Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

We zijn er gewoon niet meer aan gewend, dat er een keer iets fout gaat. En als er iets fout kan gaan dan gaat het geheid een keer fout. En die 112 storing wordt zeker nog een keer in de kamer besproken. Wel aan de hand van een deugdelijk rapport en er zullen zeker maatregelen worden genomen.  Ik zit hier verder analoog in een vakantiehuisje in Gaastmeer. Ben voor de eerste keer in mijn zeilende leven in aanvaring gekomen omdat het roer niet goed reageerde en vervolgens in het riet.  Mijn fout want ik had de boot beter moeten checken op fouten van anderen. En zo zal het landelijk ook wel zijn gegaan 😀

Edited by carl

Gisteren, eindelijk eens niet zo warm, zette ik mijn schreden naar Hans P. Deze Hans is niet zo'n oudgediende als bijvoorbeeld Hans van Liempd, of Hansko - als ik het goed heb, is hij hier net komen kijken - maar de stem aan de telefoon verried toch dat ik niet met een jonkie te maken had. En als liefhebber van kleine opdondertjes als raspjes, had hij mijn belangstelling gewekt door het eens te doen met een Nano Pi. Het zijn van die dingetjes die niet vanzelf geluid maken, er draait niks, het zoemt niet, hooguit knippert er wat. En over watt gesproken, het verbruik is ook zowat niks, nada, nitsjevo.

Hans is van de zelfbouwclub, en is dus een regelmatige gast van het zelfbouwforum. Die Nano Pi zit dan ook netjes verstopt in een volwassen kast, met drie (!) voedingen, een ladder-dac en dus die Pi. En nog wat. Muziek komt ergens van boven, uit een dikke NAS waarin de schijven met inhoud. Daarnaast heeft Hans een abonnement bij Roon, dat is voor mij een nog onbetreden pad, en daar wilde ik dus wel eens iets van zien.

De begroeting was allerhartelijkst, en mijn indruk aan de telefoon bleek juist, Hans is van mijn leeftijd, maar dan iets ouder. Oud-leraar techniek, en dat verklaart veel van zijn huidige belangstelling èn vaardigheden. De setting is een moderne woning in een nieuwbouwwijk, en de set staat in de huiskamer, Mevrouw P. houdt zich desgevraagd niet bezig met al die spulletjes, en dat lijken mij de betere huwelijken. Voorzien van een koel glaasje sap mocht ik mij neervlijen op de bank die uitzicht bood op een lel van een zwart scherm, geflankeerd door lellen van luidsprekers. Die had ik nog niet genoemd, maar zijn niet te missen. Zelfbouw, natuurlijk. Tweedelig, met boven een band-tweeter en de middentoner (met zo'n ding doe ik het grommende laag, ja, dat dacht ik), en de onderste helft is voorzien van een forse woofer. Alles wordt bij elkaar gehouden met dikke zijplanken en draadeinden met dikke schroeven. De bovenste helft is iets naar voren gekanteld, volgens Hans om het stereobeeld wat lager te krijgen.

Nou, dat wil wel klinken, toch? En zo was het. Ik heb geen speellijst bijgehouden, maar iets van Yello, flink wat van Roon waarmee vooral klassiek, want dat had ik gevraagd: Yoyo Ma met cello, een stukje Mozart, en... nog wat, maar dat ben ik vergeten. Als onbezoldigd reviewer houd ik tegenwoordig geen lijstjes meer bij, en dat wreekt zich. Maar laat ik voorop stellen dat de set presteert naar behoren en verwachting. Een mooi stereobeeld, goede plaatsing, prima laag als daarom wordt gevraagd (dus niet overdreven), en een bediening volgens de huidige normen, met een flinke telefoon annex tablet en nog een paar langwerpige apparaatjes. Iedereen kent die wel, ze zijn nooit voorhanden of liggen net in de weg. We hebben natuurlijk niet alléén muziek gedraaid, want ik wilde ook wel wat van het scherm meemaken. En zo werd ik geconfronteerd met de moderne manier van tv-kijken, iptv van (ik meen) Ziggo en Netflix. Correct me if I'm wrong, Hans. Een OLED-scherm, bioscoopachtig, fraaie kleuren. In een doorzonwoning met verduisteringgordijn, wel nodig in deze opzet.

Time flies, en de plicht roept... oh nee, die niet. Maar toch moest ik me van die lekkere bank losmaken om de thuisreis te aanvaarden. Hans bracht me naar het stationnetje, en met de gebruikelijke (?) zomerstoringen kwam ik nog gewoon thuis. Een mooie ervaring rijker. Mijn set is eenvoudiger van snit, maar voor analoog-fans waarschijnlijk al ingewikkeld genoeg. Toch ga ik nog eens kijken of Roon niet iets voor me is. Maar ik ken mezelf, voornemens genoeg, aanzetten zat, afmaken... lastig.

Hans, bedankt voor de gastvrijheid, en als je wilt, vul maar aan wat ik ben vergeten.

Een kleine correctie/aanvulling mag wel, neem ik aan, Ik ben wel van/uit het onderwijs, maar dan het agrarische, en dan leraar bloemschikken en binden was mijn vak. Daar komt ook wel veel techniek bij kijken, maar de indruk kan dus zijn dat  ik iets met auto techniek o.i.d. zou zijn,  maar dat zijn mijn broers.😀  De dikke zijplanken zijn dus van Belgisch hardsteen 20 mm, of https://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_hardsteen 

De kast van de luidspeker bestaat uit 3 lagen, 18 mm MDF dan een laag loodbitumen, en dan worden de kasten ingeklemt door de platen steen die dan met draadeinde op spanning worden gehouden.

file.php?id=67639&mode=view

De foto is al wat ouder

Maar de kleine kleine computertjes doen het werk vooraf, met Linux  18.04 Ubuntu.

