Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cock deel 13....


René N.
 Share

Recommended Posts

42 minutes ago, Ivan10 said:

........een soort muziekarcheologie: wat zit er verstopt in de opname, wat eerst niet te ontdekken viel.

Heel herkenbaar. Zo heb ik dat jaren gehad met 1 LP, en waar ik heel vaak naar geluisterd heb en steeds meer ontdekte wat erin de opname verstopt zat, naarmate de set verbeterde. Tot ver in de jaren 80. Die LP was Pink Floyd- Dark Side Of The Moon.

Tegenwoordig luister ik heel anders dan vroeger. Ik let meer op de muziek en of het mij pakt dan dat het audiofiel of als beste moet klinken. Het maakt mij ook niet echt zoveel uit of je de beste opname hebt of beluisterd. Zolang de muziek mij grijpt ben ik aan het genieten.

Wat dat betreft heb ik ook (voor mezelf) eigenlijk nooit meegedaan welke bron het mooist of als beste klinkt, Platenspeler, CD, Cassettedeck, Taperecorder. Ik heb dat altijd gezien als aparte bronnen met elke bron zijn voor en tegens. Als ik echt wil luisteren en ervoor ga zitten dan pak ik heel vaak de lp. Wil ik gewoon wat achtergrond muziek, dan pak ik een cassette of een cd. De taperecorder gebruik ik haast nooit meer, ondanks de vele volle banden met jazzmuziek van mijn vader en geluidsopnamen(memoires) van mij als kind en radio opnames van Radio Veronica 192 en Radio Veronica 538

Met streaming heb ik tot op heden helemaal niets. Ik heb ook geen streaming nodig om nieuwe muziek te ontdekken, want de meeste nieuwe muziek die er tegenwoordig wordt uitgebracht boeit mij niet. Ik ontdek wel veel nieuwe muziek die van vroeger was, zoals veel jazz opnamen uit de 50, 60 en 70-ger  jaren. Ook oude uitgaven van artiesten die ik vroeger niet kon kopen en nu veel als herpersing opnieuw worden uitgebracht. Ook koop ik nog veel 2e hands lp's bij mijn oude platenman en tegenwoordig gepensioneerd is.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Ivan10 said:

Tja, een audiofiel zal vaak goede tracks demonstreren. Maar soms is Cock ook verbaast wat er nog uit de LP groef of CD spoor te halen is van wat hij een slechte opname vindt. Ik vond een Beatles opname heel leuk. Bij mij komt dat niet zo goed uit de verf, als bij Cock. Het spelplezier van de Kevermannen is bij hem zoveel beter te horen. Het wordt met zo’n set ook wel een soort muziekarcheologie: wat zit er verstopt in de opname, wat eerst niet te ontdekken viel.

En dat is dan weer jammer vind ik, dat bij slechts enkelen de volle potentie die in een opname zit weergegeven kan worden. Doen al die dames en heren artiesten en productie dáár zo hun best voor? :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Leuk te lezen @audiofreak. Dus je vader was zelfs in de muziek actief? Bijzonder. Wat voor soort jazz speelde hij? Fijn dat je muziek blijft ontdekken. Ja, er is zoveel te beluisteren. Moet je natuurlijk wel tegenkomen in een goede muziekwinkel of iemand, die je er op wijst. Dat gezegd hebbende Rotterdam e.o. is gezegend met mooie muziekwinkels. 

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

@Ivan10 Mijn vader heeft ooit in een jazz bandje gezeten met 4 (school)vrienden en dat bandje heette : " De 4 Krakies". Daar zijn opnames van, maar het is het beluisteren niet waard. Hij speelde piano met 1 vinger (hahaha).

Wat ik bedoelde was dat mijn vader vroeger in de jaren 50 en 60 veel jazzmuziek opnam van de draadomroep en later van de radio met zijn Philips bandrecorder en microfoon voor de luidspreker.

Ik ben door mijn vader groot gebracht met jazzmuziek en hij was een goed verteller van de oude jazzmuzikanten als Oscar Peterson, Duke Ellington, Dave Brubeck, Louis Armstrong, Ben Wester enz, waar mijn vader fan van was. Ik heb goede herinneringen aan de zondag ochtenden met hem waar hij vaak vertelde over die artiesten en wat het voor hem betekende de jazz muziek. Zijn passie en enthousiasme hierin heeft hij wel overgebracht op mij.  Vroeger als puber vond ik jazzmuziek vaak gepriegel en werd ik er zenuwachtig en narrig van.

Jaren later en pas na zijn overlijden ben ik zijn passie voor de jazzmuziek pas echt gaan begrijpen en zelf liefhebber van geworden. Wat mede kwam doordat ik zijn jazz LP verzameling erfde en toen die muziek ging draaien en mijn vader daar bij miste en vooral zijn verhalen.

