Jump to content

Chat GPT

carl
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Roots said:

Je gaat nu over op zelfverheerlijking Carl. :huh:

Nee hoor alleen dat ik heel, heel en heel erg zeker van mezelf was Roots.

55 minutes ago, Tubejack said:

Wat heeft dat met Chat GPT te maken @carl :huh:

Het was naar aanleiding van een opmerking van mij dat ik wilde dat iemand Chat had gebruikt Jack. 

Nou ik ben niet alwetend, naast terechte zorgen: "misbruik,"  "gebruik"  "en verbruik", van een aantal mensen hier, gaf ik eerder aan, dat AI iets goeds kan betekenen voor de zorg. Onze Minster Agema lijkt daar ook zo over te denken. Goede zaak.    

17 hours ago, carl said:

Wie zegt jouw dat ik Chat veel voor mijn hobby gebruik Onno. Dat is alleen maar sporadisch - was ook om er even mee te experimenteren. 

Ik zal het proberen te verduidelijken waarom ik zo reageer als ik reageer.

Nou Charles, als ik aan dit topic terug denk, dan denk ik toch dat de meeste berichten met gestelde vragen met antwoorden aan Chat CPT van jou komen. Ook een bericht dat je Chat CPT had geraadpleegd over een rechtzaak, die je voert of hebt gevoerd.  Daaruit maak ik op dat je de laatste tijd veel met Chat CPT heb geëxperimenteerd. En hier veel over hebt bericht of gedeeld. Ondanks je euforie en de voordelen van Chat CPT, die jij hebt en ziet, waren er anderen (incluis mijzelf) die waarschuwden voor de nadelen en minder euforisch waren. Dat negeerde je mijn inziens volledig. Daardoor kwam het over bij enkelen (incluis mijzelf) dat het een soort nieuw speeltje voor je was geworden. 

Mijn inziens als je ook meer inhoudelijk had gereageerd op de aangedragen nadelen (incluis krantartikelen en de gegeven links van enkelen), dan hadden enkelen (incluis mijzelf) minder hard geweest in hun berichten. Ik heb soms het idee dat je wakker geschud moet worden bij zoiets en dat het zeker niet Halleluja is. 

En eerlijk is eerlijk,  ik heb ook een paar vragen gesteld over audio aan Chat CPT en hier gedeeld in dit topic. Alleen ik kwam er echt heel snel achter door de gegeven Chat CPT antwoorden op mijn gestelde vragen dat het voor audio niet geschikt is en verspilling is. Mijn conclusie was daarom ook hard en dat was dat het je lui en gemakzuchtig maakt en het houdt je in feite  je onwetend. Immers, door dezelfde vraag in een zoekmachine te stellen krijg je vele links en waar je zelf op zoek moet gaan naar het antwoord. Dat maakt je juist actief i.p.v. lui en door het zoeken i.p.v. gemakzuchtig en lezen leer je bij i.p.v. onwetend. 

Mijn bonuszoon geeft les op de MBO en daar is het gebruik van Chat CPT verboden bij opstellen schrijven of vragen beantwoorden enz. Toch komt het voor dat leerlingen het wel gebruiken en dat ziet hij direct. Doordat de leerling het 1 op 1 overschrijft en het niet in zijn eigen woorden vertaalt (lui en gemakzuchtig). Door in de les enkele controle vragen te stellen komt de leraar er achter dat de leerling niet weet waar het echt overgaat of het gewoon geen antwoord weet (onwetend).

Bij Defensie waar ik werk als vrijwilliger hebben we het er regelmatig over de voor en nadelen van AI en Chat CPT. En over de gevaren ervan door Naties en mensen. Ook was er laatst een uitgebreide inlichting en voorlichting erover binnen Defensie.

Men is niet euforisch en jubelend. Men ziet de gevaren voor en bij in oorlog en ook voor het gebruik bij bedrijven en de mens.

Kortom, ik wil maar verduidelijken en laten zien met deze back-side informatie waarom ik sceptisch ben en waarom ik soms met gestrekt been erin kom. Juist dus....om mensen te waarschuwen !

Verder heb ik niets tegen je, dat weet je wel. En jij en ik weten wel dat de soms felle discussies erbij horen tussen jou en mij. Uiteindelijk komen we toch wel bij elkaar en is er de verbinding, namelijk onze hobby audio.

5 hours ago, Tubejack said:

Nou ik ben niet alwetend, naast terechte zorgen: "misbruik,"  "gebruik"  "en verbruik", van een aantal mensen hier, gaf ik eerder aan, dat AI iets goeds kan betekenen voor de zorg. Onze Minster Agema lijkt daar ook zo over te denken. Goede zaak.    

Kan helpen om sneller een diagnose te stellen maar valt of staat met de juiste input. Als niet alle symptomen juist zijn ingevuld dan kan je maar zo ergens anders uitkomen, verkeerde diagnose dus.

En na verloop van tijd zal je zien dat men steeds meer op AI gaat vertrouwen en de verkeerde diagnose klakkeloos overneemt.

De opgedane vak kennis zal dan minder toegepast worden.

Of dat zo een verbetering is ???

Laten we het kind niet met het badwater weggooien. Ik lees regelmatig, dat diagnoses, vooral bij vrouwen moeilijk is.  2e puntje (huis) artsen zijn tegenwoordig zo overbelast, dat je al gauw wordt afgescheept met een "pilletje". Zélf aantal maal mee gemaakt. Je moet echt doorzetten en "lullen als brugman" om iets voor elkaar te krijgen. Gelukkig, heb ik met dat laatste meestal geen moeite. ;)   

Edited by Tubejack
typefoutje

Mee eens maar door die overbelasting is het eigen brein buitenwerking zetten door AI wel iets wat op de loer ligt.

Nu om dat alles nieuw is zullen de juiste parameters wel goed ingevuld worden, het is wachten op het moment dat men daar slordig in wordt en fouten gaat maken. 

Mee eens nu is het ook lastig om een arts te overtuigen dat je iets nodig hebt.

1 hour ago, audiofreak said:

Nou Charles, als ik aan dit topic terug denk, dan denk ik toch dat de meeste berichten met gestelde vragen met antwoorden aan Chat CPT van jou komen. Ook een bericht dat je Chat CPT had geraadpleegd over een rechtzaak, die je voert of hebt gevoerd.  Daaruit maak ik op dat je de laatste tijd veel met Chat CPT heb geëxperimenteerd. En hier veel over hebt bericht of gedeeld. Ondanks je euforie en de voordelen van Chat CPT, die jij hebt en ziet, waren er anderen (incluis mijzelf) die waarschuwden voor de nadelen en minder euforisch waren. Dat negeerde je mijn inziens volledig. Daardoor kwam het over bij enkelen (incluis mijzelf) dat het een soort nieuw speeltje voor je was geworden. 

Mijn inziens als je ook meer inhoudelijk had gereageerd op de aangedragen nadelen (incluis krantartikelen en de gegeven links van enkelen), dan hadden enkelen (incluis mijzelf) minder hard geweest in hun berichten. Ik heb soms het idee dat je wakker geschud moet worden bij zoiets en dat het zeker niet Halleluja is. 

En eerlijk is eerlijk,  ik heb ook een paar vragen gesteld over audio aan Chat CPT en hier gedeeld in dit topic. Alleen ik kwam er echt heel snel achter door de gegeven Chat CPT antwoorden op mijn gestelde vragen dat het voor audio niet geschikt is en verspilling is. Mijn conclusie was daarom ook hard en dat was dat het je lui en gemakzuchtig maakt en het houdt je in feite  je onwetend. Immers, door dezelfde vraag in een zoekmachine te stellen krijg je vele links en waar je zelf op zoek moet gaan naar het antwoord. Dat maakt je juist actief i.p.v. lui en door het zoeken i.p.v. gemakzuchtig en lezen leer je bij i.p.v. onwetend. 

Mijn bonuszoon geeft les op de MBO en daar is het gebruik van Chat CPT verboden bij opstellen schrijven of vragen beantwoorden enz. Toch komt het voor dat leerlingen het wel gebruiken en dat ziet hij direct. Doordat de leerling het 1 op 1 overschrijft en het niet in zijn eigen woorden vertaalt (lui en gemakzuchtig). Door in de les enkele controle vragen te stellen komt de leraar er achter dat de leerling niet weet waar het echt overgaat of het gewoon geen antwoord weet (onwetend).

Bij Defensie waar ik werk als vrijwilliger hebben we het er regelmatig over de voor en nadelen van AI en Chat CPT. En over de gevaren ervan door Naties en mensen. Ook was er laatst een uitgebreide inlichting en voorlichting erover binnen Defensie.

