Jump to content

Toonarm keuze


Duclaasie
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, kappa7 said:

Kijk dat zijn leuke meevallers.

Ik hoop dat je de Jelco snel kwijt bent en we je kunnen feliciteren met je nieuwe aanwinst.

Dat hoop ik nou ook, hoewel de Jelco voor zijn geld echt een goeie arm is. Daar is vast een liefhebber voor te vinden. 
 

4 hours ago, Groovy said:

Prachtige tone arm.

 

14-C60-B58-6659-46-AA-955-C-FAB36-BB86-A

 

dat vind ik nou ook!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Members

Ik weet niet welke dealer dat board moet leveren (heb nog geen bestelling binnen), maar sinds een paar weken maken we ze ook van aluminium ipv het standaard mdf board wat Feickert levert. Zeker met de Reed armen geeft dat een behoorlijke verbetering. Ik heb nu zelfs een Reed 5A op een Volare gemonteerd zitten met een dergelijk armboard, je schrikt van wat die tafel echt kan...

 

Mocht je dat willen, geef dat dan even aan de dealer door...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Prijs moeten we nog gaan bepalen, een alu board kost mij op dit moment om te maken ongeveer hetzelfde als het standaard board inkoop kost, dus ik verwacht niet dat hij veel duurder zal worden.

 

De winst vooralsnog: strakker laag en meer autoriteit (als je dat zo kan noemen). Het mdf boardje kleurt ook heel lichtjes, dat is nu ook verdwenen. De arm is nu ook direct geaard aan het chassis, dat ging (als het nodig was) met het MDF board ook een stuk moeilijker. Eventuele bromproblemen ben je nu dus ook een stuk voor...

 

Het enige nadeel (voor mij) is waarschijnlijk dat ik nu voor iedereen de boarden moet gaan voorboren: in MDF konden de meesten dat zelf nog wel als er een aanpassing nodig was. Ik zit nog een beetje te broeden op boringen die voor verschillende armen passen, dan kan de cnc machine dat gewoon allemaal direct doen.

Link to comment
Share on other sites

Brom heb ik gelukkig absoluut geen last van, zelfs zonder aard kabel aangesloten is de boel prima stil. 
 

Voordeel is natuurlijk wel dat als je voor ieder model arm de maatvoering hebt ingevoerd, je veel makkelijker (kleine) oplages kan gaan maken. Mocht je voor serie productie nog een partij zoeken, ik heb zelf erg goede ervaringen met Betech mass turning. Zeer flexibel en communicatie verloopt ook super. Kleine oplages zijn ook geen probleem en ze denken erg goed mee. 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Een andere partij voor de productie is niet nodig, ik doe dit samen met mijn buurman, communicatie kan dan niet veel sneller. Scheelt ook transport ed, dus we houden het voorlopig maar even zo...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

inmiddels zit de arm op het nieuwe armboard gemonteerd. 
 

Vandaag even bezig geweest met mijn nieuwe scoop om de afstelling te optimaliseren. Inmiddels heb ik 3 verschillende testplaten ( HFN, Analogue Audio Ultimate & Ortofon) en naar het blijkt zit er dus onderling ook verschil tussen deze platen. Aangezien ik met de scoop ook nauwkeurig overspraak, kanaalgelijkheid en frequentie kan aflezen blijkt er onderling best wel verschil in te zitten. Zowel frequentie als kanaalgelijkheid blijken niet helemaal gelijk te zijn.  Maar welke van de drie nu correct is… ik kan het niet vertellen. Nu zullen de meesten hier niet over vallen, want wie gaat er nou testplaten vergelijken  ::), maar nagaan welke “goed” is kan alleen wanneer je een 100% accurate referentie hebt. 
 

FAEF11-ED-1207-4-E2-E-8-C63-FD28-A642-B8

 

Nou zou ik graag de overspraak in dB berekenen aan de hand van het verschil in voltage tussen beide kanalen, alleen kom ik daar nog niet helemaal uit. 

3,48 Volt - 252 mVolt = 3.228 mVolt verschil. Nu kom ik met mijn beperkte natuurkundige kennis dus niet tot een waarde in dB, aangezien dat blijkbaar niet 1:1 aan elkaar valt te refereren. Hoe reken je dit uit en welke gegevens heb je dan nog meer nodig?


 

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet welk element jij gebruikt...Maar 3.5 volt is wel heel erg veel.

Overspraak heeft trouwens weinig te maken met kanaal ongelijkheid, maar meer met hoe links en rechts bij elkaar doordringt.

Het mooiste is volgens mij om te kijken naar de nul punten van  je protractor en daar je naald neer te zetten en dan proberen je output signaal daar over elkaar te leggen, azimuth en tracking force.....

Link to comment
Share on other sites

Dit is gemeten aan de output van de phono voorversterker, vandaar deze waarde. 
 

De frequentie meten op de nulpunten zou inderdaad wel ideaal zijn, maar dan moet de testplaat maar net op dat punt een bruikbare track hebben staan. Wel een interessante insteek, dus ik zal eens kijken welke plaat het meest in de buurt komt. 

Link to comment
Share on other sites

De meeste testplaten hebben de overgemoduleerde tracks bij het binnenste 0-punt. Dat is een logische plek, omdat de radius van de plaat daar kleiner is, moet de informatie dichter op elkaar geperst worden en de kans op innergroove vervorming groter is.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Inmiddels heeft Reed weer een nieuw model, de Reed 2B, geïntroduceerd met een insteek die ik nog niet eerder heb gezien bij toonarmen: de anti-skating is apart in te stellen voor het begin en het einde van de plaat, omdat de krachten niet gelijk zijn over de gehele plaat. Dit geeft voor mij maar weer aan hoe innovatief Reed bezig is met het ontwikkelen van de toonarmen. Daarnaast vind ik het interessant dat ze de grote broer van het element wat ik zelf gebruik hebben gebruikt voor het ontwikkelen, namelijk de Phasemation PP-2000. Blijkbaar hoort men ook bij Reed een bepaalde synergie, anders kies je niet voor een bepaald element lijkt mij. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...