Jump to content

DAE


carl
 Share

Recommended Posts

22 hours ago, Mediator said:


Ja in Godsnaam geen tingel tangel muziek of van die muziek met een enkel instrument en een muzikant die muzikaal en/of technisch gezien weinig opzienbarends doet.

 

Ik heb veel op shows en beurzen muziek gedraaid. Ik stelde vast als je eens wat onbekend materiaal draaide mensen vroegen of je geen Diana Krall wilde draaien want dat kenden men, maar je kreeg ook reacties in de stijl van: "Pff, weer Diana Krall.....".

Het is dus nooit goed voor vele bezoekers.

 

Ook het feit dat vele bezoekers continu kritiek hebben op de sets, want bij hun speelt het toch zoveel beter..... Dat ze soms zelf jaren bezig geweest zijn om het naar hun smaak te krijgen vergeet men er bij te zeggen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ik vind het altijd knap wanneer een set op een show redelijk klinkt. Ik ben er tijdens het opbouwen en optimaliseren, een aantal keer bij geweest. En zeker niet bij de minst ervaren personen. Het wordt zo goed mogelijk opgesteld en daarna indien mogelijk nog wat getuned met kabels e.d. Maar de dag er na zit de ruimte vol mensen. Dat klinkt ook al weer heel anders. 's avonds wordt er dan opnieuw geoptimaliseerd. Daarom klinkt het de tweede dag altijd beter. En natuurlijk ook, omdat de set dan langer aan staat.

 

Het ergst vind ik de leuterende mensen in de luisterruimte. Ook de demogevers. En zeker niet alleen over de apparatuur. Ik mocht eens vlak achter me uitgebreid horen hoe de vakantie van een demogever was geweest. Dan denk ik... man je bent aan het werk. Spullen demonstreren en mensen voor jouw producten interesseren, dát is jouw werk. Leuteren... op de gang. En mensen die serieus willen luisteren de kans geven dat dan ook te doen.

 

Er zal altijd muziek zijn die je niet bevalt. Om dan weg te lopen heeft weinig zin. Wacht even tot er wat anders gedraaid wordt. Maar ook daar, desinteresse bij de demogever. Soms wordt er een album helemaal afgespeeld. Dat werkt natuurlijk niet. Of er wordt zo'n beroerde opname gekozen, dat ik denk... hoor je dit nou echt niet? En dit is jouw vak?

 

Het afspeelvolume... ook nog zo'n ding. Soms staat het zo zacht (uitzondering) dat ik denk.. wanneer begint de demo. Andere keren staat het zo lomp hard, dat ik nog geeneens naar binnen ga. Door mensen doof maken moord je je klantenbestand uit. Niet handig lijkt me. En de rest van de dag met piepende oren rondlopen is voor de beleving ook niet ideaal.

 

De ideale demo ziet er voor mij zo uit:

De deur dicht. Wil er iemand in of uit, geen probleem, maar de deur dicht.

Afspeelniveau op maximaal 90 dB piek. Wanneer iedereen stil is, is dat royaal voldoende.

Geen geleuter tijdens het afspelen van muziek.

Korte introducties door de demogevers. Welke apparatuur, welke muziek en waarom deze muziek.

4 a 5 muziekstukken en dan weer even tijd om te wisselen en eventuele klantenvragen te beantwoorden.

Specifieke vragen... op de gang.

Geen klokken met demotijden!

Geen overvolle luisterruimtes.

 

Eigenlijk de methode van Martin Goossens van Transtec een jaar of 15 geleden. Al hanteerde die wel de klok.

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Hans van Liempd said:.

 

De ideale demo ziet er voor mij zo uit:

De deur dicht. Wil er iemand in of uit, geen probleem, maar de deur dicht.

Afspeelniveau op maximaal 90 dB piek. Wanneer iedereen stil is, is dat royaal voldoende.

Geen geleuter tijdens het afspelen van muziek.

Korte introducties door de demogevers. Welke apparatuur, welke muziek en waarom deze muziek.

4 a 5 muziekstukken en dan weer even tijd om te wisselen en eventuele klantenvragen te beantwoorden.

Specifieke vragen... op de gang.

Geen klokken met demotijden!

Geen overvolle luisterruimtes.

 

Eigenlijk de methode van Martin Goossens van Transtec een jaar of 15 geleden. Al hanteerde die wel de klok.

 


Lijkt mij ideaal.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

 

 

De ideale demo ziet er voor mij zo uit:  .....

 

 

Verder:


Publiek op je plaats blijven tijdens het afspelen van de demo track,  niet opstaan en gaan lopen maar wachten tot het einde van de track.

 

Demo tracks horen introductie te krijgen van degene die de demo doet, niet gewoon wat opzetten zonder aankondiging maar respect tonen voor de artiest en wat promotie terug geven voor het gratis gebruik van de track. Misschien ook wat aandachtspunten melden over de opname.

