Jump to content

Chat GPT

carl
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, carl said:

Voor wat betreft onze hobby heb ik AI bijvoorbeeld gebruikt voor het zoeken van een element voor een bepaalde type arm. Dan geeft Chat een paar elementen met de juiste technische compabiliteit (objectief), maar ook de klank in relatie tot andere geschikte elementen (subjectief). 

En dáár is AI dus totaal ongeschikt voor. Je krijgt niets meer dan een weergave van de doorsnede aan meningen die het AI model uit de aangeboden bronnen haalt. Voor subjectieve waarnemening zul je toch echt zelf in actie moeten komen

Totaal ongeschikt ben ik het niet mee eens. Met een juiste vraagstelling (parameters) kan AI je aardig in de goede richting sturen om uiteindelijk zelf te ervaren wat en of het bij je past. 

Edited by Rob55

25 minutes ago, Duclaasie said:

En dáár is AI dus totaal ongeschikt voor. Je krijgt niets meer dan een weergave van de doorsnede aan meningen die het AI model uit de aangeboden bronnen haalt. Voor subjectieve waarnemening zul je toch echt zelf in actie moeten komen

Je kan je eigen element met Chat vergelijken met een ander element Klaas. Dan krijg je een “relatief” oordeel. Ik denk dat dit zeker zo veel info geeft dan luisteren in een winkel met waarschijnlijk andere akoestiek en andere apparatuur.

Mmm soms kun je ook op basis van zelf luisteren en een vaste recensent volgen en kijken of zijn (het is vaak/altijd een hij) omschrijving overeenkomt met wat jezelf er van vindt. Dan weet je vaak ook wat bepaalde apparatuur doet. En ChatGPT is een slimme zoekmachine met een samenvattingsfunctie, die je zeker op weg kan helpen. 

8 hours ago, carl said:

Bij alle techniek die je gebruikt moet je kijken naar de grenzen. Dat geldt natuurlijk ook voor AI.
Medisch zou AI heel nuttig zijn bij het stellen van diagnoses. Ik ken een echtpaar wiens kind een zeer zeldzame **** bleek te hebben. Normaal zit de ziekte in het bloed, maar in dit geval in de beenmerg. Met AI haal je dat soort zaken waarschijnlijk sneller naar boven. De rechterlijke macht is overbelast. Op basis van een aantal “harde” (regelgeving) maar ook “zachte” (persoonlijke omstandigheden) gegevens zou AI zeer snel een concept uitspraak moeten kunnen maken.

Maar juist ook bij MBO beroepen een goed hulpmiddel. De mensen krijgen met AI een grote uitbreiding van hun praktische kennis. 
AI zal in de toekomst verfijnd worden en daarmee wordt het steeds betrouwbaarder.

denk dat je het hier juist mis hebt, mensen in MBO beroepen zijn juist vaak niet in staat om vast te stellen of de aangeboden gegevens wel kloppen. Zou nu juist in die omgeving AI niet willen gebruiken en dat zeg ik als HTS it-er

Posted (edited)

- MBO ers moet je niet onderschatten Space (ik heb veel met MTS ers gewerkt).

- Ieder zal op zijn niveau gegevens vragen

- Chat kent juist de mogelijkheid door te vragen en dat gaat bovendien razendsnel.

Voorbeeld. Op mijn huis moest een bepaald soort gevelisolatie worden toegepast. De bouwvakker wilde die op een bepaalde manier toepassen. Ik twijfelde en eiste dat hij contact opnam met de leverancier. Dat had hij normaal zeker niet gedaan. Wat hij voorstelde was dus apert fout. 

Edited by carl

2 hours ago, SpaceJS said:

denk dat je het hier juist mis hebt, mensen in MBO beroepen zijn juist vaak niet in staat om vast te stellen of de aangeboden gegevens wel kloppen. Zou nu juist in die omgeving AI niet willen gebruiken en dat zeg ik als HTS it-er

Dit vind ik erg kort door de bocht en generaliserend. Uitvoerende taken zullen veelal niet door AI worden overgenomen, maar de inhoud zal wel veranderen. Als servicemonteur zie ik bijvoorbeeld ook kansen voor AI bij het zoeken naar storingen. Wanneer documentatie goed op orde is kun je met AI heel snel diverse scenario’s doorlopen en tot de oorzaak komen. 

Zal wel kunnen natuurlijk maar een simpel voorbeeld.

Gister stond de wasmachine in storing an gaf een foutcode die niet in de manual stond.

Even googlen op de code gaf al snel uitsluitsel dat het de watersensor moest zijn.

Het eerste AI antwoord leek mooi en overzichtelijk. helaas kon je er niets mee.

Pas bij het openen van de pagina waar de Google ai het gevonden had stond dat je de code eenvoudig kon resten en welke toetsencombinatie daarvoor te gebruiken. Dat werd dus niet doorgegeven. Kortom Ai werkt nog niet goed, is onvolledig en laat nog al veel belangrijke zaken weg.

Voor de leek lijkt dat prima maar je hebt er geen klote aan.

Edited by kappa7

Zo simpel bedoel ik het ook niet. Ik zie het als een goede tool die je gebruikt op basis van een database met goed gevalideerde data, niet zomaar een vraag aan de eerste de best AI bot stellen. In bijvoorbeeld machinebouw kun je zo op basis van beschikbare schema’s veel sneller en efficiënter werken. 

Dat klopt wel maar staat en valt natuurlijk met de beschikbare data.

Zo werk ik met satelliet ontvangers waar van we het opgenomen vermogen nodig hebben om door te geven aan de klant zo dat die voor voldoende stroom kan zorgen voor het te plaatsen systeem. Daarvoor heb ik dan weer contact met de leverancier en krijg dan wel de juiste gegevens.

Nu had een collega even geen zin om op mij te wachten en heeft de vraag aan ai gesteld die zat er maar een watt of 250 naast per antenne systeem.

Toch jammer zo iets.

Tuurlijk als je het goed inricht kan het een waardevolle tool zijn maar het inrichten en leren van de tool zal veel tijd en geld kosten.

En is het eenmaal geleerd dan kan je weer opnieuw beginnen om dat het systeem een update heeft gehad. het onderhouden van een dergelijke tool is namelijk net zo belangrijk als het leren, dat wordt nog wel eens vergeten. 

28 minutes ago, Duclaasie said:

Dit vind ik erg kort door de bocht en generaliserend. Uitvoerende taken zullen veelal niet door AI worden overgenomen, maar de inhoud zal wel veranderen. Als servicemonteur zie ik bijvoorbeeld ook kansen voor AI bij het zoeken naar storingen. Wanneer documentatie goed op orde is kun je met AI heel snel diverse scenario’s doorlopen en tot de oorzaak komen. 

helemaal eens alleen niet wanneer het gaat om het beoordelen van bronnen. in mijn ervaring gelooft men geschreven zaken gewoon te snel.

Posted (edited)

Aanvangsperikelen Kraus. Het systeem zal steeds beter worden. 

Edited by carl

10 hours ago, SpaceJS said:

Je wordt op je wenken bedient: Op de voorpagina van het NHD:  "aantal MBOers neemt af"  In Noord-Holland daalt het percentage praktisch praktisch opgeleide inwoners nog steeds. Wie gaat er straks daadwerkelijk "wat doen?"zeg ik als LTSer it-er.    

7 hours ago, carl said:

Aanvangsperikelen Kraus. Het systeem zal steeds beter worden. 

Op welk spoor loopt jouw treintje eigenlijk? Ik geloof dat je het nog steeds niet helemaal snapt dat en waar het wringt.

AI sucks!!!

AI is niet wat het lijkt maar Carl, die altijd snel onder de indruk is van juicy woorden, tuint er met open ogen in.

Je hoeft geeneens jurist te zijn (geweest) om te snappen waar dit wringt.

6 hours ago, Tubejack said:

Je wordt op je wenken bedient: Op de voorpagina van het NHD:  "aantal MBOers neemt af"  In Noord-Holland daalt het percentage praktisch praktisch opgeleide inwoners nog steeds. Wie gaat er straks daadwerkelijk "wat doen?"zeg ik als LTSer it-er.    

oh, ik ben het er helemaal nee eens dat meer kinderen het MBO moeten gaan doen zoal mijn beide zonen, denk alleen niet dat AI veel gaat toevoegen in de keuken of bij het repareren van auto's, denk zelfs dat hierbij de menselijke factor welke op basis van ervaring en alle randvoorwaarden een beslissing maakt veel beter is.

Posted (edited)
9 hours ago, thingman said:

AI is niet wat het lijkt maar Carl, die altijd snel onder de indruk is van juicy woorden, tuint er met open ogen in.

Je hoeft geeneens jurist te zijn (geweest) om te snappen waar dit wringt.

Carl is ongetwijfeld een grote sukkel. Wel een sukkel die het redelijk ver geschopt heeft Toine (big, big smile). Zal ook niet helemaal voor niets zijn denkt hij dan.

Edited by carl

Posted (edited)
4 hours ago, SpaceJS said:

oh, ik ben het er helemaal nee eens dat meer kinderen het MBO moeten gaan doen zoal mijn beide zonen, denk alleen niet dat AI veel gaat toevoegen in de keuken of bij het repareren van auto's, denk zelfs dat hierbij de menselijke factor welke op basis van ervaring en alle randvoorwaarden een beslissing maakt veel beter is.

Ik heb me altijd op het standpunt gesteld, dat je er bij je opleiding moet uit halen wat erin zit Space. Wat dat betreft heb ik mijn kinderen daar alle gelegenheid toe gegeven. En of dat nu betekent dat je ziekenverzorger of chirurg wordt - in beide gevallen kan je/zal je optimaal dienstbaar kunnen zijn aan de maatschappij. Een beetje een moderne interpretatie van de catechismus vraag “waartoe bent u op de wereld” namelijk om ……

Zelf zie ik overigens AI als een snel toegankelijke geheugenbank annex “reken” machine die je mogelijk maakt beter te functioneren op alle (!) niveaus. Vooropgesteld dat je jezelf een bepaalde kennis en kunde hebt. Ik had graag AI gebruikt bij mijn vroegere werk. Ik was zeker veel productiever geweest. 

Edited by carl

Oorlog Vergeet killer robots, schrijven Jessica Dorsey en Marta Bo: systemen die helpen met doelselectie zijn het échte AI-risico bij oorlogsvoering – en ze worden al volop ingezet. Bron:

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/05/26/in-de-moderne-oorlog-kiest-ai-wie-er-zal-sterven-a4894672?utm_medium=clipboard&utm_campaign=share&utm_source=clipboard&utm_term=share-modal

Edited by Tubejack

Bij oorlog wordt er helaas altijd alles ingezet wat beschikbaar is Jack. 

1 hour ago, carl said:

Bij oorlog wordt er helaas altijd alles ingezet wat beschikbaar is Jack. 

Nu al, we zijn de sjaak als mens :(