Jump to content

Vintage - 2

Tubejack
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, carl said:

Bij mij gaat de Miele er binnenkort uit Onno. Hij blijft niet op zijn plaats staan. Bij mijn dochter idem. Beiden huizen inderdaad met houten vloer. Bovendien heb ik genoeg van die kutsmoesen  van de service afdeling. Volgens mij is de machine te licht gebouwd. Bovendien heeft een te grote trommel invloed op de stabiliteit.

Wij gebruiken op advies van de loodgieter juist weer poeder. Met vloeibaar gaat de riool kennelijk verstoppen ???

Houten vloer is funest voor elke wasmachine.  Kan nooit stabiel staan. Zeker nietig centrifugeren, dan gaat de wasmachine lopen.

Mijn zus en zwager hebben jaren lang een Megapool winkel gehad. Bij een houten vloer gaven ze altijd het volgende advies. Zaag een stuk houten vloer eruit en trek vanaf de harde zandlaag een muurtje op tot aan de houten vloerrand. Leg er een ijzer hekwerk erin en vul het af met een mix van cement en grind. Wacht 24 uur en je hebt een perfecte stukje vloer om je wasmachine ero te zetten. Gaat dan niet meerwandelen of lopen bij centrifugeren.

2 hours ago, thingman said:

En mij wordt dus aangeraden om juist wel azijn toe te voegen bij de spoelbeurt (anti verkalking) en om juist niet een vloeibaar wasmiddel te gebruiken...

Kunt u het nog volgen?

Vloeibaar wasmiddel is beter voor het mileu dan poeder. Zo'n wasdoekje wat ze tegenwoordig ook hebben is het allerbeste voor het mileu.

Verkalking hebben wij hier geen last van. Kun je ook Calgon gebruiken.

1 hour ago, audiofreak said:

Vloeibaar wasmiddel is beter voor het mileu dan poeder. Zo'n wasdoekje wat ze tegenwoordig ook hebben is het allerbeste voor het mileu.

Verkalking hebben wij hier geen last van. Kun je ook Calgon gebruiken.

Klopt, alleen kost azijn 78 cent per 1,5 liter... ;)

2 hours ago, audiofreak said:

Houten vloer is funest voor elke wasmachine.  Kan nooit stabiel staan. Zeker nietig centrifugeren, dan gaat de wasmachine lopen.

Mijn zus en zwager hebben jaren lang een Megapool winkel gehad. Bij een houten vloer gaven ze altijd het volgende advies. Zaag een stuk houten vloer eruit en trek vanaf de harde zandlaag een muurtje op tot aan de houten vloerrand. Leg er een ijzer hekwerk erin en vul het af met een mix van cement en grind. Wacht 24 uur en je hebt een perfecte stukje vloer om je wasmachine ero te zetten. Gaat dan niet meerwandelen of lopen bij centrifugeren.

Een wasmachine waarvan de trommel goed in dempers hangt zou ook op een houten vloer goed moeten gaan. In Zweden zijn de meeste huizen van hout en ook daar doen ze de was, kijk maar eens welke machines ze daar gebruiken. 

Precies dat..

Overbelading en gebroken veren, of gebroken verzwaringen, en incorrecte afstelling van de pootjes zijn meestal het probleem.. kwestie van onbalans dus..

of je moet echt een brakke houtenvloer hebben maar dan merk je dat ook al als je er overheen loopt ;) 

Heb nu een Haiyer en ben daar meer dan tevreden mee.

Die verdeeld het gewicht voor het centrifugeren waardoor er eigenlijk geen onbalans is.

Zou me verbazen als een merk als Mile dat niet ook doet.

overigens lijkt het me redelijk onzin on voor een wasmachine de vloer op te hogen met een betonnen kolom, je zou de machine maar op de 2e verdieping hebben staan:eek:

Hoeveel huizen in NL zijn niet gebouwd met houten vloeren George. Op modern witgoed wordt bezuinig op materiaal. Ga op de wasmachine zitten en hij blijft netjes op de plaats. Die grote trommels zijn natuurlijk ook niet goed voor de balans.