 

Al eerder gezegd niet alleen de set beperken tot de overwegend saaie audiofiele tracks maar een goede mix. met ook populaire goed gemasterde tracks. 

 

Niet gaan zitten praten tijdens demo, doe dat op de gang.

 

En geen arogante snob uithangen en jouw publiek schofferen na iets te veel biertjes zoals mr.  Goldmund.

 

En CD's draaien is echt niet (meer) uit de tijd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 hours ago, Hans van Liempd said:

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Hans van Liempd said:

Specifieke vragen... op de gang.

:)

Ik heb op heel wat beurzen gestaan (geen audio). Op onze stands was het altijd heel simpel. Er staat niemand van ons in de stand. Je staat in het gangpad voor de stand. Daar spreek je mensen en eventueel neem je ze mee de stand op voor een rondleiding, extra uitleg, en bakkie aan een gammel tafeltje. Einde gesprek, weer het gangpad op. De stand is voor de klanten.

 

Het mooiste op audio beurzen zijn van die ongelooflijk blasé mannetjes die hun hoofd om de deur steken en direct van mening zijn dat die voorversterker (oid) niet klinkt, in een set en setting die ze nooit van hun leven gehoord hebben. Het liefst natuurlijk met twee tassen kruislings over de borst gevuld met ieder foldertje dat de graaigage vingertjes maar te pakken kunnen krijgen.

 

En ja, het is bijzonder dat sommigen het steeds weer voor elkaar krijgen om in een dergelijke omgeving een aantrekkelijk klinkende set neer te zetten. Als ik zo door de jaren heen terug kijk is het denk ik vooral een kwestie van niet te veel willen doen.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Seed7 said:

 

 

Het mooiste op audio beurzen zijn van die ongelooflijk blasé mannetjes die hun hoofd om de deur steken en direct van mening zijn dat die voorversterker (oid) niet klinkt, in een set en setting die ze nooit van hun leven gehoord hebben.

 

Iedere set heeft wat tijd nog om je oren/mind  te laten wennen, dus rustig gaan zitten, ogen dicht en langzaam in laten werken en na een paar tracks een oordeel vellen.

Het gehoor is adaptief en heeft tijd nodig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
On 19-9-2022 at 19:29, carl said:

En dan die mensen die zonodig origineel willen doen.

 

Staat Marco er eigenlijk? Altijd goede muziek.

Yep, ik ga het nog een keer proberen in die ellendig slechte akoestiek, deze keer maar met een wat kleinere luidspreker en set-up, ben ik hopelijk die ellendige dreun kwijt die je daar steeds in het laag krijgt...

 

Kamer 42, we introduceren daar de ''Baby'' Grail phono van Van den Hul, de draaitafels en armen van Auris Audio (demo's met de Bayadere 5 tafel en de Tangenta Hawk 10 inch arm en vdH MC One element), en speel ik met mijn anniversary Trafomatic ''Rhapsody'' versterker. Luidsprekers uiteraard Blumenhofer, ik zet voor nu nog in op de 2 X 220...

 

Voor wie die kamer betreden gaat, het is een ruimte van 110 m2 waar ik met Pipes & Drapes een optisch veel kleinere ruimte ga creëren (ik schat iets van 60 m2). Nu allemaal nog even theorie, maar zo probeer ik die akoestiek daar iets meer op orde te krijgen (wat niet alleen die dreun in het laag opwekt). Een voor mijn doen relatief kleine en sobere set-up dus, de bedoeling is echter wel met veel sfeer...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wie heeft de catalogus van de DAE inmiddels ontvangen en gelezen ? Waar willen we in ieder geval naar luisteren?

Link to comment
Share on other sites

In ieder geval luisteren naarLezing van Guido Tent en Eelco Grimm

 

En waar ik leuke muziek hoor en fysieke media zie CD/LP ga ik naar binnen. Ik heb geen interesse in streaming, dure kabeltjes, nog wel in akoestiek verbeterende middelen.

 

 

 

Edited by marcel535i
Link to comment
Share on other sites

Ik ga met name om te luisteren naar LS die in mijn souterrain kunnen passen op buizen. Daarnaast om veel bekenden te zien. Misschien op een bepaalde tijd bij Marco afspreken. 

Link to comment
Share on other sites

Stands (producten) waar ik eens graag ga luisteren is bij YG Acoustics, Magico, Grimm, Vivid, More Music, ....  Verder is het leuk om inderdaad weer eens wat mensen te ontmoeten.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
5 hours ago, carl said:

Ik ga met name om te luisteren naar LS die in mijn souterrain kunnen passen op buizen. Daarnaast om veel bekenden te zien. Misschien op een bepaalde tijd bij Marco afspreken. 

