Jump to content

TDA1540 DAC


pjotr27
 Share

Recommended Posts

On 1-9-2021 at 20:54, Roots said:

Best raar dan toch héh...Waarom zou de allereerste dac chip de beste zijn, of het best klinkende/muzikaalste.

En niet die 1541 want dat is dan toch een verbeterde versie?

 Ik las dat de 1540 ooit in keramiek werd gemaakt ipv plastic. Wie weet is dat een van de redenen?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, pjotr27 said:

 Ik las dat de 1540 ooit in keramiek werd gemaakt ipv plastic. Wie weet is dat een van de redenen?

Kan natuurlijk ook dat de eerste compromisloos wordt gemaakt en de latere uitvoering wat aanpassingen krijgt die voornamelijk productie prijstechnisch een verschil maken.

dat is vaak geen verbetering maar soms ook wel. 

Link to comment
Share on other sites

De DAC van Pjotr heeft dus de P uitvoering zo te zien op de foto.

 

Volgens Cees Ruijtenberg van Metrum Acoustics hebben alle commerciële DAC chips een ingebouwd filter die niet uitgezet kan worden. Daarom  gebruikte hij industriele DAC chips omdat die filterloos zijn.....Zou het kunnen dat er in de 1540 ook nog geen filter zit omdat het de eerste DAC was?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Roots said:

De DAC van Pjotr heeft dus de P uitvoering zo te zien op de foto.

 

Volgens Cees Ruijtenberg van Metrum Acoustics hebben alle commerciële DAC chips een ingebouwd filter die niet uitgezet kan worden. Daarom  gebruikte hij industriele DAC chips omdat die filterloos zijn.....Zou het kunnen dat er in de 1540 ook nog geen filter zit omdat het de eerste DAC was?

 

Dat zou ook best eens kunnen, inderdaad heeft deze de P uitvoering, sommigen zeggen dat de D nog mooier is, maar dat weet ik dus niet. De D is moeilijk te krijgen en je wilt zeker zijn dat je geen namaak koopt. Het is een beetje als de AD1865, die heeft ook meerdere uitvoeringen. Ik heb weleens vergeleken, maar kon niet echt verschil horen.

Dit weekend gaat de DAC op reis naar Nederland, dus ik ben benieuwd. 

Link to comment
Share on other sites

On 30-8-2021 at 11:08, pjotr27 said:

 

Ik vind het wel grappig, ik vind juist heel veel apparatuur niet natuurlijk klinken. Maar ik leg de lat ook hoog. 

Nieuw materiaal lijkt perfect opgenomen, op super hoge resolutie, met mega veel detail enz. 

Toch hoor ik er van alles aan.... Men weet vaak niet eens de ruimte te "vangen", wat net weer dat extra beleving geeft.

Een Concertgebouw "klinkt" anders als "De Doelen", ik wil dat kunnen terughoren in de opname.

Kom je ook nog naar Hoek van Holland op 9 oktober?

Inderdaad.  Hier ben ik het mee eens. Muziek moet natuurlijk en "live" klinken. Zelf ben ik jaren bezig geweest om mijn installatie te modificeren,  zodat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Dit is geen sinecure. Ik wil de grootte en afbeelding in de ruimte kunnen horen. Maar ook harmonischen bij een vleugel wanneer een toon aangeslagen wordt. Idem bij gitaar, of een ander snaarinstrument. Ik wil een snaredrum horen zingen etc. Veel apparatuur heeft zoveel filtering in voeding e.d., dat de achtergrond bijvoorbeeld wel heel stil is. Maar de muziek klinkt steriel en totaal zonder emotie. Ik wil die harmonische horen, ook in stemmen  Dit bepaalt wat mij betreft een belangrijk deel van de muzikale beleving. Levendigheid én emotie.

Er zijn merken en series highend condensatoren die actief juist die harmonischen onderdrukken.  En dat staat zelfs in de spec's. Ze zijn er nog trots op ook!! Ik heb daarmee in het verleden uitgebreid geëxperimenteerd omdat hele volksstammen due krengen als geweldig beoordelen. En ik maar niet begrijpen waarom de boel zo dood als een pier, en saai klonk.

Inmiddels weet ik beter.

Link to comment
Share on other sites

Na een paar weken geduld te hebben gehad kwam de TDA1540 DAC vorige week aan in Nederland.

Door een Chinese bouwer gemaakt en door onszelf een beetje aangepast, er is o.a. een USB-board toegevoegd. Alles was heel gebleven, zeker de buisjes zijn kwetsbaar. Helaas heb ik zelf op dit moment in Nederland geen muziekinstallatie om hem te testen.

De DAC dus maar meegenomen naar een vriend met een topinstallatie. Hij had altijd een Metrum Acoustic Pavane maar die is intussen vervangen door een Sonnet Morpheus.

Helaas speelt mijn vriend met allemaal Siltech XLR kabels, dus we moesten een simpele interlink van vandenHul gaan gebruiken. Ook de netkabel was een relatief eenvoudige (Wireworld Aurora) in plaats van de Siltech aan de Sonnet. 

We hebben alleen SPDIF geluisterd met een CEC loopwerk als bron. 

 

We hebben een aantal muziekstukken gespeeld, waaronder Schindlers List, The Pink Panter, en een paar stukken van o.a. Nat King Cole en een onbekende zangeres.

Na een paar uur luisteren waarbij we twee keer van DAC hebben gewisseld, was het wel duidelijk. Er zit bijna geen verschil tussen de Sonnet en de TDA1540 DAC. Sommige muziek vonden we de TDA1540 echt prachtig, bij andere de Sonnet. Maar dan moet je wel bedenken dat de Sonnet met betere bekabeling was aangesloten en is ingespeeld. 

Voor ons was in ieder geval duidelijk dat de TDA1540 een topper is. 

De prijs waarvoor ik hem heb gaat niet lukken, er moet een keurmerk op komen voor de EEG en zeker de aansluit lay-out achterop en de omschrijvingen kan nog wel stukje beter. Verder is de porto erg duur. Per kilo luchtpost betaal je rond de 25 euro momenteel vanuit China.

Maar blij ben ik in ieder geval wel. Hij blijft in Nederland en wellicht kan ik de komende weken nog wel ergens naar deze DAC luisteren. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ivan10 said:

Leuk verslag! Spannend allemaal zo’n gok. 

Zo'n gok is het niet Ivan, de kosten waren niet zo hoog en omdat het een soort "zelfbouw" is kan je de onderdelen ook weer hergebruiken.

Het USB board is een Amanero, wat in heel veel DAC's gebruikt wordt.

 

Link to comment
Share on other sites

Het is nog een beetje lastig om aan te geven, op het moment dat je het commercieel wil gaan verkopen krijg je te maken met CE keurmerk.

Verder hangt het er van af of je er 1 besteld of bijvoorbeeld meteen 25. Dan zakt de prijs ook flink denk ik.

 

 

Zo ruwweg geschat op dit moment rond de 500 euro ex porto en invoerkosten..

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Roots said:

Best stevig dan nog..Komt er nog een dikke 30% bij...En dan zit er nog geen Amanero in.

Nee is compleet.... Met Amareno.. zoals de foto ergens hierboven...

Helaas zijn de porto kosten en invoerkosten niet leuk meer sinds 1 juli, echt alles wordt belast, zelfs over de portokosten moet je belasting betalen.

 

Link to comment
Share on other sites

Eindelijk dat China nu niet meer als 3ewereld land bestempeld wordt en volledig alle belastingen moet betalen...Gratis verzenden is er nu ook niet meer bij.

Heb ooit eens een naalddrukweger besteld voor 12 euro incl 5 gram ijk gewicht...De weger kwam met post NL..En het gewichtje kwam met DHL😲 En dat allemaal voor 12 euro!

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Roots said:

Eindelijk dat China nu niet meer als 3ewereld land bestempeld wordt en volledig alle belastingen moet betalen...Gratis verzenden is er nu ook niet meer bij.

Heb ooit eens een naalddrukweger besteld voor 12 euro incl 5 gram ijk gewicht...De weger kwam met post NL..En het gewichtje kwam met DHL😲 En dat allemaal voor 12 euro!

 

Nee, de kleine producenten zijn de pineut.... de grote jongens hebben weer afspraken gemaakt met fiscus in Nederland en met de vervoerders....

Die hebben een speciaal computerprogramma/systeem die de aangifte al vanuit China regelt. 

De jongens als Alibaba en Alieexpres hebben nauwelijks last van deze belastingmaatregel. Je ziet ook dat als je besteld dat de invoerkosten vaak al inbegrepen zijn.

Over een aantal jaren zal wel blijken dat deze maatregel amper resultaat heeft gehad door het lobby circuit in Den Haag... 

Mijn DAC is gewoon privé verstuurd en dan krijg je dus invoerkosten + BTW over de DAC en de porto...

Link to comment
Share on other sites

Klopt de tot €150.- is het alleen BTW wat ali al voor je inhoud en ik krijg best nog veel binnen zonder porto.

Het leuke met de nieuwe regeling is dat nu ook bedragen boven de €22- interessant geworden zijn.

Een dergelijke Dac kun je prima in onderdelen in China kopen en zelf verder op bouwen.

Dat doe ik zelf ook zo en het voordeel daar van is dat je bvb wat meer aandacht aan de voeding kunt besteden die het geheel van het standaard verhaal weer een stapje hoger tillen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de opbouw van de dac.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...