Daar komt de hobby van audio en pc samen, en heb ik een best behoorlijk goed klinkend geheel gekregen.

En het was zeker een leuke ervaring, Leo gaf afgelopen avond bij de AVMN al aan dat je een stukje had geplaatst, het gerucht was al snel verspreid dus. ☺️

Edited by HansP

Bedankt René, en Hans bedankt voor de aanvulling en foto.

Heb trouwens net een tweede Apple afstandsbediening gekocht voor de Brooklyn. Steeds als ik die nodig heb ligt hij op de verkeerde plek.

Ja, denk het wel. Òf ik zit achter de pc, òf ik zit op de luisterplek. En zo'n afstandsbediending moet zicht hebben op het apparaat in kwestie, , het gaat meestal alleen om het volume.

Gisteren weer een heerlijke audiofiele dag gehad. Ik was samen met vriend Vincent weer een dagje op bezoek bij Cock. Natuurlijk ontvangst met koffie en de onvolprezen koeken. Gelukkig kon ik wat eten betreft wat terug doen met een paar potten honing uit eigen bijenstal. Cock houdt wel van honing heb ik inmiddels begrepen. Na een poosje bijkletsen (Dat duurt bij Cock meestal wat langer) was het toch echt tijd voor muziek. Eerst de draaitafel met daaronder de allernieuwste dempers met magneten. Afgeschermd natuurlijk anders beïnvloeden ze de omgeving -lees element- te veel. Wat een geweldige draaitafel is dit toch. Enorme dynamiek, zijdezacht waar het moet, gewoon enorm muzikaal. Met de ogen dicht zie je de band/zanger/ blazer voor je staan. Een stuk met een trompettist herinner ik mij duidelijk. Net alsof de man voor een al bijna lege dansvloer zijn laatste nummer van de avond stond te spelen. Dat sfeertje.... Geweldig. Natuurlijk doet niet alleen de draaitafel mooie dingen. De rest van de set is ook niet mis. Wat volgens Cock ook weer een stap vooruit was, waren de nieuwe interlinks met nanotube folie. Deze hebben een nog lagere weerstand dan de nanotube garen interlinks. Natuurlijk moesten we even het filmpje bekijken hoe Cock de isolatie aanbrengt om deze folie. Monnikenwerk dus.

Na een poosje draaitafelen, werd het tijd om ook de CD speler eens te laten horen. Vincent had immers wat CDtjes bij zich. Deze cd speler is natuurlijk ook niet meer orgineel. Volgens Cock zit er na de dac chip alleen nog maar een trafo en verder niks. Ook hier weer die enorme dynamiek. Maar ook plaatsing en detailrijkdom zijn geweldig. De speler staat op een setje Auriossen om trillingen te dempen. Vanzelfsprekend had ik een setje van mijn "Verwonderringen" meegenomen. Misschien wilde Cock wel zijn oordeel geven over die ringen. Nou, dat wilde hij wel, maar ik moest niet raar opkijken als hij het niks vond. In deze was hij niet van plan een beleefde/ vriendelijke beoordeling te geven. Proberen dus maar. Een stuk muziek op waar je de effecten goed zou kunnen horen en luisteren. Na een minuut kwam er een uitgestrekte hand op mij af en de woorden "Geweldig, dit is echt mooi". De rest van de middag zijn de ringen er niet meer onderuit geweest en hebben we nog heerlijk muziek zitten luisteren. Filmmuziek met "Vangelis" bijvoorbeeld. Wat een geweldig laag komt er uit deze speakertjes! Ook een opname met daarin het voorstellen van de instrumenten uit een orkest staat mij nog bij. En als je dan die cello hoort of die gestreken bas..... Net of die voor je neus staan. Echt beter dan dit heb ik het nog nooit, maar dan ook echt nooit gehoord. 

Tenslotte, om niet in de fileperiode terug te hoeven rijden nog gezellig met zijn drieën bij de buurtchinees weten eten. Gezellig en (natuurlijk) aan gesprekstof geen gebrek. Na de chinees nog even wat CD's gedraaid en vervolgens maar weer "op huus an".

Deze week maar eens kijken of ik ringen bij kan maken, want Cock heeft twee sets gevraagd. En er lopen nog wat verzoekjes.

Groet,

Leobus

24 minutes ago, carl said:

Was het niet (te) warm in Rotterdam Leo? Dat jouw onderzetters prima functioneren vind ik niet vreemd.

Nee, Carl er staat een conditionering apparaat bij Cock in de kamer. Dit is overigens niet mijn antwoord, maar van Cock zelf. Zoals je weet forumt hij hier niet, maar leest wel mee en appte dit antwoord naar mij. Het was natuurlijk wel zo dat tijdens luisteren dat ding af werd gezet, want hij is niet echt stil. Bovendien was het wel zonnig in Rotterdam, maar niet overdreven heet. Op de terugweg ging de temperatuur 3 graden omhoog.

Groet,

Leobus

Mijn zolder zal nu wel te warm zijn, maar ja ik zit nu in Friesland dus er is niet veel audiofiels te doen. Ook wel een keer leuk.

On 6/28/2019 at 3:39 PM, Ove Rickland said:

Heb je er aan twee dan wel voldoende?

Hij is er nu, en deed het meteen. Straks naar de opera, echte muziek. Tòch nog iets echter dan het Cock lukt, wedden?!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...