Jump to content

Toonarm keuze

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, Duclaasie said:

Inmiddels heeft Reed weer een nieuw model, de Reed 2B, geïntroduceerd met een insteek die ik nog niet eerder heb gezien bij toonarmen: de anti-skating is apart in te stellen voor het begin en het einde van de plaat, omdat de krachten niet gelijk zijn over de gehele plaat. Dit geeft voor mij maar weer aan hoe innovatief Reed bezig is met het ontwikkelen van de toonarmen. Daarnaast vind ik het interessant dat ze de grote broer van het element wat ik zelf gebruik hebben gebruikt voor het ontwikkelen, namelijk de Phasemation PP-2000. Blijkbaar hoort men ook bij Reed een bepaalde synergie, anders kies je niet voor een bepaald element lijkt mij. 

Ik heb de idee dat hoe simpeler hoe beter betekent Duclaasie. En wat schoonheid betreft vind ik klassieke armen wel het mooiste: Glanz, Ikeda e.d. Mijn Graham 2.2 oogt ook wel mooi trouwens.

17 minutes ago, Roots said:

Beter in wat dan?

Dat vraag ik mij ook af, simpelheid is nou net voor een toonarm niet iets wat het resultaat per definitie ten goede komt. Je zult voor een goed resultaat toch een aantal parameters moeten kunnen verstellen. Neem nou een Rega arm, die is erg simpel: geen verstelbare VTA en Azimuth en een bedenkelijke anti skating. Doe mij. Dan maar een arm waar je dat wel aan kan afstellen. 

Overigens vind ik een Glanz ook echt een prachtige arm, hoewel die veel klassieker is dan een Reed. Daarentegen is ook een Glanz naar behoren af te stellen en behoudens het uiterlijk zeker niet simpel. 

9 hours ago, Duclaasie said:

Dat vraag ik mij ook af, simpelheid is nou net voor een toonarm niet iets wat het resultaat per definitie ten goede komt. Je zult voor een goed resultaat toch een aantal parameters moeten kunnen verstellen.

Simpelheid komt zelden iets ten goede. Eenvoud wel. Bijvoorbeeld een Breuer Dynamic arm, meer hoef het niet te zijn, minder liever ook niet.

20 hours ago, Duclaasie said:

Blijkbaar hoort men ook bij Reed een bepaalde synergie, anders kies je niet voor een bepaald element lijkt mij. 

Vergeet niet dat het zakenlui zijn. De kassa moet rinkelen. Een gezonde dosis argwaan is doorgaans niet verkeerd.

Ik zou persoonlijk op de adviezen van Marco afgaan. 

9 hours ago, Roots said:

Ik heb een SME3, die kan absoluut niet tippen aan jullie armen en is helemaal niet slecht. Het leuke is dat je met de 8e parameter zelfs de balans op het lager kan regelen....Is gewoon leuk :) 

Ik vraag mij af, wat voor hoorbare verschillen er allemaal tussen al die armen zitten. En zijn het verbeteringen? En hoor je die op je eigen set? En in je eigen akoestiek? En ga je klauwen vol geld uitgeven aan een misschien slechts kleine verbetering? 

Een draaitafel is het moeilijkste onderdeel van een installatie.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Niet als je weet wat je wil. Ik hou van precies, dat kan met nauwkeurige mechanica, dat is duur, maar ook electronisch en betaalbaar.  Voor mij was het 3 jaar terug duidelijk dat ik geen snaar aangedreven draaitafel meer meer wou. 

1 hour ago, Jongensdroom said:

Ik vraag mij af, wat voor hoorbare verschillen er allemaal tussen al die armen zitten. En zijn het verbeteringen? En hoor je die op je eigen set? En in je eigen akoestiek? En ga je klauwen vol geld uitgeven aan een misschien slechts kleine verbetering? 

Ja er zijn hoorbare verschillen. Neen het zijn geen verbeteringen, het is anders. Ja je hoort het op je eigen set en akoestiek. Het hele audiogebeuren is gebaseerd op klauwen met geld uitgeven. Het is allemaal schuboptimalisatie. Een draaitafel is een eenvoudig mechanisch concept, maar je kunt het heel moeilijk maken, weer die schuboptimalisatie.

3 hours ago, Jongensdroom said:

volgens mis is dit simpelweg te relateren aan het fenomeen van de verminderde meeropbrengst. Uiteindelijk heeft veel geld uitgeven aan audio natuurlijk weinig meer met ratio te maken en moet eenieder gewoon lekker zelf uitmaken hoeveel uitgaven hij of zij nog gerechtvaardigd vind. Dat maakt de hobby ook divers, aangezien iedereen zijn eigen grenzen heeft. 

14 hours ago, carl said:

Ik heb de idee dat hoe simpeler hoe beter betekent Duclaasie. En wat schoonheid betreft vind ik klassieke armen wel het mooiste: Glanz, Ikeda e.d. Mijn Graham 2.2 oogt ook wel mooi trouwens.

Simpel of eenvoudig is natuurlijk maar een woord. Ik denk dat een arm met heel weinig verbindingen/onderdelen al in zijn voordeel is. Zeker als daarnaast de materiaalkeuze goed is. Daarbij kun je je afvragen of de fouthoek bij een goed en bewezen ontwerp nu een zodanig probleem vormt dat daarvoor een zeer complexe oplossing nodig is. 

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Daarbij kun je je afvragen of de fouthoek bij een goed en bewezen ontwerp nu een zodanig probleem vormt dat daarvoor een zeer complexe oplossing nodig is. 

Volgens mij niet. Ik speel momenteel met een conische naald. 

Binnen 2° 32' (bij de buitenste groef van een 30 cm-plaat)
Binnen 0° 32' (bij de binnenste groef van een 30 cm-plaat)

1 hour ago, carl said:

Simpel of eenvoudig is natuurlijk maar een woord. Ik denk dat een arm met heel weinig verbindingen/onderdelen al in zijn voordeel is. Zeker als daarnaast de materiaalkeuze goed is. Daarbij kun je je afvragen of de fouthoek bij een goed en bewezen ontwerp nu een zodanig probleem vormt dat daarvoor een zeer complexe oplossing nodig is. 

In dat geval zou de aangehaalde Reed 2B in een verregaande mate voldoen aan je eisen. Bekabeling van element tot Phono pré uit een stuk indien gewenst en de arm is “gewoon” cardanisch gelagerd. 

Ga je naar een 5A of 5T dan wordt het qua complexiteit een ander verhaal natuurlijk. 

7 hours ago, kappa7 said:

Veel te lastig allemaal.

Als je naar een tangentiële arm gaat is al die poespas niet nodig.

Voordeel is dat je aftasting ook nog eens nauwkeuriger is om dat je geen fouthoek hebt.

Een tangentiële arm is heel licht. Ik meen dat dit een nadeel is!?

10 hours ago, Duclaasie said:

In dat geval zou de aangehaalde Reed 2B in een verregaande mate voldoen aan je eisen. Bekabeling van element tot Phono pré uit een stuk indien gewenst en de arm is “gewoon” cardanisch gelagerd. 

Ga je naar een 5A of 5T dan wordt het qua complexiteit een ander verhaal natuurlijk. 

De kans dat we ze een keer naast elkaar horen met hetzelfde element is natuurlijk erg klein hoor Duclaasie  - wel jammer.

10 hours ago, Tubejack said:

Volgens mij niet. Ik speel momenteel met een conische naald. 

Binnen 2° 32' (bij de buitenste groef van een 30 cm-plaat)
Binnen 0° 32' (bij de binnenste groef van een 30 cm-plaat)

Wat is de voorkant van een bal Jack? Bij een conische naald maakt het daarom minder uit. Bij die duurdere naaldvormen ligt dat theoretisch anders. Maar de kans dat ik een 103 met een conische naald naast een 103 fineline naald hoor is ook erg klein.

Edited by carl

7 hours ago, carl said:

Wat is de voorkant van een bal Jack? Bij een conische naald maakt het daarom minder uit. Bij die duurdere naaldvormen ligt dat theoretisch anders. Maar de kans dat ik een 103 met een conische naald naast een 103 fineline naald hoor is ook erg klein.

Vergeet de phono versterker niet. Waar ik nu mee speel Schiit Mani 2 => Technics SL-1210Gr =>  van de Veen SE-10  vind ik een Denon DL-103 heel vloeiend en muzikaal klinken. M.i. ook gebruikt  tijdens de ontwikkeling van de Mani 2.  Met een andere phono versterker met IC's, transistoren, Fet's of buizen weer een Goldring 1042.  Het is de combinatie die muziek maakt of breekt. Als die combi verkeerd is, kan het ook koud, kil en klinisch klinken. Zelfs met vinyl.....

10 hours ago, Jongensdroom said:

Een tangentiële arm is heel licht. Ik meen dat dit een nadeel is!?

Verticaal wel horizontaal niet 

Door die verschillen in effective massa zal de resonantie frequentie minder snel worden aangestoten.

Verder blijft het natuurlijk wat voor elk element een combinatie geld een kwestie van matchen.

Licht is overigens geen nadeel, er zijn jaren geweest waar in dat de norm was 

9 hours ago, Tubejack said:

Het is de combinatie die muziek maakt of breekt. Als die combi verkeerd is, kan het ook koud, kil en klinisch klinken. Zelfs met vinyl.....

Helemaal met je eens Jack. Ik moet wel zeggen dat je met een zeer goede akoestiek nog verder kunt komen als je denkt. Zelf ben ik behoorlijk verbaast.

8 hours ago, kappa7 said:

Licht is overigens geen nadeel, er zijn jaren geweest waar in dat de norm was 

Vroeger waren die armen zelfs zo licht dat als je er naar keek ze al uit de groef sprongen George. 

15 minutes ago, carl said:

Helemaal met je eens Jack. Ik moet wel zeggen dat je met een zeer goede akoestiek nog verder kunt komen als je denkt. Zelf ben ik behoorlijk verbaast.

In onze woonkamer is eigenlijk geen/nauwelijks plaats voor akoestische aanpassingen. Toch klinkt het niet onaardig  

39 minutes ago, carl said:

Vroeger waren die armen zelfs zo licht dat als je er naar keek ze al uit de groef sprongen

Er is helemaal niets mis met lichte armen. De truuk is dat je dan veel meer speelruimte hebt om de systeemresonantie in te stellen. Voor een Denon DL103 betekend het gewoon dat je een hele zware headshell (of een plakje lood) nodig hebt en wat meer contragewicht of het gewicht meer naar achteren. Dat heeft als bijkomend voordeel dat de massa dicht bij het punt zit waar het element de massa zou willen zien.

Precies...Bij een SME3 kan je zelfs de volle plakjes lood naar voor of achteren verplaatsen in het contragewicht bunkertje om meer gewicht in de swing van de arm te krijgen. Ik heb met een holpijpje wat loodbitumen rondjes geslagen en die liggen op de headshell... Je kan zelfs nog aan de slag met een oliebadje en peddels. Leuk speelgoed :)