Men is niet euforisch en jubelend. Men ziet de gevaren voor en bij in oorlog en ook voor het gebruik bij bedrijven en de mens.

Kortom, ik wil maar verduidelijken en laten zien met deze back-side informatie waarom ik sceptisch ben en waarom ik soms met gestrekt been erin kom. Juist dus....om mensen te waarschuwen !

Verder heb ik niets tegen je, dat weet je wel. En jij en ik weten wel dat de soms felle discussies erbij horen tussen jou en mij. Uiteindelijk komen we toch wel bij elkaar en is er de verbinding, namelijk onze hobby audio.

Er zijn simpele tools om te zien of er van AI gebruik is gemaakt. Bijvoorbeeld: Scribbr of ZeroGpt. www.aicheck.com

Edited by Rob55

Ik zie het nog zover komen, dat AI je recepten voor gaat schrijven.

Mijns inziens staat ons nog heel wat te wachten.

Nieuwe ontwikkelingen zijn niet te stoppen, of je dat nou leuk vindt of niet.

Jules Verne werd ook voor gek verklaard.

8 hours ago, audiofreak said:

Ik ga niet op alles in Onno want ik ben de luisterruimte aan het schoonmaken (haha).

AI is een nieuwe techniek en ik ben nog jong genoeg van geest om daar mee te experimenteren. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar. Chat is gratis beschikbaar dus ik ben daar mee begonnen te experimenteren. Je begint dan met wat vragen te stellen over iets waarmee je actief mee bezig bent geweest en waar je het antwoord eigenlijk al van kent. Ik vroeg Chat dus wat een goed element was voor mijn Graham 2.1 arm. Chat geeft dan antwoord en stelt gelijk wat vragen over prijsklasse, welke muziek je draait, gewenste klank e.d. Ik kreeg echt een goed antwoord. Sterker nog toen ik “vertelde” dat ik bij de Graham een losse aluminium arm (op mijn 2.1 zit een ceramische) had gekocht kreeg ik daaraan gerelateerd advies. Het systeem maakt daarbij onderscheid tussen objectieve gegevens (effectieve massa e.d.) en subjectieve luister ervaringen (reviews, fora e.d). Ook andere audio vragen gesteld en hetzelfde goede antwoord. Nu zul je zeggen je kan beter zelf gaan luisteren. Natuurlijk, maar AI zorgt dan wel voor een “shortlist”. Bovendien een versterker kan je nog wel ergens te leen krijgen. Bij een element lukt dat niet/zeer moeilijk. Daarnaast heb ik andere vragen gesteld bijvoorbeeld over een juridisch probleem waar ik de hoed en de rand van wist @tubejack en binnen een seconde kreeg ik het juridisch correcte antwoord. Als mijn opponent indertijd Chat had geraadpleegd hadden we niet naar de rechter gehoeven. Had beide partijen veel geld bespaard. Ik kan nog tal van voorbeelden noemen.

Defensie wat je noemt vind ik wel een leuk voorbeeld van AI. We hebben net een aantal tanks gekocht. Er wordt wel gezegd dat dit zonde van het geld is vanwege kwetsbaarheid voor drones e.d. Dat is dus niet waar want de tanks die we onlangs hebben gekocht zijn beschermd met een soort van “goalkeeper” op basis van AI.  De bemanning zal dat wel prettig vinden. Niet dat ik op oorlog zit te wachten hoor. Ik vind dit allemaal zo zonde van menselijk leven en ook geld wat beter besteed kan worden.

Zelf denk ik dat de geschiedenis leert dat de “vooruitgang” niet is tegen te houden. Je kunt hem misschien een tijdje proberen tegen te houden zoals Japan die vreemdelingen verbood. Is ze natuurlijk niet gelukt. Zeker in een wereld die zoveel kleiner is geworden als die van ons lukt je dat gewoon niet. Beter is je tijd te besteden om goed met nieuwe technieken om te gaan. Daarbij zal je moeten accepteren dat bepaalde vaardigheden zullen verdwijnen en andere zullen ontstaan. Ook dat zie je vaak in de geschiedenis. Vroeger had je verhalenvertellers die het land doorgingen en de mensen op de hoogte hielden van het (gecensureerde) nieuws. De boekdrukkunst heeft de kunst van het verhalen vertellen geen goed gedaan. Daartegenover stond wel dat via boeken de verhalen bij veel meer mensen terecht kwam. Censuur is dan toch moeilijker. Of dat verder een voordeel of nadeel is, is een kwestie van smaak. Feit is dat de geschiedenis zich zo ontwikkeld. Het probleem is daarbij absoluut dat technische vooruitgang sneller gaat dan ontwikkeling van de menselijke geest.

Wat AI ons brengt zal de toekomst leren. Jouw verdere bedenkingen volg ik verder wel. Dat zal de introductie van AI niet tegengaan.

Edited by carl

2 hours ago, Tubejack said:

Misschien kun je iets heel slims maken waarbij via een vraag en antwoord pagina de patiënt thuis al het e.e.a. kan invullen. In de "zenuwen" wordt wel eens wat vergeten. Bijna niemand gaat voor zijn lol naar een arts. 

In verband met mijn TIA heb ik net wat vragen voor het ziekenhuis ingevuld Jack. Daar gaan we maandag via videobellen over praten. De controlevragen haal je er zo uit. Ze vragen je bijvoorbeeld over stemmingswisselingen. Iets later over je sexleven. Als je invult dat je je prima voelt en daarna dat je sexleven minder is sinds je TIA is dat een “trigger” . Ze gaan dan doorvragen. Dat kan je allemaal heel slim naar boven krijgen. Die techniek hanteren ze op veel andere terreinen al zeer lang bijvoorbeeld bij de politie.

De vooruitgang in de wereld en daarmee de samenleving is het gevolg van kritische en nieuwsgierige denkers en wetenschappers die, vaak uit onvrede met bestaande inzichten, nieuwe wegen zochten. Die vervolgens soms haaks stonden op eerdere, tot dat moment kennelijk onaantastbare, inzichten. Chat GPT onderzoekt geen nieuwe wegen en vat hooguit bestaande inzichten samen. En is in dat opzicht dan ook hooguit volgend en niet vernieuwend. Hooguit geschikt als 'shareholder value'.

Edited by Anathema

Op filosofisch gebied heb je waarschijnlijk in grote lijnen gelijk A.  Ik maak boven dan ook niet voor niets onderscheid tussen technische vooruitgang en ontwikkeling van de menselijke geest. Idealiter loopt de ontwikkeling van de menselijk geest vooruit op de technische ontwikkeling. Helaas is dat niet zo. Overigens Chat maakt maar een klein onderdeel uit van AI. 

Ik heb gisteren een live concert van Melanie op vinyl ontvangen. Daar ga ik me maar eens mee bemoeien. 

Edited by carl

In de tijd dat ik nog niet was veroordeeld tot een geïsoleerd bestaan, kende ik mensen die betrokken waren bij de organisatie van haar optredens in Nederland. De unanieme conclusie was dat in termen van gedragspatroon sprake was van een k*twijf. Nog los van het feit dat zij niet kon zingen. Overigens betreft dit niet alleen artiesten werkzaam in de sfeer van 'light music', want ook (veelgeprezen) vocalisten, solisten en dirigenten actief op het gebied van de 'klassieke muziek' (foute term) vertonen onaangepast bedrag. To put it mildly. Na het horen van dit lied is Jaap van Zweden zo erg nog niet.

Edited by Anathema

On 29-5-2025 at 13:18, carl said:

Ik ga niet op alles in Onno want ik ben de luisterruimte aan het schoonmaken (haha).

Ik vroeg Chat dus wat een goed element was voor mijn Graham 2.1 arm. Chat geeft dan antwoord en stelt gelijk wat vragen over prijsklasse, welke muziek je draait, gewenste klank e.d. Ik kreeg echt een goed antwoord.

Ik kan nog tal van voorbeelden noemen.

Wat AI ons brengt zal de toekomst leren. Jouw verdere bedenkingen volg ik verder wel. Dat zal de introductie van AI niet tegengaan.

