Jump to content
High-End Forum
Sodejuu

Het volgende "slachtoffer" van Cock

Recommended Posts

On 2/4/2021 at 4:45 PM, Groovy said:

Nieuwe kef ls en nieuwe harmonizers verbonden met nanotubes interlinks die de muziek groots laat klinken, ook op zacht volume niets verdwijnt of klinkt dan minder.
Ik voelde de emotie opkomen maar wist het te onderdrukken,kippevel.

Leuk. Erg spannend. Ik heb de nieuwe set up nog niet gehoord. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn set klinkt erg goed en meeslepend. Je blijft je verbazen dat het nog beter klinkt dan de laatste keer dat je er geweest bent.

Ik denk dat als de muzikanten het zelf zouden horen ze ook onder de indruk zullen zijn.

Vraag aan Cock als je daar bent of hij het nummer op wil zetten waarbij 3 saxofonisten afzonderlijk zowel links in het midden en rechts te horen zijn,schitterende opname.

Genieten.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanavond eindelijk de tijd genomen om de Nanotube tussen de voor- en eindversterker aan te sluiten. Ik had al even geleden de Nieuwe Open Baffle’s aangesloten, maar ben er nu aardig aan “gewend”. Ik heb de Nanotube al twee weken in huis maar daardoor vond ik nu de tijd pas rijp om hem te proberen. En nee, hoewel ik best wel een goede interlink had, is dit alweer een van de grootste upgrades. In emotie en klank dan, er is een enorme toename aan ruimtelijkheid, verstaanbaarheid (microdetail dus…) en natuurlijkheid. Dat alles zorgt ervoor dat de beleving op een voor mij ongekend niveau terecht is gekomen….

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, René N. said:

Vanavond eindelijk de tijd genomen om de Nanotube tussen de voor- en eindversterker aan te sluiten. Ik had al even geleden de Nieuwe Open Baffle’s aangesloten, maar ben er nu aardig aan “gewend”. Ik heb de Nanotube al twee weken in huis maar daardoor vond ik nu de tijd pas rijp om hem te proberen. En nee, hoewel ik best wel een goede interlink had, is dit alweer een van de grootste upgrades. In emotie en klank dan, er is een enorme toename aan ruimtelijkheid, verstaanbaarheid (microdetail dus…) en natuurlijkheid. Dat alles zorgt ervoor dat de beleving op een voor mij ongekend niveau terecht is gekomen….

Weer een mooi resultaat dus. Heb jij de folieversie of de garenversie?

Ik zou ze ook wel eens willen proberen. Temeer daar ik straks met mijn bestelde geïntegreerde versterker nog maar één setje nodig heb en dan twee sets Sonore Tourmalijn  van 1,10 m over heb. 
groet,

Leobus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan de omschrijving van René over de invloed van een nanotube interlink in de set geheel onderschrijven. Ik heb er zelf inmiddels ook twee. Alleen nog niet tussen voor- en eindversterker, maar dat gaat nog wel gebeuren. Elke nanotube interlink levert een verbetering. Het is dus niet nodig dat alle interlinks vervangen moeten zijn om het effect ervan te horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, leobus said:

Weer een mooi resultaat dus. Heb jij de folieversie of de garenversie?

Ik zou ze ook wel eens willen proberen. Temeer daar ik straks met mijn bestelde geïntegreerde versterker nog maar één setje nodig heb en dan twee sets Sonore Tourmalijn  van 1,10 m over heb. 
groet,

Leobus

 

De folieversie (denk ik) :huh: B).

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Ove Rickland said:

Ik kan de omschrijving van René over de invloed van een nanotube interlink in de set geheel onderschrijven. Ik heb er zelf inmiddels ook twee. Alleen nog niet tussen voor- en eindversterker, maar dat gaat nog wel gebeuren. Elke nanotube interlink levert een verbetering. Het is dus niet nodig dat alle interlinks vervangen moeten zijn om het effect ervan te horen.

 

Ik had de keuze voor 3 plekken. Tussen de phono pre en de pre had ik er al eentje, dus was het de vraag of ik hem tussen de voor- en de eindversterker zou doen, óf bij één van de twee andere bronnen (DAC of CD speler) naar de pre. Het is dus de eerste keuze geworden want zo profiteren sowieso alle andere bronnen mee.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tussen voor- en eindversterker is het signaal een stuk lager dan tussen b.v. de CD speler en voorversterker. Tenzij je de voorversterker vol opendraait natuurlijk. En kleinere signalen ben je nou eenmaal eerder "kwijt" dan grotere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Hans van Liempd said:

Tussen voor- en eindversterker is het signaal een stuk lager dan tussen b.v. de CD speler en voorversterker. Tenzij je de voorversterker vol opendraait natuurlijk. En kleinere signalen ben je nou eenmaal eerder "kwijt" dan grotere.

 

Ik heb een passieve pre en zit vaak een klein stukje van de max af, een paar stapjes maar. Hoewel ik redelijk op niveau draai is dat ook weer niet zó hard trouwens. Maar daarmee laat ik het grootste deel van het signaal door, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, René N. said:

 

Ik heb een passieve pre en zit vaak een klein stukje van de max af, een paar stapjes maar. Hoewel ik redelijk op niveau draai is dat ook weer niet zó hard trouwens. Maar daarmee laat ik het grootste deel van het signaal door, toch?

De passieve regelaar is logaritmisch. Een paar stapje is dan al gauw de helft of minder.

Het hangt natuurlijk ook van de ingangsgevoeligheid van de eindtrap af.

De output van een CD speler is meestal 2V.

2V op je eindtrap stuurt hem waarschijnlijk maximaal uit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Hans van Liempd said:

De passieve regelaar is logaritmisch. Een paar stapje is dan al gauw de helft of minder.

