Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

Tja digitaal versus analoog. daar kun je boeken over vol schrijven. 

Zoals iedereen hier weet, ben ik helemaal om naar digitaal. Analoog mis ik nog geen seconde. Voor mij klinkt digitaal beter dan analoog. Geen tikken, geen ruis, meer dynamiek mogelijk enz. Dat de opnametechnici er een puinhoop van maken ligt niet aan het medium. Dat digitaal hier beter klinkt dan wat analoog ooit deed, heeft ook met het genre muziek te maken. In de Jazzhoek is de opnamekwaliteit vaak veel beter dan in de populaire hoek. Daar komt bij, dat wanneer de opname niet naar mijn zin is, zet ik die niet bij mijn favorieten. Er is binnen Qubuz zoveel aanbod, dat ik echt niet alles kan beluisteren.

Nu draait b.v. een remaster (2017) van een oude opname (1957) van Sonny Rollins. Het album Way Out West, in ping pong stereo opgenomen, maar o zo natuurlijk klinkend (DR gemiddeld 16). Op vinyl is de dynamic range overigens iets lager (gem 14). http://dr.loudness-war.info/album/list/year?artist=sonny+rollins Bijzonder, dat ik een vinyl album vind met de spec. 24 bits, 96000 kHz Flac. Kloppen doet het kennelijk ook niet allemaal. Gewoon luisteren dus, bevalt het? doordraaien, anders, weg er mee.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Hoewel er wel een merk is wat mij wel kan bekoren en wat ook digitale weergave is. Dat is het merk Kii Audio en dan de Three luidsprekers: https://www.kiiaudio.com/kii_three.php.
Daar heb ik ook eens een demo van bijgewoond en dat kon mij echt bekoren. Dat maakte muziek en was ik betrokken en werd ik de muziek ingetrokken.  Sterker nog, dat zou ik zelfs kopen als ik de centjes ervoor zou hebben.
 

Mooi spul dat Kii. Maar analoog is dan voorbij. Er is alleen digitale signaalverwerking. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Mooi spul dat Kii. Maar analoog is dan voorbij. Er is alleen digitale signaalverwerking. 

Nee volgens mij niet.
untitled1.png
Want Kii heeft per luidspreker 1 analoge ingang, dus als je dit ertussen zet https://www.mola-mola.nl/makua.php en dit : https://www.mola-mola.nl/phono.php kan het wel. tenminste dat denk ik dan met mijn analoge boerenverstand.

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Seed7 said:

:) Oh zo herkenbaar. Streamen is echt heel simpel, je hebt er bijna niets voor nodig .... maar het wordt zo moeilijk gemaakt.

En daar kon je wel eens een punt hebben Seed zeker als je geabonneerd bent op eenstreamingdienst.

Voor de rest ben ik toch wel met Onno eens. Zou zijn bezoeker het geestelijk hebben overleefd?

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:

Voor de rest ben ik toch wel met Onno eens. Zou zijn bezoeker het geestelijk hebben overleefd?

Natuurlijk heeft mijn bezoeker het overleefd. Ondanks dat we het niet eens zijn met elkaar over streamen en/of draaitafel zijn we al vele jaren goede vrienden en hebben we vaak samen discussies op het scherpst van de snede over de maatschappij en de toestand in de wereld. Zonder dat we elkaar veroordelen of aangevallen voelen worden. Het houdt ons beiden wakker en kritisch. Politiek gezien staan we ook heel ver uit elkaar, behalve dan weer als het over de sociale vraagstukken gaat. Daar zijn we het dan weer heel vaak met elkaar eens, dus die discussie zijn er dan ook haast nooit. Het is wel zo dat we beiden ook wel van een stevige discussie houden. Maar ja we kennen elkaar al zolang. Uit onze jeugd en uit het buurthuis waar we vaak waren in Bussum toendertijd jaren 70.
En wat betreft audio staan we ook beiden verder uit elkaar. Hij is gek van digitale weergave en klooit vaak met het goedkoopste van het goedkoopste. Vandaar ook dat hij mij haarfijn kan uitleggen dat ik voor een kleine 500 euro echt iets heel goeds kan kopen op digitaal gebied. Tja, volgens zijn standaard zal dat best, maar volgens mijn eigen hogere (audiofiele) standaard geloof ik daar bal van. Wat dan weer een zoveelste discussie wordt.

Oh en mijn audiofiele dag vandaag bestond uit het schoonmaken van de apparatuur  en daarna het beluisteren van de oude Dire Straits lp's. Waar ik de lp Making Movies eigenlijk niet zo klankmatig goed vind. Nu snap ik ook weer waarom ik die ook al minstens geen 30 jaar meer heb gedraaid. Dat in tegenstelling tot het album Love over Gold, die aan vervanging toe is. Gelukkig heb ik die nog 2 maal in de platenkast staan. 
Inmiddels heb ik vandaag ook bericht gekregen van MFSL, dat de remaster van Love over Gold weer beschikbaar is cq komt. Dat is heugelijk nieuws vind ik zelf. Nu nog het debuutalbum van Dire straits.
 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Tubejack said:

Dat verbaast me nou niets. Twee digitale nullen :P

Ja en die nullen zullen geen enen worden.:D

20 minutes ago, carl said:

 ..... maar wel echte analoge knullen 😂

waren we nog maar knullen :blink:. Ik voel me al redelijk oud geworden de laatste tijd. :eek:

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, audiofreak said:

Ja en die nullen zullen geen enen worden.:D

waren we nog maar knullen :blink:. Ik voel me al redelijk oud geworden de laatste tijd. :eek:

"Wat een hoop gezwam weer en zo off-topic lijkt mij."

