kappa7 Posted dinsdag om 21:05 Report Share Posted dinsdag om 21:05 Tin loopt weg onder druk en gaat naar verloop van tijd los zitten, nooit je draadeind vertinnen dus. netjes een adereind huls krimpen geeft ook een betere overdracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted dinsdag om 21:20 Report Share Posted dinsdag om 21:20 En dan krijg je van die groene aanslag tussen je cheapass adereind hulsje met de verkeerde tang gekrompen, omdat je vingers zuur waren. Dus Carl begin er zelf niet aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted dinsdag om 21:26 Report Share Posted dinsdag om 21:26 2 hours ago, Roots said: Iets gemist ofzo? Het gaat over een paar stekkers notabene Carl. Ik ga daar binnenkort een paar 107 bestellen Pjotr, verguld deze keer....Niet dat ik ze nodig heb, maar kijken of ze daadwerkelijk anders zijn. Rood koper is het mooiste…. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted dinsdag om 21:29 Report Share Posted dinsdag om 21:29 Een ander voorbeeld is over corrosie beginnen over blank koper...Er is werkelijk niemand die wekelijks zijn stopcontacten of centraal dozen open schroeft om zijn koperen draden van corrosie te ontdoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted dinsdag om 21:32 Report Share Posted dinsdag om 21:32 Ik vertin mijn draden met deze soldeer. https://www.conrad.nl/nl/p/stannol-310501-soldeertin-loodvrij-driehoekige-staaf-sn95-5ag3-8cu0-7-flussmittelfrei-200-g-11-mm-588179.html?insert=8J Ik heb wel eens geprobeerd om met een krimptang de vorm van de vertinde draad wat aan te passen. Dat lukt echt niet. Dit spul is keihard. Als ik een stukje van de staf af wil halen heb ik dan ook de ijzerzaag nodig. En ik heb wel eens geprobeerd de schroeven in de stekkers na te trekken na een jaartje. Onmogelijk. Ik vermoed dat het verbod op vertinnen uit de tijd stamt dat we nog met loodsoldeer werkten. Dat is veel zachter. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted dinsdag om 21:38 Report Share Posted dinsdag om 21:38 En zo is het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted woensdag om 06:30 Report Share Posted woensdag om 06:30 9 hours ago, pjotr27 said: Rood koper is het mooiste…. Waarom dan? Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar niemand geeft er antwoord op. Na vertind, verguld, verzilverd en Rhodium is dit opeens “het beste”. Klinkt voor mij gewoon als fabrikanten die weer iets nieuws hebben bedacht om de verkoop op te schroeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted woensdag om 06:38 Report Share Posted woensdag om 06:38 9 hours ago, Roots said: En dan krijg je van die groene aanslag tussen je cheapass adereind hulsje met de verkeerde tang gekrompen, omdat je vingers zuur waren. Wat een onzin loop je weer te verkondigen zeg. Sowieso zijn adereindhulsen verplicht bij draad die uit meerdere aders bestaat en die met een klemschroef wordt gemonteerd. Zonder adereindhulsen mag alleen bij een kooiklem. Je verhaal over corrosie slaat ook nergens op, een goed aangebrachte adereindhulsen geeft juist minder kans op contact corrosie. Dat dat niet altijd gebeurt, wil niet zeggen dat de methodiek niet juist is. Vertinnen is simpelweg uit den boze en vragen om problemen. Vraag maar eens aan iemand die Scope 10 keuringen doet wat die daar van vindt. Dat jij het anders doet moet je zelf weten, maar verkondig niet dat het goed is en gewoon mag. Daarmee ondergraaf je meteen je eigen zogenaamde kundigheid als elektrotechnicus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted woensdag om 06:59 Report Share Posted woensdag om 06:59 27 minutes ago, Duclaasie said: Waarom dan? Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar niemand geeft er antwoord op. Na vertind, verguld, verzilverd en Rhodium is dit opeens “het beste”. Klinkt voor mij gewoon als fabrikanten die weer iets nieuws hebben bedacht om de verkoop op te schroeven. Ik kan het niet verklaren, heb echt al van alles gehad aan stekkers. Vind verzilverd en Rhodium niet mooi, wel verguld.. Denk wel dat het ook beetje set afhankelijk is wat het beste "klinkt". Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted woensdag om 07:31 Report Share Posted woensdag om 07:31 58 minutes ago, Duclaasie said: Waarom dan? Ik heb de vraag al eerder gesteld, maar niemand geeft er antwoord op. Na vertind, verguld, verzilverd en Rhodium is dit opeens “het beste”. Klinkt voor mij gewoon als fabrikanten die weer iets nieuws hebben bedacht om de verkoop op te schroeven. Dat is toch ook gewoon zo! Rhodium is vrij ongeschikt om in de buurt van je set te hebben, maar fonetisch klinkt het natuurlijk heel leuk als je kunt zeggen dat er zoiets als Rhodium in je set zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted woensdag om 08:10 Author Report Share Posted woensdag om 08:10 37 minutes ago, thingman said: Dat is toch ook gewoon zo! + 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted woensdag om 08:14 Author Report Share Posted woensdag om 08:14 Ik heb zo wie zo al mijn bedenkingen bij dat stroomgedoe bij een beetje goed ontworpen gedoe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted woensdag om 09:09 Report Share Posted woensdag om 09:09 2 hours ago, Duclaasie said: Wat een onzin loop je weer te verkondigen zeg. Sowieso zijn adereindhulsen verplicht bij draad die uit meerdere aders bestaat en die met een klemschroef wordt gemonteerd. Zonder adereindhulsen mag alleen bij een kooiklem. Je verhaal over corrosie slaat ook nergens op, een goed aangebrachte adereindhulsen geeft juist minder kans op contact corrosie. Dat dat niet altijd gebeurt, wil niet zeggen dat de methodiek niet juist is. Vertinnen is simpelweg uit den boze en vragen om problemen. Vraag maar eens aan iemand die Scope 10 keuringen doet wat die daar van vindt. Dat jij het anders doet moet je zelf weten, maar verkondig niet dat het goed is en gewoon mag. Daarmee ondergraaf je meteen je eigen zogenaamde kundigheid als elektrotechnicus. Goeie post. Helemaal mee eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted woensdag om 09:13 Report Share Posted woensdag om 09:13 11 hours ago, pjotr27 said: Rood koper is het mooiste…. Rood koper is in de pure vorm erg zacht en niet echt geschikt om zonder toevoeging te gebruiken. Buigt te makkelijk en breekt bij terugbuigen zonder uitgloeien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted woensdag om 09:46 Report Share Posted woensdag om 09:46 Waarom zijn die adereindhulzen ingevoerd? volgens mij om twee redenen: - losse litze onder een schroef wordt aan de kant geduwd en draadjes kunnen kapot gedrukt worden. - vertinde draden met zacht loodsoldeer kunnen vloeien waardoor aandrukkracht verdwijnt. Deze regels zijn ongetwijfeld ingevoerd voor deze worst case scenarios. Alles wat daar niet onder valt, moet ook maar aan deze regels voldoen. Maar: 1) Vertinnen met veel harder soldeer geeft geen vloei. 2) In de door mij toegepaste stekkers wordt de draad niet aangedrukt door een schroef, maar door een plaatje dat dan zelf wel weer wordt aangedrukt door een schroef die midden door het plaatje loopt. Wat ik dan altijd doe is de draad aan het eind in tweeën splitsen, beide helften hard vertin en links en rechts naast de schroef tussen de plaatjes klem. Zit dat plaatje tenminste niet scheef. 3) Heeft iemand zich wel eens afgevraagd of die -meestal vertinde- hulzen zelf ook niet vloeien. Kortom; een beetje je verstand gebruiken geeft vaak ook prima veilige resultaten. Vergeet niet dat maatregelen als “verplichte hulsjes” vaak voor de meest onbenulligen worden uitgevaardigd. En dat geeft dan de “regels zijn regels” veiligheden. En dan nog even over de hardheid van mijn vertinde aders. Als ik vertin, doe ik dat in een badje. De tin die ik gebruik heeft een hoger smeltpunt dan het loodtin. Bij die temperatuur moet ik niet te lang dompelen omdat dan het koper van de draden al begint op te lossen in het tin. Daarbij vormt zich ongetwijfeld een legering van koper en tin en zilver. En die is gewoon keihard. Tot zover mijn privé mening. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted woensdag om 09:50 Report Share Posted woensdag om 09:50 (edited) @leobus jouw punt 2 geldt dus dat vermoedelijk een kooiklem betreft en dan hoeft een adereindhuls niet. Edited woensdag om 09:50 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted woensdag om 10:32 Report Share Posted woensdag om 10:32 Mooi, mooier, mooist. Das Beste ist der Feind des Guten. Uiteindelijk beleven we hier toch maar mooi een absoluut leerzaam maar onvervalst netstroomkabeltopic. Ik trek er de les uit dat de gegoten stekker de ultieme en verstandigste toepassing is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted woensdag om 10:41 Report Share Posted woensdag om 10:41 3 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Mooi, mooier, mooist. Das Beste ist der Feind des Guten. Uiteindelijk beleven we hier toch maar mooi een absoluut leerzaam maar onvervalst netstroomkabeltopic. Ik trek er de les uit dat de gegoten stekker de ultieme en verstandigste toepassing is. Als er “Kema keur” op staat, is dat laatste veilig en gek bestendig. Als hij uit China komt, moet je dat maar afwachten en controleren kan je het ook niet. En voor audio toepassing heeft hij waarschijnlijk een flink aantal “Feinde”. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted woensdag om 11:46 Report Share Posted woensdag om 11:46 1 hour ago, Kraus vonBentinck said: Ik trek er de les uit dat de gegoten stekker de ultieme en verstandigste toepassing is. Dat vind ik al decennia Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted woensdag om 13:51 Author Report Share Posted woensdag om 13:51 3 hours ago, Kraus vonBentinck said: Mooi, mooier, mooist. Das Beste ist der Feind des Guten. Uiteindelijk beleven we hier toch maar mooi een absoluut leerzaam maar onvervalst netstroomkabeltopic. Ik trek er de les uit dat de gegoten stekker de ultieme en verstandigste toepassing is. Ik bewaar dan ook dikke huishoudkabels van afgedankte huishoudelijke apparaten ( ik wilde geraete schrijven Kraus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted woensdag om 14:02 Report Share Posted woensdag om 14:02 Je moet vooral de aanwijzingen van de fabrikant opvolgen over hoe het product te gebruiken, afwijken daarvan vind vooral de verzekering iets van mocht het toch fout gegaan zijn. Zelf nadenken kan dus wel maar kan toch gevolgen hebben als het toch fout gegaan is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted woensdag om 14:16 Report Share Posted woensdag om 14:16 Ik heb veel respect voor de klussers op dit forum. Eigen audio en klusforum, maar dan wel high end... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted woensdag om 14:37 Report Share Posted woensdag om 14:37 Een hard metaal geklemd is als stroomovergang ook niet ideaal. Er is vering nodig om het contact in stand te houden. Tin vloeit. (punt). of het nou loodtin of andersoortig tin is. Adereindhulsjes zorgen dat er een flexibele draad overblijft en kan nog een beetje veren. Met vertinde contacten heb ik wél problemen gehad, met de adereindhulsjes nog nooit. Ik heb eens ooit in al mijn domheid, vergulde adereindhulsjes van WBT na het klemmen gesoldeerd. De schroefjes van de stekkers (ook WBT) liepen steeds los, soms zelfs, dat het draad er uit viel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted woensdag om 15:49 Report Share Posted woensdag om 15:49 46 minutes ago, WanFie said: Een hard metaal geklemd is als stroomovergang ook niet ideaal. Er is vering nodig om het contact in stand te houden. Tin vloeit. (punt). of het nou loodtin of andersoortig tin is. Zoals ik het doe- twee helften van de geleider tussen twee plaatjes en de plaatjes in het midden tussen de twee draadhelften vast draaien cq aanspannen- komt de vering uit de plaatjes. En wie weet er zeker dat koperdraadjes en busjes zelf ook niet vloeien. Het kan langer duren, maar op den duur vloeit alles. Dat geldt trouwens ook voor die plaatjes en voor de schroefjes. Ik controleer de boel wel af en toe. En tot nu toe zit alles nog stevig vast. Ga het binnenkort maar weer eens doen. Eigenwijs? Ach een beetje maar. Met de geleiders die ik gebruik, kan je niet zonder vertinnen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted woensdag om 16:07 Report Share Posted woensdag om 16:07 Met een mooie Furukawa koper kabel en massief koperen stekkers weiger ik om daar een nikkel verguld busje tussen te doen. In een meterkast, schakel/relais kasten al of niet industrieel ben je wel verpicht om adereindhulsjes / amp te gebruiken natuurlijk...Trouwens die Monosaudio stekkers hebben kooiklemmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts