Jump to content

Buizen phono keuzes

Duclaasie
 Share

Recommended Posts

Yep, de LM LP-33 is een goede buizen (ECC83 e.d.)phonoamp met losse buizen voeding.  MC gedeelte volledig gescheiden van de rest en step up trafo's. Volledig dual Mono opgebouwd.

Lees deze review eens

https://www.hifi-advice.com/blog/amplifier-reviews/phono-preamp-reviews/line-magnetic-lp-33-mm-mc-phono-stage/

Ik heb hem ook en je bent welkom hier om te komen beluisteren. Ik luister volledig met buizen apparatuur.

Dan hangt het er nog natuurlijk wel vanaf of de bron voldoende sap kan leveren om die belasting te kunnen aansturen.

In de praktijk gaat dat met buizen zeker vaak prima

Even terug naar  "buizen magie" waar je mogelijk door gegrepen bent.  Snap ik ;)

Waar bestond die set uit?  

Was er ook een buizen voor-en eind versterker?

Wat voor draaitafel cartridge?

Misschien iets digitaals? 

Kortom heb je wat meer info Klaas? 

Groeten 

10 hours ago, Duclaasie said:

Wat zijn in jouw optiek dan buizenversterkers die echt wat bijzonders doen?

Het pad van goede componenten en voeding begrijp ik zeker. Daarom is het voor mij op dit moment ook wel het interessantst om een kant en klaar simpel goed ontwerp te kopen om daar mee te kunnen experimenteren. 

Even kort door de bocht, die heb ik niet. De buizen phono's die ik zelf heb gehad (en dus een gefundeerd oordeel over kan geven!) zijn de Luxman EQ500, pink Faun minion zelfbouw en de Herron VTPH-1. Van deze vond ik alleen de PinkFaun heel bijzonder, d=maar is niet meer te krijgen en was zelfbouw destijds. Die gebruikte ik met een tribute step-up trafo en klink erg goed.

Zowel de Luxman (incl ingebouwde stepup) en de Herron met fet ingang, vind ik niet beter dan een goede transistor versterker. Van alle phono's die ik heb gehad vind ik de Tom Evans micro groove nog altijd een heel mooie phono voor het geld. Die heeft een bepaalde magie die je niet zo snel vind in dat prijs segment. Verder heb ik de Hypnotised zelfbouw nu in gebruik en die kun je ook helemaal naar je smaak maken met mooie koppel caps en andere componenten. Zeker, de Herron en Sugden gaan in sommige opzichten net wat verder, maar de balans van de Hypnotised is zeer fraai en verkies ik vaak net boven deze andere 2, al hangt het ook weer af van het elememt wat je gebruikt. 

Er is dus geen eenduidig antwoord te geven en zoals ik al aangaf vind ik buizen niet per se een voordeel geven kwa klank.

Ik heb inmiddels heel wat phonotrappen in huis gehad Klaas waaronder een aantal buizen phonotrappen. Het “probleem” met een buizen phonotrap is dat die het zeer goed doet met een MM / MC en een High Output MC element. Bij een low output MC heb je toch extra versterking nodig via een trafo of een head amp. De HAT buizen phono van Jaap Pees doet die extra versterking met FETs. Dat ging zeker goed met mijn Benz Ruby low. Voordeel daarvan is dat in principe andere elementen technisch geen probleem zullen vormen. De Ukrainese Ampearl met Phasemation trafo werkte echter zeker niet optimaal met de Benz. Met jouw Phasemation element zal die trafo het waarschijnlijk wel weer heel goed doen. Bij de keuze van een buizen phonotrap zou ik dus geen enkel risico nemen met de trafo. Dus eerst “kiezen” voor een geschikte trafo en daarna pas voor de buizen phono.

Die magische ervaring komt wel als het erg goed klinkt Jack. Phonotrappen klinken trouwens zeker erg verschillend. Ik heb trouwens hele goede gehoord zonder buizen. 

Edited by carl

20 hours ago, Tubejack said:

Even terug naar  "buizen magie" waar je mogelijk door gegrepen bent.  Snap ik ;)

Waar bestond die set uit?  

Was er ook een buizen voor-en eind versterker?

Wat voor draaitafel cartridge?

Misschien iets digitaals? 

Kortom heb je wat meer info Klaas? 

Groeten 

Dat is in diverse opstellingen geweest, maar het meest indrukwekkend was bij Cock. De Audion van @René N.heb ik hier thuis kortstondig gehoord met een Silk stepup. Helaas was de Audion toen niet in orde, maar toen ik bij René thuis mijn Phono 65 kon vergelijken in zijn set was wel duidelijke waar de kwaliteiten van beide voorversterkers liggen. Daarbij moet wel aangetekend dat de set van René en ondergetekende dag en nacht verschillen, maar verschillen duiden gaat echter prima. 

Daarnaast bij Hanze de HAT PH-3 gehoord met EMT element en ook dat was erg mooi en natuurlijk. 

2 hours ago, carl said:

Ik heb inmiddels heel wat phonotrappen in huis gehad Klaas waaronder een aantal buizen phonotrappen. Het “probleem” met een buizen phonotrap is dat die het zeer goed doet met een MM / MC en een High Output MC element. Bij een low output MC heb je toch extra versterking nodig via een trafo of een head amp. De HAT buizen phono van Jaap Pees doet die extra versterking met FETs. Dat ging zeker goed met mijn Benz Ruby low. Voordeel daarvan is dat in principe andere elementen technisch geen probleem zullen vormen. De Ukrainese Ampearl met Phasemation trafo werkte echter zeker niet optimaal met de Benz. Met jouw Phasemation element zal die trafo het waarschijnlijk wel weer heel goed doen. Bij de keuze van een buizen phonotrap zou ik dus geen enkel risico nemen met de trafo. Dus eerst “kiezen” voor een geschikte trafo en daarna pas voor de buizen phono.

Daarom wil ik ook geen volledige buizen phono, maar een (losse) step up voor de eerste 20-26dB aan versterking. Erg jammer dat de Ampearl 2030 SE LCR niet meer te krijgen is, voor dat geld was het zeker een kanshebber geweest. Qua SUT keuze is het niet zo heel moeilijk, zoals je waarschijnlijk wel begrijpt. Als je binnen het assortiment van de fabrikant blijft kun je een behoorlijk veilige keuze maken, dus dat heeft dan ook de eerste keuze op dit moment. 

7 hours ago, carl said:

Voor jou oude Pass heeft Rogier een MC stepup gemaakt, die zal waarschijnlijk nog prima in orde zijn en kan je prima gebruiken voor een MM trap moet niet heel moeilijk zijn om die voor de Amperal te zetten, zou je wel eens kunnen verbazen wat dat doet. Zal even zoeken naar het schema, ik heb waarschijnlijk nog een Print liggen daarvan en kan naar een liefhebber.

pKOSF2b.jpeg

gIeLghA.jpeg

bxUNL5c.jpeg

Edited by kappa7

Gister kreeg ik mail van David Shaw (Icon Audio) en die gaf aan dat de Icon Audio PS-1 MK2 gezien de lage ingangsimpedantie van de Moon geen verstandige keuze zou zijn. Er vanuitgaande dat de ontwerper verstand van zaken heeft maakt het dat voor mij een stuk makkelijker, omdat daarmee veel buizen phono’s afvallen. 

Ook komt er nog een kanshebber bij in de lijst, namelijk de Ampearl RE-2030 LCR phono. De verkrijgbaarheid is weliswaar lastig, maar met een lage uitgangsimpedantie van 200 ohm en LCR RIAA correctie is hij bijzonder interessant.