kappa7 Posted 2 juni Report Share Posted 2 juni Beste klus hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 juni Report Share Posted 2 juni Monnikenwerk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 juni Author Report Share Posted 3 juni Inmiddels zit laag twee er op en kan ik aan de derde laag beginnen. En ja, het is echt monnikenwerk!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 juni Report Share Posted 3 juni Het wordt wel mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 3 juni Report Share Posted 3 juni Beter kan haast niet....Is de 3e de laatste laag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 juni Author Report Share Posted 3 juni Ik denk dat er ook een 4e laag komt, maar ik ga eerst meten hoeveel de inductie in laag 3 toeneemt per wikkeling. Dan kan ik enigszins bepalen hoeveel wikkelingen ik nog moet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 3 juni Report Share Posted 3 juni Wat ik mij dan afvraag: Heeft de draaddikte dan ook uiteindelijk ook nog invloed op de inductie/aantal windingen? Want jou draad is iets dikker als het origineel toch...Of wil je dat juist uit gaan vinden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 juni Author Report Share Posted 3 juni In principe is de draaddikte niet van invloed op de inductie, althans bij 1 laag. Ik kan me wel voorstellen dat bij meerdere lagen dit anders ligt, omdat bij iedere laag extra de afstand naar het kernmateriaal groter wordt. Ik heb daarom ook extra draadlengte op de wikkelklos, want ik wil dit eigenlijk niet nog een keer moeten doen… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 juni Author Report Share Posted 4 juni (edited) Vandaag de laatste wikkelingen gelegd en de spoel weer los ingebouwd om te kijken of het probleem hiermee is opgelost. De Inductie moest 1,8H zijn, wat dus behoorlijk goed is gelukt. Interne bekabeling deels vervangen voor de Litze waar ik de spoel ook mee heb gewikkeld. Alles aangesloten om te kunnen testen En het resultaat bij 1Khz, waar ik tot nu toe tevreden over ben. Omdat dit goed gaat ga ik dus ook de andere 3 spoelen met hetzelfde draad wikkelen, zodat alles mooi gelijk is. Meting bij lagere frequenties en het verloop kijk ik later nog naar, voor vandaag is het mooi geweest. Daarnaast wordt de interne bedrading van de print naar de output connectoren nog vervangen door de Litze en moet een deel van de weerstanden vervangen voor Kiwame en Takman nog gebeuren. Edited 5 juni by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 juni Report Share Posted 4 juni Wat een mooi resultaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 juni Report Share Posted 4 juni Daar doe je het voor...Je zal wel met een glimlach zitten van oor tot oor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 juni Author Report Share Posted 4 juni Nog niet, die volgt als het klaar is. Ik wil nu eerst gaan meten welke inductie optimaal is qua RIAA curve. Nu kan ik eventueel nog wikkelingen er af halen mocht dat nodig zijn. De spoel is nu namelijk conform de specs, namelijk 1,8H. De spoel in het linker kanaal is echter iets lager, wat je nu waarschijnlijk ook terug ziet. Als ik dan toch bezig ga dan moet het eigenlijk perfect. Wie krijgt nou de kans om zijn spoel te tunen op de schakeling… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 juni Report Share Posted 4 juni (edited) Wat als je op 1,86 uitkomt, heb je dan nog draad over? * En alles wat je erna nog wil vervangen hebben die daar ook min of meer een aandeel in? Edited 4 juni by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 juni Report Share Posted 4 juni We gaan hem nog vergelijken met mijn standaard exemplaar Klaas. Misschien een forum dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 juni Author Report Share Posted 5 juni 13 hours ago, Roots said: Wat als je op 1,86 uitkomt, heb je dan nog draad over? * En alles wat je erna nog wil vervangen hebben die daar ook min of meer een aandeel in? Ik kan nog een paar wikkelingen leggen maar ik verwacht niet hoger te hoeven gezien de huidige uitkomst en voorgaande meting aan de goede spoel. De overige aanpassingen hebben als het goed is geen invloed op de RIAA correctie, omdat die zich hoofdzakelijk op andere plaatsen in de schakeling bevinden. Eventuele uitzondering zijn de 510R en 620R weerstanden in de RIAA schakeling, maar daarvan blijven de waardes uiteraard gelijk. Daarnaast zien die netjes gematched en ga ik ze sowieso qua waarde vergelijken met wat er nu in zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 juni Author Report Share Posted 5 juni 9 hours ago, carl said: We gaan hem nog vergelijken met mijn standaard exemplaar Klaas. Misschien een forum dag. Ik weet niet hoe je dat voor je ziet, een forumdag, maar dat is vast wel mogelijk. Dat vergelijk komt er sowieso. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 5 juni Report Share Posted 5 juni Mooi gewikkeld en prachtig (meet)resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 5 juni Report Share Posted 5 juni Forumdag is niet zo moeilijk, hoor. Je zoekt een locatie die goed bereikbaar is met auto en openbaar vervoer, het liefst ergens in het midden van het land. Dan zoek je een buurthuis, wijkcentrum met apart zaaltje of anderszins een apart zaaltje bij een kroeg of restaurant. Je vraagt wat de zaalhuur is en vraagt een optie erop Vervolgens maak je hier een topic aan en waarin je beschrijft wat het zaaltje is en hoe hoog de huur is en de versnaperingen kosten enz. Dan laat je de forumleden zich aanmelden en deel je het aantal door de zaalhuur kosten en ieder betaalt zijn deel. Versnaperingen enz zijn voor eigen rekening. Zo deden we het in het verleden ook. Simpel lijkt mij. Het zoeken van het zaaltje kost natuurlijk wel wat tijd, maar het WWW en Google is een goede zoekvriend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 juni Author Report Share Posted 5 juni Zojuist nog wat metingen verricht en dat stemt tevreden. Zelfs de blokgolf wordt best wel netjes weergeven! Ook heb ik de Frequentie respons gemeten van 30hz -250hz en daar doet de nieuw gewikkelde spoel het veel beter dan de originele. RIAA correctie met de nieuw spoel blijft zelfs binnen de 0,3dB, wat mij sterkt in het idee wat ik toch al had om alles opnieuw te wikkelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 juni Report Share Posted 5 juni 6 hours ago, Duclaasie said: De overige aanpassingen hebben als het goed is geen invloed op de RIAA correctie, omdat die zich hoofdzakelijk op andere plaatsen in de schakeling bevinden. Eventuele uitzondering zijn de 510R en 620R weerstanden in de RIAA schakeling, maar daarvan blijven de waardes uiteraard gelijk. Daarnaast zien die netjes gematched en ga ik ze sowieso qua waarde vergelijken met wat er nu in zit. Die weerstanden kunnen ook een beetje inductie hebben...Meet maar eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 5 juni Report Share Posted 5 juni 1 hour ago, Duclaasie said: Zojuist nog wat metingen verricht en dat stemt tevreden. Zelfs de blokgolf wordt best wel netjes weergeven! Ook heb ik de Frequentie respons gemeten van 30hz -250hz en daar doet de nieuw gewikkelde spoel het veel beter dan de originele. RIAA correctie met de nieuw spoel blijft zelfs binnen de 0,3dB, wat mij sterkt in het idee wat ik toch al had om alles (NIET???) opnieuw te wikkelen. Jen bent het woordje "niet" vergeten? Want anders zeg je niet "blijft zelfs binnen de 0,3dB"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 juni Author Report Share Posted 5 juni 1 hour ago, René N. said: Jen bent het woordje "niet" vergeten? Want anders zeg je niet "blijft zelfs binnen de 0,3dB"... Ik snap niet wat je nu precies bedoeld… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 5 juni Report Share Posted 5 juni Netjes, Klaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 6 juni Report Share Posted 6 juni Ik denk dat Klaas bedoelt om de andere spoel(en) ook opnieuw te wikkelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 6 juni Author Report Share Posted 6 juni Ik ga inderdaad alle spoelen opnieuw wikkelen. De twee 45mH spoeltjes zijn al klaar, maar daar gaan dan ook maar 45 wikkelingen op. Als ze klaar zijn dan gaan ze weer in de behuizing die als afscherming dient en giet ik ze in met bijenwas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts