Jump to content

Audio "Wonderen"

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb geen ervaring met een losse DAC. Bij phonotrappen valt me wel op, dat die opwarmtijd nodig hebben. Bij langer niet gebruik van een element geldt hetzelfde. Niet zo wonderlijk lijkt me.

Edited by carl

Het zijn de nuances Bill er staat ook: "het lekkerst"  Mijn dac klinkt gelijk goed, beter dan al het andere digitale spul dat ik hier ooit gehad heb.  Er zit geen 'bling bling" op of ander geneuzel.  

Audiofielen vind ik niet gek, ze worden echter altijd wel in die hoek gezet.  Zo hebben we jaren de discussie gehad "dat kabels niet klinken"  In sommige ideale situaties maakt het inderdaad weinig uit of je een goed afgeschermde kabel van 3,95 of  een kabel van €100 gebruikt.  Maar het bleek dat je wel degelijk met spectrum analyse verschillen kan aantonen.

Ik neem mensen bijna altijd  serieus, ook al gaat het mijn eigen inleving vermogen ver te buiten.

Edited by Tubejack

Ik heb geen ervaring met een losse DAC. Bij phonotrappen valt me wel op, dat die opwarmtijd nodig hebben. Bij langer niet gebruik van een element geldt hetzelfde. Niet zo wonderlijk lijkt me.

Als het opampjes zijn dan kun je die soms zelfs dwingen in klasse A te spelen,  stond volgens mij al jaren terug in het blad "Audio en Techniek"  

Blijkbaar heeft Cock duidelijk kunnen maken dat die lamp op wetenschappelijk verklaarbare basis werkt, anders snap ik deze gemakkellijke ommezwaai niet.

Zou fijn zijn als deze kennis gedeeld zou worden.

Edited by Guest

Het is nog steeds een geheim welke software Berret gebruikt lees ik op groen.

Cock zal zijn eigen visie hebben en ik ga er gemakshalve van uit dat hij ook verschil met en zonder lamp hoort.

Of hij weet het dat kan natuurlijk ook :)

Gaat mij er meer om dat er eerst wordt geroepen dat dit soort charlatannerie te vuur en te zwaard bestreden moet woden, want "niet wetenschappelijk te verklaren".

Hoog te paard en zéér overtuigd van het eigen gelijk.

Totdat de goeroe-du-jour roept dat het blijkbaar wèl mogelijk is.

Dat de lamp "werkt" moet niet overdreven worden, er is sprake van invloed. Hij doet "iets" maar of dat ten goede of ten kwade of verwaarloosbaar is, valt nog te bezien.

Op aandringen van Cock zeg ik er niet al te veel over maar het heeft geen ruk te maken met infrarood, wel met een soort filterwerking en een dimmer, die wil eigenlijk niemand ergens in/bij zijn set.

Ik neem mensen ook altijd serieus Jack.

En weet uit ervaring dat er veel te leren is van mensen welke soms dingen anders zien dan ik zelf.

De hele reden dat ik mij bij dit forum heb aangemeld is om te leren van deze mensen.

Ik heb alleen soms wat moeite met dingen welke naar mijn mening (voor wat die waard is) weinig tot niks toevoegen aan het doel.

Of erger, welke alleen gestoeld zijn op commercie of na-aperij.

Dat mensen een kabel van €100 gebruiken omdat deze ergens iets meetbaars doet kan ik nog inkomen. Dat het verschil wordt omschreven als "duidelijk hoorbaar" heb ik dan wel weer meer moeite mee. Je hoofd 2 cm verplaatsen geeft immers meer hoorbaar verschil dan die kabel.

Maar het is niet mijn geld en dus ook niks mis mee als de gebruiker er van geniet.

Audiofielen (wat zijn dat?) zijn niet gek, maar gewoon mensen.

Dat ze vaak in die hoek worden neergezet is overigens niet verwonderlijk.

