Jump to content

Vintage - 2


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Vandaag de SX-850 een  plekje in de woonkamer gegeven. Schiit Modius Dac aangesloten op de AUX ingang. 1e indruk, klinkt niet vintage, maar gedetailleerd, muzikaal, in ballans, heeft prima grip op de spekstenen.:) Ook een prima FM ontvangst. 

SX850kamer.jpg  

Edited by Tubejack
typefout
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Duclaasie said:

Wat een prachtig ding is dat zeg!!

Dank je wel :) gisteravond de hele avond naar geluisterd.

Ik zit er aan te denken om hem tijdelijk een plaats in het  audiorek te geven, waar hij nu bovenop staat.

Zo goed klinkt het. Maar uiteindelijk zijn het maar dingen, dus t.z.t. gaat het naar een nieuwe eigenaar.

 

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

Ik was net platen aan het draaien met de SX-850. Mooi brom en ruisvrij via een Denon step-up.

In de Technics zit een Denon DL-103. 

 

Het phono-trapje in deze receiver is simpel, 3 transistors en 20 andere onderdelen per kanaal.

Een deel van de onderdelen heb ik speciaal uitgezocht en gematched.

 

Net Grace Jones – Nightclubbing gedraaid.

Het klinkt subjectief bijzonder goed. Je hoort het hout in b.v. in een nummer als: "Pull Up To The Bumper" 

De rest van deze receiver werkt en klinkt ook goed. Meer heb je eigenlijk niet nodig. :wub: 

SX850stepup.jpg

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Groovy said:

Vroeger had je daar genoeg aan.

Moderne apparaten hebben meestal minder mogelijkheden. 

Dit gerestaureerde exemplaar, heeft -voor de komende decennia- van alles, ruim voldoende.

Mocht er onverhoopt toch wat defect gaan, dan is het meestal te repareren.

Bij moderne apparaten is dat niet altijd het geval.  ;)

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Mooi ding J́ack. Ik heb bij mijn broer nog een Sharp tuner gevonden. Ik doe er niets mee - ben je er in geïnteresseerd?

Soms speel ik wel eens met de gedachten om wat buizen versterkers op te ruimen.

Zoals vandaag, zo mooi speelt het.  Zo'n SX-850 is ook veel praktischer, dan sommige van mijn high-end spullen.

 

Bedankt voor je aanbod maar ik heb spullen genoeg.  Wist je dat een B-merk als Sharp, een paar jaar ook echt high-end gemaakt heeft.

Ik heb een set hier staan. Als techneut en muziek liefhebber waanzinnig mooi gemaakt. "kippenvel"  Wel extreem duur voor begin jaren 80. 😬

Maar die opgevoerde SX-850 kan er ook wat van. Erg muzikaal, veel reserve. Ik schat minstens 2x 170watt in 4Ω  

Ik ga weer lekker luisteren :) Van de week eerst boekjaar 2022 afronden, daarna staat het volgende alweer klaar.  

Link to comment
Share on other sites

Ik heb al twee Quad tuners die ik voor de sier houdt, maar voor deze Sharp zoek ik een goed baasje. Vandaar dat ik aan jou dacht Jack.

 

Wat moet ik me verder bij deze zeventiger jaren techniek voor stellen - volstrekt verouderd ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Wat moet ik me verder bij deze zeventiger jaren techniek voor stellen - volstrekt verouderd ?

Die Sharp tuner van jou waarschijnlijk wel.

Er is ook jaren 70 techniek, dat ook nu nog makkelijk meekomt, of zelfs beter is dan het moderne spul. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, carl said:

Ik heb al twee Quad tuners die ik voor de sier houdt

Waarom sluit je ze niet aan? en doe je, je vrouw er een plezier mee? Ideaal, als je er thuis wat "diepte investeringen" er doorheen wil krijgen en de TV op de stand "uit" te houden. Dan hoef je ook geen aparte luisterruimte te maken. Maar komt je vrouw samen naast je op de bank naar de mooiste muziek luisteren. 

 

We reden van de week met de auto richting Den Helder. Daar zijn een aantal locaties, met een wat minder goede  radio ontvangst. Na even zoeken kwamen we zender: "Joe 70s & 80s" tegen die sinds februari van dit jaar, ook de ontvangen is op de FM.

 

Dat FM signaal van Joe is hier in Zaandam snoeihard te ontvangen op een eenvoudige raamantenne. Ze draaien non-stop 70s & 80s muziek, zonder geklets tussendoor en weinig reclame. Van de zomer, worden een groot aantal FM frequenties geveild voor de komende 12 jaar. Dus je kunt nog lang plezier van je tuner hebben. Mening nieuw audio component, heeft niet zo'n langer levensduur maar begint na een jaar of 5....6 al kuren te vertonen. 

 

Maar terug naar zo'n zware SX-850 receiver. Dat zit zo slim in elkaar, dat het ook voor bereid is voor toekomstige ontwikkelingen. Die Pioneer ingenieurs hadden in de jaren 70 een vooruitziende blik.  Mensen met een creatieve geest ook. 🙋🏼‍♂️

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

We hebben een Auralic Mini in de huiskamer Jack op Quad versterker. Ik heb de Quad tuner afgekoppeld toen bleek dat de radio ontvangst van de Auralic veel beter klonk. Maar nu gebruik ik tijdelijk spullen in de huiskamer in het souterrain.

Link to comment
Share on other sites

Hier niet, Zonder buiten antenne is het ontvangst zo slecht dat het net boven de ruis uit komt.

Zit precies tussen Smilde en Lopik in. DAB+ is al helemaal niet te ontvangen hier beneden.

Boven net voldoende om een stream te kunnen pakken. dus alles gaat hier via internet.

De Tuner is al weer even geleden verkocht.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kappa7 said:

Hier niet, Zonder buiten antenne is het ontvangst zo slecht dat het net boven de ruis uit komt.

Zit precies tussen Smilde en Lopik in. DAB+ is al helemaal niet te ontvangen hier beneden.

Boven net voldoende om een stream te kunnen pakken. dus alles gaat hier via internet.

De Tuner is al weer even geleden verkocht.

 

We zitten hier op zo'n 60km vanaf Lopik, dat is zo'n beetje de buitenrand van deze zendmast. Dat kan net, met een raamantenne.  Sommige signalen van met name commerciële en regionale stations zijn erg sterk. Maar die hebben zenders rondom Amsterdam. Voor DAB+ heb ik deze raam antenne gemaakt, werkt perfect.  Ik ontvang iets van 60...70  verschillende zenders, de meeste komen met 100% signaal sterkte binnen. De meeste stations, klinken wel wat "blikkerig" door weinig data. Maar de NPO heeft het desondanks aardig voor elkaar. 

 

DABraam.jpg

 

DABresultaat.jpg

 

FM en DAB+ stations rondom Amsterdam zenden met een paar kilowatt 

 

sx5580fm.jpg

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...