Jump to content

Plaatsing filteronderdelen


leobus
 Share

Recommended Posts

Leobus twijfelt ook regelmatig aan zichzelf. De aansluiting van de units is, denk ik, al wel een keer of 5 gecontroleerd.

Overigens krijg ik de indruk dat sommigen denken dat ik naar een matige set speakers zit te luisteren. Dat is absoluut niet het geval. Alleen af en toe wat aan de scherpe kant. Maar ook nog niet eens bij alle opnames en ook niet altijd bevestigd door bezoekers. Het kan dus ook nog aan mij liggen.

In ieder geval zijn de speakers meesters in het neerzetten van de afbeelding in alle drie dimensies en is de klankkleur van mid en laag ook lekker.

Groet,

Leobus

 

Link to comment
Share on other sites

On 9/26/2020 at 7:10 PM, leobus said:

Het filter is niet door mij ontworpen, maar door Jeroen Dezaire van het speakermerk  Daudio.

Zie hier het filterschema.

De L100 staat slecht t.o.v de cfc14.

file.php?id=52236&mode=view
groet,

Leobus

Jeroen is toch best wel een behoorlijk filter guru dacht ik (hear bekent als Jeroen_d)

Link to comment
Share on other sites

Normaal gesproken draai je inderdaad de polariteit van de middentoner om als de fase verschuiving door die dikke C(80uf) meer dan 50% is...Het gekke hier is dat de tweeter ook achter die dikke C zit maar die staat weer wel in fase aangesloten.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Roots said:

Normaal gesproken draai je inderdaad de polariteit van de middentoner om als de fase verschuiving door die dikke C(80uf) meer dan 50% is...Het gekke hier is dat de tweeter ook achter die dikke C zit maar die staat weer wel in fase aangesloten.

Ik begrijp niet wat je bedoelt. De tweeter staat t.o.v. de middentoner echt uit fase aangesloten. En de tweeter ziet die dikke C en die twee kleinere in serie als één samengestelde C van ca 5,7 muF.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Je zou natuurlijk ook bij iemand als Tony Gee (http://www.humblehomemadehifi.com/index.html ) te rade kunnen gaan. Maar dat zal wel wat kosten denk ik (tis zn brood). Volgens mij als Tony een filter ontwerpt, dan is uitgebreid luisteren naar het resultaat wel een belangrijke onderdeel van het proces. Mij lijkt dat dan ook je speakers een tijdje uit logeren moeten.

 

Mijn filter (2 weg voor Skaaning CQuenze + morel supreme) is ontworpen door een tweetal broers (ex TU Delft studenten). De speakerkast zelf heeft wel een paar weken daar gestaan. Het filter is lang niet zo complex geworden (helaas ben ik printje met het schema kwijt :( )

 

In de gallery van AT staat nog een van hun eigen bouwsels (dus dit is niet de mijne). Deze heeft een elliptisch filter als ik me goed herinner

http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|g|138|7||Jelke_NL

 

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Duck-Twacy said:

Jeroen is toch best wel een behoorlijk filter guru dacht ik (hear bekent als Jeroen_d)

Ik zeg ook niet dat het filter slecht is. Ik merk alleen op dat er veel gecompenseerd wordt. Dan is mijn conclusie dat de drivers niet geweldig bij elkaar passen. Nogmaals, ik ben geen speakerontwerper en ik probeer altijd zo min mogelijk filters toe te passen (ze knijpen altijd). En hoe meer componenten in het filter, des te meer er geknepen wordt.

 

Link to comment
Share on other sites

Oh, ik schreef dat niet zozeer nav jouw opmerking. :) 

Meen dat Jeroen geintersseerd was in fase coherent (John Kreskov) en daar hele discussies over had met Spido

 

Nb over bij elkaar passende units. Heb alijd begrepen dat je beter kunt zorgen voor gelijksoortige materialen. Wilde eerste een Accuton tweeter toepassen (had zelfs al een setje C30 liggen), maar uiteindelijk voor een soft dome gegaan icm het polypropyleen. Hard met zacht zou niet matchen.

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, leobus said:
16 hours ago, Roots said:

Normaal gesproken draai je inderdaad de polariteit van de middentoner om als de fase verschuiving door die dikke C(80uf) meer dan 50% is...Het gekke hier is dat de tweeter ook achter die dikke C zit maar die staat weer wel in fase aangesloten.

Ik begrijp niet wat je bedoelt. De tweeter staat t.o.v. de middentoner echt uit fase aangesloten. En de tweeter ziet die dikke C en die twee kleinere in serie als één samengestelde C van ca 5,7 muF.

Precies! Dat is wat ik bedoel....Als de middentoner die 80uf ziet en de tweeter ook dan hebben ze toch dezelfde faseverschuiving. Dan zouden ze toch met de plussen aan elkaar moeten zitten...En dan de woofer ompolen.🙂

Link to comment
Share on other sites

 Volgens mij kapt die 80 mu de middentoner aan de onderkant af. Het filter aan de bovenkant zit daarna pas in het schema. Daar zit nog een keer fasedraaing. Maar ik moet zeggen dat ik niet weet of dat laatste dat omgekeerd polariseren veroorzaakt. Ik heb ooit de frquentiekarakteristiek gezien en die geeft geen dalen of bulten rond de overnamefrequentie. Als je opzelfbouwaudio gaat zoeken vind je het hele proces dat Jeroen doorlopen heeft met de zoekfunctie “Parsifal kloon”

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ik heb nog steeds het plan om het filter naar buiten de kasten te verplaatsen, maar dat is wel flink wat werk en gaat ook nog wat kosten aan aansluitterminals. Dus toch maar eens nagedacht of het probleem van de foute spoelopstelling niet eenvoudiger opgelost kon worden. Eigenlijk bleek dat nog vrij eenvoudig. Een kwestie van het midfilter 180graden omdraaien. Ik dacht eigenlijk dat dat niet paste, maar het kon dus wel. De verdachte spoelen staan nu veel verder (15cm) uit elkaar. Vanmiddag een poosje zitten luisteren. Wel met als handicap dat er een kerstboom in de weg staat. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de scherpte weer minder is geworden. Zo niet helemaal weg is. Kan door de boom komen, kan suggestie zijn enz., maar ik laat het voorlopig zo zitten. Na de feestdagen nog maar eens beter/langer luisteren.

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Ja, die truc had Cock mij al eens geleerd met een dun laagje wc papier. Dat deed ook wel wat aan scherpte, maar ook aan detailrijkdom en uitklinken van tonen. Bovendien ziet dat er niet uit. Een klein plukje “Angel hair” deed hetzelfde. Ziet er ook niet uit. Als die boom straks weg is, kijk ik weer verder.

Groet,
Leobus

Link to comment
Share on other sites

Misschien ben je ook wel te gefocussed op die scherpte Leo. Ik heb het een tijdje gehad en toen ineens weg. Had wel wat kleine dingen veranderd maar toch wel erg klein.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...