Jump to content

I-Ear show in Tilburg


Arden
 Share

Recommended Posts

Ik had een gesprekje met een verkoper van i-ear.
Ik zei hem dat ik leuk vond dat de entree gratis was en ook nog een catalogus.
Hij vertelde dat dat wel kon omdat ze daarna veel aanloop kregen in de winkel en dat er elk jaar goed verkocht word.
Maar het brengt natuurlijk ook geld op van de Hifi zaken die de ruimtes huren.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

De X-fi show is destijds begonnen als GRATIS show en als tegenhanger van de AV-NU show in Utrecht. De voorloper van de AV-NU show was de VAD show. Zowel de AV-NU als de VAD shows waren shows waar je een toegangsprijs voor moest betalen. DE X-fi show is vele edities altijd gratis geweest en wat ook het uitgangspunt destijds was. Sinds een paar jaar is dat niet meer zo en als mijn herinnering juist is is dat pas gekomen (het vragen van een toegangsprijs) nadat de X-fi show in Veldhoven neerstreek. Toen waren de stand huur en zaalhuur ook gelijk gestegen. 

De I-Ear show doet veel aan reclame in de regio en is een hele bekende winkel in Tilburg en omgeving. De I-Ear show is een winkeliersshow en gericht op de regio.  
De X-fi doet veel minder aan reclame, terwijl je juist zou verwachten dat de X-fi show veel meer aan reclame zou doen. Vooral landelijk, want de X-fi show is meer een landelijke show die door importeurs wordt gedragen.
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Het probleem is en blijft dat iedere show "eigen" belangen heeft. Het is nog steeds een leuk verdienmodel om een beurs te organiseren. Helaas is het onmogelijk om iedereen dezelfde richting uit te krijgen. Jammer omdat de jeugd ook zeker geïnteresseerd is in goed geluid. Kijk naar de grote aantallen verkochte serieuze hoofdtelefoons. Als ik naar mijn kinderen kijk dan is er zeker interesse, het is niet voor niets dat bijvoorbeeld KEF Lsx momenteel veel verkocht wordt. Ook aan jonge stellen. 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, audiofreak said:


De X-fi doet veel minder aan reclame, terwijl je juist zou verwachten dat de X-fi show veel meer aan reclame zou doen. Vooral landelijk, want de X-fi show is meer een landelijke show die door importeurs wordt gedragen.
 

Wat doet zo'n show dan in een uithoek van het land? Amersfoort e.o. lijkt mij dan logischer. Volgens mij is de X-Fi niet veel meer een plat verdienmodel voor de organisatoren zelf en zijn de importeurs daar ook gewoon klant.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Wat doet zo'n show dan in een uithoek van het land? Amersfoort e.o. lijkt mij dan logischer. Volgens mij is de X-Fi niet veel meer een plat verdienmodel voor de organisatoren zelf en zijn de importeurs daar ook gewoon klant.

De X-fi show was eerst in Utrecht. Dat het jaren daarna naar de Konigshof in Veldhoven is gegaan heeft waarschijnlijk te maken met dat dat relatief nog redelijkerwijs te betalen is/was en die locatie ook bekend is bij het audio publiek. Bovendien ook dichter bij België ligt, waardoor je de Belgen ook bereikt. En de X-fi show was in het begin zeker wel een importeur show. Over een verdienmodel voor de organisatoren laat ik mij verder niet over uit. In elk geval vind ik als oud-deelnemer van de X-fi show dat waar men destijds voor stond al een paar jaar geleden dat pad heeft verlaten. Mede daarom er ook de laatste keren niet meer heb gestaan met Puresound.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pjotr27 said:

Het probleem is en blijft dat iedere show "eigen" belangen heeft. Het is nog steeds een leuk verdienmodel om een beurs te organiseren. Helaas is het onmogelijk om iedereen dezelfde richting uit te krijgen. Jammer omdat de jeugd ook zeker geïnteresseerd is in goed geluid. Kijk naar de grote aantallen verkochte serieuze hoofdtelefoons. Als ik naar mijn kinderen kijk dan is er zeker interesse, het is niet voor niets dat bijvoorbeeld KEF Lsx momenteel veel verkocht wordt. Ook aan jonge stellen. 

Maar die waren er wel en in best grote getallen. Michael van Dune Blue stond er met zijn hoofdtelefoon assortiment en nog een paar anderen.
Peter, stel jezelf eens de vraag waarom er dan zoveel KEF LSX speakers worden verkocht. Deels is dat de prijs en deels de marketing die men erop heeft losgelaten. In bijna elk blad zie je weleens een KEF advertentie voorbij komen. En in welke winkel het verkocht wordt, zoals de mediamarkt in Nieuwegein bijvoorbeeld. Is dat erg? Nee, maar ze richten dus op een bepaald publiek.
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Maar die waren er wel en in best grote getallen. Michael van Dune Blue stond er met zijn hoofdtelefoon assortiment en nog een paar anderen.
Peter, stel jezelf eens de vraag waarom er dan zoveel KEF LSX speakers worden verkocht. Deels is dat de prijs en deels de marketing die men erop heeft losgelaten. In bijna elk blad zie je weleens een KEF advertentie voorbij komen. En in welke winkel het verkocht wordt, zoals de mediamarkt in Nieuwegein bijvoorbeeld. Is dat erg? Nee, maar ze richten dus op een bepaald publiek.
 

Helemaal mee eens, maar ook bij die categorie is er zeker interesse voor "echte" hifi. Ze zijn er alleen niet mee opgegroeid. Maar zeker wat de Iear show betreft, die doen het gewoon heel goed en eigenlijk veel beter als een AZ show of een Xfi... 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Als ik even puur alleen naar het bezoekers-rendement kijk, dan kost de iEAR show mij  85 cent per bezoeker, de X-fi 2 euro... Ik denk dat mijn keuze dan wel duidelijk is? Zeker als diezelfde bezoeker op de X-fi ook nog eens €12,50 entree moet betalen, ik daar iedere kop kofiie of welke andere versnapering dan ook nog apart moet afrekenen terwijl er op de iEAR show om het kwartier catering langskomt met broodjes, drinken en snacks. Tel daar dan ook nog het zaterdagavond diner bij, wat ook door de organisatie wordt geregeld en betaald, voor mij (voorlopig) dus geen X-fi meer.

Nog zo'n rendementsberekening, Munchen kost ons 80 cent per (betalende) bezoeker, Krefeld €1,18 (gratis entree). Wat er uiteindelijk uit al die bezoekers komt is weer een ander verhaal, maar ik kan jullie wel zeggen (al kan ik de iEAR nu nog even niet meten), dat de X-fi ook daarmee vooralsnog de hekkensluiter is en Munchen ieder jaar weer de absolute winnaar!

Resume, de iEAR is vooralsnog het meest vernieuwend bezig, de gemiddelde bezoeker is daar eenvoudigweg een heel stuk jonger. DAT stukje hebben ze in ieder geval ook prima voor elkaar, die nieuwe aanwas is namelijk gewoon heel hard nodig!

Wordt vervolgd...

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, pjotr27 said:

Helemaal mee eens, maar ook bij die categorie is er zeker interesse voor "echte" hifi. Ze zijn er alleen niet mee opgegroeid. Maar zeker wat de Iear show betreft, die doen het gewoon heel goed en eigenlijk veel beter als een AZ show of een Xfi... 

We zijn toch bijna allemaal begonnen met een draaitafel, versterkertje en een paar speakers? (Of nog eerder met een transistorradiootje). En zijn we opgegroeid met "echte" hifi? Dat moet dan die Philips koffergramofoon zijn geweest, kadootje van de Sint, of die speaker op zijn console boven de keuzeschakelaar van de draadomroep.

