Jump to content

Kraus vonBentinck

Members
  • Posts

    1149
  • Joined

Social Media

Recent Profile Visitors

4031 profile views
  1. Niet goed opgelet en niet alleen een verkeerde maar ook erg foute/smakeloze video geplaatst van een heel andere band. Waarvoor excuus.
  2. Spider Murphy Gang: Skandal im Sperrbezirk https://m.youtube.com/watch?v=aMso3mOTMXQ
  3. Er is ook nog de optie om even een stapje terug te doen en rustig te overwegen wat te doen. Zo'n topic op het forum leidt vaak tot te snel een knoop doorhakken. Laat het gewoon even een week of veertien dagen rusten en post vooral niks in dit topic.Als ik me niet vergis (ik heb het topic eigenlijk niet gevolgd) zit je niet zonder muziek en is er geen haast. Lekker luxe. Veel wijsheid toegewenst.
  4. Dit artiekel geeft je volkomen gelijk en menig echte muziekliefhebber stopt met streamen: Guardian; muziekliefhebbers haken af bij streamingsdiensten
  5. diverse diktes siliconenvloeistof Of er alternatieven zijn onder een andere naam heb ik geen idee van. Maar in dit opzicht lijk ik wel een beetje op Carl. Toonarmen zijn veel te duur om te experimenteren met willekeurige onderdelen. (al heb ik wel aanzienlijk goedkopere lagerolie van Dynavox voor de draaitafel i.p.v. Transrotor) (Dynavox Lageröl Phono-80)
  6. Het is geen vervanging maar aanvulling. Het is voor 1 van de 3 armen op mijn Fat Bob met mijn duurste element. Een beetje voorzichtigheid kan geen kwaad. Stad en land afgezocht voor siliconen demping voor de trog van een toonarm. Nergens te vinden (voor een lift is er geen probleem/ Rik Stoet, wel overdreven duur) behalve in de USA (600.000cSt). Slechts $10,- maar met porto en inklaringskosten iets meer dan €28,- Of het echt werkt is de vraag maar het zou wat meer stabiliteit geven bij een eenpunter en een verbeterd azimuth. Gelukkig heb ik twee complete Mörch UP4 mechanieken met 4 verschillende armbuisjes met in 3 van de vier armbuisjes een passend element. Ik breng de demping aan in 1 van de 2 mechanieken. Verwijderen is vrijwel onmogelijk maar ik kan altijd terug naar de oude situatie, dus niet voor een tientje een dure arm verpest.
  7. https://www.audio-technica.com/en-us/cartridges/all/at33mono Een betrouwbaar merk, betaalbaar en meer dan voldoende voor die paar mono-lp's die eventueel nog in de kast staan. Dat zullen er bij de meesten minder dan 10 echte zijn en waarschijnlijk niet een. Voor de meesten van ons is de mono-weg echter weggegooid geld.
  8. Ivan zal wel gelijk hebben Carl. Het is kabel waarvan Cock mij meen ik eens heeft gezegd dat hij er zoveel van had dat hij het in zijn levensdagen niet op zou krijgen. Hij heeft een flink deel aan Roger gegeven en die monteert het in de toonarmen. Het is in ieder geval flinterdunne kabel. Zo dun dat Roger adviseerde om geen doorgaande kabel te maken hoewel dat volgens Cock toch wel zou kunnen. In ieder geval ben ik er zeer mee in de nopjes want de kabel is echt razendsnel, net als de Mogami Blue Rocket() Het was vervanging van vdHul zilveren bekabeling. In een arm had ik iets kapot getrokken omdat het uiteinde net iets te kort was bij het monteren van een iets langer element. Zo'n doorgaande kabel is misschien wel ideaal maar anderzijds houd ik de armen toch liever origineel. Toen John van Gent nog niet beroemd was heeft hij voor mij twee phonokabels in elkaar geflanst, 1x goud en 1x zilver. Hij heeft er veel van geleerd want hij had oorspronkelijk (haakse) pluggen gemonteerd zonder geleideknopje en dat is iets wat je echt niet wilt. Hij werd in ieder geval er zoveel wijzer van dat je phonokabels echt alleen moet maken als je precies weet waar en hoe het toegepast wordt. Ik meen dat hij ze ook niet commerciëel maakt tegenwoordig. Maar die kabels zijn verder prima (aangepast) en doorgaande bekabeling is niet echt nodig
  9. Onlangs twee toonarmen opnieuw laten bekabelen met Sonore kabel door Audio analogue service Limburg. Simply the best.
  10. Als de oplossing bestond uit het aansluiten van een andere versterker dan lag het probleem dus niet in het digitale domein.
