Jump to content

Beste stylus cleaner


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb altijd Last Stylus Cleaner op zo’n  borsteltje aangebracht. De Last is bijna op. Is er een goed alternatief of zal ik maar weer Last proberen te kopen ? Wat gebruiken jullie ?

Link to comment
Share on other sites

Ik reinig mijn naald met Stylus cleaner van clearaudio. Heel af en toe reinig ik mijn naald dan ultrasoon met een Flux hifi reiniger. 
 

beide bevallen het beste. Ik heb al eerder wat andere spullen gehad dan clearaudio en sommige reinigers maken het geluid muf/duf. Het lijkt wel of ze er olie in gestopt hebben. De Flux reiniger maakt wat mij betreft heel goed schoon. Toen ik dit voor het eerst deed met een paar jaar oud element kwam de term soepel in mij op. Toen ik laatst die naald liet controleren kwam de opmerking dat een naald zelden zo schoon eruit zag. Dus die Flux doet wel iets goed lijkt me. Ik weet alleen niet wat ultrasoon nu met een element doet dus ik gebruik die flux alleen bij groot onderhoud.

 

als je tevreden bent met Last zou ik die gewoon houden. 

Edited by Mediator
Link to comment
Share on other sites

Flesje Last leeg? De inhoud daarvan zou voor een leven lang voldoende moeten zijn :huh:

 

Ik gebruik die Last cleaner ook voor mijn eigen naaldjes, maar voor de klanten gebruik ik iets anders, nl die van Simply Analog. Die kost haast niks (€10), is op zeepbasis en maakt snel en goed schoon (ook onder de microscoop).
Verder heb je nog de Flux reiniger voor €139 (en een goedkopere variant daarvan van Dynavox)

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Dan ga ik toch maar weer Last kopen. Wel zeer stevig aan de prijs. Ik heb overigens nog wat Last in een klein flesje, maar daar zit vuiligheid in. Ik zou niet weten hoe ik zo’n kleine hoeveelheid moet filteren. Ik zal het mijn dochter wel even vragen. Ze werkt in een apotheek en daar zouden ze dit prutswerk wel moeten kunnen.

 

PS ik heb ook een Flux maar inderdaad voor zeer incidenteel gebruik.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Dan ga ik toch maar weer Last kopen. Wel zeer stevig aan de prijs. Ik heb overigens nog wat Last in een klein flesje, maar daar zit vuiligheid in. Ik zou niet weten hoe ik zo’n kleine hoeveelheid moet filteren. Ik zal het mijn dochter wel even vragen. Ze werkt in een apotheek en daar zouden ze dit prutswerk wel moeten kunnen.

 

PS ik heb ook een Flux maar inderdaad voor zeer incidenteel gebruik.

Met een koffie filter?

Link to comment
Share on other sites

Last was vroeger ook al stevig aan de prijs. Ik heb in 1991 voor de flesjes Last no 4 (schoonmaak) en no 5 (beschermer) een 125 gulden betaald. Nu dus ruim 30 jaar verder en aan de hoeveelheid in de flesje te zien kan het nog ruim 20 jaar mee. Bovendien als je het afzet tegen het gebruik en de hoeveelheid die je gebruikt bij het reinigen is het helemaal niet duur Al zou ik er totaal 40 jaar over doen om de 2 flesjes leeg te krijgen , dan is 125 gulden echt niet teveel betaald. Maar ja. je moet het ook heel spaarzaam gebruiken en je hoeft het ook niet bij elke lp je naald te reinigen. Ik reinig mijn naald gemiddeld 1 a 2 x per maand met Last en verder gebruik ik alleen de Levin Design  naaldborstel.

Link to comment
Share on other sites

On 11-1-2022 at 22:13, carl said:

Ik heb altijd Last Stylus Cleaner op zo’n  borsteltje aangebracht. De Last is bijna op. .......

 

8 hours ago, carl said:

Dan ga ik toch maar weer Last kopen. Wel zeer stevig aan de prijs.

 

2 hours ago, carl said:

Stylast heb ik nog genoeg Onno. 

Soms snap ik helemaal niets van jou, Charles!  Je schrijft iets "dat het bijna op is" en stelt daar een vraag bij. Vervolgens maak je een opmerking over dat je het gaat "kopen" en dat het "stevig aan de prijs" is. Dan reageer ik daarop dat dat "iets" (Last dus) helemaal niet stevig aan de prijs is met mijn gebruikersbevinding als uitleg/toelichting. Geef je als antwoord daarop terug "Stylast heb ik nog genoeg". 