Mijn belangstelling is pas echt begonnen toen ik in tranen kwam bij een concert in het Concertgebouw. En nu... speel ik de hele dag met een Raspberry. Hoogst low end.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Ivan10 said:

Ach ja de meeste hifi shows zijn gratis toch? De Audioshow Alkmaar is al jaren gratis. En alle mooie inloopshows bij winkels zijn ook gratis. Behalve de XFI ken ik als enige. Het blijft moeilijk je profilering in geld om te zetten zoals Audiofreak aangeeft.

Mocht jij in Munchen gratis naar binnen.?

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, mumsoft said:

We zijn toch bijna allemaal begonnen met een draaitafel, versterkertje en een paar speakers? (Of nog eerder met een transistorradiootje). En zijn we opgegroeid met "echte" hifi? Dat moet dan die Philips koffergramofoon zijn geweest, kadootje van de Sint, of die speaker op zijn console boven de keuzeschakelaar van de draadomroep.

Zoiets was mijn eerste. Dus een grote kast, radio en bovenin de platenspeler:

MeubelA.jpg

Daarmee is toen meteen een dubbel-LP van Derek and the Dominos vernacheld, want het veertje dat de arm in omhoog hield schoot los. Met als resultaat een uitgeholde groef doordat er meteen een naalddruk was van 200 gram??? of zo....

Daarna meteen maar wat anders gekocht, zo'n Pioneer versterker met een Dual 721 of zo, al meteen aardig High End :blink: :D

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen week was er een hifi-show in Jakarta, donderdag - zondag op in totaal 5 verdiepingen in een hotel. Entree: gratis. Opvallend vond ik veel vrouwen die kwamen luisteren. Het is echt een uitje om dit samen te doen. Ook redelijk veel jeugd en niet veel bejaarden. Interessante show met ook veel fabrikanten uit Indonesia. Sommige waanzinnig goed tegen voor-oorlogse prijzen. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Arden said:

Als ik even puur alleen naar het bezoekers-rendement kijk, dan kost de iEAR show mij  85 cent per bezoeker, de X-fi 2 euro...

 

Marco, zoals je zelf eigenlijk al aangeeft: het is toch niet zo van belang wat het per bezoeker kost, maar wat het uiteindelijk per bezoeker oplevert.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
23 minutes ago, Ove Rickland said:

Marco, zoals je zelf eigenlijk al aangeeft: het is toch niet zo van belang wat het per bezoeker kost, maar wat het uiteindelijk per bezoeker oplevert.

Klopt, maar dan zal je toch vaak (en in mijn segment eigenlijk altijd) eerst bezocht moeten zijn... in andere woorden: hoe meer bezoekers, hoe groter de kans op rendement!

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, pjotr27 said:

Afgelopen week was er een hifi-show in Jakarta, donderdag - zondag op in totaal 5 verdiepingen in een hotel. Entree: gratis. Opvallend vond ik veel vrouwen die kwamen luisteren. Het is echt een uitje om dit samen te doen. Ook redelijk veel jeugd en niet veel bejaarden. Interessante show met ook veel fabrikanten uit Indonesia. Sommige waanzinnig goed tegen voor-oorlogse prijzen. 

Ja Peter, maar dan vergelijk je het wel naar Nederlandse maatstaven. Niet met de Indonesische maatstaven. Of wel?

Ik denk dat de gemiddelde Indonesiër niet heel veel geld eraan uitgeeft.

Link to comment
Share on other sites

Nee, dat klopt, alleen de rijke Indonesiër kan zich hifi permitteren. 10% van alle Indonesiërs heeft minder dan 1 USD {0,90 euro} per dag aan inkomen... Dan valt het niet mee om te sparen voor een hifi setje. Aan de andere kant worden er ook sets van een paar ton {in euro} verkocht. Komende maand in Nederland, kijken of we nog kunnen wennen.. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...