiale arm.

Als je een beeldplaat draait, komt-ie dan op de televisie? :D

 

M :rolleyes: rc

Link to comment
Share on other sites

Eindelijk draait deze Garrard 401 zijn rondjes, gerestaureerd door Jaap Pees van Hanze HiFi, voorzien van een tangentiale pick-arm van Trans-Fi en een The Voice MI element van Soundsmith.

Dat ziet er super uit Ruud!

Het heeft wel even geduurd voor dat het zover was.

Ik was in de veronderstelling dat het al even draaide.

Enne natuurlijk een stomme vraag maar Hoe speelt het nu??

Is het wat je verwacht had.

 

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Eindelijk draait deze Garrard 401 zijn rondjes, gerestaureerd door Jaap Pees van Hanze HiFi, voorzien van een tangentiale pick-arm van Trans-Fi en een The Voice MI element van Soundsmith.

Dat ziet er super uit Ruud!

Het heeft wel even geduurd voor dat het zover was.

Ik was in de veronderstelling dat het al even draaide.

Enne natuurlijk een stomme vraag maar Hoe speelt het nu??

Is het wat je verwacht had.

 

 

Groetjes George

Ik speelde al een tijdje met de VPI voorzien van een idler-drive, was dus al een beetje gewend aan een idler aangedreven speler.

De Garrard 401 gaat echter wel een paar stappen verder, voor mij absoluut geen snaar-dingen meer ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

garrard_401.jpg

Eindelijk draait deze Garrard 401 zijn rondjes, gerestaureerd door Jaap Pees van Hanze HiFi, voorzien van een tangentiale pick-arm van Trans-Fi en een The Voice MI element van Soundsmith.

Super indrukwekkend, Ruud! Ik quote de foto nog maar even, wat mooi! Hoe klinkt dat nu of ben je nog aan het inspelen?

Link to comment
Share on other sites

Hoi Ruud

Ik vind het een mooie draaitafel en een mooie arm maar niet bij elkaar.

De combinatie slaat als een tang op een varken.

Dit verdienen ze beide niet :D

Als je op het uiterlijk afgaat sla je mijns insziens het verkeerde pad in :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...