Jump to content
High-End Forum

Kraus vonBentinck

Members
  • Content Count

    842
  • Joined

  • Last visited

About Kraus vonBentinck

  • Rank
    Junior Member

Contact Methods

Recent Profile Visitors

3,018 profile views
  1. Ik heb me inmiddels eens ingelezen in de materie en o.a. het artikel van Jan de Jeu tegengekomen. Daarin las ik dat er bij de harmonizers ook nog een kabel hoort. Is die ook in gebruik genomen? Ik kwam ook een harmonizer/pitch shifter tegen van Eventide uit de pro audio wereld en vraag mij af of deze op dezelfde werking berust
  2. Ik heb een afkeer van Grado, alleen gebaseerd op de ervaringen met een Grado platinum wood elelemt. Mega-saai
  3. pfft, het is duidelijk geen plug & play met de harmonizers. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. Zit er eigenlijk een handleiding bij de harmonizers waar een en ander in staat wat betreft optimaal aansluiten?
  4. Best Results volgens speedtest Download 579.95 Mbps Upload 618.02 Mbps Caiway glasvezel
  5. Zeker en dat is altijd heel slecht voor mijn humeur. Soms is er een oorzaak, soms niet maar het gaat altijd gepaard met een zekere onrust. Gelukkig duurt het meestal niet lang en is met enig geschuif of gepruts het weer tot tevredenheid opgelost.
  6. Beetje een open deur, Gerrit. Iedereen mag een mening hebben en uitspreken maar ik citeer voor het gemak maar even spido: Een merk is een poging tot het vormen van een monopolie (alleen Shell mag shellbenzine verkopen) en dat kan simpelweg goud waard zijn. Coca-cola, Nike, Mercedes enz enz. Het creëren van het juiste imago is de kunst natuurlijk. Er zijn mensen die niet dood gezien willen worden met Sony ("Zo Nie") en er zijn mensen bereid 20K€ neer te tellen voor McIntosh maar een 1e klas Philips versterker is voor 1000€ simpelweg niet aan de man te brengen. Allemaal vrij irrationeel en bovendien flink onderhevig aan rages. Het is nu eenmaal menselijk gedrag en dus een onwrikbaar gegeven. Verstand legt het altijd af tegen gevoel.
  7. Bepaald geen techneut en het apparaat staat waarschijnlijk al bij Frank (heel verstandig) maar toch nog het volgende: Als je aan het opnemen bent moet uiteraard de "record" toets rood oplichten; heb je wel signaal en uitslag als je de monitorschakelaar op 'source'; hebt staan en bij omschakelen naar "tape" (dat heette vroeger de nabandcontrole) geen signaal en de meters doen niks dan moet je wel controleren of de recording levels goed zijn ingesteld. Bij opname via microfoon zijn dat de grote ronde draaiknoppen en bij opname via cinch of DIN zijn dat de lager liggende schuifregelaars. (het staat op het deck aangegeven). Bij source geven de meters aan wat er aan de cinch of DIN ingang wordt aangeboden en bij tape geven de meters aan wat er op de band staat Ik neem aan dat je de cinch-aansluitingen gebruikt en niet de 5-polige DIN aansluiting. In dat laatste geval kan het voorkomen dat je bij gebruik van een verloopsnoertje een onjuist snoertje hebt aangesloten. Een voorbespeelde band die een heel laag uitgangsniveau laat zien? -check of je datgene wat je hoort als muziek kunt herkennen, zo ja dan heb je waarschijnlijk een probleem wat je niet zo makkelijk oplost. (tenzij natuurlijk de tape slecht is opgenomen) Frank Oomen moet er dan waarschijnlijk aan te pas komen. Een kapotte GX-kop is meestal einde verhaal of alleen op te lossen door een tweede deck aan te schaffen en daar de kop uit te halen. Aan een AKAI GX-kop is nieuw niet meer te komen en degenen die er nog een hebben liggen zijn vrijwel nooit bereid die te verkopen. Ook Frank zal je daar waarschijnlijk niet aan kunnen helpen. - hoor je de muziek 'achterstevoren' dan is de band waarschijnlijk verkeerd om opgespoeld en kun je proberen de band een slag te draaien om te kijken of dat een en ander oplost en zo ja, dan de band opnieuw maar gedraaid opspoelen. Ook is het mogelijk dat je de band niet goed hebt omgelegd en de band niet juist langs de koppen geleid wordt. Dat kan makkelijk en luistert vrij nauw. Het is een vier-sporen deck en het signaal staat maar op een heel klein gedeelte van de tape. Het makkelijkst controleer je de positie door het deck liggend te gebruiken. Controleer ook of de tape helemaal vrij loopt van de spoelen. Een getordeerde 26cm spoel kan meestal maar het beste de vuilnisbak in. PS, Indien je met de trackselector bijv het rechterkanaal uitschakelt dan geeft het deck het signaal van het linkerkanaal over beide kanalen weer . Dat kan wel eens handig zijn bij controle van de goede werking . Overigens is zo'n AKAI GX625 best een goed deck dat uitstekend kan klinken. Veel succes er mee.
  8. De topic starter heeft afgehaakt lijkt het.