Vanaf dat moment ben ik veel oude jazz gaan kopen en daarin is voor mij dan heel veel nieuwe muziek van de bovengenoemde jazz artiesten en ook anderen grote namen uit die periode van 1940-1980 te ontdekken. Vooral ook omdat er zoveel opnieuw wordt uitgebracht en oude opnames voor het eerst worden uitgebracht. 

 

Overigens zoek ik helemaal niet naar nieuwe muziek of oude muziek. Mij  leidraad is vaak dat ik gewoon de platenbakken bekijk bij de platenzaak of in bepaalde webshops kijk en dan vaak op gevoel iets koop. Of iets koop wat ik gehoord heb en mij geraakt heeft. Maar het vaakst zijn het gewoon impuls aankopen.

 

 

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, audiofreak said:

Overigens zoek ik helemaal niet naar nieuwe muziek of oude muziek. Mij  leidraad is vaak dat ik gewoon de platenbakken bekijk bij de platenzaak of in bepaalde webshops kijk en dan vaak op gevoel iets koop. Of iets koop wat ik gehoord heb en mij geraakt heeft. Maar het vaakst zijn het gewoon impuls aankopen.

En ga je dan ook luisteren in de winkel? Laatst ging ik door de schappen heen en selecteerde ik wat op naam of alleen op hoes. Als ik die mooi vindt kijk ik achterop naar de muziek indicatie of instrumenten. Een optie om te luisteren moet er wel zijn, 100% gokken doe ik eigenlijk niet. De laatste plaat herinnerde ik me de hoes van, dat ik het wel aardig vond klinken op Youtube. Zal ‘m zo even opzoeken.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Tuurlijk wel: o.a. Sounds te Venlo.

En vele anderen trouwens... Hoewel natuurlijk niet meer zoveel als vroeger. Neem de aan Plato gelieerde zaken bijvoorbeeld, die zijn ook in best een aantal steden te vinden. En Velvet Music, en zo zullen er nog wel meer zijn.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ivan10 said:

En ga je dan ook luisteren in de winkel? Laatst ging ik door de schappen heen en selecteerde ik wat op naam of alleen op hoes. Als ik die mooi vindt kijk ik achterop naar de muziek indicatie of instrumenten. Een optie om te luisteren moet er wel zijn, 100% gokken doe ik eigenlijk niet. De laatste plaat herinnerde ik me de hoes van, dat ik het wel aardig vond klinken op Youtube. Zal ‘m zo even opzoeken.

Nee, luisteren doe ik thuis. De jazz platen koop ik gewoon op de bonnefooi. Omdat er nog zoveel te ontdekken valt koop ik bijna nooit mis met de Jazz lp's. Natuurlijk heb ik wel mijn label voorkeuren. Pop en Soul en Rock en Psygadelisch muziek koop ik vaak wat voor mijzelf al bekend is (uit mijn jeugd), dus zeg maar het voor mij bekende werk van mijn favorieten. Dat is gewoon een inhaalslag maken voor mezelf. Bluesmuziek koop ik eigenlijk alleen in bepaalde periodes in mijn leven. Verder koop ik ook nog wel onbekendere artiesten die ik hoor op een show of erop geattendeerd wordt.
Ik heb wel 1 groot voordeel en dat is dat ik veel muziek uit mijn jeugd d.m.v. een platenhoes herken en dan weer weet of ik het goede muziek vond in die tijd / periode. Dan koop ik dat gewoon blind. Dat herkennen a.d.h.v. een platenhoes komt, omdat ik vroeger bevriend was met iemand die in een platenzaak werkte. Dan bracht ik daar in mijn vrije tijd heel veel uren door en liep dan alle platenbakken door en bestudeerde dan de hoezen en sloeg het op in mijn geheugen als een foto. Dat was toen een tick van mij en waar ik nu weer de vruchten van pluk, zeker bij de 2e hands aankopen. Overigens dat fotografisch geheugen en dat opslaan heb ik ook met geluid.

Link to comment
Share on other sites

Ik koop eigenlijk heel weinig platen terug van vroeger Onno. Meestal heb ik dat zo vaak gehoord dat ik het na een keer luisteren weer moe ben. Wat ik wel vaak heel erg leuk vind is tijdgenoten die ik toen net gemist heb. Dat is dan vaak weer heel erg fris. De recensies op het AAA forum  zijn trouwens vaak wel leuk om te lezen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

@carlIk kon vroeger nooit lp's kopen. Daar had ik geen geld voor, ook niet toen begon ik met werken. Het begon pas te veranderen nadat ik het leger uit ging en dan kocht ik een lp-tje of 2 per maand. Het echte lp kopen begon pas na mijn 36-ste jaar. Maar zelfs dan heb ik nog periodes gehad dat ik helemaal geen lp meer kocht, vanwege andere interesses zoals verre reizen maken naar andere werelddelen en auto rijden en genotsmiddelen. Maar dat heb ik nu allemaal achter mij gelaten (auto, genotsmiddelen, verre reizen) en hou ik wat geld over.  Dus maak ik nu een inhaalslag van oudere uitgaven (lp's) die ik altijd heb willen hebben en nu wel kan kopen. Ik ken dus wel veel lp's van vroeger en nam die ook wel op een bandje. Maar nu wil ik ze ook op lp hebben. En ja., ik luister dus wel vaak naar die muziek uit mijn jeugd en daar word ik nog steeds blij van en verveeld mij nooit.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt wel op mijn geschiedenis Onno. Ik ben pas veel later weer nieuw LP’s gaan kopen. Nu kan ik me veel veroorloven. Ik wist trouwens niet dat je veel gereisd hebt. Moeten we een keer over praten. Mijn beste tijden zijn toch de Griekse eilanden in een tentje op het strand. Maar met een boot daar is bijna net zo mooi. Mijn dochter wil volgend jaar daar weer met de familie naar toe. Vanwege haar kleine kinderen in een grotere boot met bemanning. Volgens mij moet ik dat dan betalen. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

On 13-12-2021 at 20:08, René N. said:

Luisterbezoek nummer zoveel :D :D :D, dit keer met Buell. Geen uitgebreid verslag dit keer, maar o, wat werd ik verrast, nee, wíj werden weer verrast vandaag. Net wat Fred zegt, na iedere keer is het weer van "dit kan niet meer beter". Maar natúúrlijk kan het beter, blijkt ook nu weer.... Deze keer grotendeels veroorzaakt door een door hem zelfgebouwde super passieve voortrap. En Cock hád al zo'n goede zelfgebouwde, maar deze veroorzaakt toch weer een andere emotie.

Ik ben afgelopen zondag weer eens wezen luisteren. En hoe hij het doet, doet hij het, maar het is Cock weer gelukt: zijn al heel mooie passieve vv is inderdaad nog mooier geworden. In mijn beleving vooral meer helderheid. Schijnt iets met het materiaal van de trafo-kernen te maken te hebben. Hij had al jaren een doos oude kernen (die al lang niet meer gemaakt worden) liggen en stond eigenlijk op het punt de boel maar bij het vuil te zetten. Maar ja, een oud idee kwam bovendrijven en na een flink aantal avonden stug doorwikkelen zag een verbeterde vv het licht. Jammer alleen dat de voorraad kernen zeer beperkt is. 

Link to comment
Share on other sites

Wat ik zelf leuk vind: naarmate je set beter wordt,  ontdek je de muziek die je dacht te kennen,  opnieuw.  Prachtige kleine details die vroeger verstopt bleven,  komen ineens tevoorschijn.  Inderdaad muziekarcheologie. Ge-wel-dig is dat voor mij. In mijn geval zijn dat juist vaak geen audiofiele opnames,  maar bijvoorbeeld de eerste lp van Iron Butterfly (heavy). Ik heb daar een cd verzamelboxje van gekocht  die "ineens"  heel behoorlijk blijkt te klinken. 

Hetzelfde met een verzamelcd van group 1850. Veel gehoord in mijn prille jeugd, hartstikke leuk dat nu zo goed terug te horen. De matchbox lp van Earth and fire klinkt op lp niet bepaald verkeerd. De cd uitgave van Rotation klinkt ronduit waanzinnig goed! Een feestje.

 

Ik draai ook nieuwere muziek, en ben bijvoorbeeld benieuwd naar de kwaliteit van Adele 30. Ik hoop alleen dat het niet diezelfde pipo is die 25 heeft afgemixt. Dat was tranentrekkend slecht gedaan...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nico H said:

Ik draai ook nieuwere muziek, en ben bijvoorbeeld benieuwd naar de kwaliteit van Adele 30. Ik hoop alleen dat het niet diezelfde pipo is die 25 heeft afgemixt. Dat was tranentrekkend slecht gedaan...

 

Ik denk dat het album niet audiofiel verantwoord is.  Dat is ook helemaal de doelgroep niet. Maar op een goeie set, kun je het prima draaien. 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Dat vind ik dan al héél wat. 25 was zo extreem slecht qua klank, dat het niet genietbaar was. Die was totaal verkl***t. De oudere waren veel beter. Er ligt hier genoeg muziek welke niet audiofiel is opgenomen,  maar waarvan je prima genieten kan.

100% is een gouden streven, iets minder is ook prima.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...