Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

2 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Dat doet me toch een beetje denken aan de Russische oligarchen met hun 6 of 7 superjachten, +30 huizen en villa's en wie weet hoeveel maitressesūü§Ď. Hoe krijg je dat ooit allemaal in √©√©n leven gebruikt?

 

Precies... overdaad schaad. Maar kunnen kiezen is wél een luxe. En niemand kan meer dan één muziekstuk tegelijk beluisteren. Al denken ze daar op de kermis anders over.

Link to comment
Share on other sites

Ik zeg ook niets over iemand die streamt. Kan me zelfs voorstellen dat als ik later geboren was ik ook zou streamen. Maar ik heb veel CD’s en dat doe ik naast vinyl. Ik voel geen drang om te gaan streamen. Alles is ook verkrijgbaar op CD. En tevreden zijn met wat je hebt is volgens mij het grootste goed. Ik voel me bevoorrecht met mijn spullen en geniet van muziek. De rest is allemaal bijzaak. 

Link to comment
Share on other sites

De set die er nu staat heeft een hoge resolutie. Daar kan ik uiteraard ook mee streamen.  Gisteravond tot laat samen met mijn vrouw een aantal uur op de bank naar een aantal  CD's geluisterd van Café del Mar van 15...20 jaar terug. Zoveel details, mooie hoge tonen, diepte,  los geluid, kamer vullend en omhullend. Vrij spectaculair. Mijn nieuwe Schiit  DA-converter heb ik via S/PDIF s aangesloten, zodat ik A/B kan schakelen. Hij klinkt een haartje warmer ook mooi. De dac's in de Rotel RCD-975 CD-speler hebben een hoger oplossend vermogen. Het verschil is goed waarneembaar. Eens gezocht op TDA-1305T op het internet.  Dit type dac blijkt nog steeds geliefd in tal van DIY projectjes.  

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Hans van Liempd said:

CD's kunnen dan wel goedkoop zijn, maar iets vinden wat de moeite waard is valt niet mee.

Pfff, alsof de gestreamde muziek zoveel anders is, komt uiteindelijk uit de zelfde hoek. Wat je niet mooi vind vindt je niet mooi, da's toch niet van een medium afhankelijk.

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik hier nog steeds streamingsdiensten: Qobuz, TIDAL en zodra ik de auto in stap Spotify. Wat een gemak, aanbod en meer dan prima kwaliteit. ROON maakt het feest echt compleet. Tot vorig jaar ook nog een cd speler gehad. Is ook leuk. Een avondje cd’s uitzoeken, cd in de lade stoppen en Play. In de tussentijd het boekje wat in het cd doosje zit doorlezen.


Cd zal net zoals vinyl blijven, in afgeslankte vorm, dat wel. Voor¬†ieder wat wils! Leuke hobby zoūüĎć

Edited by Rob55
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Seed7 said:

Pfff, alsof de gestreamde muziek zoveel anders is, komt uiteindelijk uit de zelfde hoek. Wat je niet mooi vind vindt je niet mooi, da's toch niet van een medium afhankelijk.

Ik bedoel dan, muziek die mij bevalt én in een luisterbare kwaliteit. En vooral aan dat laatste schort het tegenwoordig enorm.

Link to comment
Share on other sites

Toen streaming doorbrak was ik in het begin best wel sceptisch over de geluidskwaliteit. Nu ervaar ik het niet anders dan bij cd’s; ook hier zijn namelijk goede en minder goede opnames. Dat is bij streaming niet anders. Als ik een HiRes (192/24) of van de NAS DSD opnames luister, dan is dit vaak echt van een superieure kwaliteit. Sceptisch is omgeslagen naar enthousiast, naar een verrijking in mijn muziek beleving. Ik heb streaming altijd een kans gegeven. Mede bepalend voor de totale beleving ervaar ik de software die het geheel bediend. Ik heb ervaring met Marantz, Auralic, NAD/Bluesound, Lumin, MConnect en nu ROON. Als je het over een verrijking hebt, dan biedt ROON dat zeker. Het is net als dat boekje lezen wat in een cd doosje zit, maar dan uitgebreider met een schat aan informatie binnen digitale handbereik ….

Link to comment
Share on other sites

Hans heeft het weer naar zijn zin als hij een beetje kan mekkeren.ūüėČ

 

Hij wil alle muziek nog wel een keer horen.

Juist met het streamen is er veel meer mogelijk, en zeker met een USB input en DSD tot 24/352.8

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Rob55 said:

Toen streaming doorbrak was ik in het begin best wel sceptisch over de geluidskwaliteit.

 

Streaming wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat je de muziek van een andere plek van het web haalt. Als je de muziek vanaf je eigen, locale, server haalt stream je ook. Dat laatste is al heel lang in goede kwaliteit mogelijk, midden jaren '90.

 

Van al die player software wordt ik helemaal simpel. Ze willen maar van alles indexeren en verhaspelen. Dat gebruik ik dus niet. Gewoon een file browser en een fatsoenlijke directory structuur is genoeg.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, HansP said:

Hans heeft het weer naar zijn zin als hij een beetje kan mekkeren.ūüėČ

 

Hij wil alle muziek nog wel een keer horen.

Juist met het streamen is er veel meer mogelijk, en zeker met een USB input en DSD tot 24/352.8

Alles boven cd kwaliteit brengt weinig. Een goede cd opname vind ik beter dan een redelijke dsd  of hr opname. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Alles boven cd kwaliteit brengt weinig.

 

Geheel mee eens (aan de weergave zijde) in de normale situatie. Met systemen die een veel groter frequentiebereik (ca. 50kHz) hebben is een hogere samplefrequentie en bitresolutie wel zinvol.

Link to comment
Share on other sites

Dat verschil zit hem meer in de master die is gemaakt voor de SACD, daar wordt meestal iets meer aandacht en dynamiek aan gegeven dan de CD versie.

Voor mij een reden om toch voor de DSD versie te gaan.

Link to comment
Share on other sites

Ja voor elk medium wordt een eigen master gemaakt zo is de master voor de streaming dienst weer anders als die van de CD en voor de LP weer anders.

Zo ook voor SACD wordt een aparte master gemaakt.

Er wordt dan gekeken voor welke doelgroep de opname is en zo zal er voor SACD een grotere dynamiek aangehouden worden voor op de CD

Grappig is wel dat de grootste dynamiek voor de radio wordt gemaakt. Om dat die al zo veel comprimeren en de artiest nog iets van de originele cd mix wil over houden wordt daar al rekening mee gehouden. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, kappa7 said:

Ja voor elk medium wordt een eigen master gemaakt zo is de master voor de streaming dienst weer anders als die van de CD en voor de LP weer anders.

Zo ook voor SACD wordt een aparte master gemaakt.

Er wordt dan gekeken voor welke doelgroep de opname is en zo zal er voor SACD een grotere dynamiek aangehouden worden voor op de CD

Grappig is wel dat de grootste dynamiek voor de radio wordt gemaakt. Om dat die al zo veel comprimeren en de artiest nog iets van de originele cd mix wil over houden wordt daar al rekening mee gehouden. 

 

 

Dark side of the moon:

DR=10 voor SACD (2021)
DR=10 voor CD (2016)
DR=11 voor CD (1984)
DR=12 voor reel-to-reel  (tape)

 

Dus stelling klopt niet (altijd) !

 

Overigens moeten we als we het over comprimeren hebben er bij zeggen dat het om dynamiek compressie gaat niet te verwarren met data compressie.

 

Bron: https://dr.loudness-war.info/

 

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Seed7 said:

 

Wat is de waarde van die getalletjes? Er zijn drie verschillende algoritmes gebruikt. Voor twee daarvan is de broncode niet beschikbaar.

Ze geven een schaal van 0-14 aan en toch zijn er opnamen die ver over de 14 gaan?

 

De waarde van de getalletjes is dat ze een maat zijn voor het verschil in luidheid van de muziek gemiddeld gezien en de piek.

Min. Max. en Avg.  geven voor het album als geheel de waardes weer. Over het algemeen is bij een hoger getal (in het "groen") het geluid veel natuurlijker en minder geknepen in de pieken wat duidelijk te horen is bij stemmen en percussie. Lage waardes geven al snel luistermoeheid bij mij. 

In ben van mening dat de luidheid geregeld moet worden met de volume knop op de versterker en niet in hoge mate bij het (re)masteren van de muziek. 

 

Eerste versies van CD's en vinyl scoren vaak veel hoger dan de remasters.   CD Brothers is arms  uit 1991  is  biv. 16-13-20   

Broncode is niet beschikbaar omdat sommige geld willen verdienen met de luxe versies en waarschijnlijk ook investeringen moeten doen.

 

Overigens klinkt "Brothers in Arms"  wel leuk qua dynamiek maar geluidsmatig is het ijskoud. 

 

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, marcel535i said:

De waarde van de getalletjes is dat ze een maat zijn voor het verschil in luidheid van de muziek gemiddeld gezien en de piek.

Sorry, ik was niet duidelijk. Welke waarde kun je aan deze getalletjes hechten gezien de onduidelijke herkomst?

 

Ik weet hoe dit soort dingen te bereken/programmeren, er zijn vele methodes mogelijk. Micro dynamiek, macrodynamiek, waar leg je de zwaartepunten, gebruik je voortschrijdende gemiddelden of doe je echt slimme dingen. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. We weten niet hoe er gerekend wordt en daarmee heeft het voor mij geen enkele waarde.

 

Dan kun je je afvragen, wat is de intentie van de artiest? Een leuke is Klaus Schulze's Cyborg. Die muziek is nu eenmaal niet er "dynamisch" en krijgt dus een matig cijfer. Om dat cijfer koopt men het album misschien niet. Dat is triest. Andere voorbeelden zijn de Red Hot Chilipeppers of de diverse producties van Rick Rubin. "Loudness" kan als artistiek aspect gebruikt worden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Seed7 said:

Sorry, ik was niet duidelijk. Welke waarde kun je aan deze getalletjes hechten gezien de onduidelijke herkomst?

 

Ik weet hoe dit soort dingen te bereken/programmeren, er zijn vele methodes mogelijk. Micro dynamiek, macrodynamiek, waar leg je de zwaartepunten, gebruik je voortschrijdende gemiddelden of doe je echt slimme dingen. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. We weten niet hoe er gerekend wordt en daarmee heeft het voor mij geen enkele waarde.

 

Dan kun je je afvragen, wat is de intentie van de artiest? Een leuke is Klaus Schulze's Cyborg. Die muziek is nu eenmaal niet er "dynamisch" en krijgt dus een matig cijfer. Om dat cijfer koopt men het album misschien niet. Dat is triest. Andere voorbeelden zijn de Red Hot Chilipeppers of de diverse producties van Rick Rubin. "Loudness" kan als artistiek aspect gebruikt worden.

 

 

 

 

 

Referentie is: ITU-R BS.1770

 

Je kan zelf ook iets maken, beetje met Matlab spelen.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...