Ik bedoel, ook mensen welke in ufo's of kabouters geloven worden vaak in die hoek gezet.

En als er dan dingen voorbij komen welke op hun minst verdacht dan wel ongelofelijk (behalve voor de believers) zijn en audiofielen vervolgens daarop als een bitbull hun tanden in zetten en verdedigen met mistige argumenten (weigeren blinde test te doen, al zou het voor hun zelf zijn) wordt natuurlijk al gauw de schouders opgehaald en dit als 'gek' bestempeld.

Maar ik wil zeker niet als een audiofielbasher overkomen.

Er is genoeg zinvol en waardevol informatie hier te vinden en wie gelooft, tja die gelooft. ^_^

Ik moet eerlijk bekennen dat als mijn nepaudiolamp (is dat iets voor de Vandale :D ) aan staat ik er wel naar kijk,hij geeft echt mooi licht en ik denk dan dat hij ook iets doet.

Ik kan hem ook lekker dimmen met de Variac,ik vind het sfeerverhogend. :)

Daar hebben hem weer de: "blinde test"  ik adviseer je om dit bij de aankoop van een nieuwe auto dit ook te doen  :D

Even zonder gekheid Bill wij mensen zijn audiovisueel ingesteld en gebruiken normaal al onze zintuigen en er is zoiets als stemming....

Zelf verander ik het liefst één dingetje zeg een andere set buizen.  Luisteren dan terugzetten en weer luisteren, als je dat maar

vaak genoeg in je eigen omgeving doet dan hoor je eventuele verschillen

Blind testen in een onbekende omgeving vind ik moeilijk, je moet eerst wennen aan de muziek, omgeving en installatie en dan nog de verschillen

zien te horen.  Als die er zijn tenminste.....   Toch wel eens positief meegemaakt met groep van 20 man.

Na eerst een tijd gewent geraakt te zijn met bepaalde muziek.  De verschillen tussen condensatoren beluisterd.

Bij veel mensen scoorde dezelfde types hoog.   ;)

Gaat mij er meer om dat er eerst wordt geroepen dat dit soort charlatannerie te vuur en te zwaard bestreden moet woden, want "niet wetenschappelijk te verklaren".

Hoog te paard en zéér overtuigd van het eigen gelijk.

Totdat de goeroe-du-jour roept dat het blijkbaar wèl mogelijk is.

Bij/geloof dient met kracht bestreden te worden, daar neem ik geen tittel of iota van terug.

Menigeen schijnt niet te kunnen horen met de ogen dicht of de lamp wel/ niet aan staat heb ik mij laten vertellen.

Cock heeft aangeboden dat eenieder die iets wil horen over de werking van de lamp zich tot hem kan wenden. Desnoods telefonisch.

Verwacht geen wonderen

Wonderen bestaan niet. Topics wel. Maar wonderen zijn gewoon onverklaarde natuurverschijnselen.

De bliksem was het, elektriciteit is het nog steeds, tot op zekere hoogte.

Dat de lamp "werkt" moet niet overdreven worden, er is sprake van invloed. Hij doet "iets" maar of dat ten goede of ten kwade of verwaarloosbaar is, valt nog te bezien.

Eens.

Maar de les is: niet zo hoog van de toren blazen.

Nergens voor nodig en bovendien kun je wel eens in je chemise komen te staan.

Over de (vermeende?) werkingsprincipes laat ik me verder niet uit; dat ligt buiten mijn expertise.

Blinde test met een auto, als dat nou eens zou kunnen. ;)

Al zou je het om te beoordelen of een auto comfortabel rijdt (als passagier) best kunnen overwegen...

En precies dat over die zintuigen bedoel ik Jack. Wetend welke buizen (of condensatoren) geplaatst zijn beïnvloed je oordeel.

En of je die verschillen dan "hoort" door dat weten of omdat het er werkelijk is is iets wat ik je zou gunnen.

