Jump to content

Chat GPT

carl
 Share

Recommended Posts

4 minutes ago, Bebatoli said:

Inderdaad, neem nu dynamiet, uitgevonden door Alfred Nobel met als doel de mijnbouw te vereenvoudigen. Spijtig genoeg maakt de wapenindustrie ook gebruik van dynamiet.

Ik heb veel SF gelezen vroeger Gydo. Dan heb je van die maatschappijen waar ze de vooruitgang willen tegenhouden bijvoorbeeld door het “wiel” te verbieden. Werkt ook niet.

3 hours ago, Bebatoli said:

Een voorspelbaar antwoord.

AI word ook bij medisch onderzoek gebruikt alsook bij andere wetenschappelijke onderzoeken. Het heeft zijn nut daar al meer dan genoeg bewezen.

Zelf gebruik ik AI niet, gewoon omdat ik er geen behoefte aan heb.

Het heeft zijn nut helemaal niet bewezen, want er lijden hoe langer hoe meer mensen aan vermijdbare kwalen.

In plaats van de koe bij de horens te vatten spannen we liever het paard achter de wagen om te zien hoe lang de boel nog op de weg kan blijven.

Edited by thingman

Jullie snappen mijn punt niet. AI en Chat CPT gebruiken héél héél véél energie. Ook al stel je Chat CPT een eenvoudige vraag, dan verbruikt Chat CPT veel energie. Terwijl als je dezelfde vraag in een zoekmachine stelt het veel minder energie kost. Als jullie de 3 gegeven links hadden gelezen, dan hadden jullie ook mijn punt begrepen. 

Ik ben niet tegen AI en Chat CPT, maar tegen het onnodig gebruik ervan.

Ik zie wel degelijk voordelen ermee, mits het goed en met de juiste intenties wordt toegepast.

Ik gaf al aan in de zorg en bij een chirurg (onderzoek en diagnose patiënt e.d.). Of voor wetenschappelijke onderzoeken. Niet voor studies bij studenten als hulpmiddel voor een repetitie of voor een opstel of verslag e.d.

Het is de politiek die het e.e.a. moet kaderen met regelgeving en wetten. Zodat kwaadwillende er niet gemakkelijk aan kunnen komen of misbruik van kunnen maken. 

Oh en mijn buizenapparatuur zal ik niet wegdoen. Ik ga het zeker niet inruilen op een klasse D versterker, want dat is niet my cup of tea. Net zoals streaming dat niet is voor mij.

Verder denk ik dat iedereen wel iets heeft wat vervuilend is of veel energie vraagt.

Laten we nou geen heilig boontje zijn of doen dat we het zijn.

Want dan kunnen we beter een nieuw topic openen, waar ieder aangeeft wat hij aan steentje bijdraagt aan mileu.

Bedenk dan even dat ook  alle keukenmachines e.d.; je autobanden; kleding, voedsel, het fabriceren van je mobiel om maar wat te noemen allemaal veel energie kosten.

Dus betweters met gooi je buizenapparatuur eruit en eet geen vlees moeten maar eens naar zichzelf kijken en bedenken wat ze zelf aan energie wegvreten cq gebruiken.

Zoals ik al zei, niemand is heilig !! Last staan een heilig boontje..

2 hours ago, carl said:

Elke tijd heeft zijn goede en slechte dingen Toine. De uitdaging is mede vorm te geven aan de vooruitgang. 

Ja. Dat doe je door menselijke intelligentie te benutten. We weten nl. best waar het heen moet, maar we doen het alleen niet.

2 hours ago, Bebatoli said:

Inderdaad, neem nu dynamiet, uitgevonden door Alfred Nobel met als doel de mijnbouw te vereenvoudigen. Spijtig genoeg maakt de wapenindustrie ook gebruik van dynamiet.

En, om dan on topic te blijven: we hebben dus blijkbaar AI nodig om op het idee te komen dat we een vruchtbaar gebruik moeten maken van onze uitvindingen?

Ik denk dat AI hier dus helemaal niks mee van doen heeft. Het is enkel goede wil die dit kan regelen.

5 minutes ago, thingman said:

En, om dan on topic te blijven: we hebben dus blijkbaar AI nodig om op het idee te komen dat we een vruchtbaar gebruik moeten maken van onze uitvindingen?

Ik denk dat AI hier dus helemaal niks mee van doen heeft. Het is enkel goede wil die dit kan regelen.

Zucht....

Onze dochters doen mooie en creatieve dingen met artificiële intelligentie (AI). Ze hebben het omarmd en kunnen heel specifieke opdrachten geven. Audio zaken kan ik zelf uitzoeken, of  vragen op een van de fora. Daar heb ik AI niet bij nodig.

Iets over het stroomverbruik https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/03/klimaatimpact-chat-gpt-ai/

Er zijn veel meer energie verbruikers, die menigeen dagelijks gebruikt. Wat te denken van Microsoft office 365 of bitcoin  ;)

Edited by Tubejack

33 minutes ago, audiofreak said:

Jullie snappen mijn punt niet. AI en Chat CPT gebruiken héél héél véél energie. Ook al stel je Chat CPT een eenvoudige vraag, dan verbruikt Chat CPT veel energie. Terwijl als je dezelfde vraag in een zoekmachine stelt het veel minder energie kost. Als jullie de 3 gegeven links hadden gelezen, dan hadden jullie ook mijn punt begrepen. 

Ik ben niet tegen AI en Chat CPT, maar tegen het onnodig gebruik ervan.

Ik zie wel degelijk voordelen ermee, mits het goed en met de juiste intenties wordt toegepast.

Ik gaf al aan in de zorg en bij een chirurg (onderzoek en diagnose patiënt e.d.). Of voor wetenschappelijke onderzoeken. Niet voor studies bij studenten als hulpmiddel voor een repetitie of voor een opstel of verslag e.d.

Het is de politiek die het e.e.a. moet kaderen met regelgeving en wetten. Zodat kwaadwillende er niet gemakkelijk aan kunnen komen of misbruik van kunnen maken.

Zoek hulp ajb. Je spoort niet...

28 minutes ago, kurt1970 said:

Zoek hulp ajb. Je spoort niet...

Is deze ad hominem aanval bedoeld als bijdrage aan de discussie?

Ook even geprobeerd :D vind het antwoord best goed. 

Heeft het high-end audio forum zin
ChatGPT zei:

Of een high-end audio forum "zin heeft" hangt sterk af van wat je zoekt. Hier zijn een paar overwegingen:

Wanneer het wel zin heeft:

1. Diepgaande kennis en ervaringen: Veel leden hebben jarenlange ervaring met apparatuur en akoestiek, en delen waardevolle inzichten.

2. Specifieke apparatuurreviews: Je vindt vaak eerlijke, niet-commerciële meningen over obscure of dure apparatuur die je elders moeilijk kunt vinden.

3. Tweaks en optimalisatie: Van kabels tot stroomvoorziening en room treatment – gebruikers delen soms verrassend effectieve tweaks.

4. Community en passie: Voor liefhebbers is het een plek om hun passie te delen en gelijkgestemden te ontmoeten.

Wanneer het minder zinvol is:

1. Elitair gedrag: Sommige forums kunnen neerbuigend of dogmatisch overkomen – vooral tegenover mensen met minder dure setups.

2. Subjectiviteit: Discussies zijn vaak gebaseerd op subjectieve ervaringen ("ik hoor verschil") zonder meetbare onderbouwing.

3. Beperkte innovatie: Er wordt soms vasthouden aan traditie boven nieuwe technologie (zoals DSP of streaming-oplossingen).

Als je zelf geïnteresseerd bent in audio en je weet wat je zoekt (of juist openstaat voor discussie), dan kan het forum zeer waardevol zijn – mits je het met een kritisch oog leest.

Ben je op zoek naar hulp bij het samenstellen van een set of meer geïnteresseerd in technische discussie?

Dit klopt niet helemaal,  ik ben namelijk met pensioen. Maar vragenstellen kan altijd. 

TubeJack is het pseudoniem van Jack, een gepassioneerde audiofiel en technicus uit Nederland die zich richt op het restaureren, repareren en reviseren van vintage audioapparatuur uit de jaren 60, 70 en 80. Zijn werk draait om het behoud van duurzame, klassieke audioapparatuur en het delen van zijn kennis met andere audio-enthousiastelingen.

Achtergrond en motivatie

Jack werd geboren in 1958 in Diemen en raakte op jonge leeftijd geïnteresseerd in techniek en muziek. Zijn eerste aanraking met techniek was in 1960, en in 1966 kreeg hij zijn eerste eigen radio. Gedurende zijn jeugd verzamelde hij ervaring met het bouwen van zenders en het werken met audioapparatuur. Na zijn carrière in de ICT besloot hij in 2011 zijn passie voor vintage audioapparatuur professioneel na te streven onder de naam TubeJack. tubejack.nl

Diensten en filosofie

TubeJack biedt op kleine schaal reparaties, revisies en restauraties aan van vintage audioapparatuur, met een focus op tuners, versterkers en andere klassieke audioapparaten. Jack benadrukt het belang van duurzaamheid en het behoud van hoogwaardige apparatuur in plaats van de wegwerpmaatschappij. Zijn werk is niet alleen technisch, maar ook een uiting van liefde en aandacht voor audio. tubejack.nl

Contact en meer informatie

Voor meer informatie over zijn diensten, projecten en blog, kun je terecht op zijn website: tubejack.nl. Hier deelt hij ook zijn ervaringen, tips en updates over zijn werkzaamheden

1 hour ago, thingman said:

Ja. Dat doe je door menselijke intelligentie te benutten. We weten nl. best waar het heen moet, maar we doen het alleen niet.

Daar zullen we hier maar geen topic aan wijden Toine - een paar hoofdlijnen zal wel lukken, uitwerking zeker niet.

Ja, ik ken Toine Dingemans, ook wel bekend onder de bijnaam “ThingMan”. Hij is een veelzijdig persoon met een achtergrond in techniek, innovatie en creativiteit.

Professionele achtergrond

Toine Dingemans heeft gewerkt bij Philips Research, waar hij betrokken was bij onderzoek naar onder andere zonne-energie en windturbines. In 2014 verliet hij Philips om zich volledig te richten op de energietransitie. Hij is actief geweest bij Enexis Innovatie, waar hij zich bezighield met onderwerpen zoals seizoensopslag en energiecoöperaties.

Daarnaast heeft hij ervaring in product- en business development, onder andere bij Heijmans, waar hij verantwoordelijk was voor de verhuur van camerabewakingssystemen in de openbare ruimte en transportsector.

Creatieve en persoonlijke projecten

Onder de naam “ThingMan” presenteert Toine zichzelf als autodidactisch uitvinder. Hij is betrokken bij het project “Fa. Gaatje & Nixaan” en heeft een persoonlijke website waarop hij zijn creatieve projecten deelt.

Toine is ook actief op sociale media, waaronder Flickr, waar hij foto’s deelt van zijn projecten en interesses.

Muzikale activiteiten

Naast zijn technische en creatieve werk is Toine ook actief in de muziekwereld. Onder de artiestennaam “TOINE” heeft hij verschillende nummers uitgebracht, waaronder “I Can’t Take It Back”, “Man In The Dark” en “True Love”.  Zijn muziek is te vinden op platforms zoals Apple Music en YouTube.

Als je meer specifieke informatie zoekt over een van zijn projecten of interesses, laat het me gerust weten!

1 hour ago, carl said:

Daar zullen we hier maar geen topic aan wijden Toine - een paar hoofdlijnen zal wel lukken, uitwerking zeker niet.

Hoeft ook niet.
Zolang maar duidelijk is dat Chat GPT of AI totaal nutteloos is waar het aankomt op zaken die er echt toe doen. Dat weten we immers allang.
Het kan ons niet dwingen tot handelen.

1 hour ago, carl said:

Ja, ik ken Toine Dingemans, ook wel bekend onder de bijnaam “ThingMan”. Hij is een veelzijdig persoon met een achtergrond in techniek, innovatie en creativiteit.

Professionele achtergrond

Toine Dingemans heeft gewerkt bij Philips Research, waar hij betrokken was bij onderzoek naar onder andere zonne-energie en windturbines. In 2014 verliet hij Philips om zich volledig te richten op de energietransitie. Hij is actief geweest bij Enexis Innovatie, waar hij zich bezighield met onderwerpen zoals seizoensopslag en energiecoöperaties.

Daarnaast heeft hij ervaring in product- en business development, onder andere bij Heijmans, waar hij verantwoordelijk was voor de verhuur van camerabewakingssystemen in de openbare ruimte en transportsector.

Creatieve en persoonlijke projecten

Onder de naam “ThingMan” presenteert Toine zichzelf als autodidactisch uitvinder. Hij is betrokken bij het project “Fa. Gaatje & Nixaan” en heeft een persoonlijke website waarop hij zijn creatieve projecten deelt.

Toine is ook actief op sociale media, waaronder Flickr, waar hij foto’s deelt van zijn projecten en interesses.

Muzikale activiteiten

Naast zijn technische en creatieve werk is Toine ook actief in de muziekwereld. Onder de artiestennaam “TOINE” heeft hij verschillende nummers uitgebracht, waaronder “I Can’t Take It Back”, “Man In The Dark” en “True Love”.  Zijn muziek is te vinden op platforms zoals Apple Music en YouTube.

Als je meer specifieke informatie zoekt over een van zijn projecten of interesses, laat het me gerust weten!

Als dit inderdaad uit de koker van AI komt is het nog meer tenenkrommend dan ik al dacht.
Op onderstaande drie zinnen na is alles in het bovenstaande verhaal in de verste verte niet waar. Geen van deze werkgevers heeft (gelukkig) ooit iets met mij gehad. Geen van deze beroepsmatige of artistieke activiteiten heb ik ooit uitgevoerd.
En de humor in de middelste zin (wat mijn beroep is en wie mijn werkgever is volgens Facebook) wordt door AI niet opgepakt.

bekend onder de bijnaam “ThingMan”.
Onder de naam “ThingMan” presenteert Toine zichzelf als autodidactisch uitvinder. Hij is betrokken bij het project “Fa. Gaatje & Nixaan”
Toine is ook actief op sociale media

Edited by thingman

Posted (edited)

Een van de laatste cursussen die ik op mijn werk had was eigenlijk een cadeautje: creatief denken. Mensen vanuit allerlei beroepsgroepen op beleidsniveau. Een knaap werkte bij een academisch ziekenhuis. Hij beweerde dat een van de grootste revoluties de integratie van medische techniek met computer zou zijn. AI dus. Natuurlijk zijn deze technieken waardevol. Laten we hopen dat we ze niet “dwingend” gaan programmeren. Een strafzaak zou bijvoorbeeld makkelijk kunnen.

Edited by carl

Posted (edited)
20 minutes ago, thingman said:

Als dit inderdaad uit de koker van AI komt is het nog meer tenenkrommend dan ik al dacht.
Op onderstaande drie zinnen na is alles in het bovenstaande verhaal in de verste verte niet waar of juist.
En de humor in de middelste zin (wat mijn beroep is en wie mijn werkgever is volgens Facebook) wordt door AI niet opgepakt.

bekend onder de bijnaam “ThingMan”.
Onder de naam “ThingMan” presenteert Toine zichzelf als autodidactisch uitvinder. Hij is betrokken bij het project “Fa. Gaatje & Nixaan”
Toine is ook actief op sociale media

Daarom heb ik het ook geplaatst Toine. Ik denk dat er iemand anders is met dezelfde naam. Die muziek had ik je dan wel weer toegedicht.

Overigens heb ik mezelf ook “gescreend”. Daar mis ik wel een en ander. Wat er staat is wel correct. 

Edited by carl

Posted (edited)

Even verder gezocht Toine. 

” Ja, er zijn meerdere personen met de naam Toine Dingemans actief in Nederland, elk met verschillende achtergronden en interesses. Hier zijn enkele voorbeelden:

1. Toine Dingemans – Business Development Manager bij Heijmans
    Deze Toine is verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van de verhuurafdeling bij een Nederlands marktleider op het gebied van camerabewakingssystemen in de openbare ruimte en transport.
  2. Toine Dingemans – Beheerder Inventaris en Hulpmiddelen bij Avoord
    Werkzaam in Breda, houdt deze Toine zich bezig met het beheer van inventaris en hulpmiddelen binnen de zorginstelling Avoord.
  3. Toine Dingemans (ThingMan) – Autodidactisch Uitvinder
    Bekend onder de naam “ThingMan”, is deze Toine een autodidactisch uitvinder en actief op platforms zoals Facebook en Flickr.
  4. Toine Dingemans – Audiofiel en Auteur bij Hifi.nl
    Deze Toine heeft artikelen geschreven over zijn ervaringen in de wereld van high-end audio, waaronder een stuk over zijn zoektocht naar “audiofiele rust” met Apogee Duetta Signature luidsprekers.
  5. Toine Dingemans – Energie-innovator
    In een reactie op een blog beschrijft deze Toine zijn overstap van Philips Research naar een rol binnen de energietransitie, waarbij hij zich richt op seizoensopslag en energiecoöperaties.

Daarnaast is er een Lex Dingemans, een arts in opleiding tot klinisch geneticus bij het Radboudumc in Nijmegen, die betrokken is bij onderzoek naar gezichtsherkenningstechnologie voor het diagnosticeren van zeldzame syndromen.”

Edited by carl