Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

43 minutes ago, Ove Rickland said:

Wat moet je in hemelsnaam met 4500 watt?

Niets,ik wilde wel eens horen,Ik vind ze leuk om te zien.

@ Sander.
Ik heb geen goudkoorts😉

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Er zijn wel meer gevallen waarbij  het stroomverbruik in Watt van een systeem als het uitgangsvermogen opgegeven wordt.

En als ik meerdere duizenden Watts zie staan, dan denk ik aan PMPO-vermogens.

Het blijft ergeren: op zowat alle dozen met luidsprekers (zeker kleintjes) staat in grote schreeuwerige cijfers het PMPO-vermogen vermeld. Meerdere honderden of zelfs duizend Watt P.M.P.O. staat er dan en de reclame schreeuwt dat ook al uit. Laat je vooral niet in het ootje nemen. In verband met het vermogen waarmee een installatie geluid kan weergeven, kun je drie vermogenswaarden voor ogen krijgen. Er is het continuvermogen (op de verpakking heet dat RMS of Root Mean Square), er is het piekvermogen (ook wel muziekvermogen genoemd) en er is tegenwoordig helaas ook het P.M.P.O. (Peak Music Power Output).
Het continuvermogen geeft weer met welk maximaal vermogen de installatie gemiddeld kan weergeven per kanaal als dat voortdurend (dus zonder onderbrekingen) gebeurt. Het piekvermogen is het maximaal vermogen dat de installatie zéér kortstondig en met een minimum aan vervorming nog per kanaal kan weergeven. Het P.M.P.O. beschouwen wij als een uitvindsel van de marketingjongens en -meisjes (lees: boerenbedrog). Dat is namelijk het maximum piekvermogen van alle kanalen samengeteld dat de installatie kan weergeven en wel gedurende een miniem onderdeel van een seconde en ongeacht de vervorming. Je kunt dit met andere woorden in de praktijk nooit bereiken. Als je het toch probeert, loop je de kans je luidsprekers te doen doorbranden of zelfs je versterker kort te sluiten. Maar het geeft natuurlijk wel leuke getallen in de reclame. Ik heb al systemen gezien met 1000W P.M.P.O. die iets van 20W continuvermogen per kanaal konden weergeven. Dat geeft je een idee om wat voor onzin het gaat.

Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag naar een kunstproject in Bennekom (nabij Arnhem) geweest. Het draaide rond een kastanjeboom waar in de oorlog een V1 alles had vernietigd behalve de boom. Afwisselend muziek en indrukwekkende verhalen van vluchtelingen rond die tijd. De Keltische muziek werd gespeeld door een gitarist (een vriend), een violist beiden boven de 50 en een zangeres van 21 die werkelijk fantastisch was. Ik was in mijn jeugd een fan van Joan Baez en Sandy Denny en ik denk dat deze dame misschien nog wel beter was. Het was allemaal bovendien nog buiten ook dus de muzikanten waren warm gekleed. Ik ga eens opzoeken of ik ze op you tube vind. 

Link to comment
Share on other sites

Hopelijk meldt je je vondst dan hier? Zoeken op een zangeres van 21 levert mij teveel op. Joan Baez en Sandy Denny (van Fairport Convention) heb ik ook hoog zitten. Vandaag is hier Gluren bij de Buren en ik ga straks om de hoek gluren bij een singer songwriter, als ik niet wegwaai.

Link to comment
Share on other sites

De oude Sansui ta500 in de huiskamer gezet en daarop middels de Durop phonostage de zelfbouw dt op aangesloten.
Dat klinkt goed.
Dadelijk eens op de phono van de Sansui laten spelen.
En inmiddels gedaan,en het doet naar mijn mening niets onder voor de Durop.
Nu is de Durop geen top maar ook zeker niet slecht.
 

😐

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Groovy said:

Dat klopt helemaal audiofreak, ik haalde wat door elkaar.

Dat dacht ik al. Is trouwens een leuk phonoampje. Ik heb hem ook gehad. Ook nog laten modificeren door Sodejuu ooit.
 uso523qrxtq.35.32-2.jpg

Binnenzijde AH! Phono standaard

tw8ioaunors2o.35.32-1.jpg
Binnenzijde AH! Phono.
Gemodificeerd met aparte trafo in eigen kastje

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...