2 minutes ago, carl said:

Hoeveel huizen in NL zijn niet gebouwd met houten vloeren George. Op modern witgoed wordt bezuinig op materiaal. Ga op de wasmachine zitten en hij blijft netjes op de plaats. Die grote trommels zijn natuurlijk ook niet goed voor de balans.

Ik durf op mijn Miele zelfs nog een platenspeler te zetten, zonder dat de naald overslaat. Na 10-15 jaar zijn echter zelfs de dempers van Miele niet meer in topconditie. 

1 hour ago, carl said:

zeker, maar vaak is de balans van de trommel niet het probleem, wel de belading.

zeker bij een 8KG+ machine met weinig belading is het moeilijk om de balans goed te krijgen.

On 27-6-2025 at 23:59, carl said:

In ieder geval koop ik geen Miele meer als ik het zo zie bij ons en onze dochter. En trouwens ook geen grote trommel.

Ik wilde er niet verder op ingaan, omdat ik het jammer vind, dat er zoveel of-topic in dit vintage topic komt. :(

Na 16 jaar trouwe/zware dienst,  net een nieuwe Miele gekocht. Wij wilde ook niet zo'n grote trommel. Echter  de kleinste trommel die ik kon vinden gaat uit van 8kg wasgoed. Gelukkig zijn er slimme programma's. Het is de WEC 395 WPS geworden. Hier is alles beton, maar ook een houten vloer kun je  op diverse manieren veel stijver krijgen. De schokbrekers van onze oude machine werden minder, dus hij trilde soms bij het centrifugeren. Niet zo erg dat hij wegliep.  De nieuwe kan 1600 toeren en is vrij geruisloos.  

Edited by Tubejack

On 12-6-2016 at 17:00, Tubejack said:

Onlangs  kwam ik  José tegen, die ik nog ken, uit de hoogtij dagen van het Nordic Walken. Of ik interesse had in haar oude installatie.

Ze kon het niet over haar hart krijgen om het weg te gooien en had het kennelijk voor me bewaard. Even de boot afgehouden, want ons huis staat al vol met spullen.

Toch maar langs gegaan en vandaag fraaie Proton D940 receiver gekregen en 2 B&W  DM-110 luidsprekers.

Als “tussendoortje”  heb ik de receiver globaal nageleken.  Mocht je ooit zoiets krijgen dat lange tijd heeft stil gestaan, dan is het handig als je een regel trafo hebt waarmee je de spanning rustig kunt opvoeren van nul naar 230 volt.  

Dan kunnen de elektrolytische condensatoren (elco’ s) weer rustig formeren.   Bij 110volt hoorde ik al een “klik” van het uitgangsrelais en had ik muziek via de hoofdtelefoon.

Mooie compacte receiver uit +/- 1985  met een uitmuntende FM tuner aan boord en een bijzondere versterker die normaal tot continue 2x 40watt levert.  

Maar door een slimme schakeling pieken van 400watt kan geven als de muziek daarom vraagt. Vooral klassiek kan kort dynamisch zijn. Deze receiver kan dan die extra benodigde watt’s  probleemloos leveren.  Ik heb hem dus van buiten binnen goed schoongemaakt.

Misschien ga ik hem restaureren want ondanks dat hij er “gewoontjes” uitziet is het een “beest” van een apparaat met alleen al totaal 40.000uF (2x 10,000 en 4x 4.700) in de voeding.

Neem van mij aan dat, dat vrij bijzonder is.  De mooiste dingen krijg je vaak voor niets :)

protond940.jpg

Proton D-940  Dit is een "wolf in schaapskleren"  

We laten het gewoon gebeuren; van een Proton D-940 naar Miele wasmachines…..pfffffff……….

Leuk, heb lang gespeeld met een proton p1100 voorversterker (nieuw gekocht) samen met een mini crescendo eindversterker (elektuur ontwerp). De proton onlangs verkocht, de mini crescendo kon ik niet over m’n hart verkrijgen. Was stuk met verkoop, bleek alleen de zekering te zijn. Dus maar besloten te houden. Proton was echt een leuk merk.

4 hours ago, Rob55 said:

We laten het gewoon gebeuren; van een Proton D-940 naar Miele wasmachines…..pfffffff……….

Even het begin van het topic herstelt. De afbeelding was weg.  Best wel een bijzondere receiver.

protond940.jpg