Jump to content

Wat ik gelezen heb online of in een blad! II

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ja leuk artikel @Kraus vonBentinck De muziekindustrie kan problematisch zijn. Muziekrechten, distributierechten, etc. Kijk net naar de Wham documentaire op Netflix, waarbij hun eerste hits geen geld opbrachten, want ze kregen geen royalties op de 12 inch singles. Of te wel hun eerste contract zat bijzonder nadelig in elkaar. Verder is de quote interessant dat ze eigenlijk niets van het geld zagen want het werd meteen weer uitgegeven (door het label etc.)

De band de Golden Earring kreeg dat opeens ook door en Marillion, dat alles wat georganiseerd wordt door het label op kosten van de band is, van de limousine (Golden Earring) en de receptie na een concert (Marillion) en dat je daarom als band niets meer ziet van je geld na een concerttour. Terwijl jij alleen maar gericht bent op optreden.

Onderling kan het ook slecht geregeld zijn, een drummer die maar 900 dollar per concert krijgt van de totale omzet. Terwijl andere bandleden meer krijgen (Slayer).

Je moet goed weten hoe je je rechten kunt omzetten in geld. Michael Jackson liet er de rehearsels met zijn broers voor stil vallen (Victory tour), toen een contract even snel getekend moest worden. Nee, eerst bestuderen wat staat er nu echt? Wat tekenen we?

Zoals het artikel laat zien, de tijdgeest, je ervaringen van dat moment en je stem kun je niet zomaar meer vastleggen op een album zoveel x jaar na dato. Maar het zal Taylor Swift een goede omzet opleveren. Welke albums zouden wij opnieuw opgenomen willen zien worden?

Edited by Ivan10

Het zal voor je tijd zijn Ivan. The Dave Clark Five hebben kennelijk al vroeg alle rechten bij zich gehouden. Dat schijnt wel gerendeerd te hebben https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Dave_Clark_Five Weet je nadenken is niet verboden, maar weinig doen het (big smile).

Edited by carl

leuk feit @carl dat hebben deze artiesten goed gedaan. Top!

Voor je zelf denken, daar moet je aanleg voor hebben, plus de leesvaardigheid van juridische teksten en begrijpen wat het betekent, plus de moed je eigen pad te kiezen, durf, en mensen moeten uitleg krijgen over hoe dingen werken in de praktijk, daarnaast moet je je keuzes ook kúnnen financieren. En zelf het risico kunnen en durven lopen.

Vroeger liet je het muzieklabel alles financieren, daar zat een verlies aan rechten aan. Je kreeg een groot bedrag vooruit betaald voor een x aantal albums, plus een royalty per verkocht album. Je denkt dan niet aan de rechten en het toekomstig rendement wat er nog uit je muziek of beeldopnames te halen is. Laat staan of je daar de rechten op kunt bezitten.

Sommige artiesten hadden het truukje door en durfde het aan. Michael Jackson zijn advocaat kreeg het voor elkaar 1 dollar aan royalties per verkocht album contractueel vast te leggen. Michael Jackson kocht zelfs de Beatles catalogus, de distributierechten dus op de muziek. Auw auw, nadat Paul McCartney uitlegde aan hem, dat er geld met  opgenomen muziek te maken was.

De industrie zat erg dicht in de jaren 1970 en 1980: alleen de grote labels hadden distributiebedrijven en daarmee toegang tot muziekwinkels en de media. Dat zal nu wat makkelijker zijn met het internet en eigen communicatiekanalen, zoals sociale media.

Feit blijft, heb talent, werk aan je fanbase en je muziekvaardigheid en de rest komt van zelf als je, je rechten kunt blijven beheren. Inderdaad. 

Edited by Ivan10

Het is natuurlijk net als met voetballers Ivan die mensen zijn vaak erg jong. Dan ben je wel goed uit met een nuchtere vader die primair denkt aan het belang van zijn kind. Madonna had helaas zo’n vader niet.

Ik las dat Audio Research was overgenomen door een Canadees bedrijf. Een bedrag van iets meer dan 1 miljoen dollar. Wel snel weer die overname. 

Mijn familie heeft meer dan 60 jaar een middenstandsbedrijf gehad Duclaasie. Eerst mijn vader, later mijn moeder en toen mijn broer hebben daar zeer goede jaren gehad. De laatste 10 jaar waren de verdienste minder. Spreekt me toch meer aan dan een bedrijf wat na een beperkt aantal jaren wordt doorverkocht.

Ik hoop trouwens dat Audio Research weer minder complexe spullen gaat maken die ook goed klinken. Die prijzen gaan toch nergens over.

Edited by carl

Nee hoor Roots mijn ouders hebben alleen maar de schoenenzaak uitgemolken. Ik ben de ambtenarij in gegaan en heb daar mijn best gedaan.Bij de schoenen ben ik weggebleven. Mijn gezin heeft wel altijd gratis kunnen winkelen.

Edited by carl

Carl woont op een heuvel. Ook wel een berg genoemd. 
Combineer maar wat en je weet waar Carl zijn kapitaal vandaan heeft. Heineken is er niks bij. (Smiley)

groet,

Leobus

In Nijmegen zeggen ze in plat Nijmeegs: “Wat erg, wat erg, al het geld ligt op de Kwakkenberg”. Ik betwijfel dat anno 2023 en zeker als ik naar mijn eigen financiële situatie kijk. De familie is vanouds wel handig met geld, maar ik ben maar een ambtenaartje geworden uit idealisme.

Edited by carl

6 minutes ago, carl said:

In Nijmegen zeggen ze in plat Nijmeegs: “Wat erg, wat erg, al het geld ligt op de Kwakkenberg”. Ik betwijfel dat anno 2020 en zeker als ik naar mijn eigen financiële situatie kijk.  En als je mijn achternaam kent verwar me zeker niet met mijn neef. Die heeft dat overigens van de grond af aan zelf verdiend.

Oh, dus toch niet van “Carlsberg”.

groet,

Leobus

Mijn naam is eigenlijk Charles. Carl heette de vader van mijn moeder. De man heeft het erg moeilijk in zijn leven gehad als onecht kind van Duitse afkomst. Mijn forumnaam is een kwestie van respect en piëteit voor deze man. Ik ben eigenlijk wel een sentimenteel mens Leo (Glimlach uit zelfspot)

Die vader van Madonna heeft toch behoorlijk van haar ziekte geprofiteerd Ivan. Ik heb daar moeite mee. Voor je kinderen moet je klaar staan.

ik heb overigens wel wat achtergrondinformatie over een meisje die een contract had bij bij een bekende Amerikaanse “stal”. Ze betalen alles voor je, maar het wordt wel genoteerd. Uiteindelijk verwachten ze het geld terug ook als het geen succes wordt.

Met de eerste naam bedoelde ik inderdaad Britney Roger. Esme zat inderdaad bij Justin Timberlake (en Madonna).

Het zal vast en zeker een geweldige levenservaring zijn geweest voor haar. Het laatste wat ik gehoord heb is dat ze in London woont en nog steeds aan haar carrière werkt. Ik zie haar vader binnenkort weer.

30 minutes ago, carl said:

Zeker leuk om uit te proberen Jack. Maar volgens mij kan je er beter een deskundige bijhalen.

Niet iedereen wil, of kan een aparte luisterruimte maken.  Dit lijkt me "woonkamervriendelijkspul" met een vrij hoge WAF.