Jump to content

Heel interessante site


carl
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Oud vs nieuw......op het gebied van draaitafels al veel over gezegd en geschreven. Heel recentelijk heb ik na lang twifjelen een moderne gekocht en ja deze klinkt beter dan mijn 2 vintage draaitafels. Echter, een andere moderne die ik heb uitgeprobeerd klonk juist beduidend slechter.

UIteindelijk denk ik dat oud-nieuw op zich nietszeggend is. Laat je niets anders wijs maken.

Er zijn zoveel parameters die klank en kwaliteit bepalen.....niet op de laatste plaats het element.

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

Ik denk zelfs de naald François.

 

Ik weet niet of je het hebt gelezen, maar ik heb in de huiskamer een Thorens TD 150 uit 1969 in gebruik. Daar zit nog de TP 13 a arm op (met een rond tegengewicht) en een AT 95 element. Met dezelfde goede LP’s waar ik boven mee speel klinkt dat toch verdomd goed. Ik ben nu een verhandeling van f.Hirsch uit 1968 over armen aan het lezen 😀

Link to comment
Share on other sites

Uiteindelijk heb ik de Rega PLanar 8 gekocht met het Apheta 2 MC element. Klinkt werkelijk heel groots, transparant, maar ook meeslepend muzikaal. Vraag me echter wel  af hoe mijn Dual 704 (ja, ja, ook een geveerd systeem) zou klinken met dat element. Vrij logisch dat de Dual in zijn huidige configuratie minder klinkt, want is uitgerust met een Shure V15 III. Wel met een mooie Jico sas naald, maar toch.......Zoals ik al zei, er zijn zoveel variabelen die het uiteindelijke geluid bepalen. En uiteraard spelen subjectieve waarderingen tenslotte wellicht zelfs een veel grotere rol dan objectieve.

Gelukkig heb ik de audiofiele neurotische obsessie ruim 13 jaar geleden achter me gelaten. Ik luister liever naar muziek dan naar geluiden, of de tekortkomingen daar in......

Edited by Francois
Link to comment
Share on other sites

Ik had in dit topic nog wat pleitbezorgers van de EMT draaitafels verwacht. Daar draait wat mij betreft de bedoelde website om. Zelf heb ik een EMT gekocht van de heer van Vliet. Een vriend van mij die kende hem al (dus geen contact gelegd via de website). In mijn opinie een zeer kundige en perfectionistische man met een EMT passie. Daarvoor had ik vrijwel nooit een EMT in levende lijve gezien (laat staan gehoord).

Ik ben juist van "nieuwe" draaitafels overgestapt op Vintage. Soms twijfel ik wel eens of ik er goed aan gedaan heb op het gebied van geluidskwaliteit. Ik vind mijn Thorens TD124 en mijn EMT in ieder geval veel mooier om mee te werken en om naar te kijken. Tegenwoordig draai ik ook met veel minder exotische elementen dan vroeger, dat zou misschien nog iets beter kunnen. Er wordt nu veel meer geluisterd naar de muziek......

 

 

Link to comment
Share on other sites

Leuk.

Ik heb 2 Emt's 930 gehad,ook de Thorens 124 en een Garrard 301 fijne draaitafels.

Nu draai ik met een Emt 938, ook een fijne dt.

Ik maal niet om wat de beste is,als ik er maar plezier aan heb.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb in het begin van deze eeuw een mooie EMT gekocht, deze kwam zo van het NOB.  Moest daar geloof ik al rond de € 1.000,- voor betalen incl arm. Ding moest volledig gereviseerd worden en dat heb ik nooit gedaan. Hij ging dus ook zo weer weg, ik kwam er ook makkelijk van af.  Dat deze prijzen worden gevraagd lijkt mij logisch na een grondige revisie.   Het zou prachtig zijn eens zo'n apparaat thuis spelend te hebben.  Ik weet nog hoe enthousiast ik werd van een Lenco L76 met Hadcock arm. Maar voor dat geld is zoveel moois te koop. En je kunt nou eenmaal niet alles wat je mooi vind ook maar kopen. Maar schitterend om te zien en het voelt rechtvaardig te weten dat dit soort apparaten uiteindelijk altijd weer goed terecht komen.  

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Groovy said:

De mijne,met de Phono Dude.

Klinkt goed vind ik.

 

Ik heb in een ver verleden de PhonoDude ook gebouwd en was daar erg tevreden over. Ik heb nog steeds Step_up trafo's liggen van Tribute, 1/10 met Amorfe/Kobalt kernen. Die waren echt ontzettend goed.

Ik ben ongelofelijk tevreden van mijn Mola Mola Makua preamp. De phonostage vind ik echt waanzinnig goed en je kan er eender welke correctie op instellen. Ook de ingebouwde Dac is fenomenaal goed, beter dan mijn vorige, nml de Aeris van Jeff Rowland. Ik heb ook de Mola Mola Kaluga eindversterkers en straks ga ik die vervangen door Eigentakt versterkers, die vind ik nml nog net ietsjes beter. Ik heb soms nog wel eens zin om een eindversterker te bouwen met buizen, gewoon voor de fun. Ik heb nml nog NOS GM70 buizen liggen en als ik er een PP mee bouw kom ik uit op een 70 watt.  Misschien iets voor volgend jaar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groovy said:

Zo zo,dat is allemaal mooi spul.
Lekker bezig,mooie hobby.

 

 

Zeker, en sinds ik de FB groep "Belgian Vinyl Collectors" heb ontdek koop ik maandelijks behoorlijk wat vinyl. Want je mag dan nog zo'n mooie set hebben, zonder mooie muziek ben je niets.

Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2020 at 7:08 PM, Ivan10 said:

Welke draaitafel heeft de kwaliteitstest kunnen halen @Francois ? Ben daar wel benieuwd naar. Persoonlijk hou ik van geveerde draaitafels maar daar zijn er nieuw niet veel van.


De nieuwe Thorens is toch nog steeds geveerd? 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...