Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Wordt er hier nog een beetje geluisterd en gekeken naar het Mahler Festival?

Ik heb met zeer veel genoegen Mahler 2 gevolgd en verheug mij op Mahler 4. ( Zit in Portugal dus afhankelijk van uitzendingen via internet tv, die lopen wat achter) Het festival is best een happening.

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Ik heb met zeer veel genoegen Mahler 2 gevolgd en verheug mij op Mahler 4. ( Zit in Portugal dus afhankelijk van uitzendingen via internet tv, die lopen wat achter) Het festival is best een happening.

De vierde symfonie van Mahler is geheel anders dan zijn tweede symfonie. Voor mij is de vierde aanzienlijk minder spectaculair. 

Velen hebben het vast al ontdekt.  De standaard Qobuz software doet nu ook Airplay 24bit 192kh  M.a.w. bedient net zo makkelijk als Spotify vanaf je telefoon op iPad, maar nu Hi-res. In principe is streaming software meer nodig zoals Audirvana.  "And jump to conclusions" Spotify HiFi is niet meer nodig :P

Edited by Tubejack

Aha, je hebt Qobuz Connect. Cambridge Audio staat nog niet in de lijst, ik denk dat ik binnenkort vanuit CA een firmware upgrade krijg en dat het hier dan ook werkt. Zou top zijn, want de Qobuz app werkt wel prettig. 

2 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Geniet van Portugal Kraus en zeker van Mahler!

1 hour ago, Duclaasie said:

Aha, je hebt Qobuz Connect. Cambridge Audio staat nog niet in de lijst, ik denk dat ik binnenkort vanuit CA een firmware upgrade krijg en dat het hier dan ook werkt. Zou top zijn, want de Qobuz app werkt wel prettig. 

Klopt, Qobuz Connect. De nieuwe versie laad vrijwel automatisch als je de Qobuz app opnieuw opstart. Ik heb het nu ook op onze Mac mini draaien. Qobuz kan daar t.z.t hele leuke dingen mee doen ala Spotify. Denk aan songteksten, foto's, filmpjes en andere info op je smartphone. De geluidkwaliteit is uitstekend. De CPU belasting 3..4% 

Edited by Tubejack

15 minutes ago, Duclaasie said:

Ik ben heel benieuwd wanneer Cambridge Audio met de release komt, kijk er naar uit!

Wellicht dat een mail richting Cambridge Audio helpt? Ik meen dat Qobuz een aantal weken geleden "testers" zocht. Misschien is dat ook voor Cambridge gedaan. Stuur een mail naar Qobuz en/of wordt lid van de Qobuz community. 

Edited by Tubejack

Van de vierde symfonie heb ik intens genoten. Orkest, dirigent en vooral de sopraan: ronduit super. Een hele mooie uitvoering.

De Lieder die vooraf gingen zijn aan mij niet besteed.

Ik ga niet alles bekijken, misschien ga ik alleen bij Jaap van Zweden er nog even voor zitten. Ik ben tenslotte alleen maar liefhebber, geen kenner.

On 13-5-2025 at 21:29, Tubejack said:

Wellicht dat een mail richting Cambridge Audio helpt? Ik meen dat Qobuz een aantal weken geleden "testers" zocht. Misschien is dat ook voor Cambridge gedaan. Stuur een mail naar Qobuz en/of wordt lid van de Qobuz community. 

de reactie van CA stemt hoopvol

While Qobuz Connect is not currently supported on our products, I’m pleased to let you know that our software team is actively working with our streaming service provider in partnership with Qobuz to explore the best way to bring Qobuz Connect to Cambridge Audio network players, including legacy products where possible. 

We’re hopeful to have more news to share on this soon — so do stay tuned to our Community Forum and social channels for the latest updates.

On 13-5-2025 at 21:11, Tubejack said:

Klopt, Qobuz Connect. De nieuwe versie laad vrijwel automatisch als je de Qobuz app opnieuw opstart. Ik heb het nu ook op onze Mac mini draaien. Qobuz kan daar t.z.t hele leuke dingen mee doen ala Spotify. Denk aan songteksten, foto's, filmpjes en andere info op je smartphone. De geluidkwaliteit is uitstekend. De CPU belasting 3..4% 

Marantz/ HEOS schijnt eindelijk ook de Qobuz connect geïmplementeerd te hebben. Het is me alleen niet duidelijk of dat enkel voor de nieuwe modellen geldt? 

Na het bekijken van onderstaande yt-filmpje geldt het dus voor HEOS in het algemeen.  Maar dat betekent echter nog steeds dat je Qobuz niet rechtstreeks (lees: per knopdruk) via de HEOS kan inschakelen, zoals dat bij andere door Marantz ondersteunde streamingdiensten wel het geval is. 🤔

Moet je niet gewoon Qobuz streamen vanaf je telefoon? Met de Qobuz app op je telefoon. Je Marantz is een van de apparaten waar die stream naar toe kan zoals mijn iMac . Die zie je dan in dit lijstje op je telefoon staan. 

IMG-6985.png

Edited by Tubejack

• 3 weeks later...

Ik heb nog een vergelijking gedaan tussen mijn thuis set en de Bang en Olufsen H100 hoofdtelefoon. De thuis set bestaat uit een Unison Research Simply Headphone (SH) en een Denon AH-D9200. Voorzien van een aftermarket kabel van Phantom Cable.

Wat me verbaasde is dat de H100 de overhand heeft in waargenomen laag. De laagcontrole en definitie is sowieso een goed punt van de H100. Klankmatig ontloopt het elkaar niet enorm. De Denon kleurt wellicht iets meer. Maar een groot deel van deze verschillen vallen eigenlijk allemaal weg. Wat overblijft is dat de Denon ruimtelijk afbeeld en vooral zit er een muzikale flow in het geluid, in het middengebied. Gewoon ondergedompeld worden in muziek. Nooit het idee hebben dat de klank direct wordt. De H100 doet vooral wat in het laag en in het midden. Het hoog is er gewoon. Maar het midden heeft niet zo'n flow. Klinkt wat compacter. Ook wel grotendeels terug te voeren op het verschil tussen een buis en solid state. Allebei hebben ze dus hun eigen ding. De H100 is inmiddels mijn beste vriend geworden. Een voor mij nieuw genre deep house op ontdekt en haast meeslepender wordt het niet. Ik denk dat dit ook wel het belangrijkste is. Muziek moet meeslepend zijn. Beiden doen dat op hun eigen manier. Maar het geeft ook wel weer opnieuw inzicht waarom ik buizenliefhebber ben.

En tot slot. De Denon, Unison en bekabeling kost een drievoud van de H100. Dan kun je de H100 duur vinden. Maar dat is dus maar hoe je het bekijkt.