Ben je oud genoeg om fiel te zijn is'ut weer niet goed. Wordt het zo langzamerhand niet eens tijd voor een nieuwe rubriek: "Weer 'n oude fielen dag... 1"

:unsure:

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

  • Members
2 hours ago, Tubejack said:

Dat verbaast me nou niets. Twee digitale nullen :P

Maak er maar 3 van...

Ik ben vandaag weer zeer audiofiel bezig geweest met... Step up trafo’s. Veel analoger wordt het niet, de enige software die hier voorbij kwam, was op vinyl geperst. De resultaten van deze dag kunnen jullie horen in Alkmaar eind februari!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Ja Carl jij eens:  "met de billen bloot" Een cartridge van €589 en een vervangingsnaald van €439.  Dat valt economisch toch niet uit te leggen 🤔

Wat een logische verklaring zou kunnen zijn is het volgende.  Bij veel MC element is een zogenaamde omruil regeling van toepassing van 20..25% Daar krijg je bij een MC element van €600 €150 inruil =€450 bijbetalen voor een nieuw exemplaar.  Bij MI en MM van €600  heb je dat niet, maar is de naald €450. In principe betaal je dan hetzelfde. Maar het voelt wel, anders ;)  

Link to comment
Share on other sites

Dankzij de inruil regeling van Benz heb ik nu een duur element Jack 😀 Commercieel slim bedacht ook. Verder is alles relatief. Mijn neef hoort bij de top 100 in NL. Die kijkt echt anders tegen zo’n bedrag aan. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, carl said:

Dankzij de inruil regeling van Benz heb ik nu een duur element Jack 😀 Commercieel slim bedacht ook. Verder is alles relatief. Mijn neef hoort bij de top 100 in NL. Die kijkt echt anders tegen zo’n bedrag aan. 

Volgens diezelfde statistieken hoor ik waarschijnlijk bij de onderkant van de samenleving Carl. Toch voelt dat helemaal niet zo. Mensen in die "categorie" hebben nog wat voor elkaar over. Ik kan gaan en staan waar ik wil en door mijn audiohobby, af en toe wat leuks doen. 

Vanavond het nodige vinyl gedraaid, klinkt verbluffend goed. Wat een fantastische draaitafel zo' n Technics SL-1210GR.  Weer een geslaagd project :) Morgen weer een nieuwe  ;)      

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik geloof geen bal van voor de analoog in deze huidige tijd,als analoog moet ook alles analoog zijn,en dat is maar mischien 3 tot 5 procent van de elpee,s ,en dat is al veel ,een 180 gram elpee is dikker als een oude elpee van de zelfde band ,dus de verticale hoek van het pick-element klopt ook niet meer,dus je krijgt een ander geluid,hoe word je besodemieterd 😀.

En als je een copie van de analoge tape wil horen als plaat ,welk plateau moet je hebben bong,bong plateau of all,of acryl of moc of hdf ,gaar er maar  voor staan ,daar beginnen al de klank verschillen,ben je dan niet itsie pietsie hersengespoeld,digitaal is ook niet het einde,

ga dan niet vertellen dan analoog het einde is.

Of het nou analoog is of cd of streaming,van alles kun je iets moois maken.

Ik heb soms analoge masters en soms digitale masters gehoord ,daar ging je op het puntje van de stoel zitten .

Het zijn compromissen ,daar moet je mee leren leven.

wilke

 

Edited by Wilke
Link to comment
Share on other sites

En over trafo,s kan ik kort zijn ,vroeger waren dat rot dingen ,nu is het verplichte kost ,ligt er wel aan waar je hem inzet,en elco,s kan ook super klinken net als dc,maar voor de alle drie geldt ook ,het kan averechts klinken.

Edited by Wilke
Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2020 at 12:12 AM, Tubejack said:

Volgens diezelfde statistieken hoor ik waarschijnlijk bij de onderkant van de samenleving Carl. Toch voelt dat helemaal niet zo. Mensen in die "categorie" hebben nog wat voor elkaar over. Ik kan gaan en staan waar ik wil en door mijn audiohobby, af en toe wat leuks doen.   

Een goede mindset Jack en het geluk dat je in NL woont. Ik realiseer me steeds meer dat mensen verschillende “talenten” hebben: de een versiert alle vrouwen, de ander is een sportheld en weer een ander is gewoon gelukkig. En sommige hebben het zelfs alle drie (ik niet hoor 😀). We moeten allemaal maar een beetje tevreden zijn met wat we hebben. Ik ga nu naar mijn kleinkind in Rotterdam, ze is net drie weken op vakantie geweest. Dat gevoel ken je zeker.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

We moeten allemaal maar een beetje tevreden zijn met wat we hebben.

 

2 hours ago, carl said:

en het geluk dat je in NL woont

Tevreden zijn én in Nederland wonen? Wij zijn toch geboren klagers?😃

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, TL 200 said:

 

Tevreden zijn én in Nederland wonen? Wij zijn toch geboren klagers?😃

Toch zitten we wel een beetje zo in elkaar. Je moet wel altijd oppassen jezelf in de put te praten.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, carl said:

Toch zitten we wel een beetje zo in elkaar. Je moet wel altijd oppassen jezelf in de put te praten.

Ach we zijn toch ook geboren kooplui: Aan de hel en verdoemenis wisten mannen in jurken in de middeleeuwen goed geld te verdienen. De tegenbeweging die er tegen in opstand kwam was ook gezellig: De hel en verdoemenis was daar gratis  :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...