Snap je jezelf nog wel, Charles? Ik namelijk niet. Zo warrig. Ik kan dus niks met je laatste antwoord. Hopelijk valt het kwartje eens door, Charles.
(Je doet mij denken aan mijn vroegere werk als hulpverlener/straathoekwerker, waar ik ook met warrige personen te maken kreeg. Daar kon je niks mee).

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Maar goed dat je niet weet wat ik allemaal nog uitspook Onno. Gelukkig kunnen ze me daar nog wel volgen 😀 

 

Ik heb lang geleden dat setje van twee flesjes Last gekocht (3 en 4): cleaner en treatment. Die treatment heb ik nog wel omdat ik die eigenlijk niet meer gebruik. De cleaner van mij is licht vervuild. Die cleaner probeer ik te zuiveren en dan komt die beneden te staan naast de TD 150. Het is overigens maar een bodempje. Een nieuw flesje cleaner heb ik bij Kemp besteld voor de luisterkamer op zolder. 
 

Ik vind trouwens Last inderdaad schreeuwend duur. Het zou me verbazen als die vloeistof meer kost als een dubbeltje. Maar ja ik kan het betalen en om weer wat anders te gaan gebruiken daar heb ik uiteindelijk geen zin in.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Nou Charles, je bent en blijft nog steeds gewoon warrig. Ook in je laatste antwoord hierboven. Kennelijk schep je er veel voldoening in om zo warrig te zijn. 
Charles, je hebt het steeds over cleaner en treatment voor je naald. In je laatste antwoord hierboven spreek je ineens over No 3. Dat is FOUT !! Zie nu ook even in hoe warrig je bent. 
LAST Stylus Care bestaat uit 2 flesjes namelijk een Cleaner en een Treatment. 
De Stylus Cleaner was vroeger de No 4 en de Stylast Treatment was vroeger de No 5.   
ZIE DE FOTO van mijn eigen flesjes !!

20220113-145428.jpg
De No 3 waar jij het over hebt heeft niets te maken met de Stylus Care oftewel de naald schoonmaak en bescherming.
Wat vroeger de No1, No 2 en No 3 waren de Record Cleaners en Preservatives. VOOR de LP dus en NIET voor de NAALD !!
Tegenwoordig gebruikt LAST geen Nummers (No) meer, maar heeft LAST het over Cleaners/Preservatives en Stylus Care.

Zie hier de LAST website.
Cleaning LP's   https://thelastfactory.com/product-category/record-cleaners-preservatives/
Cleaning Naald :  https://thelastfactory.com/product-category/stylus-care/

62 dollar voor een flesje Stylus Cleaner en Stylast Treatment vind ik nogal meevallen.
Als je daar ruim 40 jaar meedoet, zoals ik al eerder beschreef in een eerder antwoord hierboven.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Wat maken die cijfers tussen haakjes uit Onno? Ik heb nu eenmaal altijd moeite gehad met prutswerk. Gelukkig dat we op het werk indertijd secretaressen hadden en die zullen vaak om me gelachen hebben. Ik ben meer van de grote lijnen. Dat kunnen anderen dan weer minder 😀 Bedankt voor de site trouwens want die kon ik niet vinden. Kennelijk vond Last die nummering ook verwarrend vandaar dat ze ze hebben afgeschaft. 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ik gebruik al sinds jaar en dag Absolut Wodka. Fles van een liter kost nog geen 2 tientjes, doe je met 100 man 100 jaar mee (tenzij je het opdrinkt natuurlijk). Was ooit een tip van Good Old A.J, ik heb ook nooit meer wat anders gebruikt...

Link to comment
Share on other sites

  • Members
53 minutes ago, carl said:

Ik ben niet zo’n pure alcoholdrinker, maar zitten er in drank geen zoetstoffen die residu achterlaten op de naald?

Geen idee. Ik kreeg die tip van AJ (en die komt echt niet uit een ei), heb daarna ook nooit meer wat anders gebruikt. Geen loslatende naalden, geen raar goedje wat achterblijft, het werkt gewoon perfect. Dus ook nooit meer een reden gehad om een alternatief te zoeken.

Link to comment
Share on other sites

Nog een tip van AJ:

50 Q: Every once in a while my stylus comes off and I have to have my cartridge repaired again. I don’t do anything wrong and the retippings also can’t be blamed. Do you have any clue what the cause of this might be ? A: Your bottle of stylus cleaning liquid probably has become contaminated with oil.

 

To check whether your cleaning liquid is not contaminated by oil and still safe to use, just put a drop on a mirror and let it evaporate. There should remain no residue.

 

Van den Hul: Phono FAQ

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...