carl Posted 21 mei Author Report Share Posted 21 mei 4 hours ago, Rob55 said: Bij een 'niet pluis gevoel' kan je ook een second opinion organiseren......liever geen 'foutje mag'.... In elk beroep worden er fouten gemaakt. Gewoon veel “checks and balances” inbouwen. Niet iedereen is er alert op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei Gewoon @carl verbieden het te gebruiken ...... dan valt het wel mee https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2568297-nieuw-onderzoek-ai-verbruikt-11-tot-20-procent-van-wereldwijde-stroom-datacenters Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 mei Author Report Share Posted 22 mei Je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk Jack. Ik zal jouw dan maar lastig vallen met vragen (haha). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei 1 hour ago, carl said: Je hebt natuurlijk wel een beetje gelijk Jack. Ik zal jouw dan maar lastig vallen met vragen (haha). Mag hoor, ik vind het toch een beetje saai op het forum. Ook In de NRC ook een heel stuk over Chat GPT. Stel we maken lokale ster stroom netten. Met stroomvreters in het midden van het stroomnetwerk. Zodat lange dure stroomkabels niet nodig zijn deels gevoed door zonnepanelen die weer interessant worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei (edited) En de netbeheerders strooien ondertussen met berichten over het vastlopen van het stroomnet in de nabije toekomst. Wederom een goed voorbeeld van hoe natuurlijke stupiditeit het uiteindelijk weer wint van gezond verstand. Edited 22 mei by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei Het is meer dat er genoeg stroom is als de zon schijnt en de wind waait dat het netwerk het niet aankan. En als dat niet is er geen genoeg stroom is. Dus ze proberen het te verdelen met piek uren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei 37 minutes ago, thingman said: En de netbeheerders strooien ondertussen met berichten over het vastlopen van het stroomnet in de nabije toekomst. Wederom een goed voorbeeld van hoe natuurlijke stupiditeit het uiteindelijk weer wint van gezond verstand. Zodanig dat hier het net op zijn vroegst over 11 jaar weer wordt verzwaard. De spanning zakt hier soms naar 204 volt en bij volle zon komen we hooguit op 233 volt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei 1 minute ago, Duclaasie said: Zodanig dat hier het net op zijn vroegst over 11 jaar weer wordt verzwaard. De spanning zakt hier soms naar 204 volt en bij volle zon komen we hooguit op 233 volt. Da's wel een forse terugval. Heeft dat invloed op jouw set? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei Nee, daar zijn ze serieus al mee bezig....Maar dat gaat wel een tijdje duren...Batterijen, nieuwe kerncentrales. Hier in Zeeland staat al een compleet nieuw indrukwekkend netwerk klaar om alles te transporteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei 25 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Da's wel een forse terugval. Heeft dat invloed op jouw set? Goede vraag, maar dat durf ik nog niet zo te stellen. Dat het later op de avond beter klinkt kan ook gemoedstoestand zijn… Ik kwam er eigenlijk bij toeval achter omdat ik de spanningen in de voeding van de phono voorversterker controleerde. Daarbij is de spanning nog van groeten belang, dan bij de transistor spullen tenslotte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei (edited) On 10-5-2025 at 16:17, audiofreak said: Jullie snappen mijn punt niet. AI en Chat CPT gebruiken héél héél véél energie. Ook al stel je Chat CPT een eenvoudige vraag, dan verbruikt Chat CPT veel energie. Terwijl als je dezelfde vraag in een zoekmachine stelt het veel minder energie kost. De mensen gewoon laten betalen voor elke (on)zinnige vraag die ze stellen. Waarom is AI en Chat (nog) gratis, wat is hun verdienmodel? Ja, met jou persoonlijke gegevens aan de haal en reclame