Zoals je ziet ga ik ook niet op alles in wat je schrijft. Ik ben lekker aan het luisteren. (Knipoog Smiley)

Ik heb voor deze ene keer ook Chat CPT even geraadpleegd met jouw vraag over "een goed element voor de Graham 2.1. tonearm".
Krijg ik alleen 4 elementen als suggestie en niets over wat jij zegt "stelt gelijk wat vragen over prijsklasse, welke muziek je draait, gewenste klank e.d. Ik kreeg echt een goed antwoord".
De 4 elementen waren :
1- Ortofon Cadenza serie
2- Dynavector DV-20X2H of DV-20X2L
3- Koetsu Rosewood Signature
4- Zyx Universe of Airy 3
Ook zegt Chat CPT dat het belangrijk is om rekening te houden compliantie en impedantie van het element, zodat deze goed overeenkomt met de massale en resonantie eigenschappen van de Graham 2.1 tonearm.
Bij mij dus geen vragen die gesteld worden door Chat CPT over prijsklasse en welke muziek en gewenste klank. Zelfs niet als ik deze genoemde parameters in de vraag opneem, krijg ik dezelfde elementen in andere volgorde.

Ter controle nog een keer dezelfde vraag in een nieuwe chat gesteld en krijg dan een iets ander lijstje van elementen.
Deze dus :
1- Dynavector DV-20X2 of DV-20X2L
2- Ortofon 2M Black
3- Audio Technica AT-OC9XSL of AT OC9XEB
4- Koetsu Black
Helaas ook hier geen vragen van Chat CPT aan mij over gewenste klank, welke muziek en prijsklasse.

Kortom, mijn conclusie : Ik leer hier dus uit dat ik niet geschikt ben voor Chat CPT en Chat CPT niet voor mij. En voor mij onbetrouwbaar. Ik ben dus meer geschikt om gewoon domweg de zoekmachine van DuckDuckGo te gebruiken en gewoon ouderwets de gegeven links te gebruiken en verder te zoeken.

Defensie gebruikt zeker AI, maar ook niet. Voor de nieuwe tanks hebben ze meerdere systemen tegen drone aanvallen en zeker niet alleen gebruikmakend van AI. Verder kan en mag ik er niet op in gaan. DIENSTGEHEIM zeiden we vroeger.

Wat jij als 'vooruitgang' noemt is niet altijd vooruitgang. Het kan ook 'achteruitgang' zijn. Zeker ik zie voordelen met AI, maar niet zoals jij het gebruikt voor je audio hobby. Ik heb het al steeds aangegeven dat AI en Chat CPT zeker voordelen heeft bij bepaalde bedrijfstakken, zoals bijvoorbeeld gezondheidszorg en ouderenzorg. Maar voor hobbyen en bij gebruik voor bepaalde leermiddelen voor leerlingen/scholieren zie ik het niet en wijs ik het gewoon af. 
En daar laat ik het maar bij. Ga ik weer verder met luisteren naar 1 van mijn favorieten Nederlandse Bluesband van mij.

1 hour ago, audiofreak said:

Nee Toine. Ze speelden er wel gisteravond op het Bredase Jazz Festival. Het was in de "Baai" bij het water waar ze ook bootjes verhuren.

Ze heten de Twelve Bar Blues Band. (12BBB). Zoek op youtube

Ah, dank voor je toelichting Onno (bericht ontvangen).

En om on topic te blijven: natuurlijk ga ik Chat GPT ook raadplegen om alles te weten te komen over 12BBB.
YouTube is tegenwoordig zooooo achterhaald... ;)

Zoals met alles moet je met nieuwe systemen leren omgaan Onno. Bij Chat is de vraagstelling erg belangrijk. Ik heb waarschijnlijk uitgebreider en anders gevraagd. Bij mij kwam Chat duidelijk bij Benz uit: de Ruby en Gullwing met duiding van de klankverschillen. Ik ga nu trouwens zeker geen element kopen hoor (eerst maar een versterker). Wel wil ik eventueel voor de tweede arm iets totaal anders wat klank betreft. Liefst wat ook nog op mijn Jelco kan.

AI vind ik echt intigrerend. Mijn overleden broer was een zeer succesvol belegger. Eigenlijk kon die met een computer weinig tot niets. Had toch veel aandelen in “robotica” gekocht. Zag dat echt als de toekomst. Mijn broer had in dit soort dingen altijd gelijk. Ik heb met zijn dood nog steeds veel moeite net zoals die van Roger. We belden elkaar wel een keer per week.

Ik heb net een plaat van de Small Faces binnen: een opwelling. Ellie is met vriendinnen op stap dus ik ga laat door. 

2 hours ago, thingman said:

YouTube is tegenwoordig zooooo achterhaald... ;)

Ook gij Brutus? You tube gebruik ik trouwens veel vandaar die aankoop van de Small Faces