Jump to content

Opamp

carl
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik zag even mijn naam voorbij komen. Helaas, ik heb deze versterker nog niet gehoord. Mijn waterpoloteam gaat vóór de audio en daardoor mis ik nogal eens een zelfbouwdag. Dat is wel jammer, want het is er altijd erg leuk en gezellig met mooie producten.

Maar ik heb wel vertrouwen in de meningen van Peter en George, dus het zal best wel OK zijn.

Groet,

Leobus

Dank je Jack.

@Leo

Jammer dat je niet kon komen Leo. Het was best wel een leuke ontspannen dag in Breda. Niet heel druk maar toch wel veel leuks te zien en te horen. Ik had daar de composiet versterker spelen op André (Dré) zijn klassieke drieweg speakers. Klonk erg lekker en relaxed. Vooral Harry stal de show met zijn open baffle systeem. Bruut en toch fraai en fijn tekenend. Je moet er wel de ruimte voor hebben. Mwah, wie weet in november een herkansing in Alphen a/d Rijn? Maar of Harry zijn systeem dan weer gaat meeslepen?

De aanleiding dat ik reageerde waren wat luisterproeven met de Quad 34 phonotrap versus de Project Phono Box E en mijn Whest 20.0. Prima ding die Quad phonotrap, alleen las ik op internet dat de opamps vervangen van de phonotrap een optie was om het geluid te verbeteren. De precisie zou wat beter kunnen. Dus als iemand ervaring daarmee heeft, hoor ik het graag. De 34 is op de condensatoren na origineel trouwens en ik wil hem niet verklooien. Als antithese van mijn buizen versterker wil ik hem graag in ere houden.

Die Quad34 is best wel oud. Het heeft sowieso zin om hem te laten reviseren en de elco's te laten vernieuwen. Er zitten TL071 op-ampjes in de PP trap. Voor audio best fraaie JFET opampjes voor die tijd. Daar zijn beslist modernere en op papier, betere voor te vinden, van Analog Devices b.v. Maar ik betwijfel sterk of het daar dan beter mee gaat klinken. Moeilijk te zeggen zonder direct 1:1 vergelijk.

Edited by Pjotr

potjr, iedereen die een versterker produceert is in de wolkjes,en die hebben ook nog een goed verhaal,maar de medaille heeft ook nog een andere kant

Ach wol ik heb geen belang bij deze versterker en kan wel vertellen dat je goed zal moeten zoeken om die keerzijde te vinden.

Qua specificaties is deze versterker ook al wel een Ncore killer genoemd.

Iets wat jou als klasse D aanhanger toch wel moet aanspreken.

Waar jij wel of niet van houdt is natuurlijk niet maatgevend voor anderen. Als het jouw smaak niet is bemoei je er dan ook niet op zo'n bevooroordeelde manier mee. Over op-amps worden gewoon nog erg veel broodjes aap rond gestrooid. Je post komt op mij over als louter Array spam.

Je kunt het als spam zien, wanneer ik de naam Array uitspreek wordt ik daar altijd van beticht. Iedereen mag over zijn spullen uitgebreid schrijven, maar ik kennelijk niet. 

Ik heb er helaas te weinig verstand van, maar een bekend elektronica ontwerper (om maar weer niet te spammen) heeft mij eens gezegd dat het met de huidige kennis zeker wel mogelijk is om een perfecte audio op-amp te bouwen. Er zijn echter nog geen op-amps die op die manier ontworpen zijn. Voor de huidige op-amps heeft hij voor audiotoepassingen weinig waardering. Volgens hem sterven die dingen van de principiële fouten. Dat die dingen worden gebruikt is ook louter uit prijs- en ruimtebeperking. Wanneer ik apparatuur met op-amps dan ook nog slechter vind klinken dan discreet gebouwde apparatuur, is het voor mij duidelijk. Jij mag dat bevooroordeeld noemen.   

Goh wat leuk.

Toen ik weer even geleden bij jou was met mijn eindversterker gaf je aan dat deze versterker wel erg goed was en iets deed met het geluid wat je tot dan toe nog wel miste in jou set.

Zal ik nu maar verklappen dat daar naast buizen ook opamp in zitten.

Goh wat leuk.

Toen ik weer even geleden bij jou was met mijn eindversterker gaf je aan dat deze versterker wel erg goed was en iets deed met het geluid wat je tot dan toe nog wel miste in jou set.

Zal ik nu maar verklappen dat daar naast buizen ook opamp in zitten.

En ik miste een hoop definitie en resolutie, het is maar wat je wil. Na die tijd is hier nogal het een en ander veranderd. Nu mis ik helemaal niks meer.

Ik schrijf overigens niet, dat er geen fatsoenlijke versterker mee is te bouwen, maar dat wanneer ik het beste wil, geen op-amps in m'n apparatuur wil.

Edited by Hans van Liempd

mensen menen als ze iets bouwen van een versterker dat het is,er bestaat geen universele versterker voor alle speakers ook die van potjr niet ook niet die van hans zijn broer niet ,je moet gewoon de juiste combinatie vinden..

ik zeg altijd je moet drie versterkers bouwen een voor het tijdsdomein een voor het fase domein en een fifty fifty geld ook voor speakers.

mvg wol

Voor zover ik kaas van dit proza kan maken Wolleke, een waarheid als een koe. Net zo min als er universele auto's bestaan. Je hebt auto's voor naar je werk 's-morgens en 's-avonds weer naar huis, auto's om de supermarkt te bevoorraden, auto's voor zwaar transport: diepladers enzo (Marco's oude hobby ;) ) enz. enz. enz. En nee, ben het helemaal met je eens, met een dieplader dagelijks naar je werk door de Amsterdamse binnenstad is niet handig/ Je komt dan helemaal buiten fase en in een heel ander tijdsdomein aan :lol: Is met versterkers net zo, heb je goed gezien. En aangezien mijn behoeftes niet liggen bij een power house of feestversterker maar meer bij een neutraal, precies, fijnzinnig en subtiel tekenende versterker is het dit uiteindelijk geworden.

Edited by Pjotr

Kan iemand het karakter van een tijdsdomein en een fasedomein versterker uitleggen? Zijn er merken die bij deze twee filosofien passen?

Goeie vraag ik ben erg benieuwd naar het antwoordt van wol.

Mag hij gelijk ook even aan geven wat het verschil is tussen een tijdsdomein en een fasedomein.

....op de membraam van de ....

Sorry, maar ik stoor me hier mateloos aan. Het is HET membraaN (met aan het eind een N van Nico). Zo'n ding heeft niets met fruit te maken. Het is dus geen BORSTFRAMBOOS of TIETBES !!!!!!!

Verder heb je het wel mooi uitgelegd Wiel.

Potjr,Guido Tent heeft duidelijk beschreven in Audio en Techniek wat het verschil buis ,transistor en opamp doet .ga dat maar eens lezen ,en je had twee mono bloks moeten bouwen ,hoe en wat moet je zelf uitzoeken en dan waren er nog een paar mankementen,dus oefenen oefenen  :) oefenen..

Op een versterker blij je altijd aan verbeteren en niet ik bouw wat en ik ben klaar..

mvg wol

En waaruit concludeert Wollie al deze aannames. Misschien doet Wollie er beter aan de aangehaalde draadjes op ZBA zelf eens te gaan lezen en niet zulke voorbarige conclusies te trekken. Dan hoef je ook niet zo hooghartig en misplaatst met je vingertje te wijzen naar anderen.....

Edited by Pjotr

Nou Ivan .....

Weet je wat ik mis?: "het er zijn domein"  Op dat moment maak je niet meer druk over futiliteiten: als versterkers, kabeltjes etc.

Alleen al het feit, dat iemand met zorg en aandacht iets in elkaar gezet heeft en er een deel van "zijn" kunnen in heeft gestopt.

Maakt van iets gewoons,  bijzonder. ;)

Edited by Tubejack