Waarom zou een passieve regelaar logaritmisch moeten zijn? Hangt toch van de interne opbouw af?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt maar een lineaire regelaar regelt zo lastig.

99.9% van de regelaars zijn logaritmisch. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, kappa7 said:

Klopt maar een lineaire regelaar regelt zo lastig.

99.9% van de regelaars zijn logaritmisch. 

OK.

Edited by Ove Rickland

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Ove Rickland said:

Waarom zou een passieve regelaar logaritmisch moeten zijn? Hangt toch van de interne opbouw af?

 

Klopt. Die van mij is nogal lineair. Half open is echt half open.

Dat kun je ook makkelijk realiseren met 125 stappen, lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou Cock de kabel nu ook kunnen maken met een SME plug  aan de kant van de arm ?  De kabel staat in ieder geval op mijn lijstje om thuis te proberen.

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kun je beter aan Cock vragen🙂
Hij kan veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minutes ago, carl said:

Zou Cock de kabel nu ook kunnen maken met een SME plug  aan de kant van de arm ?  De kabel staat in ieder geval op mijn lijstje om thuis te proberen.

Cock kan alles!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel in ieder geval. Ik heb toch nog een vage afspraak met hem. Eerst maar eens de gewone kabel uitproberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, thingman said:

 

Klopt. Die van mij is nogal lineair. Half open is echt half open.

Dat kun je ook makkelijk realiseren met 125 stappen, lijkt me.

 

Half open is echt half open?

 

Stel dat je luidsprekers bij de stand "open" 100 dB kunnen leveren, dan doen ze bij half open 97 dB. Bij een kwart open 94 dB enz. Voor 80 dB is dat nog meer dan 4 keer gehalveerd. Dat regelt dus echt niet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Hans van Liempd said:

 

Half open is echt half open?

 

Stel dat je luidsprekers bij de stand "open" 100 dB kunnen leveren, dan doen ze bij half open 97 dB. Bij een kwart open 94 dB enz. Voor 80 dB is dat nog meer dan 4 keer gehalveerd. Dat regelt dus echt niet.

 


Nou, of het zo exact metend werkt weet ik ook niet Hans.
Wel weet ik dat er na half open (dus bij stap 62 of 63) nog een aanzienlijke en bruikbare volumetoename volgt in de 62 of 63 volgende stappen.
Zoals bij een goede match tussen voor en eind of bij een geïntegreerde versterker het geval kan zijn bij juiste insturing.
En die toename is dan ook vrij subtiel over de hele linie waarneembaar en loopt door tot het eind, alleen zijn er niet heel veel opnames die zich daar goed voor lenen.
In dat gebied kom ik tegenwoordig overigens nog maar heel zelden.


Ik kan bijvoorbeeld The Nightfly of Yello (the race) wel aan het eind krijgen zonder oversturing en ook de Sheffield Drum Record, die dan een akoestische drumkit op tamelijk realistische sterkte neerzet.
Wel minder dynamisch dan vroeger met de Duetta's, maar toch nog behoorlijk overtuigend...

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Fonzy said:

Cock kan alles!!!

 

Grappige eerste post. Ik weet ook wel dat Cock heel veel kan, maar ben dan wel weer benieuwd naar de persoon achter Fonzy....:biggrin: Kennen wij hem? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, René N. said:

 

Grappige eerste post. Ik weet ook wel dat Cock heel veel kan, maar ben dan wel weer benieuwd naar de persoon achter Fonzy....:biggrin: Kennen wij hem? :huh:

 

Ja, van Happy Day's, ook wel The Fonz genoemd🤣

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, thingman said:


Nou, of het zo exact metend werkt weet ik ook niet Hans.
Wel weet ik dat er na half open (dus bij stap 62 of 63) nog een aanzienlijke en bruikbare volumetoename volgt in de 62 of 63 volgende stappen.
Zoals bij een goede match tussen voor en eind of bij een geïntegreerde versterker het geval kan zijn bij juiste insturing.
En die toename is dan ook vrij subtiel over de hele linie waarneembaar en loopt door tot het eind, alleen zijn er niet heel veel opnames die zich daar goed voor lenen.
In dat gebied kom ik tegenwoordig overigens nog maar heel zelden.


Ik kan bijvoorbeeld The Nightfly of Yello (the race) wel aan het eind krijgen zonder oversturing en ook de Sheffield Drum Record, die dan een akoestische drumkit op tamelijk realistische sterkte neerzet.
Wel minder dynamisch dan vroeger met de Duetta's, maar toch nog behoorlijk overtuigend...

 

Met een logaritmische volume regeling werkt het met b.v. 100 stappen zo:

Elke stap is dan b.v. 1 dB (uitgaande van die 100 dB max).

Wanneer hij halverwege staat speel je dus op 50 dB verzwakking.

Wanneer je max 125 dB kunt uitsturen, zou dat halverwege ca. 62 dB zijn.

 

Mijn voorversterker heeft een regelbereik van 60 dB in 120 stappen van 0,5 dB. Maar wanneer hij op - 60 dB staat, hoor ik nog steeds muziek. Bij de latere modellen is het dan ook -80 dB. Mijn voorversterker is eigenlijk ook een passieve regelaar met daarbij alleen een buffertrap. Op 0 dB (max uitsturing) gaat er nog steeds niks mis. Maar de W/P's spelen dan op 114 dB, dat is voor mijn oren niet best en gaat dus ook niet gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk verhaal zo. In dat geval denk ik toch dat het bij mij anders werkt qua opbouw van het volume. De laatste 6 stappen zijn zeker geen 6dB. Eerder een kwart of halve dB of zo.
Als dat logaritmisch is klopt het inderdaad. Ik was ook nooit goed in wiskunde... :)

Edited by thingman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...