Kraus vonBentinck Posted 3 september 2023 Report Share Posted 3 september 2023 @carlDe enige reden dat ik mezelf nog niet bij jou heb uitgenodigd zit in het vervelende feit dat we hier nogal te kampen hebben met ziekte. En van hier naar daar is in jouw geval voor mij een flink eind en dus al gauw een hele dag. Dat is niet zo makkelijk op het moment. Ik wil wel graag want dan heb ik drie dedicated listening rooms mogen ervaren en dat blijft toch bijzonder. Daar is immers de akoestiek niet de meest bepalende factor maar komt de set zelf het best tot zijn recht . Hier ben je van harte welkom uiteraard. Groovy is net vertrokken. Hij heeft nauwelijks kunnen luisteren denk ik, want suf gel..... Maar wel gezellig Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 september 2023 Report Share Posted 3 september 2023 Ik laat van me horen Kraus. Het liefst op een dinsdagavond. Is het ver van mijn dochter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 Op dit moment ben ik weer een aantal weken in Indonesië en al bijna drie weken geen muziek. Mijn set in Nederland was aardig ingespeeld net voor ik weg ging en klinkt echt geweldig (zoals ik het wil horen, er zullen er ook zijn die wellicht anders mooier vinden). Ik twijfelde nog om een Vermouth interlink mee te nemen uit Indonesië, maar wacht daar nog even mee. Januari 2024 ben ik weer daar. Als forummers een keer willen komen luisteren, stuur me een pm. Jullie zijn van harte welkom! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 29 juli Author Report Share Posted 29 juli Afgelopen week in Indonesië RCA stekkers besteld waarbij de signaal pin van puur zilver is. Ook een interlink helemaal uit zilver kabel met dezelfde RCA stekkers. Begin September ga ik er weer heen, en drie weken later testen in Nederland. De ouders van de maker hebben een juweliers drijf en het zilver komt uit hun eigen bedrijf. Indonesische audiovrienden zijn erg enthousiast over de kabels en ik ben dus heel benieuwd… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli Ik ben ook benieuwd. Zilver kan heel onthullend zijn, de bas heel diep met een prachtige resolutie. Ik zou best wel weer eens een Siltech willen proberen tussen de Accuphase en de Hex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 29 juli Author Report Share Posted 29 juli 33 minutes ago, Roots said: Ik ben ook benieuwd. Zilver kan heel onthullend zijn, de bas heel diep met een prachtige resolutie. Ik zou best wel weer eens een Siltech willen proberen tussen de Accuphase en de Hex. Ik heb nu een Siltech ertussen… ook nog een Pel Audio in de lade, nog 2 maanden geduld..en dan maar eens vergelijken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli Ik heb goede ervaringen met zustermerk Crystal wat een Coax opbouw heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli (edited) Ik ben eigenlijk helemaal gestopt met zilver, het beperkt te erg de afbeelding naar voren. Dus je krijgt zeker mooi 3D met diepte en bizar veel detail, maar niet de projectie naar voren waarbij het geluid naast je of zelfs achter je lijkt te komen. Althans zo ervaar ik het in mijn ruimte met mijn speakers. Edited 30 juli by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli 3 minutes ago, Walt said: Ik ben eigenlijk helemaal gestopt met zilver, het beperkt te erg de afbeelding naar voren. Dus je krijgt zeker mooi 3D met diepte en bizar veel detail, maar niet de projectie naar voren waarbij het geluid naast je of zelfs achter je lijkt te komen. Althans zo ervaar ik het in mijn ruimte met mijn speakers. Dat is wat mij betreft het verschil tussen hifi en muziek. Ik kom ook steeds meer terug van die te gedetailleerde spullen. Is in eerste instantie erg overweldigend, maar na verloop van tijd vermoeiend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli 2 minutes ago, Edje2 said: Dat is wat mij betreft het verschil tussen hifi en muziek. Ik kom ook steeds meer terug van die te gedetailleerde spullen. Is in eerste instantie erg overweldigend, maar na verloop van tijd vermoeiend. Dat is weer een veralgemening vind ik. Mijn Magnepan's laten heus wel alles horen, overweldigend dus maar nooit vermoeiend, integendeel, Ik ken heus nog wel systemen die beide combineren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli Ik heb die ervaring met Siltech dan weer helemaal niet dat beperken van de projectie naar voren. Het klinkt juist heel erg open naar voren. Maar het moet wel een match zijn in heel de range. Ik zag dat je je SQ 88 begin dit jaar verkocht heb Walt. Er staan nu een perfect setje SQ88 voor mij te koop op: Siltech SQ 88 Classic MK 2 G5. XLR. 50Cm - Tweedehands - HiFi.nl Is dat beetje nette prijs? Ik heb er werkelijk geen idee van....Zodra het experiment mislukt ik ze weer zo door kan verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli (edited) 1 hour ago, Walt said: Ik ben eigenlijk helemaal gestopt met zilver, het beperkt te erg de afbeelding naar voren. Waar speel jij mee Walt? Ik ben altijd wel in voor een verbering. Edited 30 juli by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli Sonore tourmaline interlinks en nu de Ocos speaker kabel. Intern in de speaker ook nog een stuk Sonore. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli Ha Roots, Als 400 de vraagprijs is, zou ik inzetten op 325 en niet hoger dan 350 gaan, markt is niet zo best nu. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli (edited) 21 minutes ago, Walt said: Sonore tourmaline interlinks en nu de Ocos speaker kabel. Intern in de speaker ook nog een stuk Sonore. Oh natuurlijk was ik bijna vergeten Walt. Edited 30 juli by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 30 juli Report Share Posted 30 juli Je had toch zo’n goed geheugen… haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 30 juli Author Report Share Posted 30 juli 3 hours ago, Edje2 said: Dat is wat mij betreft het verschil tussen hifi en muziek. Ik kom ook steeds meer terug van die te gedetailleerde spullen. Is in eerste instantie erg overweldigend, maar na verloop van tijd vermoeiend. Tja, zo wil,ik het ook niet. Maar mijn set is juist super relaxed… zilver kan echt heel mooi zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 31 juli Report Share Posted 31 juli 13 hours ago, Roots said: Ik heb die ervaring met Siltech dan weer helemaal niet dat beperken van de projectie naar voren. Het klinkt juist heel erg open naar voren. Maar het moet wel een match zijn in heel de range. Ik zag dat je je SQ 88 begin dit jaar verkocht heb Walt. Er staan nu een perfect setje SQ88 voor mij te koop op: Siltech SQ 88 Classic MK 2 G5. XLR. 50Cm - Tweedehands - HiFi.nl Is dat beetje nette prijs? Ik heb er werkelijk geen idee van....Zodra het experiment mislukt ik ze weer zo door kan verkopen. Normaa; gaan ze voor veel meer Roots, maar deze zijn slechts 50cm. Moet je dus kunnen gebruiken. De nieuwprijs in 2001 was 1210 gulden voor 50cm, dat was toen een enorm bedrag voor een kabeltje. Het toenmalige topmodel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 31 juli Report Share Posted 31 juli 14 hours ago, Bebatoli said: Dat is weer een veralgemening vind ik. Mijn Magnepan's laten heus wel alles horen, overweldigend dus maar nooit vermoeiend, integendeel, Ik ken heus nog wel systemen die beide combineren. Is zeker een veralgemening, maar ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik ermee bedoel. Mijn speakers laten ook extreem veel details horen, maar het is niet vermoeiend. Ik kan dat maken of breken met een kabel. Gaat uiteraard om de match. Maar ik denk dat een systeem wat iets meer naar je toe projecteert zonder hyper detaillering veel lekkerder luistert. Je hoeft dan echt niets te missen, dat bedoel ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 31 juli Report Share Posted 31 juli 11 hours ago, pjotr27 said: … zilver kan echt heel mooi zijn. Helemaal mee eens. Sommigen betitelen zilver als scherp. Dat is denk ik alleen met of inferieur zilver of verzilverd koper. Dan kom er zon randje op de stemmen en in het hoog. Met puur zilveren kabels vind ik het juist vaak wat zachter klinken dan met koper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 31 juli Report Share Posted 31 juli Heeft koper of zilver überhaupt effect op IEDERE luidspreker, of zelfs set? Volgens mij is het zoals Edje schrijft de samenstelling van het geheel waar eventueel koper of zilver invloed op de sound kan hebben. Men gaat er soms vanuit dat een bepaald merk een x als kenmerk heeft. Maar ik betwijfel of dat per definitie ook zo is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 31 juli Report Share Posted 31 juli Een hoorbaar verschil tussen koper en zilver treedt op, als de kabels oxideren: dan is koperoxide (ziet er groen uit) niet geleidend en zilveroxide (ziet er zwart uit) wél. De elektrische verschillen tussen zilver en koper zijn er wel, maar zijn zo klein dat het verschil niet hoorbaar is voor het nogal beperkte menselijk gehoor. Onze hersenen zijn echter een machtig apparaat. Als je weet dat je naar een zilverkabel luistert en je verwacht een verschil te horen, dan hoor je dat ook. Maar dat speelt zich volledig binnen je hersenen af en is dus geen indicatie van een écht fysiek verschil. Heeft het dus zin daarvoor flink meer geld uit te geven? Voor mij dus niet, maar iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf uitmaken. En als je wil dat je ook nog een goeie geleiding hebt als kabels oxideren, ga dan zeker voor zilver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 juli Report Share Posted 31 juli Je poneert dit met dezelfde zekerheid als de mensen op hififreaks Bloom (big smile). Toch hebben andere mensen andere ervaringen. Laten we er even van uitgaan dat die niet allemaal (helemaal) gek zijn. In deze discussie vraag ik me trouwens altijd af hoe die vergelijkende luistertests opgezet zijn. En elke keer weer hetzelfde argument van die Amerikaanse Challenge. Ik ken een reviewer die hem aan wilde gaan. Ik meende dat hij dan zijn eigen kabel (die hij goed kende) ter vergelijk wilde meenemen. Dat was echter niet de bedoeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 juli Report Share Posted 31 juli 3 hours ago, Edje2 said: Helemaal mee eens. Sommigen betitelen zilver als scherp. Dat is denk ik alleen met of inferieur zilver of verzilverd koper. Dan kom er zon randje op de stemmen en in het hoog. Met puur zilveren kabels vind ik het juist vaak wat zachter klinken dan met koper. Helemaal mee eens. Vaak gaat het fout als er een extra laagje op koper gaat. Verzilvert of vertint beide is niet fijn. Puur zilver is mooi zonder scherp te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 31 juli Author Report Share Posted 31 juli 21 minutes ago, kappa7 said: Helemaal mee eens. Vaak gaat het fout als er een extra laagje op koper gaat. Verzilvert of vertint beide is niet fijn. Puur zilver is mooi zonder scherp te worden. En dan maakt ook de kwaliteit van het zilver nog veel uit… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts