SpaceJS Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 7 minutes ago, Hans van Liempd said: Klopt, die gaan dus ook aan de kant. Blijft er nog genoeg over. Gewoon luisteren... Maar of Qobuz of de platenindustrie dit op zijn geweten heeft zullen we nooit weten. De dynamic range zegt ook niet alles. In orgelmuziek b.v. zit nauwelijks dynamiek. Of een stem zonder begeleiding. Ik denk dta hier eerder der platenmaatschappij achter zit en of de artiest, de streaming dinest heeft er geen baat bij om opnamens aan te passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 Ik zie ineens een mooie taak weggelegd, voor Michael Fremer....... laat die eens bij Qobuz informeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 (edited) 10 minutes ago, SpaceJS said: Ik denk dta hier eerder der platenmaatschappij achter zit en of de artiest, de streaming dinest heeft er geen baat bij om opnamens aan te passen. De streaming wereld, lijkt me behoorlijk competitief. Dus met buzzwords als "remastered" en "24bit Hi-res audio" strooien is reclame voor je dienst. Edited 7 september 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 (edited) Ik neem aan dat de streamingsdiensten bijhouden welke muziek gedraaid wordt. Wanneer iedereen muziek die slecht is opgenomen niet draait, helpt het misschien om de kwaliteit te verbeteren. Helaas zijn er veel mensen die geluidskwaliteit niet uit maakt. Ik zie nu muziek langskomen op 192/24 die zo verschrikkelijk waardeloos opgenomen dat ik denk: waarom zetten ze hier hun harde schijven mee vol? Edited 7 september 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 (edited) 16 minutes ago, SpaceJS said: Ik denk dta hier eerder der platenmaatschappij achter zit en of de artiest, de streaming dinest heeft er geen baat bij om opnamens aan te passen. Die diensten gebruiken algoritmen om alles gemiddeld even luid te laten klinken zodat je niet bij iedere nieuw nummer met de volume knop aan de gang moet. Die algoritmen benadelen zwaar gecomprimeerde muziek omdat die dan juist wel zachter wordt afgespeeld, want gemiddeld heel luid. Men kijkt daarbij niet naar wat we hier loudness noemen, want niet (goed) gedefinieerd maar naar LUF's Edited 7 september 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 Just now, Seed7 said: Die diensten gebruiken algoritmen om alles gemiddeld even luid te laten klinken zodat je niet bij iedere nieuw nummer met de volume knop aan de gang moet. Die algoritmen benadelen zwaar gecomprimeerde muziek omdat die dan juist wel zachter wordt afgespeeld, want gemiddeld heel luid. Dit is dus bij Qobuz niet aan de orde. Een demo CD van Telarc gaat zo maar 10 dB zachter dan goede opnamen. En sommige pop"muziek" dan weer 5 dB harder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 1 minute ago, Hans van Liempd said: Dit is dus bij Qobuz niet aan de orde. Quobuz is niet de enige dienst en niet de dienst die de markt dicteert, dat zijn apple, spotify en youtube. Je was te snel met reageren ik had net een klein stukje aan m'n post toegevoegd over LUF's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 Hier een artikel dat uitgebreider ingaat op wat welke dienst doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 Interessant, maar op Qobuz is er (gelukkig?) nog een groot verschil in geluidsterkte hoorbaar. Ik heb eens gehoord dat Eelco Grimm, Tidal heeft kunnen overtuigen, dat comprimeren geen goede zaak is. Misschien dat die 2 dB keuze voor de klant toen is ingevoerd. Dat is namelijk wel een voordeel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 24 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer iedereen muziek die slecht is opgenomen niet draait, helpt het misschien om de kwaliteit te verbeteren. Helaas zijn er veel mensen die geluidskwaliteit niet uit maakt. Voor mij draait het om de muziek en als die niet perfect is opgenomen dan is dat maar. Dan moet je nooit naar de Beatles luisteren en zo ver wil ik niet gaan. En btw, ik geniet ook meer van een mooie opname, maar ik wil me daar niet in beperken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 31 minutes ago, Seed7 said: Die diensten gebruiken algoritmen om alles gemiddeld even luid te laten klinken zodat je niet bij iedere nieuw nummer met de volume knop aan de gang moet. Die algoritmen benadelen zwaar gecomprimeerde muziek omdat die dan juist wel zachter wordt afgespeeld, want gemiddeld heel luid. Men kijkt daarbij niet naar wat we hier loudness noemen, want niet (goed) gedefinieerd maar naar LUF's Daarom gebruik ik ook Qobuz, die heeft daar gelukkig geen last van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 6 minutes ago, Bebatoli said: Voor mij draait het om de muziek en als die niet perfect is opgenomen dan is dat maar. Dan moet je nooit naar de Beatles luisteren en zo ver wil ik niet gaan. En btw, ik geniet ook meer van een mooie opname, maar ik wil