carl Posted 8 augustus 2023 Report Share Posted 8 augustus 2023 (edited) 3 hours ago, Edje2 said: Heb een plaatje regufoam besteld. Heb even naar de draagkracht gekeken, en heb voor mijn platenspeler de D300 of hoger nodig. Heb de 300 besteld, kijken wat het doet. Ben benieuwd en laat het weten. http://www.puresound.be/recensies/archive/2016/november/article/ontkoppelen-van-audioapparatuur-experimenteren-met-producten-van-ssc-en-regufoam/?tx_ttnews[day]=07&cHash=8dbcdc0eeba4964f475e1438ddab85b8 Ik sta nog steeds achter dit artikel. Edited 8 augustus 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 24 augustus 2023 Author Report Share Posted 24 augustus 2023 (edited) Naar aanleiding van een post van @Hans van Liempd heb ik onderstaande ontkoppelaars ook aangeschaft. Mijn ervaring hiermee is met drie stuks onder mijn luidspreker: Afgelopen dagen de tijd genomen om te luisteren. Ik heb ze eronder vandaan gehaald omdat bij een aantal opnames de geluiden rommelig/schel/difuus werd wat mij eerder niet zo opviel. Eenmaal eronder vandaan merk je wat ze doen. Blijkt toch dat het aan die opnames lag, en dat het zonder de ontkoppelaars het rommelig/schel/difuus geluid meer bedekt/onopvallend is. Maar als je weet waar naar te luisteren blijkt het in de opname te zitten. Zonder blijken goede opnames minder open en wolliger te zijn. Dus ze doen zeker iets. Zou nog wel eens hematiet kogeltjes hier in willen proberen. De reden voor Hematiet kogels is dat deze ontkoppelaars net als de stalen kogels bij de verwonderringen onder mijn versterker een ietwat kille/harde sound hebben. De kogeltjes zijn 7mm. Die heb ik nog niet gevonden in Hematiet. Nu heb ik een dun plakje kurk tussen speaker en ontkoppelaar gedaan. Dit heeft de kille sound weg gehaald. P.s. ook ik heb het rubber ringetje verwijderd. https://nl.aliexpress.com/item/1005003690750279.html?spm=a2g0o.detail.1000014.11.25e8IUNnIUNn7R&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.40000.326746.0&scm_id=1007.40000.326746.0&scm-url=1007.40000.326746.0&pvid=1cc5619f-40a2-47c9-a078-3386a9eff4ba&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.40000.326746.0,pvid:1cc5619f-40a2-47c9-a078-3386a9eff4ba,tpp_buckets:668%232846%238116%23996&pdp_npi=3%40dis!EUR!23.18!15.28!!!!!%40211b600e16906422671002165e4741!12000026817803357!rec!NL! Edited 24 augustus 2023 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Hoe werkt dit, met 3 kogels per voetje kunnen de onderkant en bovenkant niet meer tov elkaar verdraaien, als je dan 3 van deze voetjes onder een apparaat zet, lijkt het me dat niet alle 9 kogels netjes gaan dragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Dat lijkt me juist wel walt, 3 kogels zijn van nature stabiel als ze in een holletje liggen. 3x3 dus ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 17 minutes ago, Edje2 said: Dat lijkt me juist wel walt, 3 kogels zijn van nature stabiel als ze in een holletje liggen. 3x3 dus ook. Wel eens op een bistrotafeltje geleund? Ze hebben drie poten, oplegpunten, en wiebelen daardoor niet. Als je er op leunt kukelt het ding wel om en is niet stabiel. Vijf poten zorgt er voor dat het wel stabiel is, drie oplegpunten en twee om het omvallen te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Maar dat heeft toch niets met de pootjes te maken, dat gaat meer om het omvallen van de complete luidspreker. De pootjes zelf worden alleen loodrecht belast, dus lijken me zeker stabiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Nee nee nee...Een driepoots staat altijd stabiel. Zo heb ik eens een drumkruk gekocht(voor achter het drumstel) De man kwam aanzetten met een vierpoots kruk, ik zeg ik wil een driepoots anders zit ik altijd te wiebelen op een podium. Zelfs mijn Thiels hebben maar 3 spikes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Of microfoon standaards, cymbal standaards...Snaredrums ect. Zelfs mijn Micro Seiki heeft maar 3 poten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Een 3-poot is statisch bepaald, met 4 poten is het wiebelig als de grond niet perfect vlak is. Met 3 van deze voetjes heb je een tafel met 9 poten gemaakt zo lijkt het…? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 24 augustus 2023 Author Report Share Posted 24 augustus 2023 Heb een filmpje gemaakt. Even kijken of het posten lukt. https://www.dropbox.com/scl/fi/yj0086kexbhitm9s7mxbw/PXL_20230824_185405544.mp4?rlkey=fgl2p2wdhd5rlm7e1w95akuds&dl=0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Ik krijg niet de indruk dat de trilling snel dempt. Na aanraken trilt de bovenkant nog vrij fel en lang na. Ik denk dat die kogels gewoon koppelen. Als er al iets dempt, lijkt mij dat uit de twee rubberachtige lagen onder en boven te komen. Maar zoals altijd; als je tevreden bent met het resultaat is het mooi. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 Theoretisch klopt het, een tafel met 9 poten. Maar omdat de poten zo dicht bij elkaar staan en het ding met rubber is bekleed, zullen alle kogels min of meer dragen. Desnoods de bijgeleverde schroefjes er in draaien om een puntoplegging te krijgen. Je ziet op het filmpje wél, dat de resonantiefrequentie (schommelfrequenyie)van het ding zelf hoger is dan de kogel in de eierdop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 augustus 2023 Report Share Posted 24 augustus 2023 2 minutes ago, leobus said: Ik krijg niet de indruk dat de trilling snel dempt. Na aanraken trilt de bovenkant nog vrij fel en lang na. Ik denk dat die kogels gewoon koppelen. Als er al iets dempt, lijkt mij dat uit de twee rubberachtige lagen onder en boven te komen. Maar zoals altijd; als je tevreden bent met het resultaat is het mooi. groet, Leobus In de horizontale richting ontkoppelen en vertikaal koppelen. Het rubber zorgt voor een minimale vertikale ontkoppeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 11 hours ago, Roots said: Nee nee nee...Een driepoots staat altijd stabiel. Leun nou maar eens op het bistrotafeltje en dan niet boven de poot. Of hang eens een lange boom aan je mic-standaard. Wat doe je dan, naast meer spreidstand? Je draait de voet zodanig dat een poot "onder" de boom terecht komt, anders valt het om. Dat een vlak door drie punten gedefinieerd wordt betekend alleen dat het niet wiebelt, dat alle drie punten ook op het vlak staan. Bij voldoende druk buiten de oplegpunten valt het om, daarom 5 poten. Voor bureaustoelen (op wielen) bijvoorbeeld is het dacht ik zelfs een vereiste. Drie van de vijf dragen altijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 25 augustus 2023 Report Share Posted 25 augustus 2023 Dat klopt wel als je puur naar een tafeltje kijkt met 3 poten. Een luidspreker met 3 poten op spikes zal in mijn ogen dezelfde stabiliteit hebben als je die 3 spikes vervangt voor 3 onderleggers met elk 3 kogels. De druk bij een onderlegger zal voornamelijk loodrecht op de leggers komen als er zijdelingse kracht op de speaker wordt uitgeoefend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 Als de ondergrond niet goed vlak is, zullen niet alle 9 kogels gelijk dragen, het laagje zachte materiaal helpt wel weer, maar heel logisch ontwerp is het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 3 "poten" wordt over het algemeen als stabiel gezien. Een driehoek heeft meetr stabiliteit dan een vierkant of een rechthoek. Een stationaire drie-poot staat idd altijd standvastig. Dat stationair moet er dan wel bij, kijk maar naar Reliant Robin. Die kiept bij elke bocht wel zowat om Dan wat anders, die wiebelende onderleggers zijn niet echt geweldig. Met die dingen verlies je punch in de weergave. Vooral als je ze onder speakers legt. Wim Rodenburg van Audiomaat heeft me daar eens op gewezen. Ik ben er toen op gaan letten en kwam tot de conclusie dat Wim gelijk had/heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 Kantoorstoelen hebben niet voor niks vijf poten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 Microfoon statieven hebben gewoon 3 poten, en als er een lange boom aan hangt zit er een contragewicht aan de achterkant. Zelfs bij mijn Yamaha drumstel staat alles op 3 poten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 augustus 2023 Report Share Posted 26 augustus 2023 16 hours ago, Walt said: Als de ondergrond niet goed vlak is, zullen niet alle 9 kogels gelijk dragen, het laagje zachte materiaal helpt wel weer, maar heel logisch ontwerp is het niet. Ik ga er inderdaad vanuit dat de onderleggers kunnen bewegen, dan heb je altijd 9 dragende kogels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 19 hours ago, Sodejuu said: Dan wat anders, die wiebelende onderleggers zijn niet echt geweldig. Met die dingen verlies je punch in de weergave. Vooral als je ze onder speakers legt. Wim Rodenburg van Audiomaat heeft me daar eens op gewezen. Ik ben er toen op gaan letten en kwam tot de conclusie dat Wim gelijk had/heeft Dat hangt sterk van het gewicht van de speakers af. Hier liggen ze onder de luidsprekers en de punch lijdt er helemaal niet onder. Integendeel, het hele stereobeeld knapt er van op. Wim heeft ook niet alles uitgeprobeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 59 minutes ago, Hans van Liempd said: Dat hangt sterk van het gewicht van de speakers af. Hier liggen ze onder de luidsprekers en de punch lijdt er helemaal niet onder. Integendeel, het hele stereobeeld knapt er van op. Wim heeft ook niet alles uitgeprobeerd. Of je hoort het gewoon niet Hans, mij ervaring is anders onder diverse speakers geprobeerd en inderdaad des te zwaarder de speakers (of diegene die de woofer horizontaal in de kast hebben die hebben er sowieso geen "last" van) zou je er meer of minder mee van doen hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 augustus 2023 Report Share Posted 27 augustus 2023 52 minutes ago, Ruud said: Of je hoort het gewoon niet Hans, mij ervaring is anders onder diverse speakers geprobeerd en inderdaad des te zwaarder de speakers (of diegene die de woofer horizontaal in de kast hebben die hebben er sowieso geen "last" van) zou je er meer of minder mee van doen hebben. Met de natuurstenen platen er onder wegen mijn speakers ca. 80 kg. De versnellingskrachten van die paar grammen van de woofer conussen doen daar weinig aan af. "Wat stampen we lekker hé, zegt de mug tegen de olifant op de brug". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 september 2023 Report Share Posted 6 september 2023 Na de vakantieperiode weer eens met mijn set bezig geweest. Voor de vakanties had ik andere luidsprekerkabels gemaakt en had ik de Chinese ontkoppelaars op wat plaatsen ingezet. Al met al was ik toch niet echt tevreden meer. Eerder klonk het voor wat ik me kon herinneren beter. Vooral het laag was wat zompig geworden. Maar ook het midden en hoog soms wat aan de schelle kant. Dat is dat bij opnamen die toch al niet echt lekker klinken, maar het leek nu wel een vergrootglas. Vanmorgen heb ik dus alles weer opgebouwd als voor de ontkoppelaarsessie. 1. Als eerste heb ik de Chinezen onder de luidsprekers uitgehaald en weer vervangen door de eierdoppen. Op de Chinese ontkoppelaars stonden de luidspreker toch wel erg vast. Ik denk, dat deze zich niet kunnen zetten door de rubber plaatjes en er altijd ergens kogels aan liggen. - Hiermee was het wat zompige laag echt verdwenen, ik stond er versteld van wat dit deed. Zo houden dus. 2. Verder heb ik de nieuwe luidsprekerkabels weer aangesloten. Deze lieten een ruimtelijker beeld horen, maar het laag werd in de vorige setting nóg slechter. - Hiermee nam de ruimtelijkheid inderdaad weer toe. En het laag en het schelle, voorlopig nog niet storend, daar moet ik echt veel verschillende muziek voor beluisteren. 3. Toen had ik natuurlijk 8 "Chinezen" over. Die heb ik nu onder de eindversterkers gezet. De ene VWR die hieronder elke EV stond zijn naar de DAC gegaan. Deze staat nu op 3 VWR's. En de twee Chinese ontkoppelaars zijn samen met de rest onder de voorversterker terecht gekomen. Het hele digitale deel staat nu dus op VWR's. - Hoe dit uitpakt weet ik nog niet. Nu zijn er dus drie dingen tegelijk veranderd en moet ik het echt op me in laten werken. Maar dat het rommelige laag weg is, is al een verademing. Ik heb trouwens ook ontdekt dat de rubber oplegplaatjes van de Chinese ontkoppelaars er voor zorgen dat deze lang niet altijd ontkoppelen. De kogels staan makkelijk vast, zodat er van ontkoppelen geen sprake meer is. De oplossing is, om de ontkoppelaars er redelijk willekeurig onder te zetten en wanneer ze er alle drie onder staan, het apparaat even op te tillen en weer verticaal te laten zakken. De ontkoppelaar zal dan het midden opzoeken en weer kunnen wiebelen. Nou maar weer eens een tijd rustig luisteren. Die onrust is ook niks voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 6 september 2023 Author Report Share Posted 6 september 2023 3 hours ago, Hans van Liempd said: Na de vakantieperiode weer eens met mijn set bezig geweest. Voor de vakanties had ik andere luidsprekerkabels gemaakt en had ik de Chinese ontkoppelaars op wat plaatsen ingezet. Al met al was ik toch niet echt tevreden meer. Eerder klonk het voor wat ik me kon herinneren beter. Vooral het laag was wat zompig geworden. Maar ook het midden en hoog soms wat aan de schelle kant. Dat is dat bij opnamen die toch al niet echt lekker klinken, maar het leek nu wel een vergrootglas. Vanmorgen heb ik dus alles weer opgebouwd als voor de ontkoppelaarsessie. 1. Als eerste heb ik de Chinezen onder de luidsprekers uitgehaald en weer vervangen door de eierdoppen. Op de Chinese ontkoppelaars stonden de luidspreker toch wel erg vast. Ik denk, dat deze zich niet kunnen zetten door de rubber plaatjes en er altijd ergens kogels aan liggen. - Hiermee was het wat zompige laag echt verdwenen, ik stond er versteld van wat dit deed. Zo houden dus. Toevallig dat je dit vandaag post. Tijdens mijn luistersessie gisteren ervaarde ik ook een "zompig" laag, en had al bedacht om op korte termijn die Chinezen weer eens onder mijn luidsprekers vandaan te halen. Het midden en hoog schel ervaarde ik ook voordat ik een laagje kurk tussen luidspreker en ontkoppelaar had geplaatst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts