Jump to content

Wat Zijn Je Nieuwe Audio Aanwinsten IV

dhfreakie
 Share

Recommended Posts

Ik heb een 506.20 cd speler gehad. Trafo brom die zelfs niet wegging door vervanging van de trafo. Met de Quad 67 geen enkel probleem. Daarom altijd een beetje sceptisch gestaan tegenover Meridian.

36 minutes ago, carl said:

Ik heb een 506.20 cd speler gehad. Trafo brom die zelfs niet wegging door vervanging van de trafo. 

Zou zomaar eens kunnen, dat het niet eens aan die trafo lag.... Maar DC op het lichtnet. 

1 hour ago, Tubejack said:

Zou zomaar eens kunnen, dat het niet eens aan die trafo lag.... Maar DC op het lichtnet. 

Wat is hier de onderbouwing van?

Ik denk misschien eerder aan een slecht ontwerp trafo, alleen wisselstromen kunnen de brom veroorzaken en afhankelijk van stijfheid trafo en wikkelingen en de wissel stroom kan er meer brom ontstaan.

Een trafo laat geen DC door!    (maar misschien kan ik nog iets leren 🙂 )

Kan zijn dat in de netspanning harmonischen zitten door vervorming van de netspanning op hogere boventoon frequenties van 50 Hz die in het ontwerp van de trafo niet goed onderdrukt worden of gewoon iets los gelaten in de trafo / defect.

11 minutes ago, MarcelMR said:

Wat is hier de onderbouwing van?

Ik denk misschien eerder aan een slecht ontwerp trafo, alleen wisselstromen kunnen de brom veroorzaken en afhankelijk van stijfheid trafo en wikkelingen en de wissel stroom kan er meer brom ontstaan.

Een trafo laat geen DC door!    (maar misschien kan ik nog iets leren 🙂 )

Kan zijn dat in de netspanning harmonischen zitten door vervorming van de netspanning op hogere boventoon frequenties van 50 Hz die in het ontwerp van de trafo niet goed onderdrukt worden of gewoon iets los gelaten in de trafo / defect.

ringkern trafos kunnen veel last hebben van DC. Heb hetzelfde met mijn ML eindtrap en heb daar nu een DC blokker voor.

4 hours ago, carl said:

Ik heb een 506.20 cd speler gehad. Trafo brom die zelfs niet wegging door vervanging van de trafo. Met de Quad 67 geen enkel probleem. Daarom altijd een beetje sceptisch gestaan tegenover Meridian.

Hier al 24 jaar een 508.24 cd speler, doet het nog steeds naar volle tevredenheid (afkloppen….)

Er zat brom in de trafo, nieuwe trafo met dezelfde brom en dat in twee verschillende huizen. Ik zat toen nog niet in de DC bescherming. Dat goedkope Ifi ding werkt overigens prima. 

Ik erken het probleem van brom want met een CD speler van Micromega had ik hetzelfde probleem. (was gewoon een slecht ontwerp print trafo)

In het MRI systeem wat wij ontwikkelen hebben wij ook een beetje last van brom  ("zacht uitgedrukt") maar

dit heeft altijd te maken met schakelende gradienten ofwel met wisselstromen opgewekt. 

De DC component in het MRI systeem is de 3T magneet of 1.5T magneet ongeveer 500x groter veld met DC stroom en die is muisstil.

Dus ergens snap ik het nog steeds niet (had ik de MAVO maar af moeten maken 🙂 )

1 hour ago, Walt said:

Ik heb deze ook staan, inderdaad heel erg fraai, maar niet beter dan mijn streaming setup via Roon, HQ player voor de DSD omzetting en een zuivere DSD dac.

Groetjes Walter

Das fijn voor jou Walter! Hier thuis zoek ik die andere muziekbeleving en daarin slaagt de CD een stuk beter dan de streamer.

1 hour ago, Walt said:

Beter dan jouw streamer… 

Ja. "Hier thuis" zei ik al.

Blijft een interessant gegeven dat zo'n twee-nul-nogwat mijn eerdere Marantz SA-1 het nakijken geeft (al had ik die nooit weg moeten doen...).

En die SA-1 was extreem onder handen genomen door Sander.

Edited by thingman

On 1-5-2025 at 20:24, leobus said:

@Minplus:

Welkom hier.

groet,

Leobus

Dank.

Was hier langer geleden ook al voor zover ik weet, Leo, maar soms gaat er iets mis en ben je weg door een hack of wat dan ook.

Kreeg zelfs een ban op het forum waar ik modereer door vermoedelijk een hack en was dus alles kwijt.

Geen probleem, behalve dat ik al m'n pb's nooit terugkrijg.

Edited by minplus