Ik bedoel met blinde test ook niet een wetenschappelijk correct ABX test maar wat er voor jou persoonlijk mogelijk is om je zintuigen anders dan horen uit te schakelen.

Niks menselijk is ons vreemd immers. Zo heb ik bij het geven van een training gebruik van EQ (equalizer) meegemaakt dat wij allen duidelijk een verbetering van minieme tweaks konden horen.

Om er even later achter te komen dat de EQ op bypass stond... :o

Als ik lees dat wordt beweerd dat.... (vul maar in) maar vervolgens vaak ook lees onder welke vol met suggestieve en cue gevende omstandigheden men tot deze conclusie zijn gekomen, denk ik wat jammer dat (en dit is dus wel iets wat typisch audiofiel is) men geen enkel moeite heeft genomen zichzelf mogelijk niet voor de gek te houden, tja wie is er dan gek?

Een ieder staat het natuurlijk vrij om een oordeel op diens eigen manier te vormen.

Het is alleen dat ik er persoonlijk niet veel waarde aan hecht als het op deze manier gebeurd.

Als dat wel zou gebeuren zou het mijn aandacht hebben.

Maar ik zal mij voor nu even niet verder mengen in de bevindingen hier. :)

Edited by Bill

En dan meet Ik ook nog eerst Bill, een deel hoe iets gaat klinken kun je tegenwoordig gewoon meten...

Regel het af op een manier dat ik denk dat het goed of gewenst is. 

De verschillen zijn in 2e en 3e harmonischen zijn aanzienlijk tussen b.v. een KT-77,  5881 of 6550 buis.

Je kunt één en dezelfde  buis heel anders laten klinken in dezelfde versterker, maar dan anders geschakeld. 

Ik heb net Sovtek 5881/6L6WGC buizen in een van mijn versterkers gestopt.

Leuke buis ooit voor militaire doeleinde gemaakt.  Niks wonderlijks aan, dus eigenlijk of-topic  ;)

Wat ik wel jammer vind is al dat "blabla" van tegenwoordig, vroeger werd er ook gewoon gemeten.

Sommige top merken doen dat nog steeds..... :)

De audiolamp werkt prima, inzake die dimmer zit ik wat te experimenteren. Gaat goed sofar.

Het is zo simpel: probeer het, vindt je het niks dan kan je met recht zeggen 'het is niks'. En dan kost ie vast ook niks. Moeten we daar nou dagen en dagen over polariseren ?

Maar weer een muziekje nu :wub:

Het is nog steeds een geheim welke software Berret gebruikt lees ik op groen.

Cock zal zijn eigen visie hebben en ik ga er gemakshalve van uit dat hij ook verschil met en zonder lamp hoort.

Of hij weet het dat kan natuurlijk ook :)

De term "software" werd in de door jou bedoelde post beeldend gebruikt, Peter.

Er komt immers geen computer of computerprogramma aan te pas, al wordt er inderdaad wel iets 'geprogrammeerd' bij het activeren. Vandaar de beeldspraak...

Edited by thingman

Op aandringen van Cock zeg ik er niet al te veel over maar het heeft geen ruk te maken met infrarood, wel met een soort filterwerking en een dimmer, die wil eigenlijk niemand ergens in/bij zijn set.

Ik gebruik geen dimmer maar een variac.

Gaat het verhaal dan ook nog op? :)

In dat activeren zit 'm dan ook net de kneep.

Je kunt de lamp/tegel proberen na te bouwen, er is genoeg over bekend.

Maar als je niet weet hoe je de zaak moet activeren, zul je nooit hetzelfde resultaat boeken dat met de echte lamp/tegel mogelijk is.

Hint voor Wol: iets met "intentie".

En daar zit dus ook het "gevaar" waar weleens op wordt gewezen.

Dus niet in materiaal, opbouw of mogelijk gevaarlijke spanningen.