  11. Het meest logische antwoord is misschien wel dat de oortjes (en oortjes op leeftijd helemaal) nu eenmaal beter horen in het laag dan in het hoog. Gaat er iets mis in het digitale domein dan gaat dat waarschijnlijk over de gehele frequentiebreedte maar ja, de oortjes horen bij de meeste mensen in het hoog een stuk minder nauwkeurig dan in het laag. Het zou de vraag een stuk belangrijker maken wanneer metingen zouden aantonen dat er een betere basis is voor de vraag dan slechts zintuiglijke waarneming. Nu lijkt het mij meer naar het zoeken naar antwoorden op een niet bestaand probleem. In de digitale wereld maakt het volgens mij helemaal niks uit of het gaat om 20, 20.000 of 200.000Hz.
  12. Dat schoonheid een emotie zou zijn heb ik nog nooit gehoord maar ik weet ook niet alles, of liever ik weet zo goed als niks. Het aangehaalde voorbeeld is meer sentimenteel a la Danny Boy e.v.a. en er zijn mensen die daarvan walgen (dat is wel een emotie) Maar hier een duit in het zakje a.g.v. inspiratie: At the battle of Clontarf in one o twelve and two There was only one victor: the great Brian Boru As he knelt for his prayer A giant Norseman passed by 't Was a professional slayer so Brian Boru was about to die The Great king he staggered, his head smashed to bits In his last words he stuttered: "Well potjandriedubbeltjes all them Norsemen, they're as bad as the Brits"
  13. Seed7: Is de emotie anders als je een opname voor een tweede keer beluisterd? Of voor de tiende keer? Doordat men in het verleden muziek niet anders kon vastleggen is de traditie (zie sig) ontstaan om dingen steeds opnieuw uit te voeren. Niet voor de muzikanten maar voor het publiek. Sinds het ontstaan van de Musique concrète (een arbitrair beginpunt) is heruitvoering moeilijk tot onmogelijk geworden. We moeten het doen met de bestaande opname, of onze herinneringen aan een eenmalige live uitvoering. Helemaal als we naar het begin van de "granulaire synthese" gaan waar de opname letterlijk verknipt en opnieuw geplakt wordt. In de modernste versie hiervan is er wel muziek notatie, echter heel anders. Het is de broncode van het programma geworden. Je kunt synthesizers van voor tot achter programmeren op je eigen pc of telefoon en elke parameter ligt vast. Voor variatie kun je deterministische toevalsgeneratoren gebruiken waardoor ook het aspect kans reproduceerbaar is geworden . Situatie x y z levert altijd het zelfde resultaat, varieert een van de parameters dan is het resultaat ook anders, maar wel afhankelijk van en reproduceerbaar voor die parameters. Kies je een andere 'seed' voor je generator dan zal de uitkomst voor x y z anders zijn. Of je gebruikt stochastische toevalsgeneratoren (b.v. witte ruis), waar de uitkomsten nooit het zelfde zijn voor x y z. Het wordt hier vaak gezegd: "muziek is emotie" maar het betekent helemaal niks. Met evenveel recht kan men zeggen "kleur is emotie" en ook dan weet je nog helemaal niks van kleur. 2+2=4 en omkeerbaar is 4 ook gelijk aan 2 +2. Maar is emotie muziek? Er is zat muziek die helemaal niet op emotie gericht is maar bijv. op virtuositeit. Of emoties worden aangesproken door of uitgedrukt in muziek, dat is afhankelijk van de toehoorder en cultureel bepaald. Maar dat gaat precies zo op voor een schilderij. Of literatuur. @Seed7. Ik moest wel een beetje lachen om bovenstaande bijdrage. Ik vraag me af of iemand er iets van begrijpt, ik in ieder geval niet. Dat voor de komst van het notenschrift alle muziek eenmalig was, is uiteraard niet waar. Massa's musici hebben totaal geen notenschrift nodig om muziek te herhalen, die hebben aan hun oren genoeg. Dat is nu niet anders dan vroeger. Bovendien, in de uitvoering van muziek (al of niet geschreven) speelt mode een grote rol. Tegenwoordig wil het publiek liefst zo strak mogelijk aan het geschrevene vast houden maar daarvoor was de voorkkeur van het publiek dat geschreven muziek niks anders was dan de aanleiding voor improvisatie.
  14. Dat lijken mij prima afmetingen voor een luisterruimte. Vooral de hoogte is prettig. Ik volg het met interesse.
×
×
  • Create New...