  9. Jazeker, ik ben een paar keer bij Cock geweest. Mijn opmerkingen betreffen vooral het gegeven dat mono voor heel weinig mensen relevant is. Wie heeft er nog een forse collectie met mono (vinyl) en dan ook nog opnamen die de moeite waard zijn. Ik was een jaar of twintig geleden bij Siem (in Balk, vlakbij Audioselectief) en die had sowieso een fantastische collectie vinyl en ook een aparte mono-setup en ook toen al onder de indruk. Maar zo'n collectie zie je niet veel (toevallig wel dinsdagavond nog zo'n grote collectie gezien/gehoord; geen mono gedraaid overigens)
  10. Als de doden nog onder de vloer liggen zou ik hier de ' Danse macabre' wel eens hard willen draaien. Dan komt de ambiance vanzelf monster mash
  11. Zoals je zelf al zegt: ambiance is geen eigenschap die voorbehouden is aan mono en bovendien ook wel een beetje ongrijpbaar. Dat er veel slechte opnamen zijn is een veel gehoorde opvatting maar dat gaat net zo goed op voor mono. Toen was het ook niet allemaal hosannah.
  12. Toen de stereo LP nog niet zo ingeburgerd was stond er altijd een mededeling op de hoes dat je de plaat met alle moderne lichtgewicht elementen kon afspelen maar dat je om het stereo effect te ;genieten' een stereo element moest gebruiken. Die mededeling is jarenlang gehandhaafd. een lp die je zowel in stereo als in mono kunt afspelen is dus altijd een stereo LP. Speel je die LP af met een stereo element en je zet de versterker op mono dan zou er dus verschil moeten zijn tussen mono/stereo (wel enigszins afhankelijk van de opname, niet elke stereo opname is zo geprononceerd stereo) De oude mono Beatle LP's die 'later' (Please, please me kwam in 1963 al uit in stereo volgens mij) in stereo uitgebracht werden gaan gebukt onder de 'nieuwigheid' van stereo en klinken in onze oren wat oubollig en overdreven links/rechts. In die gevallen is de monoknop op je versterker heel effectief en verdwijnen de gekkigheden op de plaat en klinkt het veel authentieker dan wanneer je wel 'geniet' van de stereo-opname. Ik krijg een beetje het idee dat mono nu de status aan het krijgen is van de heilige graal maar dat lijkt me niet helemaal/helemaal niet terecht. Een echte mono set-up is, vermoed ik, alleen interessant voor Jazz liefhebbers met een flinke collectie oude opnamen. (Ik ben zelf een jazz-hater) Vergeet niet dat ook vroeger niet alles wat werd uitgebracht aan de hoogste normen voldeed. Ik had massa's platen van Maria Callas waarvan de meeste hooguit historisch interessant waren maar eigenlijk voor geen meter klonken. Ik heb ze allemaal weg gekieperd. Het is waar dat een goede mono opname van bijv. Louis Armstrong verbluffend kan klinken maar hoeveel van die platen heeft men? En een eerder genoemde plaat van The Animals in mono, hoe zeer die muziek indertijd (en nog ) aansprak, is dat nu een kunstwerk dat een geheel aparte arm/element combinatie rechtvaardigt? Hier gaat gewoon de regel op dat als je er voor in de stemming bent, het ook lekker klinkt op de wekkerradio. Aan stereo kleven ook veel nadelen (in de zaal bestaat er geen stereo) maar er zijn zat kwalitatief heel goede opnamen die muziek overtuigend in de huiskamer zetten. Echt niet nodig om voor die paar ouwetjes veel overhoop te halen. Dat is simpelweg niet rendabel voor de muziekliefhebber (tenzij men misschien toch teveel audiofiel is)
  13. Allemaal voor een paar oude Beatleplaten? Dat lijkt me toch wat overdreven, Dat de stereo van de oude Beatleplaten eigenaardig en raar is, dat is nu eenmaal zo. Eigenlijk is het interessant als kijkje terug in de tijd. Toen vond men dat kennelijk wel wat. Met een wave-editor heb ik wel een paar keer geprobeerd er wat beters van te maken, dat geeft hetzelfde effect als wat je nu doet met die "mono-adapter" (kanalen bij elkaar optellen en dan volume terugbrengen). Waarom weet ik niet maar dat geeft geen goed resultaat. Die oude platen afspelen met een monoschakeling op (voor)versterker werkt veel beter. Ik zou er niet te veel drukte om maken Carl. Men zit nu eenmaal vast aan wat er uitgebracht is/wordt. Overigens wordt er wel oud materiaal opnieuw mono uitgebracht maar ja, het gaat om 50 jaar oude popmuziek. Is dat nou echt allemaal de moeite waard? Sgt. Pepper en Abbey Road zijn als stereoLP natuurlijk wel okay. Net als trouwens "Yellow Submarine" en "Magical Mystery Tour". Let it Be"en "Let it Be.... Naked", hmmm
  14. Een herstart. Dan heb je waarschijnlijk een (flinke) collectie vinyl nog staan? En een phonotrap of behoorlijke ingebouwde phonotrap in je versterker? Een element? Hou er rekening mee dat er (hoge) vervolgkosten kunnen volgen bij aanschaf van een draaitafel. Kun je nog iets vertellen over je beweegreden om weer met vinyl te starten? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar.
  15. Uiteraard welkom hier Erik Ik ben vooral benieuwd waar de draaitafel voor in de plaats komt of dat het een (her)start is wat betreft vinyl. Verder alle wijsheid toegewenst bij de keuze. Moeilijk maar leuk. Je hebt tenslotte alle vrijheid (nog).
×
×
  • Create New...