Jump to content

Het "grote, algemene discussie, tips, zin, onzin topic betreffende demping / vibratie / koppelen of ontkoppelen"

Auke12
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat de Chinezen te weinig ontkoppelen onder luidsprekers. In mijn geval ontkoppelen de eierdoppen beter, waardoor de vloer minder gaat mee trillen. Eigenlijk hebben ze te weinig ruimte voor onder grotere objecten waardoor de kogels tegen de zijkant komen te liggen.

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Dat veert ook een beetje, voor hoge tonen doet dat zeker wat. Voor het laag helemaal niks.

Weet ik eigenlijk niet Hans, nooit bij stil gestaan. Net gevoelt.  Geen dreun naar de vloer.  Kost maar een paar € 

Ik heb het ook onder de betonnen luidspreker standaards 

Met dit nummer getest.

27 minutes ago, Hans van Liempd said:

Jouw luidsprekers samen met de betonnen statieven krijg je niet echt in beweging. Dus door dreunen zal wel meevallen. 

Geen dreun Hans, alleen al,de de luidsprekers geven geen krimp. Terwijl die demo op wat stevig volume toch aardig kan kriebelen  in je buik  :rolleyes:

20 hours ago, Tubejack said:

Goeie tip Roots.B)

De muziek lijkt wel vloeibaar :wub: ik weet niet of dat door het rubber komt .

De lucht rond de dac kan in ieder geval beter circuleren.  Hij staat 24x7 aan, wordt iets warm. 

Ja dat was bij mij ook zo...Je zit gewoon even met je mond open van verbazing. :o

On 6-9-2023 at 14:22, Auke12 said:

Toevallig dat je dit vandaag post. Tijdens mijn luistersessie gisteren ervaarde ik ook een "zompig" laag, en had al bedacht om op korte termijn die Chinezen weer eens onder mijn luidsprekers vandaan te halen.

Het midden en hoog schel ervaarde ik ook voordat ik een laagje kurk tussen luidspreker en ontkoppelaar had geplaatst.

e61de7798994b985647f6afc21480286.jpg&sp=

Het viel mij op dat bij een beetje trekken en duwen aan de luidsprekers het wel weer even wat beter klinkt. Nu de rubber ringetjes die er standaard in zitten terug geplaatst. Ik heb het idee dat ze er dus toch niet voor niets in zitten.

Die rubber ringetjes dienen drie zaken. De eerste om te voorkomen dat de boel niet uit elkaar valt, tweede om de kogels te centreren en derde om de beweging te dempen. En met de laatste heb ik wat moeite. Ontkoppelen is namelijk iets anders dan dempen.

Maar om de kogeltjes mooi in het midden van de ontkoppelaars te krijgen, valt bij zware objecten niet mee. Een versterker of ander apparaat kun je even optillen zodat de ontkoppelaar het midden kan opzoeken en dan het apparaat er voorzichtig op laten zakken. De boel moet wél kunnen schommelen. Dat is dan ook het voordeel van de VWR's en eierdoppen, die zijn een stuk grover en de opstelling komt daarmee minder precies.