 

Die het weer eens serieus druk krijgt... Zwikkie Serven over de vloer die ik moet entertainen terwijl ik toch zelf de demo's maar weer doe, het zal wel weer wat worden!

 

 

Luidsprekers die sowieso niet in je souterrain gaan passen demonstreer ik dit jaar trouwens op de i-Ear show,  die show doe ik dit jaar samen met AJ van den Hul (die neemt al zijn elektronica mee), en zet ik het absolute topmodel van Blumenhofer neer, de GG 2X16 Turbo (compressiedriver woofers). Rendement van 107 dB, en er dan 4 monoblokken van 150 watt op loslaten.

 

Teasertje:

 

TURBO.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Arden said:

 

Die het weer eens serieus druk krijgt... Zwikkie Serven over de vloer die ik moet entertainen terwijl ik toch zelf de demo's maar weer doe, het zal wel weer wat worden!

 

Het is hard werken Marco, maar geef toe, het is zo fijn om te doen en jou sets zijn altijd de moeite om eens te gaan beluisteren. Veel succes !

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arden said:

Rendement van 107 dB, en er dan 4 monoblokken van 150 watt op loslaten.

Waarom zou je dat doen, met zo'n hoog rendement? Het zijn toch geen moeilijke speakers?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Ruud said:

Waarom zou je dat doen, met zo'n hoog rendement? Het zijn toch geen moeilijke speakers?

 

En waarom zou je het niet doen? De gedachte dat je met een paar watt's hoog rendement speakers kan aansturen is een mythe.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
16 hours ago, Gydo said:

 

En waarom zou je het niet doen? De gedachte dat je met een paar watt's hoog rendement speakers kan aansturen is een mythe.


Nee Gydo, maar 150 watt is onnodig veel voor een Blumenhofer. Ik wil Marco wel eens uitdagen in een vergelijking tussen zijn Trafomatic en een van de Hull op een van zijn Blumenhofers. Ik denk dat je bij gelijk volume geen verschil zult horen wat toe te schrijven is aan tekort aan “power”. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Tubejack said:

Misschien kan Gydo de mythe ontrafelen? 

 

Ja hoor, fasedraaiïngen kunnen een versterker behoorlijk moeilijk maken. Je vind die terug in het impedantiecurve, zien er uit als kleine knikjes in't verloop. Maar ik heb niet gezegd dat de Blumenhofer hier last van heeft.

Jaren geleden had een vriend een setje Audion 300B PP monoblokken en die had hij hier even geparkeerd. Bij hem gingen de versterkers in vervorming ondanks hij een hoog rendement systeem had. Bij mij echter speelde Audion set prima om een veel lager rendement systeem (Magico S1) en had ik geen vermogen te kort.

Klein detail was dat er geen algemene terugkoppeling was toegepast in de Audion, dus een grillig impedantieverloop is nefast en kan de versterker het erg moeilijk maken.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gydo said:

Ja hoor, fasedraaiïngen kunnen een versterker behoorlijk moeilijk maken.

:) de versterker als probleemoplosser voor een 'fout' ontwerp elders in de keten. Een bekende vorm van suboptimalisatie.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Seed7 said:

:) de versterker als probleemoplosser voor een 'fout' ontwerp elders in de keten. Een bekende vorm van suboptimalisatie.

 

 

 

Helemaal mee eens!

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
5 hours ago, carl said:

Ik wil Marco wel eens uitdagen in een vergelijking tussen zijn Trafomatic en een van de Hull op een van zijn Blumenhofers.

 

Denk je nou echt dat ik dat nooit heb gedaan? Het smeuige van de 300B sound blijft voor mij onverslaanbaar, maar zelfs met 300 watt op een rendement van 100+ dB kun je versterkers nog leegtrekken. En dat heeft echt niets te maken met op idioot hoog volume spelen, maar met enorme dynamiek-sprongen (triangel in een groot orkest, ook een stroomvrager). Er is echter nog iets anders wat grote vermogens (mits goed ontworpen) kunnen bieden, en dat is een enorme autoriteit. Daar gaat het me in dit geval om. Diezelfde autoriteit krijg ik met mijn 300B mono's ook, dat is het punt niet, maar dan moet er 1 op het laag staan, en 1 op het mid/hoog. Er blijven altijd meerdere wegen naar Rome, deze transistorweg vind ik ook wel eens een keer leuk...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arden said:

Diezelfde autoriteit krijg ik met mijn 300B mono's ook, dat is het punt niet, maar dan moet er 1 op het laag staan, en 1 op het mid/hoog. Er blijven altijd meerdere wegen naar Rome, deze transistorweg vind ik ook wel eens een keer leuk...

Duidelijk, het is voor de fun.

Tenslotte gooi je er nu ook "maar" vier monoblokken tegenaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...