Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... III


Groovy
 Share

Recommended Posts

Iets dergelijks? Een synagoge, een moskee? Enfin, mijn missietje is gelukt, de rasp beneden met een ampje uitgebreid en geconfigureerd. Beetje prutsen met 3 luidsprekerparen aan zo'n priegeldingetje, maar het ging. Verbruik is nu teruggebracht naar nog geen 5 Watt, waar de oude Technics dat alleen al nodig had om stand by te blijven. Fijn is ook dat het geluidsvolume op afstand te regelen is. Nadeel is dat ik nu zo'n zwarte bak van Technics over heb. Maar dat geldt voor veel overbodige apparaten hier, en daar verzin ik wel een oplossing voor.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, mumsoft said:

Iets dergelijks? Een synagoge, een moskee? Enfin, mijn missietje is gelukt, de rasp beneden met een ampje uitgebreid en geconfigureerd. Beetje prutsen met 3 luidsprekerparen aan zo'n priegeldingetje, maar het ging. Verbruik is nu teruggebracht naar nog geen 5 Watt, waar de oude Technics dat alleen al nodig had om stand by te blijven. Fijn is ook dat het geluidsvolume op afstand te regelen is. Nadeel is dat ik nu zo'n zwarte bak van Technics over heb. Maar dat geldt voor veel overbodige apparaten hier, en daar verzin ik wel een oplossing voor.

Goed bezig.

Link to comment
Share on other sites

Vandaag hebben we de huiskamer heringericht.
De muziek spullen staan nu achter in de kamer,het lijkt nu een appart stukje maar het is toch geintregeerd.
De ls staan dichter op de achterwand maar ik heb niet de indruk dat het minder klinkt.
Toch een audiofiele dag😐
 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Vandaag een wat mindere audiofiele dag gehad. Mijn DAC 3.32 bleek rechts een miniscuul ruisje te hebben. Links was muisstil, rechts dus bijna. Op de luisterplaats niet hoorbaar, maar toch niet in orde.

Vandaag dus met de DAC naar Rhenen. Daar stonden ze gelijk klaar om hem te repareren. Dus: openschroeven en meten. Niks bijzonders, alleen stond de servo voor het rechterkanaal wat hoog ingesteld. Maar dit bleek het ruisje niet te veroorzaken. Daarna koude spray, meten, onderdelen verwisselen (Fet's weerstanden en condensatoren). Maar geen wezenlijke verbetering. Ook de DACchip is nog vervangen, maar ook dat bracht geen oplossing. Het werd wel iets beter, maar steeds bleef links stil en rechts ruiste minimaal. Na 1,5 uur solderen was de conclusie, dat alle onderdelen van de uitgangstrap vervangen gingen worden. Maar dat kon niet meteen gebeuren omdat dit wat langere tijd nodig had en er vanmiddag nog een klant langs kwam.

Ik heb hem dus daar gelaten en een leenDAC meegekregen. Een iets eenvoudigere 4.32, maar ook die, speelt hier nu prima.

En alles kosteloos. Kom daar elders nog maar eens om. PinkFaun 👍👍, dat is nog eens service!!

Wat ik ook geleerd heb, is dat alle onderdelen toch behoorlijk microfonisch zijn. Om de ruis makkelijk te kunnen horen stond een versterker n.l. helemaal open. Tikken op condensatoren, weerstanden en Fets waren zeer duidelijk hoorbaar. Het lijkt me een verklaring waarom de Verwonderringen van Leobus zo goed werken.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Prima service  👍 Mijn audiofiele dag. Ik had van de week al mijn buizen voorversterker gerepareerd en vanmiddag een DL-103 in een shell geschroefd. Dan hoor je toch wel een verschil met een Schiit Mani en een Goldring 1006.  Niet dat die laatste 2 slecht zijn, nee zelfs bovengemiddeld goed, voor het geld.  Maar een DL-103 optimaal aangepast is echt top :) 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Groovy said:

Vandaag hebben we de huiskamer heringericht.
De muziek spullen staan nu achter in de kamer,het lijkt nu een appart stukje maar het is toch geintregeerd.
De ls staan dichter op de achterwand maar ik heb niet de indruk dat het minder klinkt.
Toch een audiofiele dag😐
 

Volgens mij stond het daar ooit ook. Er was toen een luisterdag bij jou, Carl was er, Hans volgens mij ook, en Jerry. En nog een paar anderen die ik vergeten ben. Waarom heb je besloten om het weer om te draaien dan?

Link to comment
Share on other sites

Audiofiele dagen heb ik niet zoveel meer. Het is eigenlijk wachten op de lente (hoewel.....), dan ga ik buiten aan het zagen om de Open Baffles definitief te maken. De laatste indrukwekkende veranderingen waren de upgrade van de Sonos door Magna Hifi, maar vooral ook de plaatsing van de Verwonderringen van Leobus. Ik wil er nog een aantal plaatsen, want het geeft vooral rust én dynamiek, óók op onverwachte plaatsen zoals onder de Stepup.... Volgens mij kunnen ze naast die lekkere dynamiek toch ook overál rust brengen en dat daardoor die microdetail óók hoorbaar wordt....

Link to comment
Share on other sites

Ja Rene dat was een leuke meeting.
De reden is dat we ruimte wilden maken voor een vintage tweezitter,daar zijn we naar op zoek bij voorkeur van een ontwerper uit een van de Scandinavische landen.
Jij en ook anderen zijn welkom voor een audiofiel dagje.
Ik ben met name benieuwd hoe  je het geluid in mijn luisterkamer vind.


 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Dat lijkt mij erg leuk Carl, prik maar een datum dan kijk ik of dat gaat.
Ik hoor wel of er meer liefhebbers willen komen,een man of 5 zou leuk zijn.
Uiteraard word er gezorgd voor de lunch als het s,morgens is anders broodjes soep koffie thee of bier of iets sterkers.
😉

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Groovy said:

Dat lijkt mij erg leuk Carl, prik maar een datum dan kijk ik of dat gaat.
Ik hoor wel of er meer liefhebbers willen komen,een man of 5 zou leuk zijn.
Uiteraard word er gezorgd voor de lunch als het s,morgens is anders broodjes soep koffie thee of bier of iets sterkers.
😉

Dan doe ik ook mee, we hadden al een afspraak maar dit is óók wel leuk zo.... 😊

Link to comment
Share on other sites

Vette pech, maar uiteindelijk toch net niet. Ik was al een tijdje niet tevreden met mijn analoge geluid. Beetje vlak allemaal en had ook het gevoel dat het geluid wat teveel naar één kant trok. Dus maar alle aansluitingen langsgelopen, interlinks verwisseld, buisjes in de phono omgedraaid (en ook nieuwe geplaatst): allemaal met hetzelfde resultaat dat niets hielp. Totdat een bezoeker bij mij thuis opmerkte: "je naald staat scheef". Stom: daar had ik natuurlijk direct naar moeten kijken, maar ja ik zit nooit aan de naald, dus dat kon het probleem niet zijn. Wel dus, waarschijnlijk er een keer lichtjes met mijn mouw of zo langs gestreken en het naaldje meegenomen. Het is een Ikeda-element; daarom gebeld met Music2 om het langs te brengen en na te laten kijken door Van den Hul. Helaas: Marco vertelde me dat van Van den Hul is gestopt met het repareren van 'vreemde' elementen. Dat betekent dat het ding naar Japan moet en – wanneer het niet meer te repareren zou zijn – dat ik 30% korting krijg op een nieuw element . Een korting van 30% is best aardig, maar de resterende 70% is nog steeds een heel flink bedrag. Nu wist ik dat Cock (van Sonore) ook met Ikeda speelt en ook dat hij zijn eigen Ikeda-elementen (mono en stereo) heeft verbouwd. Ik vertelde hem daarom van mijn scheefgetrokken naald. "Nou, breng maar langs, ik denk dat ik daar wel wat mee kan" was het voor mij geruststellende antwoord. En dat bleek ook zo te zijn. Weliswaar moest het element compleet worden gedemonteerd om bij de cantilever te kunnen komen en deze weer recht te zetten, maar daar draait Cock zijn hand niet voor om. Ook de spoeltjes zijn opnieuw (en dus nauwkeuriger, beter) gewikkeld en aangesloten. De Ikeda speelt nu weer als vanouds, met dank aan Cock. Oh ja: het plastic beschermkapje plaats ik nu ná het spelen standaard terug op het element. Safety first in het vervolg.

Edited by Ove Rickland
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Ove Rickland said:

Vette pech, maar uiteindelijk toch net niet. Ik was al een tijdje niet tevreden met mijn analoge geluid. Beetje vlak allemaal en had ook het gevoel dat het geluid wat teveel naar één kant trok. Dus maar alle aansluitingen langsgelopen, interlinks verwisseld, buisjes in de phono omgedraaid (en ook nieuwe geplaatst): allemaal met hetzelfde resultaat dat niets hielp. Totdat een bezoeker bij mij thuis opmerkte: "je naald staat scheef". Stom: daar had ik natuurlijk direct naar moeten kijken, maar ja ik zit nooit aan de naald, dus dat kon het probleem niet zijn. Wel dus, waarschijnlijk er een keer lichtjes met mijn mouw of zo langs gestreken en het naaldje meegenomen. Het is een Ikeda-element; daarom gebeld met Music2 om het langs te brengen en na te laten kijken door Van den Hul. Helaas: Marco vertelde me dat van Van den Hul is gestopt met het repareren van vreemde elementen. Dat betekent dat het ding naar Japan gaat en dat ik 30% korting krijg op een nieuw element. Een korting van 30% is best aardig, maar de resterende 70% is nog steeds een heel flink bedrag. Nu wist ik dat Cock (van Sonore) ook met Ikeda speelt en ook dat hij zijn eigen Ikeda-elementen (mono en stereo) heeft verbouwd. Ik vertelde hem daarom van mijn scheefgetrokken naald. "Nou, breng maar langs, ik denk dat ik daar wel wat mee kan" was het voor mij geruststellende antwoord. En dat bleek ook zo te zijn. Weliswaar moest het element compleet worden gedemonteerd om bij de cantilever te kunnen komen en deze weer recht te zetten, maar daar draait Cock zijn hand niet voor om. Ook de spoeltjes zijn opnieuw (en dus nauwkeuriger, beter) gewikkeld en aangesloten. De Ikeda speelt nu weer als vanouds, met dank aan Cock. Oh ja: het plastic beschermkapje plaats ik nu ná het spelen standaard terug op het element. Safety first in het vervolg.

Goed dat het weer goed is gekomen Cor. Dat zet mij ook weer aan het denken: ik heb ook geen enkele bescherming bij de arm/element. Nu ben ik voor het element niet zo bang, maar wél dat ik onbedoeld tegen de arm aankom. Tegen het contragewicht bijvoorbeeld, wat al eens gebeurd is. DHTRob had daar een mooie oplossing voor, een uitgeboord stukje hout, dat hij er steeds overheen schoof. Oók maar eens gaan maken.... Niet helemáál Safety First, maar toch wel een eind in de richting.... En Cock kan ook echt álles hé.....

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, René N. said:

En Cock kan ook echt álles hé.....

Ik sta er altijd versteld van dat hij met zijn handen die bankschroef krachten kunnen ontwikkelen, toch zo nauwkeurig kan werken. Die combinatie zie je niet zo vaak. Mooi, zulke mensen. Zeker vanuit mijn sporthart bekeken.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Heb al een keer eerder wat geschreven over de nieuwe harmonisers de XL , wat een groot verschil dit uitmaakte met zijn kleinere broer wat ook weer een weer een groot verschil uit maakte zonder enfin je snapt dat ze allebei grote verschillen laten horen in je set. Nu wil het geval dat ik binnenkort een XL setje krijg , ik zal als ze er zijn, hier wat meer overschrijven. Wordt vervolgd.😃

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Ove Rickland said:

Vette pech, maar uiteindelijk toch net niet. 

En je hebt je vrouw toch wel vermanend toegesproken Ove 😀 We hebben de afspraak dat ze 1 meter van mijn hifi wegblijft.

Roger zit volgens mij een beetje te klooien met zijn gezondheid (niersteen). Ik laat het in ieder geval horen wanneer ik de Seiki heb.

Ik heb van Ruud 13 indertijd wel eens gehoord dat hij de naald van een element overplaatste. Op een bepaalde manier moet je naast de skills ook het lef hebben.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Ove Rickland said:

Vette pech, maar uiteindelijk toch net niet. Ik was al een tijdje niet tevreden met mijn analoge geluid. Beetje vlak allemaal en had ook het gevoel dat het geluid wat teveel naar één kant trok. Dus maar alle aansluitingen langsgelopen, interlinks verwisseld, buisjes in de phono omgedraaid (en ook nieuwe geplaatst): allemaal met hetzelfde resultaat dat niets hielp. Totdat een bezoeker bij mij thuis opmerkte: "je naald staat scheef". Stom: daar had ik natuurlijk direct naar moeten kijken, maar ja ik zit nooit aan de naald, dus dat kon het probleem niet zijn. Wel dus, waarschijnlijk er een keer lichtjes met mijn mouw of zo langs gestreken en het naaldje meegenomen. Het is een Ikeda-element; daarom gebeld met Music2 om het langs te brengen en na te laten kijken door Van den Hul. Helaas: Marco vertelde me dat van Van den Hul is gestopt met het repareren van vreemde elementen. Dat betekent dat het ding naar Japan gaat en dat ik 30% korting krijg op een nieuw element. Een korting van 30% is best aardig, maar de resterende 70% is nog steeds een heel flink bedrag. Nu wist ik dat Cock (van Sonore) ook met Ikeda speelt en ook dat hij zijn eigen Ikeda-elementen (mono en stereo) heeft verbouwd. Ik vertelde hem daarom van mijn scheefgetrokken naald. "Nou, breng maar langs, ik denk dat ik daar wel wat mee kan" was het voor mij geruststellende antwoord. En dat bleek ook zo te zijn. Weliswaar moest het element compleet worden gedemonteerd om bij de cantilever te kunnen komen en deze weer recht te zetten, maar daar draait Cock zijn hand niet voor om. Ook de spoeltjes zijn opnieuw (en dus nauwkeuriger, beter) gewikkeld en aangesloten. De Ikeda speelt nu weer als vanouds, met dank aan Cock. Oh ja: het plastic beschermkapje plaats ik nu ná het spelen standaard terug op het element. Safety first in het vervolg.

Uhm begrijp ik nu goed dat je een compleet nieuw element had moeten aanschaffen met 30% korting? Ik promoot altijd onze hifi hobby dat alles te repareren is of te wel dat we duurzaam bezig zijn. En nu lees ik dat er een compleet element aangeschaft moet worden. Terwijl de prijs niet echt goedkoop is. Zeker bij prijzige MC elementen verwacht je een zekere service. Goed om te weten dat je bij Ikeda niet echt service kan verwachten. Nou ja, fijn te zien dat het zo is opgelost. Duim omhoog 👍🏻 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Ivan10 said:

Uhm begrijp ik nu goed dat je een compleet nieuw element had moeten aanschaffen met 30% korting? Ik promoot altijd onze hifi hobby dat alles te repareren is of te wel dat we duurzaam bezig zijn. En nu lees ik dat er een compleet element aangeschaft moet worden. Terwijl de prijs niet echt goedkoop is. Zeker bij prijzige MC elementen verwacht je een zekere service. Goed om te weten dat je bij Ikeda niet echt service kan verwachten. Nou ja, fijn te zien dat het zo is opgelost. Duim omhoog 👍🏻 

Dat is vrij standaard, bij de meeste leveranciers. Niet alleen bij Ikeda  ;) Bij een versleten, of defect element krijg je 20...30% inruilkorting. Maar een 👍🏻  voor een vakman als Cock.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...