me daar niet in beperken. Helemaal mee eens, ik zou het echt niet erg vinden als men veel van het oude Iron Maiden materiaal eens goed zou remixen maar ondertussen blijf ik er wel naar luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 6 minutes ago, Bebatoli said: Voor mij draait het om de muziek en als die niet perfect is opgenomen dan is dat maar. Dan moet je nooit naar de Beatles luisteren en zo ver wil ik niet gaan. En btw, ik geniet ook meer van een mooie opname, maar ik wil me daar niet in beperken. Tussen "niet perfect" en de rampzalige opnames die tegenwoordig voorkomen zit nog een groot verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 21 minutes ago, Bebatoli said: Voor mij draait het om de muziek en als die niet perfect is opgenomen dan is dat maar. Dan moet je nooit naar de Beatles luisteren en zo ver wil ik niet gaan. En btw, ik geniet ook meer van een mooie opname, maar ik wil me daar niet in beperken. Ik ben ook zo...Vroeger kocht ik muziek die vooral goed klonk, dat heb ik niet meer. Ik vindt het heerlijk om lekker te youTube, wel op goede apparatuur natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 42 minutes ago, Bebatoli said: Voor mij draait het om de muziek en als die niet perfect is opgenomen dan is dat maar. Dan moet je nooit naar de Beatles luisteren en zo ver wil ik niet gaan. En btw, ik geniet ook meer van een mooie opname, maar ik wil me daar niet in beperken. We hebben gisteravond het album "Rubber Soul" gedraaid. Jeugdsentiment. Het was leuk om weer te horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 33 minutes ago, Roots said: Ik vindt het heerlijk om lekker te youTube, wel op goede apparatuur natuurlijk. Ik vind het ook heerlijk. gebruik daar en heel klein dacje voor en een hybride hoofdtelefoon versterkertje met een 6922 buis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 Die beyerdynamics zijn echt wel beperkt hoor Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 1 hour ago, Bebatoli said: Voor mij draait het om de muziek en als die niet perfect is opgenomen dan is dat maar. Dan moet je nooit naar de Beatles luisteren en zo ver wil ik niet gaan. En btw, ik geniet ook meer van een mooie opname, maar ik wil me daar niet in beperken. Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Het gaat niet om de opname maar om de mastering. Opnames zijn vaak goed maar in de mix/mastering wordt het eindresultaat aangepast aan de vraag van de marketing afdeling. Harde of zachte opnames regel ik hier bij met de volume knop zodat ze hier even hard klinken waarbij de de remasters de punch volledig verliezen. Ik zat vroeger bij Maasstad radio, ook als techneut en heb zelf de compressor limiter gebouwd zodat de radio afscannen altijd voordeel voor ons opleverde. In het digitale tijdperk is dit helemaal overbodig geworden naar mijn idee. Ik vind het bijzonder dat het Loudness Tijdperk nog steeds voortduurt. Gelukkig heb ik van de Talking Heads (eerder uit deze post) de originele CD nog uit 1984 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 De beleving, daar gaat het om! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 (edited) 3 hours ago, Bebatoli said: Wanneer word het eens tijd dat men onbevooroordeeld naar mooie muziek luistert zonder te weten welk de oorspronkelijke bron is. Dat heb ik echt wel gedaan hoor Gydo - meermaals zelfs. Persoonlijk vind ik analoog vaak net iets aanstekelijkers klinken. Dat zou verder best vervorming kunnen zijn. Verder heb ik de pest aan dat voortdurende remasteren. Not my cup of thee. Edited 7 september 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 1 hour ago, Bebatoli said: Voor mij draait het om de muziek en als die niet perfect is opgenomen dan is dat maar. Dan moet je nooit naar de Beatles luisteren en zo ver wil ik niet gaan. En btw, ik geniet ook meer van een mooie opname, maar ik wil me daar niet in beperken. Dat ben ik helemaal met je eens Gydo - maar als ik de keuze heb Beatles in mono (helaas toen niet gekocht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 (edited) Voor mij zit er een verschil tussen muziek aanhebben en luisteren naar muziek. In het eerste geval kan een wekkerradio voldoen en komt alles langs. In het 2e geval ga ik geen slechte opnames gebruiken maar wil ik horen wat iets doet. Edited 7 september 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 Wekkerradio's mogen niet meedoen Kappa. Als een opname koel en vol resolutie zit gaat die de koelkast in...Kippenvel dan weer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 I pad met een Senheiser - mag dat dan wel Roots ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 september 2023 Report Share Posted 7 september 2023 (edited) Natuurlijk niet. Je kan op een leuke manier luisteren, maar beoordelen kan je het niet. Edited 7 september 2023 by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts