Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Seed7 said:

Realiteit, Fysica.

Serieus, probeer eens near-field als je toch bezig bent. Luidspreker maximaal 1m van het oor met veel 'toe-in', tweeter iets boven oor hoogte.

Ik wil het nog wel een keer uitproberen Seed - met moeite dat wel ☺️

7 hours ago, Duclaasie said:

Had je deze al gezien? Kimber 8TC op marktplaats met ruim voldoende lengte. 

Die had ik gezien Duclaasie, maar ik ga even geen andere kabels proberen.

Vandaag een vaste luistervriend op bezoek gehad. Hij kwam op hetzelfde punt uit als ik. Veel verbetering maar toch iets van een staande golf: Dead can dance into the labyrinth laat het erg horen. We hebben nu de LS naar voren gezet en de luisterstoel naar achter. Morgen even checken of het een echte verbetering is. 

16 minutes ago, Duclaasie said:

mijn idee was juist dat dit dezelfde kabel is als wat Carl al kent, alleen dan in passende lengte. 

Ik heb een 4 TC maar bij een kabel afstand van 5,2 zou je moeten kiezen voor een 8 TC. Die is dikker dus niet dezelfde kabel als ik al heb. Mijn conclusie is toch dat ik me eerst op de plaatsing van de LS moet richten zodat ik de staande golf kwijt ben. De hele opzet van RivaSono lijkt verder wel goed. En Toine ik ben net Winston Churchill ik doe altijd alles goed nadat ik alle andere opties heb uitgeprobeerd.

Overigens nog een leuk proefje gedaan vandaag. Mijn vriend is met een krukje achter me gaan staan met een plaat absorbtiemateriaal en die hield hij boven mijn hoofd tegen het plafond. Dat doet toch wel degelijk iets.

Morgen is mijn vrouw weg dus lekker experimenteren met plaatsing en luisteren 😉

Edited by carl

17 minutes ago, carl said:

Vandaag een vaste luistervriend op bezoek gehad. Hij kwam op hetzelfde punt uit als ik. Veel verbetering maar toch iets van een staande golf: Dead can dance into the labyrinth laat het erg horen. We hebben nu de LS naar voren gezet en de luisterstoel naar achter. Morgen even checken of het een echte verbetering is. 

Die modus was er niet uitgekomen bij het akoestische onderzoek en advies? Dat zou jammer zijn. Zo'n probleemfrequentie kan nogal wat voeten in de aarde hebben om te elimineren.

Om een oplossing te zoeken moet je in elk geval niet luisterplaats EN luidsprekers verplaatsen, maar (in eerste instantie) juist alleen de luidsprekers.
Voor de luisterplaats kies je een vaste waarde met voldoende afstand van de achterwand, maar ook weer niet teveel.
Wees ook niet te bang om de luidsprekers juist richting voorwand te verplaatsen. Verder de kamer in wil niet altijd helpen.

Als Rivasono nog eens komt zou ik verzoeken om een SPL-meting van op de geoptimaliseerde luisterplaats. Dan komen alle probleemfrequenties in beeld. Jammer dat dit aspect niet bij het eerste onderzoek is meegenomen. Resonantiemodi zijn soms vaak lastiger te temmen dan nagalmtijd.

Edited by thingman

RivaSono heeft me dit inderdaad toegezegd Toine maar dan bij evaluatie van de eerste maatregelen. 

Ik zat nog even te grasduinen op internet. Ik vond dit verhaal http://mh-audio.nl/Calculators/SpeakerPlacing.html. In mijn ruimte 1,77 van de achterwand en 109 van de zijwand. Dat had ik nog niet uitgeprobeerd. Gelijk maar de set opgestart, de LS verplaatst en Dead Can Dance opgezet. Bij dit nummer lijk ik nu buiten de staande golf te zitten. Morgen even checken want het ging wel allemaal snel. Mijn vrouw vond dat ik even moet ophouden 😉

Edited by carl

Mijn vrouw is nu weg Jack. Ze komt pas vanavond terug 😉

Ik heb de idee dat ik de LS nu wel bijna optimaal heb staan: 176 van achter en 100 van opzij (tweeter tot tweeter). Met de afstand van stoel naar LS ga ik morgen spelen. 

Ik heb een oude test LP erbij gehad en ik heb de idee dat ik in vergelijking met de pilottoon geen echte afwijkingen heb. Behalve de zeer hoge dan maar dat zullen mijn oren wel zijn. Daarbij heb ik geen frequentiekarakteristiek van de LS wie weet wat dat oplevert. De staande golven lijken ook weg te zijn. Vergelijking met de zolder is toch moeilijk. Met even veel geweld zat ik daar in een gebied wat juist het laag benadeelde. Maar er komt natuurlijk nog een meting door RivaSono. Hun originele plan ging trouwens van akoestische panelen op het plafond uit. Ik begin daar toch minder huiverig tegenover te staan.

Nu lekker luisteren en wat klungelen. 

Edited by carl

32 minutes ago, carl said:

Mijn vrouw is nu weg Jack. Ze komt pas vanavond terug 😉

Nu lekker luisteren en wat klungelen. 

Wat plaatsing betreft hebben wij geluk gehad. Niet één akoestische aanpassing gedaan. Gewoon zo neergezet. Ok 2 blokken beton als luidspreker standaard, wat gordijnen en andere huisraad. Maar het klinkt gewoon goed.  Wat wel een verschil maakt is een versterker met een wat hogere demping factor van 50 bij 4Ω. Geen overdreven waarde, maar het laag klinkt gewoon beter.      

Op zolder en huiskamer had ik ook weinig gedaan Jack. In het souterrain ligt dat anders - was ook niet ingericht. 

Leuke aanpassing zojuist is plaatsing van de Harmonizers van Cock op de grond aan de buitenkant achter de LS.  De luisterhoogte is nu net iets realistischer lijkt het. 

2 minutes ago, carl said:

Op zolder en huiskamer had ik ook weinig gedaan Jack. In het souterrain ligt dat anders - was ook niet ingericht. 

Leuke aanpassing zojuist is plaatsing van de Harmonizers van Cock op de grond aan de buitenkant achter de LS.  De luisterhoogte is nu net iets realistischer lijkt het. 

Ik heb ze ook wel een tijdje op de grond gehad (moest nog wat verzinnen om ze eróp te monteren, maar dat was eigenlijk geen succes.... Wellicht is het bij jou anders?

Ik heb de kleine en heb ze inmiddels weer omhoog gezet René. Wat vindt je van de grote Peter ?

Verder denk ik wel dat de LS nu heel aardig staan. Morgen ga ik naar de afstand van de luisterstoel naar de LS kijken. 

Klinkt trouwens al heel goed. Ik had akoestisch materiaal geleend van RivaSono. Ook wat geëxperimenteerd met demping voor de eerste reflecties. Ik moet toch een beetje oppassen voor overdemping. Alles waar “te” voorstaat moet je mee oppassen trouwens.

Edited by carl

Ik heb ook de kleine, de grote heb ik nooit ervaren, vandaar mijn vraag.
Het komt wel goed met de plaatsing in jouw ruimte, je gaat niet over een nacht ijs.

Ik zal toch eerst een meting nodig hebben om de staande golf (ev of mv) te elimineren Peter. Daarna zijn er diverse methoden om het aan te pakken: akoustisch en zelfs elektronisch (bag end meen ik). Ik houd je/jullie op de hoogte.

30 minutes ago, carl said:

Ik zal toch eerst een meting nodig hebben om de staande golf (ev of mv) te elimineren Peter. Daarna zijn er diverse methoden om het aan te pakken: akoustisch en zelfs elektronisch (bag end meen ik). Ik houd je/jullie op de hoogte.

Ik lees met interesse mee. Het is nu even niet de tijd bij mij maar zodra het weer kan ga ik ook voor een aanpak van het laag. Daar ligt ook bij mij nog wat winst vanwege de akoestiek. 

5 minutes ago, Mediator said:

Ik lees met interesse mee. Het is nu even niet de tijd bij mij maar zodra het weer kan ga ik ook voor een aanpak van het laag. Daar ligt ook bij mij nog wat winst vanwege de akoestiek. 

+1. Ik ben ook wat met luidsprekers aan het schuiven geweest en meteen maar even de hoek van verticale afstraling gelijk getrokken. Maar daar heb jij geen last van Carl. Maar wel leuk om te lezen dit topic. Ook dat repeterende karakter van advies-antwoord.... :D.

9 hours ago, thingman said:

Maar hij werd in de huidige opstelling al niet meer aangestoten zei je toch?

In ieder geval minimaal Toine 😉 Morgen jouw advies m.b.t. de luisterstoel opvolgen.

Ik vind de progressie in die paar dagen eigenlijk best hoog. Het klinkt echt aanzienlijk beter dan op zolder. Na 4/5 uur luisteren achter elkaar is het ook nog echt leuk. Ik speel dan rond de 80 dB.

Edited by carl

Vandaag weer een uitgebreide luistersessie gehad. De LS staan nu 175 van de achterwand en 104 van de zijwand (geheel conform Cardas). De stoel naar voren en achter geschoven. Dat veranderde zeker het geluid maar het laag blijft echter te dominant. Je hoort het bijvoorbeeld sterk in de intro van Keith do’nt go van Nills Lofgren. Heeft iemand een idee hoeveel herz het bij die muziek gaat.

Ik heb nu een afspraak met RivaSono voor begin juni. Die hoort nog bij de opdracht.  Ik krijg dan een meting met roze ruis en een frequentiemeting. Ik zit me eigenlijk af te vragen wat ik nu zelf nog kan doen om uit te proberen en wat me eventueel nog te wachten staat aan maatregelen 😉

Het simpelste is laagabsorptie toevoegen en het duurste ongetwijfeld https://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=Aava&smcs=2f205b_3813

Edited by carl

Ik heb een keer met Rivasono gebeld en zij stelden me voor om op een derde van de lengte van de kamer te spelen om het laagprobleem zo ver mogelijk terug te duwen. Of anders zo dicht mogelijk op een derde. De stoel waar je luistert komt dan zo dicht mogelijk op een derde van de totale lengte te staan. Hoewel ik die derde niet haal is het laag wel verbeterd. Ik speel dus nu iets meer op kortere afstand maar mijn Tannoys zijn gelukkig iets minder direct dan echte hoorns. Ik weet niet op welke afstand jij speelt? Ik had ook wat twijfels om de speakers verder richting achtermuur te zetten maar het heeft bij mij goed uitgepakt. Ik speel nu op zo’n 60 tot 65 centimeter vanuit de achtermuur.

Edited by Mediator