verkopen. Ik was maker/uitgever van studieboeken. Een nieuw boek kostte ordegrootte € 120.000: die kosten moest ik met verkoop terugverdienen. Wat doen AI en Chat: die kopen elk een boek en voeren de inhoud aan hun systeem. Ze struinen gewoon alles af wat er bestaat: rovers zij het. Uiteraard zonder bronvermelding en zonder vergoeding voor het copyright. Zal mij niet verbazen dat mijn oude werkgever er mee stopt. Dat heet dan vooruitgang. Edited 22 mei by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 mei Report Share Posted 22 mei (edited) 19 minutes ago, Duclaasie said: Dat het later op de avond beter klinkt kan ook gemoedstoestand zijn… Dat is al veel langer zo...Ik ben vast een rare snuiter maar ik luister pas muziek als het donker is. * Trouwens ik meet nu 233Volt. Zal vast komen omdat ik dicht bij Borsele woon. Edited 22 mei by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 mei Report Share Posted 23 mei Als je nu een vraag stelt via google dan krijg je automatisch AI gegenereerde antwoorden. Dus ook een zoekmachine gebruikt nu meer stroom dan nodig. Ik wel een plugin gevonden om dat uit te zetten maar die werkt niet. De volgende stap is dan om ducduc go te gebruiken. Die geeft nog normale resultaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 mei Report Share Posted 23 mei Dat zag ik ook en ik ben daar ook niet blij mee. Als ik AI wil gebruiken is dat een bewuste keuzen, juist ook vanwege het hoge energieverbruik. Nu wordt je als het ware gedwongen en daar heb ik een broertje dood aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 mei Author Report Share Posted 23 mei 22 hours ago, Ove Rickland said: De mensen gewoon laten betalen voor elke (on)zinnige vraag die ze stellen. Waarom is AI en Chat (nog) gratis, wat is hun verdienmodel? Ja, met jou persoonlijke gegevens aan de haal en reclame verkopen. Ik was maker/uitgever van studieboeken. Een nieuw boek kostte ordegrootte € 120.000: die kosten moest ik met verkoop terugverdienen. Wat doen AI en Chat: die kopen elk een boek en voeren de inhoud aan hun systeem. Ze struinen gewoon alles af wat er bestaat: rovers zij het. Uiteraard zonder bronvermelding en zonder vergoeding voor het copyright. Zal mij niet verbazen dat mijn oude werkgever er mee stopt. Dat heet dan vooruitgang. Dat is wel een interessant argument Cor. De vraag is een beetje of ik die boeken dan ook kan lezen via Chat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 23 mei Report Share Posted 23 mei 1 hour ago, carl said: Dat is wel een interessant argument Cor. De vraag is een beetje of ik die boeken dan ook kan lezen via Chat. Nee, niet lezen op de traditionele manier. Je stelt AI een vraag en je krijgt een antwoord dat je ook in principe ook in het studieboek kunt vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 mei Author Report Share Posted 23 mei Ze pikken dus de informatie Cor. Maar dat argument zou je ook kunnen inbrengen tegen een (openbare) bibliotheek. Maar de lust van het schrijven en uitbrengen van een studieboek verdwijnt zo inderdaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 mei Report Share Posted 24 mei 9 hours ago, carl said: Ze pikken dus de informatie Cor. Maar dat argument zou je ook kunnen inbrengen tegen een (openbare) bibliotheek. Maar de lust van het schrijven en uitbrengen van een studieboek verdwijnt zo inderdaad. Het vergelijk met een bibliotheek vind ik een onterecht vergelijk. Bij de bibliotheek is sprake van uitleen en blijft de bibliotheek eigenaar. Met AI uitlezen van bronnen waar copyright op rust, dus niet alleen boeken, maar ook films, foto’s enz., is pure diefstal Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 mei Report Share Posted 24 mei 11 hours ago, carl said: Ze pikken dus de informatie Cor. Maar dat argument zou je ook kunnen inbrengen tegen een (openbare) bibliotheek. Maar de lust van het schrijven en uitbrengen van een studieboek verdwijnt zo inderdaad. Wat dacht jij dan dat AI deed? Kadootjes uitdelen? Zoveel naiviteit is stuitend... En nee, een bibliotheek is daarmee niet te vergelijken. Er wordt netjes betaald voor boeken en lidmaatschap. Ik denk dat jij koste wat kost AI de hemel in wilt prijzen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 mei Author Report Share Posted 24 mei 1 hour ago, Duclaasie said: Het vergelijk met een bibliotheek vind ik een onterecht vergelijk. Bij de bibliotheek is sprake van uitleen en blijft de bibliotheek eigenaar. Met AI uitlezen van bronnen waar copyright op rust, dus niet alleen boeken, maar ook films, foto’s enz., is pure diefstal In juridische zin zal wel geen sprake zijn van diefstal anders was er al lang over geprocedeerd Klaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 mei Author Report Share Posted 24 mei 14 minutes ago, thingman said: Wat dacht jij dan dat AI deed? Kadootjes uitdelen? Zoveel naiviteit is stuitend... En nee, een bibliotheek is daarmee niet te vergelijken. Er wordt netjes betaald voor boeken en lidmaatschap. Ik denk dat jij koste wat kost AI de hemel in wilt prijzen Ik zie AI als techniek van de toekomst Toine - onvermijdbaar. Gezien het werk dat ik deed en doe is het woord naïef nu niet het eerste wat op mij van toepassing is (haha). Het verdienmodel van AI is me niet helemaal duidelijk. Ik vermoed dat ze het van massa moeten hebben. 100 miljoen keer een dubbeltje is natuurlijk ook veel geld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 24 mei Report Share Posted 24 mei Ja Carl daar zijn rechtszaken over gevoerd. Een Google spreker was zelfs directer: indexeer alles (media, muziek, beeldmateriaal) en laat de advocaten de rootzooi opruimen. Ofwel doe alles om deze techniek te doen slagen, legaal of illegaal, dat is later wel uit te vechten in de rechtbank. De vraag is dus of je je dan wel aan wet en regels überhaupt hoeft te houden als je zo denkt en doet. Zeker als je genoeg geld hebt om rechtszaken te voeren. Het filmpje, een seminar voor studenten, werd later offline gehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 mei Report Share Posted 24 mei (edited) 1 hour ago, carl said: Ik zie AI als techniek van de toekomst Toine - onvermijdbaar. Het is diefstal Edited 24 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 mei Report Share Posted 24 mei 2 hours ago, carl said: Ik zie AI als techniek van de toekomst Toine - onvermijdbaar. Gezien het werk dat ik deed en doe is het woord naïef nu niet het eerste wat op mij van toepassing is (haha). Het verdienmodel van AI is me niet helemaal duidelijk. Ik vermoed dat ze het van massa moeten hebben. 100 miljoen keer een dubbeltje is natuurlijk ook veel geld. Op dit vlak ben je even naief als een kind, Carl. Geeft niet, maar luister dan gewoon naar mensen die er met wat meer levenservaring in staan. Achter AI zit een hebzuchtig verdienmodel over de rug van onschuldigen uit alle bevolkingslagen. Dat was van meet af aan duidelijk, ondanks alarmbellen die technisch geschoolden lieten afgaan. Het kapitaal - de hebzucht van de happy few - overwint ook hier. Niettemin is de oplossing even simpel als altijd: je kunt kiezen om er niet aan mee te doen. Maar kom me niet aan met "techniek van de toekomst" en dat soort goedkope gemeenplaatsen waar je nu zo kwistig mee strooitt, want de werkelijkheid is heel anders. Het is pure, gelegaliseerde diefstal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 mei Report Share Posted 24 mei (edited) Oei, nu ook AI in, een heel populaire Wordpress plug in. Ik kan kiezen tussen Google Analytics of Jetpack AI voor statistieken etc Hmm welke is het mist kwalijk? Of toch maar geen statistieken? Als ik het goed gelezen heb. Bij Jetpack moet ik na 18 verzoeken betalen... Toch maar weer een website maken met HTML ? Edited 24 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts